Game Mania keert terug als webshop

WoW night releases
Samen met ons vader SNES games kopen

En ja er waren toen ook altijd gasten die daar op de LAN CS aan het spelen waren :)

Is wel een beetje nostalgie. Moest er vroeger altijd aan denken als ik er met de bus passeerde naar het unief.

En idd, digitaal haalt alle sfeer weg :unsure: alles voor de instant gratification.

De enige Game Mania waar ik vaak naartoe ging was die in Vilvoorde back in the day.
Supergoede herinneringen aan, werkte een supervriendelijke kerel die blij was dat hem even met mij kon praten over wat serieuzere dingen omdat de gemiddelde klant daar alleen maar fifa of call of duty wou. Die kerel legde vaak dingen apart voor mij en verzekerde me altijd van releases.

Was fijn om als tiener tussen de tweedehands games te zoeken naar the best bang for the buck. Al mijn spaarcentjes opsparen en dan naar de gamemania gaan, de games bewonderen die ik graag wou maar nog geen genoeg geld voor had en dan maar een paar games tweedehands kocht. Heb er toch als tiener heel bewust het ps2, ps3 én ps4-era meegemaakt. Die Game Mania is geloof ik in 2018 of zelfs nog vroeger gesloten.

Pluspunten zijn voornamelijk de nostalgie:
- Toen ik in het middelbaar van school veranderde en plots vlakbij een GM terechtkwam. Daar heb ik de eerste maanden enkele nieuwe games kocht. Dat waren allemaal mainstream games (FM, Civ, COD, FIFA, NFS, FIFA Manager, ...), waar ik me megahard mee geamuseerd heb. De Free Record Shop in het dorp bij ons was net serieus ingekrompen, de oude games voor €1-5 waren bv. weg, dus dat was wel nice om tussen de tweedehandsgames of goedkopere zaken te kijken.
- Dat ik een game die vol bugs zat, en daardoor onspeelbaar was, zonder problemen kon inwisselen voor Skate 2. Dat werd uiteindelijk m'n meest gespeelde game op de PS3. :laugh:
- M'n eerste bezoekjes aan een gamewinkel met mijn mama. Als 7-jarige heb ik daar enkele keren drie dagen games gehuurd voor de Gameboy Color en deed ik drie dagen niks anders dan die games spelen. 😍

Ik krijg nog steeds een dopamineshot telkens ik een GM passeer door die herinneringen.

Minpunten:
- Een boertige verkoper die voor mij finaal de reden was om daar niet meer vaak te komen. Die zat ooit eens tegen mij te klagen over klant voor mij: "Die mensen hebben echt te veel geld. Ze hebben 3 kinderen, die allemaal een eigen tv en XBOX 360 hebben en dan kopen ze elk spel in drievoud."
Ik dacht dat die gewoon blij mocht zijn dat die aan die mensen alles in drievoud kon verkopen en vroeg me dan af wat die over mij zou zeggen gezien ik altijd het gevoel had dat die neerkeek op mensen die FIFA en zo kochten. Enkele maanden later hoorde ik die effectief tegen een collega iets zeggen à la: "Allez, weer ene die hier komt voor FIFA en COD, dat was nummer 15 vandaag. Origineel.", toen ik net bij hem had afgerekend. Als ik zag dat die in de winkel stond, ging ik gewoon niet meer binnen.
- De prijzen van de games sloegen nergens op vanaf een bepaald moment.
- Dat op den duur de winkel onherkenbaar was in een filiaal waar ik soms kwam. De buitenmuur was al jaren aan herschilderen toe, de kartonnen figuren bleven soms tot een jaar na de release van een spel staan, er werden meer merchandise en bordspellen uitgestald dan games, ... Da's ook al 10+ jaar geleden, het verbaast me dat die keten nog zo lang overeind gebleven is.

Benieuwd eigenlijk hoeveel volk van hier ooit iets gekocht heeft bij mij in die jaren dat ik er gewerkt heb tussen 2014 en 2020.
Manager geweest van Sint-Truiden, Merksem, Kapellen, Leuven, Gent Dampoort en Regiomanager van Gent Brugsesteenweg, Kortrijk en Ieper ^^

Het irritantse voor mij zal wel het aankopen van USED geweest zijn in al die jaren. Mensen hopen dan veel geld te krijgen maar 9/10 keer was dat niet het geval. Ja, Assassins Creed, Battlefield, Call of Duty, etc zijn grote titels maar wat klanten niet zien is dat er in de stock soms 100+ stuks van dezelfde game liggen. Je ziet dan in de kassa dat die 5 keer per week binnen komt en maar 1 keer per week verkocht raakt. Dan zakt die prijs meteen naar 10 cent. Vaak vuile consoles, bekraste consoles, smerige controllers, geen kabels. Mensen zijn dan kwaad dat dat niet aangekocht werd. Als je dat hele dagen moet doen en telkens die teleurstelling/woede en die discussies. Echt happy word je daar niet van.

Skylanders, Disney Infinity popjes, al die third-party Wii accessoires die we niet moesten hebben. Ook telkens dat gezaag. Mensen die geen geld hebben maar de hele tijd vanalles bestellen en dan niet kunnen betalen. Ook heel vermoeiend. Heeeeeeeeeeeeeel veel volk dat bij die 2 games inruilen actie afkomen met FIFA 15 en FIFA 16 en dan kwaad zijn dat ze nieuwe game-x niet mee krijgen voor 20 euro.

Benieuwd eigenlijk hoeveel volk van hier ooit iets gekocht heeft bij mij in die jaren dat ik er gewerkt heb tussen 2014 en 2020.
Manager geweest van Sint-Truiden, Merksem, Kapellen, Leuven, Gent Dampoort en Regiomanager van Gent Brugsesteenweg, Kortrijk en Ieper ^^
Ik. En dat waren tenminste aangename tijden :p

Kwasi zeker Game Nation.

Gast had altijd allerlei verhalen.
Stond daar capoeira demonstraties te geven in zijn zaak (ten tijde van de release van Tekken 3 met Eddy).
's avonds stond die dans ineens op het podium in ne discotheek...

Was ook vaak vanalles te doen. Fifa toernooi tijdens WK enzo. En zoals ik zei stonden er ook arcade kasten.
Ik kwam daar ook regelmatig, kerel trainde capoeira in dezelfde club als mij.

Vooral een creepy gast die als 30 jarige rondhing met 16 jarige meisjes.

Mijn allereerste kennismaking met GM was in Aalst. Mijn vrienden hadden merendeel een playstation in huis (bij veel was dat vooral voor FIFA 99) maar ik was in die periode een enorme nintendo fanaat (N64). Maar dankzij GM heb ik in mijn jeugd jaren Playstation leren ontdekken daar je in die periode een playstation console met games kon huren. De eerste keer dat ik Metal gear solid en gran turismo speelde ging mijn mond wel open. Wat was dat realistisch. Zeker als je dat vergeleek met die typische Mario games (los van het feit dat het toen echte pareltjes waren).

Ondanks ik het spijtig vind dat er weer een stukje nostalgie gaat verdwijnen moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit veel naar Game mania ben gegaan.Ik ben oorspronkelijk van de regio Wetteren en daar had je, vooral in mijn jeugdige jaren, genoeg keuze om games te kunnen kopen (speelgoedwinkels, extrazone, zelf een kleinschalige games winkel...). Omdat we dan spreken van mijn jeugd jaren (10-18jaar) was ik ook afhankelijk dat iemand mij eens naar een Game mania bracht. Dat was toen Aalst ofwel Gent.
Laat me zeggen, als ik in die periode al naar een Game mania ging was het merendeel voor speciale edities, speciale consoles (zoals de RE4 gamecube) of mijn papa ging de zaterdag naar de fietsenwinkel Van Eyck in Aalst waardoor ik een mogelijkheid zag om dan eens Game mania binnen te springen.
Eens het in Wetteren bergaf ging met de winkels (extrazone failliet, mijn lokale games winkel failliet) ging ik wel wat meer naar Game mania. Maar tegelijkertijd waren er dan ook al de Media Markt ketens. Als je telkens 15-20 euro minder kon betalen voor games (spreken dan over het X360 en PS3 tijdperk) was mijn rekening als student snel gemaakt.

Vanaf de mediamarkt ketens in België geland waren had ik al een vermoeden dat veel (zelfstandige) winkels failliet zouden gaan en dat is later ook zo gebleken. Dus uiteindelijk heeft Game mania het nog heel lang uitgehouden. Persoonlijk ben ik al van het begin PS4 tijdperk niet meer gegaan.

Als ik er nu nog eens op terugkijk vond ik de periode van +-2000 tot +-2013, voor mij persoonlijk, de mooiste games jaren. De winkels lagen vol fysieke games, er waren magazines met hopen, game programma's op TV (gamepower en shrimp tv), er kwamen heleboel nieuwe games uit (geen deeltje zoveel) en er was helemaal geen sprake van digitalisering zoals het nu is.

Laatst bewerkt:
Nou ja, RIP.

Ik dacht dat er eentje was in Stevoort Hasselt, maar niet zeker of dat die nog steeds open is of dat hij meer een verzamelaar was.
Die in Stevoort ligt hier op 500meter van mijn thuis. Wel nog maar 2 keer geweest denk ik.
Ook ieder jaar een retrogamebeurs in Stevoort van die mens. Die poog ik wel altijd mee te pikken.

Ik kwam daar ook regelmatig, kerel trainde capoeira in dezelfde club als mij.

Vooral een creepy gast die als 30 jarige rondhing met 16 jarige meisjes.
Ja dat laatste had ik hier wat moedwillig weg gelaten.
Heb er een paar maanden geleden ook wel wat verhalen over gehoord hoe het nu met die kerel is, maar via - via - via - via dus wat klopt er van....

Die in Stevoort ligt hier op 500meter van mijn thuis. Wel nog maar 2 keer geweest denk ik.
Ook ieder jaar een retrogamebeurs in Stevoort van die mens. Die poog ik wel altijd mee te pikken.

Ja dat laatste had ik hier wat moedwillig weg gelaten.
Heb er een paar maanden geleden ook wel wat verhalen over gehoord hoe het nu met die kerel is, maar via - via - via - via dus wat klopt er van....
Heeft de krant zelf gehaald...

Als ik er nu nog eens op terugkijk vond ik de periode van +-2000 tot +-2013, voor mij persoonlijk, de mooiste games jaren. De winkels lagen vol fysieke games, er waren magazines met hopen, game programma's op TV (gamepower en shrimp tv), er kwamen heleboel nieuwe games uit (geen deeltje zoveel) en er was helemaal geen sprake van digitalisering zoals het nu is.
Jep volledig akkoord eind jaren 90 tot +- 2012 waren de gouden jaren van gaming. Digitalisering heeft zeer veel van de charme van de hobby vernietigd en spijtige is dat die tijd nooit meer terug komt vrees ik, is allemaal te makkelijk om nu games te kopen via de luie zetel. En dan zwijg ik nog van de extreme hebzucht tegenwoordig in de business, iedereen aast achter de volgende Fortnite en legt meer focus op GAAS of smartphone, de DLC en "season passes", loot boxes, enorme kost om AAA games te maken,...

Ik ben alleen nog maar naar die in Leuven geweest. Ik ga er als ik fysieke edities wil van een game, of voor een nieuwe console. Mijn eerste PS4 gekocht in die GM en dan te voet naar centrum Leuven gewandeld ermee destijds.

Altijd vriendelijk personeel daar. Ik ken hun namen niet en ben er al een tijd niet geweest, maar ik herinner me zowel een man als een vrouw die daar werk(t)en en waren steeds toffe mensen.

Ik ben alleen nog maar naar die in Leuven geweest. Ik ga er als ik fysieke edities wil van een game, of voor een nieuwe console. Mijn eerste PS4 gekocht in die GM en dan te voet naar centrum Leuven gewandeld ermee destijds.

Altijd vriendelijk personeel daar. Ik ken hun namen niet en ben er al een tijd niet geweest, maar ik herinner me zowel een man als een vrouw die daar werk(t)en en waren steeds toffe mensen.
Was het deze jonkvrouw?

Nooit iets gekocht eigenlijk. Ik ging eind jaren '90 naar Games & Gifts in Ninove en later naar ThE GAmEs aldaar. Ik denk dat Battlefield Bad Company 2 de laatste fysieke game moet zijn die ik heb gekocht.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan