Lijkt me toch sterk overdreven hoor. Tegenwoordig is het niet zo simpel meer. De gouden tijden in de bouw zijn zeker voorbij op vlak van zwart geld. Er circuleert zeker nog veel rond, maar het grote gesjoemel is echt wel voorbij. Hoeveel verantwoording je moet afleggen en bewijsmateriaal geven aan de fiscus is er de laatste jaren hard op vooruit gegaan en controles een pak strenger.
Zoals hierboven @berenod zegt; Industrieel val je zowizo al af met de zwart centen.
Mensen/aannemers die stoefen met veel zwart geld zijn eerder de cowboys uit de sector of blaaskaken.
Ik zou niet durven zeggen dat de gouden tijden voorbij zijn. Vroeger dacht ik dat het enkel de kleine spelers waren die zwart geld hadden, genre de stielmannen die alleen of met 2 man personeel werken. Maar bij de grote bouwfirma's gaat er wel degelijk ook veel zwart geld rond.
En het is niet dat ze ermee stoefen. Vooral geklaag dat ze hun zwart geld met moeite uitgegeven krijgen want da's natuurlijk cash en grote cash betalingen kunnen (terecht) niet meer.
En dan heb ik het nog niet over de praktijken van samenwerken met buitenlandse zelfstandige onderaannemers. Maarja, hier vinden ze sowieso geen personeel, je kan het ze nog niet eens kwalijk nemen.

)

. En ik zaag er niet over, ik vind het juist knap gevonden.