Freelancers & Ondernemers

Ik lees hier vooral veel over hoe zo goedkoop mogelijk geld van de vennootschap naar privé krijgen.

Zijn er echter ook sommige mensen die ervoor kiezen om kapitaal in de vennootschap te houden.
Mijn idee zou zijn om gewoon pakweg 25k per jaar uit te keren waarmee ik alles privé kan betalen.
De rest in venn. houden, investeren en zo appeltje voor de dorst opbouwen. Wat zijn hiervoor de pros en cons?

Ik lees hier vooral veel over hoe zo goedkoop mogelijk geld van de vennootschap naar privé krijgen.

Zijn er echter ook sommige mensen die ervoor kiezen om kapitaal in de vennootschap te houden.
Mijn idee zou zijn om gewoon pakweg 25k per jaar uit te keren waarmee ik alles privé kan betalen.
De rest in venn. houden, investeren en zo appeltje voor de dorst opbouwen. Wat zijn hiervoor de pros en cons?
Omdat de meeste daarvoor letterlijk een vennootschap hebben, meeste investeringen zijn dan ook voordeliger prive.

Enkele voorbeelden van kapitaal in vennootschap:
- Eigen stock (bv. autohandelaar)
- uitgebreid materialenpark (een schrijnwerker heeft al snel 200k aan materiaal staan)
- aandelenparticipatie in andere vennootschap
- bedrijfsgebouw
- ...

Appeltje voor de dorst voor wie? Privé of de vennootschap?

Geld in de vennootschap is (nog) niet jouw geld, dus als jij dringend iets van die appel nodig hebt (zware kosten aan je huis, wagen van de echtgenote plots total loss, ...) moet je het alsnog uit de vennootschap halen, veel beter dat je het op een geplande, fiscaal voordelige manier doet/reeds hebt gedaan!
Je kan privé ook appels voor de dorst wegzetten hé, kan je netjes investeren of meer laten opbrengen dan gewoonweg de cash op je vennootschapsrekening.

Uiteraard zie je dat je vennootschap ook een voldoende grote appel heeft voor de mogelijke cash flow benodigdheden, zoals een grote factuur naar een klant die wat laat betaald wordt, natuurlijk net in de periode dat je je btw moet doorstorten of zelf een grote factuur moet betalen, is een typische!

Dat is inderdaad de hele achterliggende gedachte van heel die oefening in mijn geval. Maar dat wel niet universeel zo. Elke onderneming is anders. En weerom: omdat de belasting op arbeid veel te hoog ligt in Belgie.

Hard werken loont maar hoog loon... loont niet :D

Ik volg hem wel hoor.
De vennootschap is een interessant vehikel voor huidige en toekomstige projecten, dus cash bij de hand hebben is noodzakelijk. Maar buiten een noodreserve verminderd de rest van je geld in waarde.
Daarom is het interessant om op zen minst een belegging te doen waardoor je de inflatie liefst compenseert of op ze minst verminderd.

Maar je moet proberen twee dingen gescheiden te houden. Je vennootschap is een manier om via ondernemerschap geld te genereren en die vennootschap te doen groeien zodat je nog meer geld genereerd. Privé (op dit moment) is de manier om dat geld te gebruiken om jezelf te verbeteren.

De zoekfunctie al even gebruikt maar weinig wijzer geworden, dus bij deze:

Hoeveel betalen jullie jaarlijks voor een omniumverzekering op je wagen?
-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties)
-EV/PHEV/ICE?
-leeftijd wagen?
-leeftijd jezelf?
-via welke verzekeraar?
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar?
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking?

-EV/PHEV/ICE?
-leeftijd wagen?
-leeftijd jezelf?
-via welke verzekeraar?
Voor de BMW (even op basis van initiële polis): 1695.06€
1) verzekerde waarde: 65090.91€ excl btw
2) EV
3) Nieuw
4) 33
5) AG
6) ja
7) nee

Voor de Porsche: 1375€
1) verzekerde waarde: 77500€ incl btw
2) ICE
3) Eerst inschrijving 2019
4) 35
5) AG
6) ja
7) Weinig kilometers en hierdoor extra korting

-EV/PHEV/ICE?
-leeftijd wagen?
-leeftijd jezelf?
-via welke verzekeraar?
- 1.050 EUR (wel zonder commissie gezien zelf verzekeringsmakelaar en wel met 2 ongevallen in fout laatste 5 jaar 😊)
-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties) - Verzekerd obv Factuurwaarde 15.000 EUR
-EV/PHEV/ICE? Benzine
-leeftijd wagen? 6 jaar
-leeftijd jezelf? 34 jaar
-via welke verzekeraar? Baloise Insurance
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? Persoonlijke ongevallenverzekering op de vennootschap en familiale op de privé
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? Bestuurdersdekking + Uitgebreide bijstandsdekking personen + voertuig.

-EV/PHEV/ICE?
-leeftijd wagen?
-leeftijd jezelf?
-via welke verzekeraar?
Jaarlijks 1792

-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties): 78430 ex. btw
-EV/PHEV/ICE? EV
-leeftijd wagen? Nieuw
-leeftijd jezelf? 33
-via welke verzekeraar? AG
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? Ja
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? Nee, vrijstelling is 400

Is wel nog maar een offerte want heb mijn nieuwe auto nog niet

-via welke verzekeraar? Baloise Insurance

via welke verzekeraar? AG
Ik krijg voorstellen die een pakje hoger liggen. Gaan jullie rechtstreeks naar Baloise/AG (zonder dat je zelf in de sector werkt) of is dit altijd via verzekeringskantoor die als tussenpartij fungeert?

Ik krijg voorstellen van 2200 voor een full omnium op:
-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties) - 55k excl
-EV/PHEV/ICE? PHEV
-leeftijd wagen? Nieuw
-leeftijd jezelf? 28 (5 laatste jaren schadevrij en al 8 jaar wagen op mijn eigen naam)
-via welke verzekeraar? verschillende
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? Brandverzekering persoonlijk, motoverzekering, familiale bij dit kantoor (achterliggend zou ik moeten kijken welke verzekeraar dit juist is)
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? Nee

Lijkt mij wat aan de hoge kant maar ik krijg op verschillende plaatsen deze offertes.
Hoe drukken jullie dit naar beneden? Heb je uberhaupt moeten onderhandelen of kreeg je meteen de prijs die je nu hebt?

Ik krijg voorstellen die een pakje hoger liggen. Gaan jullie rechtstreeks naar Baloise/AG (zonder dat je zelf in de sector werkt) of is dit altijd via verzekeringskantoor die als tussenpartij fungeert?
Hoe drukken jullie dit naar beneden? Heb je uberhaupt moeten onderhandelen of kreeg je meteen de prijs die je nu hebt?
Ik maak gebruik van verzekeringskantoor want heb daar nul verstand van en geen zin in :)

Welke auto is dat?
Mazda CX60. Maakt dat veel uit dan eigenlijk? Ik zou net denken dat ik dan een goedkoper voorstel zou moeten krijgen omdat wisselstukken (bij eventuele reparaties) goedkoper zijn dan de duitsers?
Ik maak gebruik van verzekeringskantoor want heb daar nul verstand van en geen zin in :)
Ik op dit moment ook, maar ik weet niet hoe gebruikelijk het is om hier wat door te duwen om een goeie prijs te krijgen. Nu voelt het voor mij alsof ze (te) veel marge nemen terwijl ik wel een leuk pakket aan het opbouwen ben bij hun.

*dit is los van de service. Daar ben ik wel heel tevreden van, maar de meerprijs is mij dat misschien niet waard als het in deze grootorde is.

Ik krijg voorstellen van 2200 voor een full omnium op:
-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties) - 55k excl
-EV/PHEV/ICE? PHEV
-leeftijd wagen? Nieuw
-leeftijd jezelf? 28 (5 laatste jaren schadevrij en al 8 jaar wagen op mijn eigen naam)
-via welke verzekeraar? verschillende
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? Brandverzekering persoonlijk, motoverzekering, familiale bij dit kantoor (achterliggend zou ik moeten kijken welke verzekeraar dit juist is)
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? Nee

Lijkt mij wat aan de hoge kant maar ik krijg op verschillende plaatsen deze offertes.
Via makelaar hier. Maar veel hangt ook af van de wagen natuurlijk. De makelaar kan een eigen korting extra geven, maar het is nu ook niet dat dat 1000€/jaar verschil gaat geven.

Mazda CX60. Maakt dat veel uit dan eigenlijk? Ik zou net denken dat ik dan een goedkoper voorstel zou moeten krijgen omdat wisselstukken (bij eventuele reparaties) goedkoper zijn dan de duitsers?

Ik op dit moment ook, maar ik weet niet hoe gebruikelijk het is om hier wat door te duwen om een goeie prijs te krijgen. Nu voelt het voor mij alsof ze (te) veel marge nemen terwijl ik wel een leuk pakket aan het opbouwen ben bij hun.

*dit is los van de service. Daar ben ik wel heel tevreden van, maar de meerprijs is mij dat misschien niet waard als het in deze grootorde is.
Ik mail elk jaar "seg, die verzekering is nu wel duur aan het worden he" en dan gaat er 300€ af :P

waarde van de wagen (catalogusprijs + opties): €41.000 excl
-EV/PHEV/ICE?: PHEV
-leeftijd wagen? 2 jaar
-leeftijd jezelf? 28 jaar
-via welke verzekeraar? DVV
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? ouders zitten met hun auto's en andere zaken ook bij DVV
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? geen idee

Jaarlijks €1300 voor full omnium

Via makelaar hier. Maar veel hangt ook af van de wagen natuurlijk. De makelaar kan een eigen korting extra geven, maar het is nu ook niet dat dat 1000€/jaar verschil gaat geven.

Ik mail elk jaar "seg, die verzekering is nu wel duur aan het worden he" en dan gaat er 300€ af :p
Nou, jouw verzekering is toch wel wat goedkoper dan de mijne bij oplichters Belfius (zelfde wagen en zelfs waarde). Ze hebben het net verhoogd naar 200.97/m en dit is op basis van mijn ongevalvrij verleden. Dus €2 411,64/j. Ik vertrek er iig. Via makelaar gaat het naar € 1 860/j.

Nou, jouw verzekering is toch wel wat goedkoper dan de mijne bij oplichters Belfius (zelfde wagen en zelfs waarde). Ze hebben het net verhoogd naar 200.97/m en dit is op basis van mijn ongevalvrij verleden. Dus €2 411,64/j. Ik vertrek er iig. Via makelaar gaat het naar € 1 860/j.
Er hangt natuurlijk heel veel af van de details van de verzekering he (franchise, afschrijfpercentage, ...).

Uiteraard maar gezien mijn makelaar zo goed als dezelfde voorwaarden heeft is het duidelijk dat Belfius veel te duur is.

Ik zit voor mijn auto bij Van Dessel. Mijn makelaar waar ik de rest van mijn verzekeringen heb kan niet aan die prijs komen, zelfs niet bij dezelfde maatschappij. Dus het hangt ook wel af van makelaar tot makelaar.

Terug
Bovenaan