Tis maar een veronderstelling, zeker geen vaststaand feit. ETS2 zal voor velen een grote verrassing zijn, daar ben ik me van bewust.
De boodschap die ik vooral wou geven is dat de overheid vandaag al heel goed weet wie zijn ketel laat keuren of niet. Of daar in de toekomst gevolgen komen kan je zo goed als zeker stellen van wel. De vraag is enkel, welke...
En als ze op zoek zijn naar extra inkomsten komen zo'n dingen uiteraard altijd in vizier.
Ik neem aan dat je 470m³ bedoelt?
Wij zaten vorig jaar aan 372m³ voor ~200m² verwarmde oppervlakte aan 20°C.
Sinds 1 maand zitten we op een hybride systeem met warmptepomp en gasketel.
De warmtepomp draait op eco-modus aan ~1kw zonneënergie tot 45°. Met deze buitentemperaturen meer dan genoeg om het huis overdag warm te stoken tot 23-24° zodat we in de avond zo goed als niet meer moeten bijstoken met gas.
Adhv buitentemperatuur en prijs voor gas en elektriciteit berekent het systeem tijdens de winter zelf de meest optimale manier om het huis warm te stoken.
Maar met ETS2 word je al rechtstreeks belast op CO2 en dubbele belastingen zijn vooralsnog niet toegestaan. Verwarming is tevens een basisrecht en ik verwacht dus geen belasting op basis daarvan. Tevens kan een niet keuring evengoed betekenen dat de gasketel afgekoppeld is, daar is geen melding voor nodig. CO2 taks per kWh maakt die registratie dus overbodig en kan geind worden via de leveranciers (zoals de belastingen en BTW nu).
Ik heb hier in de winter en de tussenseizoenen geen zonne-energie op overschot. Als ik naar mijn stookseizoen kijk, zijnde 1 November 2025 tot en met 14 April, heb ik 50kWh elektriciteit op het net gezet en dat is op een handvol dagen gebeurd. Dus zou ik de zonne-installatie ook moeten uitbreiden, wat ook niet gratis is.
Over 11 maanden heb ik een eigen verbruik van zonne-energie van 82% en 50% zelfvoorzienend (totaal verbruik is een 6300kWh). Ik zit met de huidige installatie dus zowat op mijn limieten, de injectie komt voornamelijk van de zomer. Ik krijg dat nietmeer op en we zijn een tijdje op vakantie (een 800kWh injectie gehad in totaal). Als ik met de warmtepomp wil verwarmen op zonne-energie moet ik die dus ook uitbreiden, terwijl ik voor koeling nog wel wat over heb, maar dat kan ook met een airco.
Ik zie dus geen graten in hybride, of ik doe gas of ik ga naar een warmtepomp, met een E-peil 2 en EPC 2 kWh/m2 mag dat geen probleem zijn.
We krijgen het voorlopig ook wel warm tot 22-23 graden, zonder verwarming.
In de bureau (zuiden) is het al 25,7 graden door de aanhoudende zon. De leefruimte heeft veel meer glas (triple) en ligt op het noorden en dat blijft toch wel een pak kouder.
Je hebt natuurlijk een pak mensen die wel met een hybride uit de voeten kunnen, maar geloof nooit dat dat hier een goede keuze is. Dat is voor huizen die niet te oud zijn (want dan ben je beter af met gas alleen) en geen nieuwbouw zoals hier, want dan kan je beter een warmtepomp kiezen (of zoals in mijn geval een goed terugmodulerende gasketel).
Ma bon, dit is vrij offtopic.
Laat gewoon die gasketel keuren zoals het moet, voor het milieu

.