Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Je mag in de bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen, als de achterliggende auto zonder problemen kan halen/hindert
Nee, je mag met in de bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen als je daarmee geen tegenliggers hindert. De achterligger heeft daar niets mee te zien.
Buiten bebouwde kom moeten fietsers wel achter elkaar rijden als er sneller verkeer achter komt.

Nee, je mag met in de bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen als je daarmee geen tegenliggers hindert. De achterligger heeft daar niets mee te zien.
Buiten bebouwde kom moeten fietsers wel achter elkaar rijden als er sneller verkeer achter komt.
ok, maar dat komt wel op hetzelfde neer hé, als de achterligger kan passeren dan ook de tegenliggers hé

ok, maar dat komt wel op hetzelfde neer hé, als de achterligger kan passeren dan ook de tegenliggers hé
Dat komt niet op hetzelfde neer. Ze moeten kunnen kruisen met een tegenligger en indien nodig achter elkaar rijden, maar ze moeten geen plaats maken voor een achterligger. Die moet gewoon er achter blijven.

Dat komt niet op hetzelfde neer. Ze moeten kunnen kruisen met een tegenligger en indien nodig achter elkaar rijden, maar ze moeten geen plaats maken voor een achterligger. Die moet gewoon er achter blijven.
Bizar, met mijn laatste bijles code 95 zei de instructeur dat fietsers niet naast elkaar mogen rijden als het achterliggend voertuig niet kan inhalen

Jammer inderdaad wel dat veel mensen zo slecht op de hoogte zijn van de verkeersregels.
Zo fietst mijn vriendin dagelijks met de speedpedelec naar het werk. Op een bepaalde plaats in een zone 50, waar ze dus mag kiezen of ze op de weg fietst of op het fietspad, kiest ze bewust de weg omdat er daar een bocht in zit met een hoge haag vlak aan het fietspad, waar er ook geregeld mensen wandelen. En het fietspad ook sowieso te smal is om in te halen als er een andere fietser er zich op bevindt (met ook nog eens kleine haagjes tussen fietspad en de weg).

Hier werd ze laatst nauw zo na omver gereden door een auto die aan hoge snelheid al toeterend vlak langs haar door reed. Wellicht denkende dat een fietser daar niet mag rijden.

Gewoon wat respect voor elkaar en voorzichtigheid zou al veel brengen.

Jammer inderdaad wel dat veel mensen zo slecht op de hoogte zijn van de verkeersregels.
Zo fietst mijn vriendin dagelijks met de speedpedelec naar het werk. Op een bepaalde plaats in een zone 50, waar ze dus mag kiezen of ze op de weg fietst of op het fietspad, kiest ze bewust de weg omdat er daar een bocht in zit met een hoge haag vlak aan het fietspad, waar er ook geregeld mensen wandelen. En het fietspad ook sowieso te smal is om in te halen als er een andere fietser er zich op bevindt (met ook nog eens kleine haagjes tussen fietspad en de weg).

Hier werd ze laatst nauw zo na omver gereden door een auto die aan hoge snelheid al toeterend vlak langs haar door reed. Wellicht denkende dat een fietser daar niet mag rijden.

Gewoon wat respect voor elkaar en voorzichtigheid zou al veel brengen.
Zelfs al zou ze daar niet mogen rijden is dat gewoon onverantwoord en kinderachtig. Iemand zijn fysieke integriteit in gevaar brengen om een punt te maken in het verkeer is zowat het laagste dat er is.

En vroeger mocht dat niet? Of ben ik mis?
Dus nu mag je altijd in bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen? Gezellig voor achterliggend verkeer.

En vroeger mocht dat niet? Of ben ik mis?
Dus nu mag je altijd in bebouwde kom met 2 naast elkaar fietsen? Gezellig voor achterliggend verkeer.
Gelijk @nestorius zegt mocht dat altijd al.
Achterliggend verkeer heeft in de BBK imo zelden een reden om in te halen, dus zie het probleem ook niet.

Die regel is ook terecht beschermend ten opzichte van fietsers. Hoeveel automobilisten halen er geen fietser in terwijl er een tegenligger is? Rakelings langs de fiets of veel te vroeg terug naar rechts is standaard in ons verkeer. Ik heb dan liever dat de auto's er achter moeten blijven op plaatsen waar je toch al traag moet rijden.

Gelijk @nestorius zegt mocht dat altijd al.
Achterliggend verkeer heeft in de BBK imo zelden een reden om in te halen, dus zie het probleem ook niet.
Goh in zone 50, wel om de fietsers te passeren?

Maar OK, dan had ik het verkeerd op. Dacht altijd achter elkaar te fietsen. Soit, weer wat geleerd. En iets om rekening mee te houden. Thanks!

Goh in zone 50, wel om de fietsers te passeren?

Maar OK, dan had ik het verkeerd op. Dacht altijd achter elkaar te fietsen. Soit, weer wat geleerd. En iets om rekening mee te houden. Thanks!
Zone 50 buiten bebouwde kom moeten ze dan wel weer achter elkaar, om het simpel te houden natuurlijk. :p

Maar dus binnen bebouwde kom, gewoon per 2 naast elkaar en de achterligger zoekt het maar uit. Vooral handig om te onthouden als je eens met je kind naar school fietst!

Laatste tijd enkele situaties meegemaakt waar fietser begint te roepen tegen een voetganger of andere fietser of whatever.

Daarstraks aan 't fietsen over stedelijke steenweg. Fietspad niet al te breed, voetpad niet al te breed. Staan resem mensen te wachten aan het licht om over te steken, maar nogal weinig plek dus die staan stukje op fietspad.

Fietser voor mij die daar aan komt begint te roepen van 'mokt da ge van da fietspad komt' en met haar arm te zwaaien. Is die nog echt stil blijven staan zodat er lekker heen en weer kon geroepen worden.
Maar allé jong, dat zijn nu gewoon even suboptimale situaties zoals dagdagelijks; vertraagt gewoon, wijk beetje uit en ga voort met uw dag.
Maakt daar nu alstublieft toch geen spel van.

Soms gevoel dat heel wat mensen die nu met elektrische fiets of speedpedelec zijn, die 't vroeger gewoon waren om te zitten ragen in hun auto. En dat dan maar ook beginnen doen op hun fiets in de publieke ruimte.

Vroeger mocht je dat ook hoor.
Volgens mij niet. 'Pas' vanaf 1991 mogen fietsers binnen de bebouwde kom met 2 naast elkaar.
Ok, de meesten hier waren toen nog niet geboren, denk ik ;)

"Autorijden" van Lt Kol Fr Paesschierssens - 1979
"Art 43.2 Buiten de bebouwde kommen mogen de fietsers die de rijbaan volgen met twee naast elkaar rijden. Bij het naderen van een voertuig moeten zij evenwel achter elkaar rijden."

Dat is dan gewijzigd in:
"[43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.] (K.B. 20.7.1990, art. 17; inwerkingtreding: 1.1.1991)."

Voor de volledigheid, zoals het is nu:
"43.2. De fietsers en bestuurders van speed pedelecs die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het
kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend
voertuig."
+ een hoop extra, maar hier niet terzake.

Ik doe nu al 4 jaar mijn woon/werk verkeer met m’n SP en de fratsen die ik al ben tegengekomen…

Als ik de keuze heb tussen het fietspad of de baan (binnen de bebouwde kom welteverstaan) kies ik net zoals jouw vriendin de meest veilige optie.

Rij ik op het fietspad zijn de fietsers kwaad en vinden ze dat ik op de baan moet rijden.
Rij ik op de baan zijn er bepaalde auto’s die vinden dat ik daar niet mag rijden en doen ze er alles aan om dit te laten blijken (toeteren, gesticuleren, brakechecken, roepen uit de ruit, enz..)

Het strafste was eens een auto die op de baan naast me kwam rijden terwijl ik op het fietspad aan het rijden was en claxonneerde en teken deed dat ik op de baan moest gaan rijden volgens hem. Wat die mens bezielde weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet.

Volgens mij niet. 'Pas' vanaf 1991 mogen fietsers binnen de bebouwde kom met 2 naast elkaar.
Ok, de meesten hier waren toen nog niet geboren, denk ik ;)

"Autorijden" van Lt Kol Fr Paesschierssens - 1979
"Art 43.2 Buiten de bebouwde kommen mogen de fietsers die de rijbaan volgen met twee naast elkaar rijden. Bij het naderen van een voertuig moeten zij evenwel achter elkaar rijden."

Dat is dan gewijzigd in:
"[43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.] (K.B. 20.7.1990, art. 17; inwerkingtreding: 1.1.1991)."

Voor de volledigheid, zoals het is nu:
"43.2. De fietsers en bestuurders van speed pedelecs die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het
kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend
voertuig."
+ een hoop extra, maar hier niet terzake.
en als je nog verder terug gaat in de tijd zal je wel een wetgeving vinden waar auto's verboden waren. Ik zie het nut niet om te refereren naar zaken die meer dan 30 jaar geleden zijn.

Deze ochtend kwam er weer een madam in haren bmw me tegen > 40 (volgens het snelheidsbord dat er hangt) voorbijgestoken in de fietsstraat (die smaller is dan 2 wagens)

Ze had chance dat ik geen bidon meehad

Laatste tijd enkele situaties meegemaakt waar fietser begint te roepen tegen een voetganger of andere fietser of whatever.

Is al langer zo hoor. Als loper loop ik altijd tegen het verkeer in. Ook op fietspaden/jaagpaden. Hou me zoveel mogelijk aan de kant. Zeker als er tegenliggers zijn.
Hoe dikwijls fietsers net voor mij aan de kant gaan en u dan aangapen met een gezicht van wat doet gij aan deze kant...
Voetgangers hetzelfde. Wandelen met 2-3 naast elkaar. Nemen heel het fietspad in en zien u zelfs afkomen (wandelen met de richting mee). Gaan niet aan de kant...
En dan nog de automobilisten. Zij rijden u liever omver dan 5s te moeten wachten als er in de tegenrichting een auto aankomt en ze juist ter hoogte van mij zouden kruisen.

Rekening houden met elkaar kennen veel mensen niet meer.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan