Gasketel keuren: nodig of niet?

Sinds een paar jaar moet onderhoud gasketel met verbrandingsattest verplicht geregistreerd worden bij de overheid. Dat bewijs is dus vrij eenvoudig te leveren.
Mee akkoord maar over dat bewijs gaat het in mijn post helemaal niet.
Het gaat over het bewijs dat the_fox hier neerpent (bedankt voor de volledige uitleg)

Je gaat bij puntje 3 al de mist in.

De verzekering moet niet gewoon bewijzen dat de ketel niet gekeurd/onderhouden is. De verzekering moet bewijzen dat de niet gekeurde/onderhouden ketel de oorzaak van de brand is om niet te moeten uitbetalen.
Zelfs als de reden een ongekeurde ketel is maar ze kunnen niet bewijzen dat dat de oorzaak is (want dat is zo goed als onmogelijk), moeten ze gewoono uitbetalen.

En daar zit de tegenstrijdigheid als je met ons akkoord gaat maar blijft beweren dat wat jij zei zwart op wit correct was.
Ik ga de mist in bij puntje 2 (of 3 wat je prefereert). Dat moet inderdaad uitgebreid worden met hetgeen je hierboven neerpent.

Maar ik was en ben mee.

En daar zit de tegenstrijdigheid als je met ons akkoord gaat maar blijft beweren dat wat jij zei zwart op wit correct was.
Ik krijg eerder de indruk dat we naast elkaar liggen te praten :)
Op een tekstforum gebeurt dat wel eens en de ene kan gemakkelijker iets in tekst (begrijpend) neerpennen dan de andere.

Laten we het daarbij houden: Ik heb jullie allemaal 100% begrepen en ik ga er volledig mee akkoord.

Laatst bewerkt:
Je gaat bij puntje 3 al de mist in.

De verzekering moet niet gewoon bewijzen dat de ketel niet gekeurd/onderhouden is. De verzekering moet bewijzen dat de niet gekeurde/onderhouden ketel de oorzaak van de brand is om niet te moeten uitbetalen.
Zelfs als de reden een ongekeurde ketel is maar ze kunnen niet bewijzen dat dat de oorzaak is (want dat is zo goed als onmogelijk), moeten ze gewoono uitbetalen.

In principe is dat zo, maar gelijk ik verzekeringen ken is elk excuus goed om (gedeeltelijk) niet te moeten betalen.

Ik zou dat risico toch niet nemen. Zij kunnen even goed afkomen dat jij moet bewijzen dat het niet door gebrekkig onderhoud is.

Maar dan nog, neem jij het risico dat ge uw vrouw/kind laat verongelukken omdat je te gierig was om 75 euro per jaar ( 150€ elke 2j) uit te geven aan onderhoud van je stookinstallatie...

In principe is dat zo, maar gelijk ik verzekeringen ken is elk excuus goed om (gedeeltelijk) niet te moeten betalen.

Ik zou dat risico toch niet nemen. Zij kunnen even goed afkomen dat jij moet bewijzen dat het niet door gebrekkig onderhoud is.

Maar dan nog, neem jij het risico dat ge uw vrouw/kind laat verongelukken omdat je te gierig was om 75 euro per jaar ( 150€ elke 2j) uit te geven aan onderhoud van je stookinstallatie...

Nee, het is altijd de verzekering die moet bewijzen, daar hebben ze experts voor. Een niet gerelateerde brand zal soieso nooit aanleiding geven tot niet uitkering. Hetzelfde bij een niet gekeurde elektriciteitsinstallatie, dat geeft eigenlijk ook nooit problemen voor de verzekering.

Als je verzekeringscontract schade door gebrek aan onderhoud van een CV-ketel of niet keuring elektriciteitsinstallatie NIET expliciet uitsluit, dan MOET de verzekering zelfs uitbetalen voor de geleden schade. Ze kan bij vaststelling dat je je huis niet beheerde als goede huisvader het contract NA uitbetaling of de volgende vervaldag opzeggen.

De onderhoudsverplichting is een verplichting van de overheid, opzich komt dat vooral jezelf ten goede want je installatie blijft in goede staat, heeft het beste rendement en je slaapt mss wat geruster. De overheid kan boetes opleggen bij niet keuring, maar doet dat nooit.
In Vlaanderen moet een gasketel om de 2 jaar gekeurd worden, in Wallonie en Brussel slechts om de 3 jaar. Ook in Wallonie en Brussel ontploft een gasketel na 2 jaar en 1 dag niet spontaan. Het is niet dat een ketel geen onderhoud heeft gehad, dat die onmiddelijk een brandgevaar vormt, je ketel werkt hoogstens wat minder efficient.
Wil je een volledige check, dan zouden ze alle koppelingen moeten nakijken, ik heb nog geen ene keurder bvb naar de teller weten gaan om dat te controleren, niet na 2 jaar en niet na 10 jaar. Die koppelingen hebben thans een evengroot risico om een lek te krijgen, en dat moet dan nog net op dat moment zijn. Als je daar zo een schrik voor hebt zou ik een warmtepomp aanraden in plaats van een gas of mazout-ketel.

Ben het wel eens dat je het voor de prijs eigenlijk niet moet laten en je dat gewoon in het onderhoud van het huis moet incalculeren.

Sedert 1 januari '23 moet de keuring ook geregistreerd worden bij VEKA door de technicus. Echter is dit redelijk transparant gezien het door de meeste software pakketten automatisch gebeurd.
Onder het mom van 'dan kan de overheid de vergroening vh verwarmingslandschap beter opvolgen'. Maar eigenlijk hebben ze dus een centraal register en weten ze perfect wie met wat stookt en hoe lang de keuring al geleden is.
En eens ze met uitstootnormen gaan komen, wees maar zeker dat daar het verdienmodel zit :) .

Sedert 1 januari '23 moet de keuring ook geregistreerd worden bij VEKA door de technicus. Echter is dit redelijk transparant gezien het door de meeste software pakketten automatisch gebeurd.
Onder het mom van 'dan kan de overheid de vergroening vh verwarmingslandschap beter opvolgen'. Maar eigenlijk hebben ze dus een centraal register en weten ze perfect wie met wat stookt en hoe lang de keuring al geleden is.
En eens ze met uitstootnormen gaan komen, wees maar zeker dat daar het verdienmodel zit :) .

Waarom zou je dat aan de ketel kant doen? Je kan dat beter op basis van kWh gas doen. Behoudens zeer oude ketels is de verbranding bij elke ketel wel redelijk proper. In 2028 heb je sowieso ETS2 dat in voege gaat en geregeld in prijs verhoogd.

Ik wil naar een warmtepomp, maar de regering maakt het financieel niet aantrekkelijk. Ik stook aan een all-in prijs van 6c/kWh. Zelfs met een COP van 4 ben in met een warmtepomp nog niet goedkoper uit. Met nog 25 dagen te gaan (dan heb ik data van een jaar) zit ik aan een gasverbruik van 470m2 (240m2 constant op 21,5-22 graden). De verwarming heeft nietmeer verwarmt van 7 April. Ze doen maar op, maar ik vermoed dat de gasketel zo lang blijft staan tot hij echt vervangen moet worden.

Waarom zou je dat aan de ketel kant doen? Je kan dat beter op basis van kWh gas doen. Behoudens zeer oude ketels is de verbranding bij elke ketel wel redelijk proper. In 2028 heb je sowieso ETS2 dat in voege gaat en geregeld in prijs verhoogd.

Ik wil naar een warmtepomp, maar de regering maakt het financieel niet aantrekkelijk. Ik stook aan een all-in prijs van 6c/kWh. Zelfs met een COP van 4 ben in met een warmtepomp nog niet goedkoper uit. Met nog 25 dagen te gaan (dan heb ik data van een jaar) zit ik aan een gasverbruik van 470m2 (240m2 constant op 21,5-22 graden). De verwarming heeft nietmeer verwarmt van 7 April. Ze doen maar op, maar ik vermoed dat de gasketel zo lang blijft staan tot hij echt vervangen moet worden.
Tis maar een veronderstelling, zeker geen vaststaand feit. ETS2 zal voor velen een grote verrassing zijn, daar ben ik me van bewust.
De boodschap die ik vooral wou geven is dat de overheid vandaag al heel goed weet wie zijn ketel laat keuren of niet. Of daar in de toekomst gevolgen komen kan je zo goed als zeker stellen van wel. De vraag is enkel, welke...
En als ze op zoek zijn naar extra inkomsten komen zo'n dingen uiteraard altijd in vizier.

Ik neem aan dat je 470m³ bedoelt?
Wij zaten vorig jaar aan 372m³ voor ~200m² verwarmde oppervlakte aan 20°C.
Sinds 1 maand zitten we op een hybride systeem met warmptepomp en gasketel.
De warmtepomp draait op eco-modus aan ~1kw zonneënergie tot 45°. Met deze buitentemperaturen meer dan genoeg om het huis overdag warm te stoken tot 23-24° zodat we in de avond zo goed als niet meer moeten bijstoken met gas.
Adhv buitentemperatuur en prijs voor gas en elektriciteit berekent het systeem tijdens de winter zelf de meest optimale manier om het huis warm te stoken.

Tis maar een veronderstelling, zeker geen vaststaand feit. ETS2 zal voor velen een grote verrassing zijn, daar ben ik me van bewust.
De boodschap die ik vooral wou geven is dat de overheid vandaag al heel goed weet wie zijn ketel laat keuren of niet. Of daar in de toekomst gevolgen komen kan je zo goed als zeker stellen van wel. De vraag is enkel, welke...
En als ze op zoek zijn naar extra inkomsten komen zo'n dingen uiteraard altijd in vizier.

Ik neem aan dat je 470m³ bedoelt?
Wij zaten vorig jaar aan 372m³ voor ~200m² verwarmde oppervlakte aan 20°C.
Sinds 1 maand zitten we op een hybride systeem met warmptepomp en gasketel.
De warmtepomp draait op eco-modus aan ~1kw zonneënergie tot 45°. Met deze buitentemperaturen meer dan genoeg om het huis overdag warm te stoken tot 23-24° zodat we in de avond zo goed als niet meer moeten bijstoken met gas.
Adhv buitentemperatuur en prijs voor gas en elektriciteit berekent het systeem tijdens de winter zelf de meest optimale manier om het huis warm te stoken.

Maar met ETS2 word je al rechtstreeks belast op CO2 en dubbele belastingen zijn vooralsnog niet toegestaan. Verwarming is tevens een basisrecht en ik verwacht dus geen belasting op basis daarvan. Tevens kan een niet keuring evengoed betekenen dat de gasketel afgekoppeld is, daar is geen melding voor nodig. CO2 taks per kWh maakt die registratie dus overbodig en kan geind worden via de leveranciers (zoals de belastingen en BTW nu).

Ik heb hier in de winter en de tussenseizoenen geen zonne-energie op overschot. Als ik naar mijn stookseizoen kijk, zijnde 1 November 2025 tot en met 14 April, heb ik 50kWh elektriciteit op het net gezet en dat is op een handvol dagen gebeurd. Dus zou ik de zonne-installatie ook moeten uitbreiden, wat ook niet gratis is.

Over 11 maanden heb ik een eigen verbruik van zonne-energie van 82% en 50% zelfvoorzienend (totaal verbruik is een 6300kWh). Ik zit met de huidige installatie dus zowat op mijn limieten, de injectie komt voornamelijk van de zomer. Ik krijg dat nietmeer op en we zijn een tijdje op vakantie (een 800kWh injectie gehad in totaal). Als ik met de warmtepomp wil verwarmen op zonne-energie moet ik die dus ook uitbreiden, terwijl ik voor koeling nog wel wat over heb, maar dat kan ook met een airco.
Ik zie dus geen graten in hybride, of ik doe gas of ik ga naar een warmtepomp, met een E-peil 2 en EPC 2 kWh/m2 mag dat geen probleem zijn.

We krijgen het voorlopig ook wel warm tot 22-23 graden, zonder verwarming.
In de bureau (zuiden) is het al 25,7 graden door de aanhoudende zon. De leefruimte heeft veel meer glas (triple) en ligt op het noorden en dat blijft toch wel een pak kouder.

Je hebt natuurlijk een pak mensen die wel met een hybride uit de voeten kunnen, maar geloof nooit dat dat hier een goede keuze is. Dat is voor huizen die niet te oud zijn (want dan ben je beter af met gas alleen) en geen nieuwbouw zoals hier, want dan kan je beter een warmtepomp kiezen (of zoals in mijn geval een goed terugmodulerende gasketel).

Ma bon, dit is vrij offtopic.
Laat gewoon die gasketel keuren zoals het moet, voor het milieu :).

Terug
Bovenaan