Freelancers & Ondernemers

Die geven veel meer af.
Die betalen namelijk veel meer op hun brutoloon, en de rest van de winst wordt op exact dezelfde manier belast als wat jij nu voor jezelf doet.
Ik snap je punt en geef je gelijk. Mijn excuses, ik had ik zo nog niet bekeken. Maar als ik mezelf 2k netto geef, waarom zou een bediende met 2K netto dan meer afgeven aan de staat? Waarom brengen die meer op aan de staat?

Serieuze vraag trouwens 😊

Ik snap je punt en geef je gelijk. Mijn excuses al had ik het nog niet bekeken. Maar als ik mezelf 2k netto geef, waarom zou een bediende met 2K netto dan meer afgeven aan de staat? Waarom brengen die meer op aan de staat?

Serieuze vraag trouwens 😊
Werkgever betaalt hier nog eens 25% sociale bijdragen op en werknemer nog eens 13% geloof ik. De sociale bijdragen voor zelfstandigen zijn lager. Anderzijds zal de kost van het pensioen ook lager zijn voor de staat in de toekomst.

Waarom zou je jezelf meer loon uitkeren dan wat je onmiddellijk nodig hebt? Als ik met 1700 netto rond kom zie ik weinig reden om dit te verhogen, als ik dan na 5j (liquidatie reserve) aanspraak kan maken op een veel groter deel heb ik daar moreel geen enkel probleem mee.
Het zou waanzin zijn om loon te verhogen puur omdat vadertje staat meer krijgt?

Indien ik zou rond komen met minder als 1700 EUR dan zou ik gerust nog verder verlagen zonder probleem.
Je kan niet akkoord zijn met bepaalde stelsels maar aub wijs dan naar de overheid ipv de zelfstandige die gewoon de regels volgt.

Waarom zou je jezelf meer loon uitkeren dan wat je onmiddellijk nodig hebt? Als ik met 1700 netto rond kom zie ik weinig reden om dit te verhogen, als ik dan na 5j (liquidatie reserve) aanspraak kan maken op een veel groter deel heb ik daar moreel geen enkel probleem mee.

Niet met dat aspect, maar wel als je dan gaat aanschuiven om fiscale voordelen te krijgen die dienen om mensen met lagere lonen te steunen.

Dat is wel wat van de pot gerukt.

Over welke fiscale voordelen heb je het dan? Uitbetalingen van dividenden komen toch ook gewoon op uw aanslagbiljet? Net zoals uitbetaling van auteursrechten en dergelijke.

Over welke fiscale voordelen heb je het dan? Uitbetalingen van dividenden komen toch ook gewoon op uw aanslagbiljet? Net zoals uitbetaling van auteursrechten en dergelijke.
Geen idee wat er altijd wordt meegenomen, maar ik denk aan sociale woningen, goedkope kinderopvang, energiepremies, ...
Heel veel van die dingen worden ook op 1 punt in de tijd bekeken en dan 3 jaar terug qua aangiftes. Als je dus 3 jaar uw dividend oppot in liquidatiereserves, staat dat daar ook niet op.

Werkgever betaalt hier nog eens 25% sociale bijdragen op en werknemer nog eens 13% geloof ik. De sociale bijdragen voor zelfstandigen zijn lager.
ik ben ook werkgever… van mezelf… en dus ook werknemer 😄

Voor alle duidelijkheid, ik heb een BV en keer mezelf een loon uit.

Wat is het verschil met een KMO (ook een BV) met 15 werknemers tov mij?

Dus de werkgever in dit verhaal… is geen zelfstandige? Wat is hij dan?

Voor alle duidelijkheid, ik heb een BV en keer mezelf een loon uit.

Wat is het verschil met een KMO (ook een BV) met 15 werknemers tov mij?
Jij bent geen werknemer van je BV, maar wel zelfstandige in hoofdberoep. Ander statuut en andere regels.

Ah ok. Thanks 😄

Ik dacht dat ik werknemer was in mijn BV, aangezien ik mezelf een bediende-loon uitkeer.

Maar allé kom, hate the game not the player. Of wordt gewoon zelf zelfstandige als je die voordelen ook allemaal wilt. Niemand houd je tegen natuurlijk 👍

Ik heb ook weinig schaamte als ik zie wat ik betaal en hoeveel mensen hier leven van een uitkering. Dat kost de staat geld. Zolang ik genoeg betaal zullen ze mij wel gerust laten 😉

Nee, Dividenden staan daar niet op als er roerende voorheffing werd ingehouden. Dat heet bevrijdende roerende voorheffing.
Het bevrijdt je van het aan te geven op je aangifte personenbelasting. (En dus die dividenden worden vaak buiten beschouwing gelaten bij het berekenen van bepaalde sociale voordelen.)

Auteursrechten daarentegen moeten altijd aangegeven worden ookal is er een roerende voorheffing op ingehouden.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze een sociale woning gaan geven aan iemand die elk jaar gigantische dividenden uitbetaald.
Er wordt trouwens ook meer en meer vanuit de overheid een attest/verklaring van de boekhouder gevraagd ivm inkomen (zie bijvoorbeeld de renteloze Mijn VerbouwLening) om dit soort zaken duidelijk te maken.

Denk trouwens niet dat dit de zaken zijn waar de poster(s) hierboven naar verwezen ivm "moreel verwerpelijk", daar verwezen hij/zij eerder naar dat je uw belastingen laag probeert te houden, wat ik niet meer dan logisch vind.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze een sociale woning gaan geven aan iemand die elk jaar gigantische dividenden uitbetaald.
Er wordt trouwens ook meer en meer vanuit de overheid een attest/verklaring van de boekhouder gevraagd ivm inkomen (zie bijvoorbeeld de renteloze Mijn VerbouwLening) om dit soort zaken duidelijk te maken.

Denk trouwens niet dat dit de zaken zijn waar de poster(s) hierboven naar verwezen ivm "moreel verwerpelijk", daar verwezen hij/zij eerder naar dat je uw belastingen laag probeert te houden, wat ik niet meer dan logisch vind.
Neenee, ik ben er vrij zeker van de posts hierboven wel degelijk gaan over het bewust lage loon om in allerhande "sociale tarieven" te vallen hoor. Is een vrij bekende "techniek" waar gelukkig de voorbije jaren wat meer controle op is. Je kon hetzelfde voorhebben als 1 van de partners doctoreert. Wij kregen ook een sociale lening aangeboden hoewel wij +4k nettoinkomen hadden...

Studietoelage, energiecheque, gesubsidieerde studentenresidenties, sociale lening, gesubsidieerde kinderopvang,...

Dat kijkt vrijwel altijd puur naar het aanslagbiljet en houdt dus geen rekening met andere inkomsten die er niet opstaan.

Indien dit een groot issue zou zijn lijkt me dit ook makkelijk opgelost vanuit de overheid bij de eerst komende hervorming? Het is niet dat dividenden een nieuw gegeven zijn.

Zou me verbazen moesten veel zelfstandige zich daarmee doelbewust bezig houden (en dat dit over veel geld gaat), maar misschien is dat naief. Idioten in de marge ga je altijd hebben.

In verband met dienstencheques voor zelfstandigen, je kan dat op meerdere plaatsen aanvragen maar gewoon naar Sodexo gaan zeker?

Ik kan daar kiezen voor Eco Pass, Lunch Pass, Cadeau Pass en Consumption Pass. Ik kan mij dus nog veel meer geven blijkbaar. Ecocheques ken ik, maar cadeau pass en consumption pass... nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Laatst bewerkt:
Indien dit een groot issue zou zijn lijkt me dit ook makkelijk opgelost vanuit de overheid bij de eerst komende hervorming? Het is niet dat dividenden een nieuw gegeven zijn.

Zou me verbazen moesten veel zelfstandige zich daarmee doelbewust bezig houden (en dat dit over veel geld gaat), maar misschien is dat naief. Idioten in de marge ga je altijd hebben.
Net zoals je zou denken dat niet veel zelfstandigen zich zouden bezighouden met relatiegeschenken aan zichzelf te geven ;)

Iemand hier ervaring met een "tuinkantoor"?
Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning en hebben iets op het oog, maar er ontbreekt een duidelijke kantoorruimte. Ik zou zelf ook liever iets 'apart' hebben vs. een gewoon kamertje boven, dus ik was wat aan het Googelen naar dergelijke opties.

Leveranciers, vergelijkingen, pro/contra van zoiets, .. alle tips zijn welkom.

Iemand hier ervaring met een "tuinkantoor"?
Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning en hebben iets op het oog, maar er ontbreekt een duidelijke kantoorruimte. Ik zou zelf ook liever iets 'apart' hebben vs. een gewoon kamertje boven, dus ik was wat aan het Googelen naar dergelijke opties.

Leveranciers, vergelijkingen, pro/contra van zoiets, .. alle tips zijn welkom.
Heb het nu zelf +- 2 jaar en ben enorm fan. Ik zou inderdaad ook niet snel meer terug kamertje in huis willen.
Voorzie zeker een (kabel) verbinding voor elec, internet & domotica. Behalve dat is het vrij straightforward.

Wel zelf gemaakt, als je het gaat aankopen kan je al snel tegen de 30/40k tikken afhankelijk van uitvoering, levering, fundering & plaatsing.

Terug
Bovenaan