Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Aangezien ik ooit de eerste post toegewezen gekregen heb kon ik de topictitel wijzigen. Ik denk dat gewoon "Fietsers in het verkeer" iets meer lading dekt. Zowel vanuit het perspectief van de fietser als de andere weggebruiker.

Aangezien ik ooit de eerste post toegewezen gekregen heb kon ik de topictitel wijzigen. Ik denk dat gewoon "Fietsers in het verkeer" iets meer lading dekt. Zowel vanuit het perspectief van de fietser als de andere weggebruiker.
Akkoord met de aanpassing, maar als het hierdoor teveel gaat aantrekken dat het fiets-bashing wordt, ga ik nog wel eens een aanpassing doen. Gedragingen van en ten opzichte van fietsers bijvoorbeeld.

Akkoord met de aanpassing, maar als het hierdoor teveel gaat aantrekken dat het fiets-bashing wordt, ga ik nog wel eens een aanpassing doen. Gedragingen van en ten opzichte van fietsers bijvoorbeeld.
Maar specifiek in dit geval lijkt het mij te gaan om een fietser die rechts op een fietspad reed. Wou oversteken en een auto niet gezien had en er tegen is gereden.
Oké, dat lijkt me de fout van de fietser, maar dat is uiteindelijk gewoon een verkeersongeval zoals er elke dag veel gebeuren. Heeft niks met "houding" te maken imo.

Maar specifiek in dit geval lijkt het mij te gaan om een fietser die rechts op een fietspad reed. Wou oversteken en een auto niet gezien had en er tegen is gereden.
Oké, dat lijkt me de fout van de fietser, maar dat is uiteindelijk gewoon een verkeersongeval zoals er elke dag veel gebeuren. Heeft niks met "houding" te maken imo.
Ja idd, ik had het in de post die je quote over het algemeen.

Ik vind dat ongeval nu wel passen onder houding. Houding van een fietser in het verkeer dan, want je ziet maar al te vaak dat ze zeer onvoorzichtig gaan oversteken of onverwachte manoeuvres uitvoeren, zoals waarschijnlijk in dit geval ook geweest is.

Het doet me denken aan deze situatie:
Ik rijd vaak op deze plek met de fiets op de fietsuggestiestrook en steek dan als er geen tegenliggers afkomen 100m voor de eigenlijke oversteekplaats al over naar het andere fietspad. Akkoord dat is niet correct. Ik vergelijk het met als voetganger reeds iets voor het voetpad oversteken wanneer je inschat dat zo het verkeer vlotter kan blijven rijden. Want 9 van de 10 stop je aan die oversteekplaats en stoppen de auto's dan ook nog eens terwijl ze wel voorrang hebben.
link google maps

Onlangs reed al een een auto vrij kort achter mij (het gaat daar bergaf dus je hebt wel wat snelheid) en op het moment dat ik wil oversteken naar de andere kant steek ik mijn arm uit, wijk al wat uit naar de andere kant maar net dan haalt die mij in.
Ik had wel de goede reflex om mijn manoeuvre niet te doen, maar was wel close.

Het doet me denken aan deze situatie:
Ik rijd vaak op deze plek met de fiets op de fietsuggestiestrook en steek dan als er geen tegenliggers afkomen 100m voor de eigenlijke oversteekplaats al over naar het andere fietspad. Akkoord dat is niet correct. Ik vergelijk het met als voetganger reeds iets voor het voetpad oversteken wanneer je inschat dat zo het verkeer vlotter kan blijven rijden. Want 9 van de 10 stop je aan die oversteekplaats en stoppen de auto's dan ook nog eens terwijl ze wel voorrang hebben.
link google maps

Onlangs reed al een een auto vrij kort achter mij (het gaat daar bergaf dus je hebt wel wat snelheid) en op het moment dat ik wil oversteken naar de andere kant steek ik mijn arm uit, wijk al wat uit naar de andere kant maar net dan haalt die mij in.
Ik had wel de goede reflex om mijn manoeuvre niet te doen, maar was wel close.
Los van of jij al dan niet fout zit met zo vroeg over te steken, maakt die auto daar toch minstens 2 overtredingen? Iemand inhalen die te kennen heeft linksaf te gaan is verboden (en nee dat is niet enkel bij voertuigen met pinkers), plus dat hij sowieso over de doorgetrokken streep moet. Met een beetje inzicht blijf je daar sowieso achter een fietser, want 100m verder begint er een zone 50 met een apart fietspad, daar komt het toch allemaal niet?

Los van of jij al dan niet fout zit met zo vroeg over te steken, maakt die auto daar toch minstens 2 overtredingen? Iemand inhalen die te kennen heeft linksaf te gaan is verboden (en nee dat is niet enkel bij voertuigen met pinkers), plus dat hij sowieso over de doorgetrokken streep moet. Met een beetje inzicht blijf je daar sowieso achter een fietser, want 100m verder begint er een zone 50 met een apart fietspad, daar komt het toch allemaal niet?

Twee zaken die me ineens ergens aan doe denken.
Als je iemand inhaalt en die persoon slaat links af dan dacht ik dat degene die afslaat in fout was? Ik weet niet of het klopt, just asking the question.

Mag je eigenlijk over een volle lijn hier inhalen omdat het een fietssuggestie strook betreft?

Twee zaken die me ineens ergens aan doe denken.
Als je iemand inhaalt en die persoon slaat links af dan dacht ik dat degene die afslaat in fout was? Ik weet niet of het klopt, just asking the question.
Dat hangt van verschillende factoren af. Het is enerzijds verboden om links af te slaan als je wordt voorbijgestoken, maar het is evengoed verboden om iemand in te halen die te kennen geeft dat hij linksaf zal slaan. In de praktijk zal men bij een aanrijding vooral kijken naar de plaats van impact, dus wie eerst begon aan zijn manoeuvre.
Vriendin is tijdens het inhalen zo in haar flank aangereden geweest door iemand die links afsloeg, maar niet pinkte. Dat pinken kan je moeilijk aantonen, dus keek men naar de schade, aangezien die volledig op de flank van onze auto was, werd tegenpartij in fout gesteld. Stel dat vriendin in de flank had gereden van diegene die ze wilde inhalen, ging de rechtbank waarschijnlijk andersom uitspreken.

Mag je eigenlijk over een volle lijn hier inhalen omdat het een fietssuggestie strook betreft?
Nee, die mag je nooit overschrijden. Natuurlijk als de weg belemmert is en je niet anders kan, mag dat uitzonderlijk wel, maar de weg wordt niet belemmert door een fietser in beweging.

Wat ik ervan maak is dat die automobilist misschien inschatte wat mijn plan was en dan dacht “ja maar gij fietserke gij moet wachten om over te steken tot aan die oversteekplaats, ik zal eens rap verhinderen dat gij hier nog kunt oversteken”. Maar goed dat maak ik er dan van in mijn hoofd he :)

Wat ik ervan maak is dat die automobilist misschien inschatte wat mijn plan was en dan dacht “ja maar gij fietserke gij moet wachten om over te steken tot aan die oversteekplaats, ik zal eens rap verhinderen dat gij hier nog kunt oversteken”. Maar goed dat maak ik er dan van in mijn hoofd he :)
Op zo'n moment zou ik dat ook denken, maar achteraf gezien denkt de gemiddelde weggebruiker niet zo ver. :unsure:

Op de plaats waar Mr.Cipo reed is het ook al 50 (bebouwde kom). Maar er wordt daar vaak te snel gereden.

Stel dat vriendin in de flank had gereden van diegene die ze wilde inhalen, ging de rechtbank waarschijnlijk andersom uitspreken.
Ik heb ooit iemand in de flank geraakt bij het inhalen toen die links afsloeg en ik werd door de verzekering in m'n gelijk gesteld. De tegenpartij ging niet akkoord met die beslissing en dagvaarde me. Ook de rechter besliste dat ik in m'n recht was. Ik denk zelf dat het zonder bewijs heel moeilijk zal zijn om te stellen dat je eerst was met links afslaan, gezien dat een zeer kort maneuver is t.o.v. inhalen en de kans dus ook klein is dat je eerst was begonnen met afslaan. In mijn geval gebruikte de tegenpartij ook geen pinker, maar dat kon ik natuurlijk niet aantonen.

Volgens mij hebben ze eens boetes uitgedeeld in Leuven, al een week of 2 geen spookrijdende fietsers meer gezien op de ring 😊. Normaal is dat dagelijkse kost.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan