Freelancers & Ondernemers

Lijkt me toch sterk overdreven hoor. Tegenwoordig is het niet zo simpel meer. De gouden tijden in de bouw zijn zeker voorbij op vlak van zwart geld. Er circuleert zeker nog veel rond, maar het grote gesjoemel is echt wel voorbij. Hoeveel verantwoording je moet afleggen en bewijsmateriaal geven aan de fiscus is er de laatste jaren hard op vooruit gegaan en controles een pak strenger.

Zoals hierboven @berenod zegt; Industrieel val je zowizo al af met de zwart centen.

Mensen/aannemers die stoefen met veel zwart geld zijn eerder de cowboys uit de sector of blaaskaken.

Ik zou niet durven zeggen dat de gouden tijden voorbij zijn. Vroeger dacht ik dat het enkel de kleine spelers waren die zwart geld hadden, genre de stielmannen die alleen of met 2 man personeel werken. Maar bij de grote bouwfirma's gaat er wel degelijk ook veel zwart geld rond.
En het is niet dat ze ermee stoefen. Vooral geklaag dat ze hun zwart geld met moeite uitgegeven krijgen want da's natuurlijk cash en grote cash betalingen kunnen (terecht) niet meer.
En dan heb ik het nog niet over de praktijken van samenwerken met buitenlandse zelfstandige onderaannemers. Maarja, hier vinden ze sowieso geen personeel, je kan het ze nog niet eens kwalijk nemen.

Gho dan wring je jezelf in bochten vind ik.
Dat zijn dingen die VOOR U niet onder "gefoefel" vallen. 50 tinten grijs en zo.

Je hebt in dit voorbeeld ook "extra" voordeel (duurdere / betere toestellen) uit je vennootschap gehaald die niet strikt noodzakelijk zijn om je werk uit te voeren. Om je geweten te sussen betaal je dan het forfetair bedragje, of die laptop nu 10k of 1k kost.
Wat dan met top of the line pc met alles er op en er aan als je eigenlijk enkel excel nodig hebt? Dat is voor u dan wel prima?

Ik ben aan het mierenneuken & het is een miniscuul voordeel (al zal het in waarde meer zijn dan 1 cinema ticket bvb), maar naar mijn mening is het gewoon dezelfde denkpiste die je volgt om een extra etentje of cinema ticket af te schieten.

(Ik doe dit zelf ook & keur het 100% goed btw, maar ik ben dan ook niet op andere hun uitgaven aan het schieten)
Net zoals ik vind dat een werkgever het recht heeft om iedereen een Porsche als bedrijfswagen te geven, vind ik ook dat elke werkgever iedereen een dure laptop mag geven (wel met voorwaarde dat ze een laptop nodig hebben voor hun werk). Dat is gewoon een vorm van "loonoptimalisatie".
Ik ben akkoord dat ze beter alle forfetaire VAA afschaffen en reële voordeel gebruiken, maar dat is qua administratie waarschijnlijk niet haalbaar.

en in before: ik heb een Laptop van 1800€, maar ik had eentje nodig die klein is, weinig weegt, veel RAM heeft, een redelijke processor, een degelijke batterijduur en liefst een 2-in-1. Dan schiet er niet veel over, en het feit dat er dan een stevige GPU bij zat was mooi meegenomen, maar zonder die GPU had ik ook die laptop gekocht.

Lijkt me toch sterk overdreven hoor. Tegenwoordig is het niet zo simpel meer. De gouden tijden in de bouw zijn zeker voorbij op vlak van zwart geld. Er circuleert zeker nog veel rond, maar het grote gesjoemel is echt wel voorbij. Hoeveel verantwoording je moet afleggen en bewijsmateriaal geven aan de fiscus is er de laatste jaren hard op vooruit gegaan en controles een pak strenger.

Zoals hierboven @berenod zegt; Industrieel val je zowizo al af met de zwart centen.

Mensen/aannemers die stoefen met veel zwart geld zijn eerder de cowboys uit de sector of blaaskaken.
Er is idd al best wat zwart geld uit de sector - maar onderschat het niet hoor, genoeg mensen die 2de/3de/4de eigendom verwerven zonder lening en het gebruiken om hun eigen zwart geld wit te wassen door te investeren in vastgoed bvb. Alles wordt ook snel relatief natuurlijk - voor een doorsnee zelfstandige of freelancer is 1000 €/maand geen bedrag om achterover van te vallen - voor een bouwvakker in loondienst is dat een smak geld. Ook de internationalisering van de bouwsector is een goudmijn voor sommigen, niet alleen voor de werkkrachten maar ook voor de mogelijkheid om materiaal binnen te trekken. En dan zijn er nog al die kleine klusjes - wie zich daarop toelegt doet gouden zaken, er zijn er weinig, buitenlandse werkkrachten hebben het daar moeilijk want spreken de taal niet, grotere bedrijven doen de moeite niet om te komen kijken - dat is een markt van een honderden miljoenen euro ...

Ik heb nog nooit een restaurantbonnetje binnengebracht op die 20 jaar dat ik zelfstandig ben.
Ik voel me soms een uil, een eerlijke uil, maar een uil desalnietemin :lol:

Net zoals ik vind dat een werkgever het recht heeft om iedereen een Porsche als bedrijfswagen te geven, vind ik ook dat elke werkgever iedereen een dure laptop mag geven (wel met voorwaarde dat ze een laptop nodig hebben voor hun werk). Dat is gewoon een vorm van "loonoptimalisatie".
Ik ben akkoord dat ze beter alle forfetaire VAA afschaffen en reële voordeel gebruiken, maar dat is qua administratie waarschijnlijk niet haalbaar.

en in before: ik heb een Laptop van 1800€, maar ik had eentje nodig die klein is, weinig weegt, veel RAM heeft, een redelijke processor, een degelijke batterijduur en liefst een 2-in-1. Dan schiet er niet veel over, en het feit dat er dan een stevige GPU bij zat was mooi meegenomen, maar zonder die GPU had ik ook die laptop gekocht.
Oke maar dat vat het mooi samen. Jij kan dit allemaal ok vinden, of onder de noemer "optimalisatie" schuiven, en de volgende vind dat dan weer gefoefel. Idem met die cinema tickets hier. Daar valt geen rechte lijn in te trekken.
50 tinten grijs.

Ander vb ivm restaurant kosten.
- Volledig (of 90% whatever) inkomen hangt af van +- 1 contract per 2 jaar
- Die komen vaak via kennissen / referenties
- Wie gaat mij nu zeggen hoe vaak gaan uiteten met kennissen dan "gefoefel" is of niet?
(den inspecteur waarschijnlijk, maar goed :biglaugh: )

Het zal wel zoals alles zijn: als je niet overdrijft is het ok. Ik koop al 10 jaar cinematickets & food vouchers voor mezelf (20 stuks van elk) en na controle werd dit aanvaard. Ik geef er enkele aan mijn freelancers wel, of zelfs aan mijn kuisvrouw 😄

En uiteraard ook enkele aan mezelf
How, wacht eens effekes. Hoe verantwoord je die tickets? Je koopt ze in bulk B2B van Kinepolis ofzo en geeft er dan een aantal aan bevriende freelancers als "relatiegeschenk"? En da plakt?

Maar hoe ge "relatiegeschenken" zoals wijn, champagne, bol.com aankoopbonnen, cinematicketjes etc, aan jezelf geven kunt goedpraten, krijg ik mijn hoofd niet rond hé.
Ik denk dat je zo begint te worden, als je iedere maand €4000 moet afgeven aan de overheid.

Ik praat het hier allemaal niet goed maar zo slecht zijn de zelfstandigen ook niet. Als iedere Belg zoals ik ieder jaar €50.000 teruggeeft aan de staat, we zouden meer budget hebben voor andere zaken.

Ik erger mij dan eerder aan al die mensen die op de ziekenkas staan, dat KOST de staat veel geld.

Iedere euro die een zelfstandige uitgeeft, daar zit nog eens btw op ook

Laatst bewerkt:
How, wacht eens effekes. Hoe verantwoord je die tickets? Je koopt ze in bulk B2B van Kinepolis ofzo en geeft er dan een aantal aan bevriende freelancers als "relatiegeschenk"? En da plakt?
Dat plakt al 10 jaar, wordt aanvaard door de fiscus en ik doe dat ook wel degelijk. Ik kan de uitgaande mails naar de klanten / freelancers tonen. Die zijn telkens zeer tevreden want wie gaat er nu niet graag eens naar de cinema?

Gho dan wring je jezelf in bochten vind ik.
Dat zijn dingen die VOOR U niet onder "gefoefel" vallen. 50 tinten grijs en zo.

Je hebt in dit voorbeeld ook "extra" voordeel (duurdere / betere toestellen) uit je vennootschap gehaald die niet strikt noodzakelijk zijn om je werk uit te voeren. Om je geweten te sussen betaal je dan het forfetair bedragje, of die laptop nu 10k of 1k kost.
Wat dan met top of the line pc met alles er op en er aan als je eigenlijk enkel excel nodig hebt? Dat is voor u dan wel prima?

Ik ben aan het mierenneuken & het is een miniscuul voordeel (al zal het in waarde meer zijn dan 1 cinema ticket bvb), maar naar mijn mening is het gewoon dezelfde denkpiste die je volgt om een extra etentje of cinema ticket af te schieten.

(Ik doe dit zelf ook & keur het 100% goed btw, maar ik ben dan ook niet op andere hun uitgaven aan het schieten)
Anders bekeken, de zelfstandige onderoptimaliseert zijn vennootschap. Want men geeft meer uit dan nodig waardoor het bedrijf minder cash heeft om te groeien.

Ik vraag mij oprecht af hoeveel bedienden zoals coldvinc de staat opbrengen? Zonder iemand hier aan te vallen, maar zelfstandigen zoals ik brengen de staat meer op dan de gemiddelde bediende neen?

Maar ze staan dan wel op de eerste rij om te zagen dat ik cinematickets en wijn inbreng.

Ik ga nu van eenmanszaak naar BV dus dat zal wel beter worden denk ik. Maar dan nog, als ik mezelf 2k netto geef kost mij dat 45k. Dus daar ben ik al 20k kwijt per jaar. Als ik 80k overhou betaal ik 20% VB dus nog eens 16k. Na 3 jaar aan mezelf uitkeren kost dan nog eens 10%, dus nog eens 6k = 42k

Dat komt toch al bijna overeen met dat van een bediende neen? Ik vind dat je moet kijken naar hoeveel je de overheid opbrengt.

Ik vraag mij oprecht af hoeveel bedienden zoals coldvinc de staat opbrengen? Zonder iemand hier aan te vallen, maar zelfstandigen zoals ik brengen de staat meer op dan de gemiddelde bediende neen?

Maar ze staan dan wel op de eerste rij om te zagen dat ik cinematickets en wijn inbreng.
Neen. Jij brengt de staat niet meer op dan een werknemer. Want die werknemer werkt evengoed voor een bedrijf dat evengoed vennootschapsbelasting betaalt.

Aaaaaaaaah.

Ok, foefel er dan maar op los :-)

Neen. Jij brengt de staat niet meer op dan een werknemer. Want die werknemer werkt evengoed voor een bedrijf dat evengoed vennootschapsbelasting betaalt.
Ok maar hoeveel mensen werken er nu in België? 6 miljoen? Als die allemaal 50k afgeven dan zitten we hier in een paradijs hoor.

Na mijn controle had ik een boete van €200 voor restaurant bonnetjes. Omdat ik altijd B2B werk kan ik ook weinig verkeerd doen. Mensen zoals ik laten ze gerust hoor. Het probleem zit hem in andere sectoren, die B2C werken.

Ok maar hoeveel mensen werken er nu in België? 6 miljoen? Als die allemaal 50k afgeven dan zitten we hier in een paradijs hoor.
Die geven veel meer af.
Die betalen namelijk veel meer op hun brutoloon, en de rest van de winst wordt op exact dezelfde manier belast als wat jij nu voor jezelf doet.

Het enige dat ik foefel is als ik drank (water, energiedrank,..) koop, dat ik nu en dan is paar boodschappen er tussen gooi :unsure:

Op vlak van relatiegeschenken is dat als IT'er toch "moeilijker"? Ik heb telkens 1 klant, dat contract loopt meestal minstens een jaar. Ik kan moeilijk 10 bonnen gaan kopen, laat staat cinema tickets.

Ik denk dat er hier veel een aantal zaken niet uit mekaar kan houden.
Die laptop, wagen etc is optimalisatie binnen het wettelijke beschikbare kader.
Wordt optimalisatie genoemd.
Met uw lief of maitresse gaan eten op de kosten van de zaak, als relatiegeschenken 10 flessen champagne kopen en ze zelf uitdrinken, 50€ bol.com geschenkbonnen kopen en ze zelf spenderen voor privé zaken, dat is outright buiten de wet.

Ik heb dan ook nog eens gedifferentieerd tussen wat wettelijk kan, en wat moreel voor jezelf kan...
Jezelf een hongerloon betalen en gas/elektriciteit aan sociaal tarief krijgen is theoretisch misschien mogelijk, maar moreel verwerpelijk als je na uitkering vvpr bis of liquidatie netto 8000€/maand verdient...

Oke maar dat vat het mooi samen. Jij kan dit allemaal ok vinden, of onder de noemer "optimalisatie" schuiven, en de volgende vind dat dan weer gefoefel. Idem met die cinema tickets hier. Daar valt geen rechte lijn in te trekken.
50 tinten grijs.

Ander vb ivm restaurant kosten.
- Volledig (of 90% whatever) inkomen hangt af van +- 1 contract per 2 jaar
- Die komen vaak via kennissen / referenties
- Wie gaat mij nu zeggen hoe vaak gaan uiteten met kennissen dan "gefoefel" is of niet?
(den inspecteur waarschijnlijk, maar goed :biglaugh: )
Geen 50 tinten grijs, is redelijk zwart wit, zoals hierboven in mijn post, het ene is optimalisatie, andere zaken zijn fraude.

Enkel dat moreel gedeelte, jezelf op papier arm houden om zo de steun voorzien voor de zwakkeren in de maatschappij in uwe zak te steken terwijl je hopen geld naar je privé kan zetten. Zou wettelijk kunnen maar moreel verwerpelijk.

Geen 50 tinten grijs, is redelijk zwart wit, zoals hierboven in mijn post, het ene is optimalisatie, andere zaken zijn fraude.

Enkel dat moreel gedeelte, jezelf op papier arm houden om zo de steun voorzien voor de zwakkeren in de maatschappij in uwe zak te steken terwijl je hopen geld naar je privé kan zetten. Zou wettelijk kunnen maar moreel verwerpelijk.
Ik ben redellijk akkoord met uw aanklacht maar misschien zou je je moeten richten tegen degene dit toelaten, nl de fiscus. Als de fiscus het nalaat om achterpoortjes te sluiten, de wetteksten in 50 tinten grijs op te stellen en hun controleurs soms dingen te snel laten passeren dan mag je niet verbaast staan kijken dat er daar van geprofiteerd wordt. Dat grote multi-nationals miljarden winst maken waarop ze nul euro belastingen betalen, vind ik ook moreel verwerpelijk, maar is ook niet de schuld van die multinationals, zij gebruiken gewoon de middelen die ze voorhanden hebben om hun winst te maximaliseren. Dat de ene zonnepalen kan leggen en hier subsidies voor krijgt, terwijl de sukkelaar aan de overkant in een huurhuis woont en geen panelen kan leggen terwijl hij er eigenlijk wel voor meebetaald is toch ook niet de schuld van de eigenaar met de zonnepalen.

Terug
Bovenaan