Gebruik jij het knopje aan de verkeerslichten?

Druk jij wel eens op het knopje?

  • Ja

    Stemmen: 48 88,9%
  • Nee

    Stemmen: 1 1,9%
  • Soms

    Stemmen: 5 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    54

Cattadelic

Well-known member
Als zwakke weggebruiker sta je daar meestal max 1 minuut te wachten, want zodra je groen krijgt ben je haast zeker dat je gewoon kan oversteken. Als automobilist daarentegen sta je soms in een lange file aan de lichten en dan zie je in de verte daar een voetganger op dat knopje drukken zodat je aanschuiftijd nog maar eens verlengt.

Sterker nog, je ziet soms deugnieten op die knopjes drukken terwijl ze voorbijwandelen (en dus niet willen oversteken) gewoon om de anderen de kloten.

Ik vind het dus persoonlijk een asociaal systeem en wanneer ik als zwakke weggebruiker aan het verkeer deelneem druk ik nooit op het knopje.
 
Als zwakke weggebruiker sta je daar meestal max 1 minuut te wachten, want zodra je groen krijgt ben je haast zeker dat je gewoon kan oversteken. Als automobilist daarentegen sta je soms in een lange file aan de lichten en dan zie je in de verte daar een voetganger op dat knopje drukken zodat je aanschuiftijd nog maar eens verlengt.

Sterker nog, je ziet soms deugnieten op die knopjes drukken terwijl ze voorbijwandelen (en dus niet willen oversteken) gewoon om de anderen de kloten.

Ik vind het dus persoonlijk een asociaal systeem en wanneer ik als zwakke weggebruiker aan het verkeer deelneem druk ik nooit op het knopje.
Hangt van de streek af zeker? Ik woonde vroeger aan een kruispunt waar je simpelweg geen groen kreeg als je niet op de knop duwde.
 
Als zwakke weggebruiker sta je daar meestal max 1 minuut te wachten, want zodra je groen krijgt ben je haast zeker dat je gewoon kan oversteken. Als automobilist daarentegen sta je soms in een lange file aan de lichten en dan zie je in de verte daar een voetganger op dat knopje drukken zodat je aanschuiftijd nog maar eens verlengt.

Sterker nog, je ziet soms deugnieten op die knopjes drukken terwijl ze voorbijwandelen (en dus niet willen oversteken) gewoon om de anderen de kloten.

Ik vind het dus persoonlijk een asociaal systeem en wanneer ik als zwakke weggebruiker aan het verkeer deelneem druk ik nooit op het knopje.

Wat zou daar asociaal aan zijn? Omdat jij in jouw wagen, beschermd van alle elementen (!), even langer moet wachten? Het hele verkeer in Vlaanderen is gericht op de auto. Als de voetganger of fietser dan eens wat wordt bevoordeelt, zou dit meteen asociaal zijn?
Ik vind het persoonlijk asocialer dat auto's zo veel ruimte nodig hebben dat ik over een moordstrookje moet fietsen om op mijn werk te raken.

Ik ken persoonlijk trouwens ook geen enkel verkeerslicht waar ik slechts max 1 minuut zou moeten wachten. Overal sta ik langer.
Me ervoor schamen doe ik al helemaal niet. Je doet net alsof je iets crimineels doet of de levensvreugde van de hele rij autobestuurder wegneemt ofzo.
 
what's next? schaamt ge u als voetganger niet dat ge een zebrapad gebruikt omdat de auto dan verplicht moet stoppen?
 
Alle lichten die ik op mijn traject voor woonwerk passeer blijven rood als niemand drukt. Ook als je in de laatste 15" drukt alvorens het groen zou kunnen worden blijft het rood, dan moet je wachten tot de automobilisten in beide richtingen hun beurt hebben gehad. Geweldig irritant systeem.
 
Lichten mogen zelfs vroeger op groen springen voor voetgangers en fietsers imo.

In mijn wagen zit ik altijd droog en warm. Heb soms compassie met de fietsers.
 
Zoals eerder gezegd, sommige blijven op rood staan als je niet induwt. Dus je kan heel lang wachten dan :p.


Andere hebben geen relatie met de lichten en zijn puur voor de show naar mijn gevoel. (Dat gevoel heb ik altijd in Gent aan de Kortrijksepoort/R40. Dat doet niets.)
 
Op weg naar huis passeer ik ook 1 licht wat enkel maar groen wordt als ik op de knop druk. (afritten complex) .
Ik krijg altijd pas groen nadat eerst alle richtingen voor de auto's groen gehad hebben.
 
Hier heb ik toch ook eerder de ervaring dat je als voetganger langer op een groen licht moet wachten, en al klaar moet staan aan het zebrapad als het groen wordt, én je dan nog op een drafje moet oversteken, anders is het soms al rood voor je aan de andere kant bent. Voor mensen die moeilijk te been zijn moet dat leuk zijn...
 
Die bakjes doen toch juist niks?
Op de R4 zijn zelfs verschillende voetgangerslichten stuk, ge moet kijken als naar de lichten voor de auto’s.
 
Die bakjes doen toch juist niks?
Op de R4 zijn zelfs verschillende voetgangerslichten stuk, ge moet kijken als naar de lichten voor de auto’s.
Dat hangt af van locatie tot locatie. Er zijn bakjes die enkel voor een tuutend geluid zorgen als je oversteekt (voor slechtzienden), er zijn bakjes waar je op moet drukken om ofwel sneller groen te krijgen, ofwel überhaupt groen te krijgen, en dan zijn er bakjes die helemaal niets doen en daar enkel hangen om u belachelijk te maken en te outen als toerist.
 
Optie voor de twijfelaars ontbreekt. Soms doe ik het omdat het vooruit moet gaan, en andere keren niet. Val ik dan automatisch onder optie 1 ofzo?
 
Wat zou daar asociaal aan zijn? Omdat jij in jouw wagen, beschermd van alle elementen (!), even langer moet wachten? Het hele verkeer in Vlaanderen is gericht op de auto. Als de voetganger of fietser dan eens wat wordt bevoordeelt, zou dit meteen asociaal zijn?
Maar dat is mijn punt, de zwakke weggebruiker is hier al in het voordeel (want groen = go). Als auto moet je in het rijtje aanschuiven en een paar weesgegroetjes doen om te hopen dat je weeral niet wordt opgehouden omwille van de onnoemelijke traagheid waarmee vele automobilisten reageren (want op de smartphone aan het friemelen, tegen de kids bezig, hoge leeftijd, enz)
 
Het meest ergerlijke zijn degene die duwen, maar toch niet wachten tot het groen is en oversteken door het rood.
Dan sta je daar als automobilist mooi te schilderen nadien.
 
Terug
Bovenaan