Auto gat in band aan de 'schouder' = vervangen of volstaat bandenplug?

E-riko

New member
Zat al weken aan een stuk met herhaaldelijke meldingen van mijn TPMS...vorige week de problematische band in kwestie kunnen identificeren adhv manueel de druk te meten.
Links achteraan zat er dus een vijs in.

Foto's zijn duidelijk:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg



De vraag is, moet ik gezien de plaats van het gat, mijn band vervangen?

De reden dat ik erbij stilsta is omdat ik in een facebookgroep mijn situatie deelde en dat 80% kritiek gaf omdat een plug op die plaats zogezegd not done is en zelfs potentieel gevaarlijk is omdat mogelijks de plug het niet houdt OMDAT het gaatje en de plug zich bevinden in het zogenaamde schoudergebied van de band.
157697365-10225410492068561-3981656098399632925-n.jpg


Een Patch plaatsen langs de binnenkant om het helemaal veilig af te dichten, zou zelfs geweigerd worden door bandenshops, omwille van de locatie.

Klopt dit?

Hoe dan ook zal ik wel bij een bandenshop langsgaan om het daar es te vragen, want die banden zwieren er toch af (is namelijk mijn winterset en de zomerbanden komen er wss heel binnenkort op afhankelijk van het weer)
Ik doe ook doorgaans geen autosnelwegen meer, wel gewestwegen, maar héél beperkt (6,5km), maar dus vooral stadsverkeer eigenlijk.
Dus ik maak me op zich geen grote zorgen om de voormelde risico's zoals een ploffende band aan +120km/u ofzo.
(ja ja, ik gebruik winter en zomerbanden, gelieve hier niet onnodig over te lullen, ik wil de discussie beperken tot het gat)

Maar ik wou het hier even nagaan hoe dat nu zit met een plug in een autoband op zo een locatie.
Klopt het dat ik die band eigenlijk moet wegsmijten in dit geval, of much ado about nothing?

Moet ook zeggen, dat de grootste criticasters in die groep, kwamen van mensen die in zo een bandenshop en gerelateerde activiteiten werkten :thinking:
 
Denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat uw plug nu in een gebied zit dat redelijk wat 'beweegt' waardoor de kans wel heel reëel is dat het snel terug zal beginnen lekken. Als dat dan in de juiste omstandigheden is hebt ge misschien een klapband. Kans lijkt me nu ook niet zo gigantisch groot, maar zou het gewoon niet riskeren.
 
Ik werk nooit met banden, dus beschouw de waarde van mijn input maar als zeer beperkt.

Als ik zo naar de afbeelding kijk stnap ik waarom dit een probleem kan zijn: je zit net aan de rand van de stalen stroken, en kan die stalen band niet meer genoeg stevigheid bieden (en mogelijk zelfs verder scheuren? hoewel dat misschien wat vergezocht is omdat die in het rubber zit). In het midden van zo'n stalen band zal dat geen probleem zijn, dan is er rondom nog genoeg stevigheid.
tirepick.jpg

Jouw gaatje zit dus ongeveer op de rand van de blauwe en groene stroken, en volgens mij is dat het probleem. Als je nu maar heel weinig rijdt, en geen hoge snelheden haalt, zou ik ook gewoon doorrijden en wachten op de wissel. Maar moest ge op vakantie willen gaan zou ik toch eerst langs de bandenmarchant rijden ermee.
 
De "wangen" van een band bewegen inderdaad redelijk wat tijdens het rijden, zeker bij normale banden (dus niet van die rubberen linten rond een gigantische velg). Als je er al een plug in steekt, zou het een gelijmde plug moeten zijn die langs de binnenkant verankert is (een soort van omgekeerde champignon), zodat de luchtdruk in de band de plug naar buiten duwt en dus sealt.

Ik zou'm vervangen.
 
Steek gewoon nieuwe band(en). Daarmee zou ik nooit sukkelen. Zoals hierboven al gezegd, voor de gemoedsrust alleen al.
 
aight, thx voor de heads up allen!

ga het 'risico' nemen door te wachten tot ik de zomerset er terug opzet, zal toch niet lang meer duren veronderstel ik.
en ga dan met mijn wiel naar de bandenboer en daar es horen

'tschijnt dat een gat in een sidewall zelfs niet meer te herstellen is, om de redenen hier al aangehaald, dus ben benieuwd
 
Altijd goed, advies vragen om die vervolgens volledig in de wind te slaan :p
An sich. Binnenkort is het wisselen naar zomerbanden en met corona kan het goed zijn dat de wagen toch altijd stil staat. (wij worden uitgenodigd april/mei te vervangen, 't is al maart e.)

Ik heb ook een scheur in mijn band gelaten van mijn zomerwagen omdat de auto tijdens de winter op stal ging.
 
Terug
Bovenaan