Game Mania keert terug als webshop

Jammer heel leuke herinneringen aan de winkel, wachten tot de nieuwste FIFA op PC uitkwam en die dag de ouders dat ons brachten naar de game mania 20km verder. Zalige winkel maar altijd iets "exotisch ver weg" geweest.

GM, altijd eigenzinnig maar al bij al vooral fijne herinneringen aan. Oudenaarde vond ik wel het personeel niet altijd bijzonder vriendelijk, Aalst daarentegen was een plezier om langs te gaan. Ik zal de nachtopening voor GTA V nooit vergeten, bedankt aan de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.

🎶 ... and now, the end is near ... 🎶

Nog 1 keer passeren voor koopjes dan maar? Toch het einde van een tijdperk. Van de game boy advance tot de ps5 ben ik er games gaan kopen.
Zal niet meer gaan. Staat op hun site. Winkels zijn al gesloten :

Game Mania heeft het faillissement aangevraagd, nadat in de lopende procedure geen overnemer heeft opgeleverd.
Wij wachten de beslissing van de rechtbank af. Tot nader bericht blijven de fysieke winkels gesloten vanaf dinsdag 3 september. De webshop blijft voorlopig geopend.
Wij danken onze medewerkers voor hun inzet, onze klanten voor hun jarenlange loyaliteit, en onze handelspartners voor hun samenwerking.

Beste herinneringen,
- In 2000 naar Game Mania Brugge Ezelstraat gaan met m'n ouders voor een PS1. Buitenkomen met een PS1 Slim en 2 gehuurde games. (Digimon World en Demolition Racer)

- In 2002 ginder dan ook een PS2 gekocht met Gran Turismo 3 en een gehuurd exemplaar van Jak & Daxter.

- In 2007 bij Game Mania Brugge Gistelse Steenweg mijn eerste Xbox 360 gekocht (Saints Row bundle)

Vaak games gehuurd, getest en vooral ook tweedehandsgames gekocht.
Babbelen met sommige medewerkers die echt wel passie en kennis hadden van games en technologie.

Minder goede,
Platinum of promo discs ontvangen bij aankoop tweedehands.
Beschadigde of gewoonweg vuile doosjes krijgen bij aankoop tweedehands.
Lage overname, zelfs voor minder frequente titels.
Maar algemeen gezien de typische zaken die overal voorkomen waar tweedehands wordt aangeboden.

't Is een spijtige evolutie, vroeger was dat wel nog eens leuk om een fysieke winkel binnen te stappen en door de budgetbakken te gaan.
Ben er zelf ook wel schuldig aan, ik bestel veel bij bol.com en coolblue en Steam / PSN / Game Pass.

jeugdsentiment die verdwijnt! GM Ieper weg sinds corona... heb het altijd heel jammer gevonden. Al was het maar om eens binnen te springen en een kijkje te nemen

Deze komt toch aan. Maar dat ook wel vooral omdat ik zo een gigantisch nostalgisch persoon ben. Want de realiteit is dat het sowieso al niet meer de gaming-wereld is die we kenden vroeger. Ge kwam vroeger wel eens games tegen die ge minder goed tot niet kende of dook wel eens op 2dehands pareltjes. Er was meer merch rond de games zelf en er was ook all in all meer. Er liepen ook meer like minded individuals rond in de GM. De keren dat ik daar in de 00's en nog zelfs het eerste deel van de 10's praatjes had met compleet onbekenden over games zijn niet te tellen. Maar de verschuiving naar digitaal of fysiek online was al zeer lang bezig. Mensen hadden al zeer lang talloze opties die niet GM waren. En al die dingen waren er al jaaaaaaaaren op achteruit gegaan, maar toch is dit zo de definitieve nagel in de doodskist van wat gamen was voor mij. Ik kocht ook principieel mijn fysieke games nog daar gewoon "om het te rekken" en mezelf niet schuldig te voelen over wanneer het definitieve einde daar is.

Nu het games-deel ga ik nog wel overgeraken. Al keek ik zo bvb wel heel hard uit naar bvb mn collector's edition voor de nog te releasen Horizon 3 daar te kopen. Maar ik kreeg daar door mijn veelvuldige bezoekjes en aankopen wel geregeld van die cardboard-dingen en dat is nu wel helemaal gedaan... En ook het kopen van consoles zelf was altijd gelinkt aan de GM. Dus de aankoop van de Switch 2 en de PS6 gaat raar voelen....

Nu heb ik wel niet veel specifieke herinneringen aan de GM qua "oh dat was echt een geniaal moment". Ik kwam er gewoon veel (ik kon Genk centrum niet binnenkomen, zonder niet ff daar langs te gaan) en kocht er geregeld wat. Consoles kocht ik ook niet dikwijls op release, dus die momenten heb ik ook niet gehad. Ik herinner me wel nog de nacht-opening voor GTA V op de PS3. Khad de hele week verlof genomen en de game kwam uit van maandag op dinsdagnacht. In de rij staan met een six pack en onderling afwisselen om om de hoek een paar trekjes te nemen van een peuk. Dan naar binnen voor de game en quasi de hele nacht free-roamen nadat de openingsmissies gedaan waren. Of bij de PS5 elke leveringsdag binnenkomen om te vragen of er nog vrij waren om ineens out of the blue er ene in mn handen te hebben.

Ik heb ook wel goeie herinneringen aan een winkel die de "Game Nation" heette. Maar daar vind ik dus echt niets van terug op het internet. Dat was DE gameshop in Genk voordat de Game Mania rond 2000 openging bij ons. Daar stonden aan de "toog" ook drie dikke CRT's met op één ervan oa een Saturn waarop ik dan van de uitbater Panzer Dragoon Saga mocht spelen op een memory card van de zaak. Dat was ook de winkel waar ik mn PS1 en N64 heb gehaald.

Ergens ver in men achterhoofd herinner ik me een winkel in Hasselt waar ik nog liever ging in de late jaren 90. Mijn pa zou meestal geen idee hebben wat voor mij gepast was rond die leeftijd en die pee zou afkomen met games gelijk Driver of Hercules op de ps1. :love:

Was dat niet in de TT wijk? Waar de O'Leary's is? Zegt me vaag ook iets dat daar een gameshop was, waar ze bovendien ook heel wat import hadden.
Khad zelfs niet door dat dat een Game Nation was. Pas bij het lezen van dit topic :D

Laatst bewerkt:
Ergens ver in men achterhoofd herinner ik me een winkel in Hasselt waar ik nog liever ging in de late jaren 90. Mijn pa zou meestal geen idee hebben wat voor mij gepast was rond die leeftijd en die pee zou afkomen met games gelijk Driver of Hercules op de ps1. :love:

Dat kan ook de Bart Smit zijn.

Was dat niet in de TT wijk? Waar de O'Leary's is? Zegt me vaag ook iets dat daar een gameshop was, waar ze bovendien ook heel wat import hadden.
Khad zelfs niet door dat dat een Game Nation was. Pas bij het lezen van dit topic :D
Nope...

Was langs de aquarium winkel (langs de brug aan de century).

Ik denk TT-Wijk -> Funtronic?

Ook doorheen het topic enkele verwijzingen naar de gouden jaren van gaming. En inderdaad: In de jaren '80 en begin '90 was het supercool maar nog deels niche en werd het bekeken als de kinderhobby. Zeer toffe tijden als kind en heel jonge tiener. Maar de echte GOUDEN tijden zijn begonnen rond de PS1 en die duurden voor mij tot zowat de overgang van de PS3 naar PS4 generatie. Veel van de dingen die het game-landschap veranderd hebben, waren er toen al maar overheersten nog niet zoals ze vanaf toen zijn beginnen doen.

Ik las ook een verwijzing naar magazines en inderdaad, die mis ik ook wel keihard. Ik heb principieel daarom nog altijd een abo op Power Unlimited. Op zich zeker geen extreem speciaal magazine, maar het feit om nog een magazine te hebben doet al veel. Al moet ik ze wel kudos geven voor het feit dat ze de laatste twee/drie jaar toch echt moeite doen om er artikels in te zetten die verder gaan als simpele reviews/previews.
Af en toe nog eens een retro gamer of een Edge kopen in de International Magazine store.
Maar op zijn hoogtepunt was hadt ge zoveel magazines: Chief, Gunk, Ngamer, Official Playstation Magazine, Official Xbox Magazine, ... Kheb echt nog dozen vol thuis in de kast staan en uit pure nostalgie pluk ik er wel eens regelmatig ene uit om op de pot te lezen :D Het zwaartepunt van die collectie situeert zich inderdaad in de eerste jaren van de 360/PS3 generatie.
Via archive.org wel een digitale collectie aan aan het leggen van al DE oldskool magazines: Nintendo Power, Mean Machines, CVG, ...

Nope...

Was langs de aquarium winkel (langs de brug aan de century).

Ik denk TT-Wijk -> Funtronic?

Die naam komt me inderdaad bekend voor!

Ik ben er tbh enkel goede klant geweest eind de jaren 90 en begin 2000 als klein manneke/puber omdat ik toen niet beter wist.

We gingen vaak huren en die prijzen waren schappelijk, maar toen ook al 30% duurder dan de lokale videotheek. nieuwe games kocht ik er sporadisch en 2dehands ging ik vaker voor. Zelf toen al in het pré online tijdperk waren de games in de bart smit of colruyt goedkoper. (ja toen had je nog games in de colruyt)

Ook de " grabbelbox" waarin je retro games had voor 10 Euro per stuk was één van mijn favoriete bezigheden. in de tijd van de ps1/ps2 nog bakken snes games uitgevist.

De voorbije jaren af en toe binnen gewandeld maar bijna altijd met lege handen buiten. 70 euro vragen voor een game die al 2 jaar op amazon staat voor 20 euro. en zij vragen dan nog 40-50 euro voor de 2dehands versie.

Vanaf hun hele rental sectie tenonderging was hun doodsvonnis eigenlijk getekend. Als je daar toch was voor een rental durfde ik wel nog eens te veel betalen voor een 2dehands game. De voorbije 10-15 jaar echter.... Speciaal naar daar rijden om het dubbel uit te geven van een online shop? No thanks. Als we in de buurt zijn wandelde ik er sporadisch eens binnen uit nieuwsgierigheid of voor TCG product ( recent de one piece TCG) te kopen. Soms nam ik ook wel eens iets mee als er dan is een zotte actie was zoals 2+1 2dehands game gratis of 3 games voor 10-15 euro/stuk en ik vond mijn goesting tussen het kleine aanbod van 2dehands games anders dan de 5000 fifas, far cry's en call of duty's.

Jammer dat ze weggaan, goede herinneringen aan als kind, maar verast ben ik niet. integendeel, ik dacht dat dit al 10 jaar eerder zou gebeuren.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste consoles (PS1 t.e.m. PS4) kwamen van GM. Zelfs nachtopening gedaan voor de PS4. Enkel de PS5 via Dreamland pre-order gedaan, omdat er in mijn huidige buurt geen enkele GM was.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan