Freelancers & Ondernemers

Iemand hier ervaring met een "tuinkantoor"?
Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning en hebben iets op het oog, maar er ontbreekt een duidelijke kantoorruimte. Ik zou zelf ook liever iets 'apart' hebben vs. een gewoon kamertje boven, dus ik was wat aan het Googelen naar dergelijke opties.

Leveranciers, vergelijkingen, pro/contra van zoiets, .. alle tips zijn welkom.
Ik vind dat eigenlijk een heel leuk concept, zeker als er dan nog veel ramen zijn en je wat buiten kan kijken enzo. Maar... je hebt eigenlijk wel wat voorzieningen nodig, ik zou bvb sowieso een ijskast (of gekoelde waterkraan) en koffiemachine willen hebben. En je moet eentje hebben die niet oververhit/te snel afkoelt natuurlijk, en liefst met heel goeie geluidsisolatie.

Maar, ik denk dat je zelden zo rustig kan werken dan in zo'n tuinkantoor, als het goed is uitgevoerd.

Denk trouwens niet dat dit de zaken zijn waar de poster(s) hierboven naar verwezen ivm "moreel verwerpelijk", daar verwezen hij/zij eerder naar dat je uw belastingen laag probeert te houden, wat ik niet meer dan logisch vind.
Toch wel, was exact dat wat ik bedoelde!
En je zou versteld staan wat je allemaal kan verkrijgen van voordelen door zo een laag loon, vooral als kinderen hebt (gaat van baby's tot studerende kinderen).
Steunmaatregelen voor de zwakkeren in de maatschappij!
En vele van die voordelen worden toegekend op basis van belastbaar, persoonlijk inkomen!
Dividenden en liquidatiereserves waar de bevrijdende onroerende voorheffing is op ingehouden telt daar niet in mee!

Heb het nu zelf +- 2 jaar en ben enorm fan. Ik zou inderdaad ook niet snel meer terug kamertje in huis willen.
Voorzie zeker een (kabel) verbinding voor elec, internet & domotica. Behalve dat is het vrij straightforward.

Wel zelf gemaakt, als je het gaat aankopen kan je al snel tegen de 30/40k tikken afhankelijk van uitvoering, levering, fundering & plaatsing.
Ja ik was al eens bij "Lyft" terechtgekomen. Zitten op iets van een 25k aankoop voor een volledig afgewerkt kantoor met alle nodige voorzieningen, grootte van 16m². Ik zou zelf nog een klein tikje groter willen om er vlot te kunnen dartsen ook. :unsure:

Iemand tips voor een bedrijfsnaam? wat is wel een goed idee en wat niet? richtlijnen?
Best nakijken of de naam al niet bestaat, zowel via Google, als via KBO: https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknaamfonetischform.html
Een maat van mij, actief in de bouw, had de eerste twee letters van zijn voor- en achternaam gebruikt als bedrijfsnaam zonder dit eerst op te zoeken. Bleek er 30km een kerel actief te zijn met dezelfde bedrijfsnaam, ook in de bouw. Die kreeg dus meteen een advocaat op zijn dak...

Iets dat te generiek is, zoals "Smart IT" doe je beter niet (kijk maar eens in de KBO).

Het beste van al neem je iets waarvan Google 0 resultaten geeft. Met andere woorden: als klanten je opzoeken, komen ze vanzelf enkel bij jou terecht.

Indien dit een groot issue zou zijn lijkt me dit ook makkelijk opgelost vanuit de overheid bij de eerst komende hervorming? Het is niet dat dividenden een nieuw gegeven zijn.

Zou me verbazen moesten veel zelfstandige zich daarmee doelbewust bezig houden (en dat dit over veel geld gaat), maar misschien is dat naief. Idioten in de marge ga je altijd hebben.
Voor bvb een kinderdagverblijf moet je jezelf daar niet eens mee bezighouden. Dat kind en gezin attest wordt automatisch berekend en zo kan je je baby aan <10 euro per fag met de Porsche gaan afzetten...

De sociale tarieven voor energie werden volgens mij ook (semi-) automatisch toegekend. Je kan eigenlijk niks anders meer doen dan die voordelen aannemen in zo'n geval.

Enige oplossing lijkt me om bvb die 45k inkomensgrens te verplichten vanaf x euro winst. En bvb 30k bij 2/3x euro winst. Maar ook daar kan je dan waarschijnlijk wel weer rond als je echt wil.

Klopt, die voordelen worden vaak automatisch toegekend.

Ik werkte in 2021 in het buitenland, begin 2022 naar Belgie verhuisd. Plots krijg ik eind 2022 bericht van overheid dat ik op het sociaal tarief voor energie wordt gezet omdat mijn inkomen in 2021 te laag zou zijn geweest (namelijk nul volgens hun, ik werkte in het buitenland en moest geen aangifte doen in Belgie). Heb onlangs een mail gestuurd naar de overheid dat ik hier volgens mij geen recht op heb, maar nog niets gehoord tot nu.

Waarom zou je jezelf meer loon uitkeren dan wat je onmiddellijk nodig hebt? Als ik met 1700 netto rond kom zie ik weinig reden om dit te verhogen, als ik dan na 5j (liquidatie reserve) aanspraak kan maken op een veel groter deel heb ik daar moreel geen enkel probleem mee.
Het zou waanzin zijn om loon te verhogen puur omdat vadertje staat meer krijgt?

Indien ik zou rond komen met minder als 1700 EUR dan zou ik gerust nog verder verlagen zonder probleem.
Je kan niet akkoord zijn met bepaalde stelsels maar aub wijs dan naar de overheid ipv de zelfstandige die gewoon de regels volgt.
Ik geef mijn eigen 2200 loon (plus 180 extra voor huur) en maandelijks lening is maar 877 voor appartement, denk dat 1500 euro genoeg zou zijn maar ik wil liefst wat overschot ook voor onverwachte dingen of sparen voor reis. Ik zou nie willen dat ik moet bepalen of ik iets kan doen of niet

Ik geef mijn eigen 2200 loon (plus 180 extra voor huur) en maandelijks lening is maar 877 voor appartement, denk dat 1500 euro genoeg zou zijn maar ik wil liefst wat overschot ook voor onverwachte dingen of sparen voor reis. Ik zou nie willen dat ik moet bepalen of ik iets kan doen of niet
Maar vanaf uw 3e boekjaar los je dat wel op he...

Dat wel.. zou het dus voordeliger zijn om in derde boekjaar loon te verlagen en dan gewoon dividend uit te keren? Is wss hier al paar keer berekend geweest maar als ik cijfers en procenten zie… 🤪
Hangt van winst af. Rond 100k winst maakt het nog heel weinig uit in elk geval.

Ik vind het triest om te lezen hoe weinig eerlijke zelfstandigen hier zitten precies..
Er is een verschil tussen eerlijk en naief zijn.

Ik vind dit forum schitterend om de regels te leren kennen wat er allemaal kan. Ik heb zoooveel geleerd uit dit forum. Zonder deze thread zou ik hoogst waarschijnlijk nog werknemer zijn.

Want... er is geen enkele resource die zo interactief is als hier. Je moet veel zelf uitzoeken, maar je kan hier eens vragen: "dus... sociale bijdrage, te betalen van zaak over persoonlijk vermogen?"

Wagen financieren, lening? Eigen middelen? Leasing (en dan operationeel of financial renting?)

Je krijgt hier meestal context en wat er courant gedaan wordt. Maar of het voor u goed is, moet je zelf uitzoeken.

En je krijgt een antwoord, beetje context en wat kan en wat niet kan.

Wat is VAPZ, IPT, dividentuitkering, liquidatierekening, is een electrische wagen de moeite? Wat met laadpalen? Hoe ga je om met opdringerige recruiters? Vanaf welk dag-bedrag is het de moeite? Vanaf wanneer is het geld smijt weg?

Er zitten hier idd wel een paar... questionable types in de marge. Maar ik heb nog geen excessen gezien. Op zijn best wat gerommel in de marge. De eerste hier van de thread was iets ivm een playstation 4...

Mijn gedacht was: "moete voor zo een bedrag zoveel vragen stellen? dan maak ik me meer zorgen over uw business plan"

Er zitten er hier inderdaad wel wat te rommelen in de marge met hun relatiegeschenken... maar on the other hand: voor hij er over begon wist ik zelfs niet dat dat kon!

Je moet het allemaal met een korreltje zout nemen.

Bottom line is wel: de reden dat al die regels bestaan is... omdat arbeid veel te zwaar belast is in Belgie. Al de rest zijn symptomen, niet de oorzaak. Just my 2 cents.

Laatst bewerkt:
Vanaf boekjaar 3 ben je verplicht 45 te betalen of meer belastingen, vanaf wanneer is het dan optimaal om die 45 effectief te doen?
Een maat van mij deed daar niet aan mee en bleef laag. Het maakt weinig uit, die "boete" is verwaarloosbaar in the big scheme of things.

Er is een verschil tussen eerlijk en naief zijn.

Er zitten hier idd wel een paar... questionable types in de marge. Maar ik heb nog geen excessen gezien. Op zijn best wat gerommel in de marge. De eerste hier van de thread was iets ivm een playstation 4...

Mijn gedacht was: "moete voor zo een bedrag zoveel vragen stellen? dan maak ik me meer zorgen over uw business plan"

Er zitten er hier inderdaad wel wat te rommelen in de marge met hun relatiegeschenken... maar on the other hand: voor hij er over begon wist ik zelfs niet dat dat kon!

Je moet het allemaal met een korreltje zout nemen.

Bottom line is wel: de reden dat al die regels bestaan is... omdat arbeid veel te zwaar belast is in Belgie. Al de rest zijn symptomen, niet de oorzaak. Just my 2 cents.
Als niet zelfstandige zou ik zeggen: als zelfstandige moet je letterlijk alles wat er wettelijk kan uithalen, tot de laatste eurocent. De wetgeving is dermate complex en vraagt bovendien om er zeer creatief mee om te gaan, het is als het ware een gigantisch buffet - wie dan zegt niet te willen eten …. Als het kan met 25% belastingen te betalen, in combinatie met een waslijst aan voordelen en desnoods sociaal tarief en God weet wat nog allemaal - just do it.

Last van dat kleine stemmetje op je schouder, ook dat begrijp ik - wijk gerust af of doe het niet maar geef een schenking aan een doel dat u voorkeur heeft.

Cru gesteld: ik zou het zien als een soort van falen als je boekhouder.er niet elke eurocent heeft uitgehaald, idem voor werkgevers - als de HR dienst er niet alles heeft uitgehaald …. hebben ze hun job niet naar behoren gedaan.

Die 45k is de voorwaarde voor verlaagde vennootschapsbelasting. Maar de gewone vennootschapsbelasting is soms minder dan de personenbelasting op loon...
De usual suspects op dit forum kunnen u dat in geuren en kleuren uitleggen :p
Maar dat geldt enkel voor het stuk boven de 100k ... Dus voor alles onder die 100k blijft die grens van 45k toch even nuttig?

Maar dat geldt enkel voor het stuk boven de 100k ... Dus voor alles onder die 100k blijft die grens van 45k toch even nuttig?
Neenee, boven de 100k zit je sowieso op de hogere vennootschapsbelasting he. Maar stel nu dat je 100k hebt.
Met loon keer je uzelf 45k uit en dat geeft iets van een 27000€ netto op ofzo. Dan heb je nog 55k dividend dat u 37,4k op. Dus in totaal 64k
Maar, als je uw loon verlaagt tot enkel de laagste belastingsschijven, dan hou je veel meer winst over natuurlijk, en die winst is (zelfs met de hogere vennootschapsbelasting) minder belast dan loon in de hoge schijven.
Bijgevolg is er een punt waar het voordeliger wordt om meer vennootschapsbelasting te betalen tov meer personenbelasting.

Terug
Bovenaan