Freelancers & Ondernemers

Het zou het enige voertuig zijn op de zaak, dus in principe kan die voor 100% in de zaak vermoed ik, al gaan ze bij controle hierover wel discussiëren zeker?

edit: rekeninghoudend dat ik volgend boekjaar waarschijnlijk naar een vennootschap ga en dus stopzettingscontrole ga krijgen op mijn eenmanszaak, is het dan niet slimmer om toch een beetje voorzichtiger te zijn met de 100%?

edit: wat betreft de wagen zou wrs tesla model 3 / Y zijn dan van +/- 60k, in financiele renting 450€/m volgens de website (min voorschot en koopsom natuurlijk)

Mijn camionette zit nu ook voor 100% in de zaak, maar die zou dan weg gaan en ingeruild worden voor een EV + gesloten trailer. Ik heb voor mijn werk slechts een handvol keer echt de camionette ruimte nodig, dan rijdt ik liever het hele jaar door met een leuke wagen dan dat ik een type sprinter / crafter moet gaan kopen om elke dag mee rond te bollen.

We hebben nog een aparte privé auto trouwens.

Ik wil alleszins geen gedoe met kilometers te moeten bijhouden. Ik doe 95% van mijn kilometers zakelijk. Eens de kleine gaan halen en eens naar den delhaize voor privé is echt een peulschil in vergelijking met de kilometers die ik afleg.

Al gaat dat natuurlijk met de EV wel iets meer zijn dan met de camionette.
Welke beroepsverplaatsingen die je dan precies? Hoeveel op jaarbasis?
Merk op dat woonwerk verkeer ook geldt als privé verplaatsing.

Kans op stopzettingscontrole is relatief klein hoor.
Laatste 2 jaar een 100-tal eenmanszaken omgevormd naar vennootschap, ik heb nog geen controle gezien.

Ik heb net een brief gekregen van Baloise maar weet niet precies wat het is en waarvoor:

Wij verwijzen naar de afrekening in bovenvermelde polis. Om ons toe te laten deze polis te berekenen verzoeken wij u dit formulier zo spoedig mogelijk terug te zenden met opgave van volgende gegevens:

Voor de periode van 1/6/2022 tot 18/05/2023 - Aantal omzet: ___

Heeft iemand een Excel template om de persoonlijke kost van de aanschaf van een wagen met de vennootschap mee te berekenen?

Welke beroepsverplaatsingen die je dan precies? Hoeveel op jaarbasis?
Merk op dat woonwerk verkeer ook geldt als privé verplaatsing.

Kans op stopzettingscontrole is relatief klein hoor.
Laatste 2 jaar een 100-tal eenmanszaken omgevormd naar vennootschap, ik heb nog geen controle gezien.

Gaan opmeten en gaan plaatsen bij klanten.
En heel veel km’s zijn van werken in onderaanneming.

Ik heb nu op 2 jaar 30k km met de camionette en 90% daarvan zijn beroepsmatig. Soms 700 per week als ik een full wrap / ppf ga doen op bepaalde locaties waar ik regelmatig ga.

En dan natuurlijk gevelreclame’s en bestickering van panden.

Ik werk van thuis dus is geen woon werk verkeer.

Mijn prive km’s zijn naar de delhaize en de kleine gaan halen op een paar km hier vandaan enkele dagen in de week.

Moet natuurlijk nie ontkennen dat we dan wel sneller eens de EV gaan nemen als we ergens naartoe gaan natuurlijk. Nu met de camionette doen we dat niet.

Maar hoe plak je daar dan een % op …

85% beroepsmatig lijkt me zeker fair.

Is het dan beter van gewoon 85% te doen ipv 100% en wachten op controle? Want dan gaan zij beslissen zeker :p

Gezien bovenstaande post van @Chickenlal: vanaf wanneer spreken we van woon-werk en vanaf wanneer zijn het werkverplaatsingen?
Als je als zelfstandige uw 'bureau/werkplaats' thuis maakt, dan is elke verplaatsing naar de klant waaraan je factureert toch beroepsverplaatsing dan?
Waar ligt de grens tussen 'beroepsverplaatsing' en 'woon-werk' als je werk eigenlijk je thuisbureau is..?

Gaan opmeten en gaan plaatsen bij klanten.
En heel veel km’s zijn van werken in onderaanneming.

Ik heb nu op 2 jaar 30k km met de camionette en 90% daarvan zijn beroepsmatig. Soms 700 per week als ik een full wrap / ppf ga doen op bepaalde locaties waar ik regelmatig ga.

En dan natuurlijk gevelreclame’s en bestickering van panden.

Ik werk van thuis dus is geen woon werk verkeer.

Mijn prive km’s zijn naar de delhaize en de kleine gaan halen op een paar km hier vandaan enkele dagen in de week.

Moet natuurlijk nie ontkennen dat we dan wel sneller eens de EV gaan nemen als we ergens naartoe gaan natuurlijk. Nu met de camionette doen we dat niet.

Maar hoe plak je daar dan een % op …

85% beroepsmatig lijkt me zeker fair.

Is het dan beter van gewoon 85% te doen ipv 100% en wachten op controle? Want dan gaan zij beslissen zeker :p
85% lijkt me zeker ok, 100% zou ik nooit doen voor een personenwagen.

Gezien bovenstaande post van @Chickenlal: vanaf wanneer spreken we van woon-werk en vanaf wanneer zijn het werkverplaatsingen?
Als je als zelfstandige uw 'bureau/werkplaats' thuis maakt, dan is elke verplaatsing naar de klant waaraan je factureert toch beroepsverplaatsing dan?
Waar ligt de grens tussen 'beroepsverplaatsing' en 'woon-werk' als je werk eigenlijk je thuisbureau is..?
40-dagenregel. Die regel stelt dat verplaatsingen van huis naar een klant beroepsverplaatsingen zijn, maar zodra een werknemer/bedrijfsleider meer dan 40 dagen bij eenzelfde klant, én op dezelfde locatie actief is, deze locatie (van de klant) kwalificeert als een ‘vaste plaats van tewerkstelling

1.
Is er voor / nadeel over het kopen van een nieuwe EV in bv financiele renting in mijn huidig statuut eenmanszaak of is dat beter in een vennootschap?

Ik ga volgende maand samenzitten met de boekhouder om te bespreken om hoogstwaarschijnlijk binnenkort of begin volgend jaar een vennootschap op te starten aangezien mijn jaar weer aanzienlijk beter is dan het jaar er voor.

2. Nu was ik van plan om nog 1 jaar door de zure appel te bijten en mij voor te bereiden om dit jaar nog eens véél belastingen te betalen, maar dan ook eens veel naar privé te zetten, want privé kunnen we wel eens wat buffer gebruiken.

Maar als er genoeg geld is voor een aanzienlijk bedrag privé te ztten en een nieuw voertuig aan te kopen dan kriebelt het wel voor wat nieuws ook.
Ik heb voor mijn bestaande financiële renting bij KBC €250 moeten betalen voor de omschakeling van eenmanszaak naar BV. Je zou denken gewoon btw nummer wijzigen, maar het was toch €250 😯

85% lijkt me zeker ok, 100% zou ik nooit doen voor een personenwagen.

40-dagenregel. Die regel stelt dat verplaatsingen van huis naar een klant beroepsverplaatsingen zijn, maar zodra een werknemer/bedrijfsleider meer dan 40 dagen bij eenzelfde klant, én op dezelfde locatie actief is, deze locatie (van de klant) kwalificeert als een ‘vaste plaats van tewerkstelling

Ter toevoeging:

Het is wel niet zo dat een vaste tewerkstellingsplaats altijd pas een vaste tewerkstellingsplaats is bij meer dan 40 dagen.

Stel bijvoorbeeld een job/activiteit waar je 1 dag per twee weken op kantoor komt en de rest in telewerk. Waar je dus maar pakweg 20 keer op een jaar tijd komt, dat blijft een vaste tewerkstellingsplaats.

Laatst bewerkt:
Ik heb voor mijn bestaande financiële renting bij KBC €250 moeten betalen voor de omschakeling van eenmanszaak naar BV. Je zou denken gewoon btw nummer wijzigen, maar het was toch €250 😯
Omdat dat officieel voor hen overname contract is (ene BTW nummer naar andere BTW nummer). Maar in mijn ervaring kan je met 1 goed mailtje ook wel snel een creditnota van dat bedrag verwachten :-)

Ik zou thuis mijn hybride wagen willen opladen, maar laden aan een stopcontact is voldoende. Ik zou dus geen laadpaal willen installeren. Maar nu vraag ik me af hoe ik dan de kosten van het laden thuis door mijn vennootschap kan laten betalen?

Ik zie een paar opties:
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, en alle oplaadsessies op mijn thuisadres uit de BMW app halen en de onkostennota hierop baseren.
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, maarwerken met een tussenmeter op het stopcontact zodat ik kan opvolgen hoeveel ik heb geladen.
- Laden met een oplaadkabel die ook bijhoudt hoeveel er opgeladen is.

Iemand hier ervaring mee?

Ik pik even in, Tesla 3 op komst en thuis een stevig stopcontact (16A 3 fase) waar ik met het juiste koppelstuk een 'domme' kabel kan aansluiten.
Heb nu offerte voor zo een EDI slimme laadkabel met koppelstuk voor +-1500 eur, maar kan ik ook gewoon gegevens uit die Tesla zelf trekken en zo afrekenen aan BV?

Om hier ook in mee te pikken,
Hoe zit dat dan met thuisladen met zonnepanelen?

Stel je laadt 10kwH op één zonnige dag en je hebt zodus geen verbruik gehad omdat je alles uit opbrengst van de zonnepanelen hebt gehaald.
Kan je dan nogsteeds 10kwh kopen van je privé? Lijkt me wel handig om de zonnepanelen extra rendabel te maken.

Bij Tesla kan je ook zo'n wall mount bijbestellen voor 500 euro, is dat iets slim of gewoon een stekker?

Stel je laadt 10kwH op één zonnige dag en je hebt zodus geen verbruik gehad omdat je alles uit opbrengst van de zonnepanelen hebt gehaald.
Kan je dan nogsteeds 10kwh kopen van je privé? Lijkt me wel handig om de zonnepanelen extra rendabel te maken.

Bij Tesla kan je ook zo'n wall mount bijbestellen voor 500 euro, is dat iets slim of gewoon een stekker?

Van waar jij je elektriciteit haalt maakt niet uit, voor zover ik weet is die wall mount een 'domme' paal

Als die zonnepanelen privé liggen maakt het niet uit waar de elektriciteit vandaan komt eh, je kan dat niet weten. Op zich laad je je bedrijfswagen op met elektriciteit van de privé, en die elektriciteit moet betaald worden. Waar die vandaan komt is in dat verhaal eigenlijk niet relevant volgens mij. Je mag daar gewoon een marktconforme vergoeding voor tellen.

Als die zonnepanelen privé liggen maakt het niet uit waar de elektriciteit vandaan komt eh, je kan dat niet weten. Op zich laad je je bedrijfswagen op met elektriciteit van de privé, en die elektriciteit moet betaald worden. Waar die vandaan komt is in dat verhaal eigenlijk niet relevant volgens mij. Je mag daar gewoon een marktconforme vergoeding voor tellen.

De zonnepanelen zijn 50% op de zaak

Omdat dat officieel voor hen overname contract is (ene BTW nummer naar andere BTW nummer). Maar in mijn ervaring kan je met 1 goed mailtje ook wel snel een creditnota van dat bedrag verwachten :)
Ah bon? Dus ik vraag vriendelijk om dat bedrag te crediteren zodat ik dat niet moet betalen? ok :)

Ah bon? Dus ik vraag vriendelijk om dat bedrag te crediteren zodat ik dat niet moet betalen? ok :)
Zo is het bij mij toch gelukt :) Zeg dat je die kost in deze situatie een beetje van de pot gerukt vindt en dat je vraagt of ze kunnen bekijken of ze geen "eenmalige commerciële geste" kunnen doen...

Binnenkort sluit mijn eerste boekjaar af, de zaken gaan beter dan aanvankelijk gedacht. In de branche waarin ik actief ben is het moeilijk om kosten te maken, de beroepsuitrusting is vrij beperkt. Nu hebben we een 2-tal jaar een (hout skeletbouw)bijgebouw in de tuin gezet, momenteel ingericht als bureau. (Er is een toilet, keukentje aanwezig). Kan ik de tinyhouse/ buitenbureau privé verkopen aan de bv om in te brengen als investering?

Binnenkort sluit mijn eerste boekjaar af, de zaken gaan beter dan aanvankelijk gedacht. In de branche waarin ik actief ben is het moeilijk om kosten te maken, de beroepsuitrusting is vrij beperkt. Nu hebben we een 2-tal jaar een (hout skeletbouw)bijgebouw in de tuin gezet, momenteel ingericht als bureau. (Er is een toilet, keukentje aanwezig). Kan ik de tinyhouse/ buitenbureau privé verkopen aan de bv om in te brengen als investering?
Zonder apart huisnummer zal dat niet gaan, je kan het wel verhuren aan de vennootschap.

Verdoeme na gesprek met madam weer in twijfel.
Zij zegt, niet onterecht, dat ik ipv een andere auto beter zou kijken om hier een bijbouw te zetten voor mijn zaak uit te breiden zodat ik beter kan werken.

Shit en mijn gedachten liggen al bij Tesla haha. Maar zo'n bijbouw zou me ook wel gigantisch veel helpen.

Misschien kan het wel gewoon alle 2 :rofl:

Terug
Bovenaan