Coolguy
Well-known member
Dit zal waarschijnlijk weer een 'ouw-ballen' topic worden, maar ach ja...
Ik vraag me af hoeveel van jullie gamen uit nostalgie. En als je dan iets van 10-20-30 jaar geleden van onder het (digitale) stof haalt, in welke mate is dat nog speelbaar? Hoe lang speel je dat dan? Is het niet vooral in je fantasie nog 'geweldig' goed...maar stiekem akelig te oud geworden...
Ik merk het geregeld zelf: Oh game X (Terra Nova, Jill of the Jungle, Wing Commander, Rise of The Triad...) in aanbieding op Steam/GOG/... Dat is een klassieker, toch maar aanschaffen want zalige tijden gehad. Waarna je dat spel effectief 4 minuten na het opgestart te hebben al direct beu bent. Het aantal games van een tijd terug dat echt nog speelbaar is, is toch onvoorstelbaar klein? Zeker als je spreekt over niet gemodde games en 'echt' oude games. Brutal Doom vind ik bv nu nog heel speelbaar, C&C Remaster ook... Als je spreekt over het 'pure' product, dan kan ik maar bitter weinig games opnoemen die nu nog te genieten zijn. Je moet jezelf al forceren om voorbij de pixelbrij te kijken, dat is er meestal al te veel aan. Dark Forces is zo'n mooi voorbeeld. Ooit een geweldig goed game, een ultieme classic...maar ik moet mezelf forceren om dat langer dan een half uur te spelen. Bovendien zijn games van toen ook 'traag' en moeilijker. Het gaat het over meer dan graphics alleen. Ik wijt het ook deels op de hedendaagse games. Alles is er nu zodanig op gericht dat je nog weinig geduld aan de dag kan brengen: instant satisfaction. Het is wellicht ook een fenomeen van de maatschappij. Misschien moet je terug 'leren' om deze games te apprecieren voor wat te zijn/waren en vergt dat ook geduld, maar ja...veel leeftijdsgenoten zitten in een gezinsleven waarbij je net op zoek bent naar games die je even 'snel' kan spelen.
Ik ben nu een pure PC gamer, maar ik vraag me af of dit bij consolegames ook zo gaat. Wie kan er nu nog genieten van de games op de eerste Playstation, Game Boy, Atari of Nintendo bv?
Ah, héél herkenbaar allemaal!
De Steam library puilt hier uit van oudere games waarvoor ik geen tijd vind om deze uit te spelen.
Doom, Quake, Shadow Warior, etc. zijn heel makkelijk om terug naar te grijpen. Deze zijn gewoon tijdloos.
Als we dan naar andere vroege 3D games kijken verliest de roze bril sneller zijn krachten omdat de graphics niet meer aan te zien zijn of de gameplay prehistorisch aanvoelt.
Zelf ben ik niet kwaad op de trend van de laatste jaren om games te re-releasen/remasteren met wat moderne tweaks om deze terug speelbaar te maken op voorwaarde dat dit goed gedaan wordt.
Spijtig dat er voor elke goede remake/remaster 10 draken van cashgrabs zijn.
Eneuh... ik zou veel geld geven voor een moderne reboot van de Wing Commander reeks!
Hier hetzelfde gevoel.
Heb gameboy met 15 tal games. Meer verzamel dan echt gamen. Ook mini snes met 100den games gehad. Amper gespeeld. Enkel op men ps4 speel ik nog
Hier onlangs nog de oude Game Boys gerefurbished. Staan er piekfijn bij: visueel en intern in perfecte staat.
Enkel nog maar Wario World terug op gespeeld...
Zelf ook goede herinneringen aan de hele MGS reeks.Toch al een paar keer onderstaande reeks van deel 1 tot deel 5 achtereenvolgend uitgespeeld. Nuja zal ook wel de enigste reeks zijn voor mijValt ook niet echt onder de typische games. Een meesterwerk waarin ge van int begin ingezogen wordt dat de pixels uiteindelijk niet boeien. MGS 1 toch al bijna 25 jaar oud damn
MGS was mijn tweede spel op de PS1 en MGS2 was mijn eerste spel op de PS2.
Alle games zijn goed verouderd voor mij!
Twee jaar geleden deel 1 herspeeld via emulator en 2-3 in de Xbox HD collection.
En finaal eindelijk dit jaar MGS 5 gespeeld.
Wat een tijdloze reeks!
Hangt ervan af op welk platform je gamed vind ik
Die nintendo games op bvb snes zijn nog altijd zo leuk en mooi als toen. Mario kart mss als uitzondering.
De eerste 3d games zijn nu niet meer om aan te zien op bvb ps1 of saturn.
De enige oude console die ik nog soms eens opstart is de dreamcast om dan ready to rumble of power stone te spelen
Marvel vs capcom is ook nog de moeite.
Ik zou graag een neo geo arcade stick pro op de kop willen tikken. Maar dat krijg ik thuis niet uitgelegd![]()
Zoals je zegt behoudt de gekende 8- en 16-bit pixels graphics beter zijn versheid.
De vroege 3D graphics zijn de grootste miskleumen als je er nu op terugkijkt.
De momenten waarop het kan, zijn tegenwoordig zeer beperkt, maar als het past, kan ik me nog steeds uren verliezen in warcraft 2. Prima speelbaar op een WindowsXP pc.
En theme hospital![]()
Ah, beiden tijdloos
Two Point Hospital is ook wel een leuke spirituele opvolger voor Theme Hospital
Ik hoop nog altijd op een revival van Gabe Logan in Syphon Filter 1 aub.
Yes please!!! Gisteren nog de strategy guide voor dat spel teruggevonden.
Suikoden 1 en 2 voor de ps1. ging die vroeger elke week huren in de videotheek. wil die eigelijk wel eens opnieuw spelen
Nog twee klassiekers!
(J)RPGs blijven ook jaren na hun release makkelijk speelbaar.
Ik heb geleerd van het bij de mooie herinnering te houden. Ik kom altijd na 5 minuten gedegouteerd terug als ik mij toch eens aan iets waag vanuit mijn kinderjaren.
Onze onschuldige kinderblik krijgen we spijtig nooit meer terug.
'Zag er dat altijd zo blokkig uit?'Vooral die graphics. In mijn herinneringen zag het er toch allemaal veel beter uit. Ik heb mijn ogen uitgekeken op dat MGS filmpje. Dat zag er in mijn herinneringen veel beter uit. Maar dat had ik ook met gta San Andreas.
Die games kan ik omwille van die reden niet meer spelen nu, maar nog oudere games zoals Mario en crash bandicoot kan ik me nog wel uren mee bezig houden als het eens op staat.
Ik heb nog nooit een probleem gehad om oudere videospelletjes te herspelen. Graphics vind ik dan ook niet zo belangrijk. Die bepalen voor mij niet hoe goed een game is. Het klopt wel dat sommige spelletjes niet goed oud zijn geworden vanwege verouderde gameplay, maar daarentegen zijn er sommige die na al die jaren nog steeds staan als een huis. Enkele van mijn favoriete games (Klonoa voor PS1, The Illusion of Time voor de SNES) kan ik jaarlijks met veel plezier nog herspelen. Chrono Trigger, nog zo'n spel dat jaren voor was op zijn tijd. En alle oudere pokémongames.
Je favoriete spelen hebben ondanks hun ouderdom altijd een beentje voor op de rest - logisch.
Als je puur uit nostalgie speelt zal dit waarschijnlijk gebonden zijn aan het terug opnieuw willen 'voelen' van de ervaring. Vandaar dat je na 4 min. gameplay het al beu bent want het effect is dan uitgewerkt. Als je effectief een goede game hebt die de tand des tijds overleeft, zoals Ocarina of Time, dan kan je blijven spelen. Je bent dan misschien nog op zoek naar bepaalde scenes of momenten in de game die nostalgisch zijn, maar speelt vooral omdat het plezant blijft. Iets al Pokemon R/U zou ik nog kunnen spelen, maar de nostalgie piekt denk ik in het eerste uur en na gym nr1 zou ik wsl al stoppen.
Een aantal andere games, zoals Neverwinter Nights, vind ik gewoon niet speelbaar meer. Gfx daar kan ik over kijken ("enhanced" betekent hier niet veel), maar de gameplay is traag en niet meer van deze tijd. Andere games hebben bijv. een level design die ook verouderd is. Zoals je stelt hebben mensen gewoon de tijd niet om te verspillen aan het zoeken naar een verborgen switch ergens achter een muur. Nostalgie zou tijdloos moeten zijn, maar het moet toch wel vooruit gaan.
Zo wou ik een tijdje geleden ook eens Baldur's Gate opnieuw spelen - holy shiiiiiiiii....
Inderdaad slecht verouderd.
Misschien moet ik eens beginnen aan Pillars of Eternity...
Als het over het grafische gaat: In 3D games is er toch ergens in het PS2/Xbox tijdperk (2002-2003) een sprong gebeurd in grafische kwaliteit die voor mij een grens is tussen lelijk en acceptabel. Ik weet niet exact wat het is, maar ik zie het als ik een pak games vergelijk met hun sequels die rond die periode uitkwamen.
GTA 3 <-> San andreas
Deus Ex <-> Invisible War
Thief 2 <-> Thief 3
Half life 1 <-> Half Life 2
Neverwinter Nights <-> KOTOR (geen sequels maarwel opeenvolgende Bioware titels)
Het gekke is dat die grens voor mij niet mee verschuift naarmate de jaren verstrijken, maar dat die altijd daar blijft liggen. Het is niet omdat er steeds mooiere games uitkomen dat de grens ineens op 2010 komt te liggen. Misschien heeft het te maken met het feit dat er tegen dan genoeg polygonen waren om personages met gelaatsuitdrukken te tonen in plaats van de rare poppen ervoor.
Ik speel nog met plezier eenderwelk 3D spel dat ik indertijd goed vond dat rond 2002-2003 of later is uitgekomen, maar voor alles ervoor moet de gameplay toch serieus sterk zijn.
Die overgangsperiode is inderdaad touch & go qua kwaliteit...
Ah, Half Life 2. Ontzettend van dat spel genoten.
Zot dat het spel al van 2004 is...
Vorig jaar nog herspeeld samen met Black Mesa
Toen ik heel jong was , speelde ik samen met een vriendje C-Dogs op de pc. Met 2 op hetzelfde toetsenbordman dat waren tijden
Pre-2000 games samen op 1 toetsenbord...

Valt ook niet echt onder de typische games. Een meesterwerk waarin ge van int begin ingezogen wordt dat de pixels uiteindelijk niet boeien. MGS 1 toch al bijna 25 jaar oud damn