Freelancers & Ondernemers

Mijn restaurantkosten zijn jaarlijks geen 200€ ze :p en dat zijn dan nog effectieve bezoeken met klanten eigenlijk.
Dat is wel weinig, hoor.

Ik zeg niet dat ik zware kosten maak op dat vlak maar 200 euro is wel weinig. Ik doe dat soms met een andere freelancer en we wisselen altijd van rekening. Dan lig je wel rap aan 60 euro per keer. En je moet nog niet zot doen voor 2.

Dat is wel weinig, hoor.

Ik zeg niet dat ik zware kosten maak op dat vlak maar 200 euro is wel weinig. Ik doe dat soms met een andere freelancer en we wisselen altijd van rekening. Dan lig je wel rap aan 60 euro per keer. En je moet nog niet zot doen voor 2.
Ja op die manier valt dat niet op maar als je rekeningen begint in te geven met kinderspaghettis en bumba-ijsjes ga je het wel mogen uitleggen bij een controle ;-)

Ik vind het triest om te lezen hoe weinig eerlijke zelfstandigen hier zitten precies..
Is eigenlijk ook een beetje mijn gevoel, en dan vooral hoe er toch enkelen de absolute max proberen uit te halen (allee, te foefelen).
Ik vind persoonlijk dat er al zoveel voordelen zijn die wel binnen wat legaal is toegestaan vallen, zoals een gsm die je privé 4€/maand kost (zelfs al is het een 1400€ iPhone), de wagen, de fiscale mogelijkheden om véél meer over te houden dan een werknemer zoals liquidatiereserves etc.

Dan heb je nog de zaken die legaal misschien wel OK zijn maar moreel voor mij er overgaan, zoals een zodanig klein loon uitbetalen dat men van voordelen kan genieten die bedoeld zijn om de zwaksten in de maatschappij te helpen, om dan hopen geld via vvpr bis en liquidatiereserve naar de privé over te hevelen, ...

Is eigenlijk ook een beetje mijn gevoel, en dan vooral hoe er toch enkelen de absolute max proberen uit te halen (allee, te foefelen).
Ik vind persoonlijk dat er al zoveel voordelen zijn die wel binnen wat legaal is toegestaan vallen, zoals een gsm die je privé 4€/maand kost (zelfs al is het een 1400€ iPhone), de wagen, de fiscale mogelijkheden om véél meer over te houden dan een werknemer zoals liquidatiereserves etc.

Dan heb je nog de zaken die legaal misschien wel OK zijn maar moreel voor mij er overgaan, zoals een zodanig klein loon uitbetalen dat men van voordelen kan genieten die bedoeld zijn om de zwaksten in de maatschappij te helpen, om dan hopen geld via vvpr bis en liquidatiereserve naar de privé over te hevelen, ...
Het grootste probleem is dat de meesten alles wat ze doen ook wel legaal vinden "want er is toch voorzien om relatiegeschenken te kunnen geven".
Ik heb geen enkel probleem om mijn kosten van vennootschap toe te lichten (in zover ik dat kan), omdat daar imo niks in zit dat daar niet thuis hoort.

Het grootste probleem is dat de meesten alles wat ze doen ook wel legaal vinden "want er is toch voorzien om relatiegeschenken te kunnen geven".
Ik heb geen enkel probleem om mijn kosten van vennootschap toe te lichten (in zover ik dat kan), omdat daar imo niks in zit dat daar niet thuis hoort.
Maar hoe ge "relatiegeschenken" zoals wijn, champagne, bol.com aankoopbonnen, cinematicketjes etc, aan jezelf geven kunt goedpraten, krijg ik mijn hoofd niet rond hé.

Vergelijk de IT sector eens met de bouwsector of horeca. Dat is een heel ander niveau van sjoemelen. De helft van uw inkomen in het zwart verdienen lijkt me een groter probleem voor de maatschappij dan een paar relatiegeschenken.
Dat noemen we "whataboutism".
Een ander doet het dus ik mag het ook!

En ik zit in de "industriële" bouwsector, zero komma nul zwart geld te rapen hoor, residentieel is een ander verhaal misschien, maar ge hoort en ziet de "stoefers" zolang dat foefelen goed gaat, maar als ze een aantal jaar later een joekel van een boete aan hun been hebben hoort ge ze niet meer stoefen hoor!

Dat noemen we "whataboutism".
Een ander doet het dus ik mag het ook!

En ik zit in de "industriële" bouwsector, zero komma nul zwart geld te rapen hoor, residentieel is een ander verhaal misschien, maar ge hoort en ziet de "stoefers" zolang dat foefelen goed gaat, maar als ze een aantal jaar later een joekel van een boete aan hun been hebben hoort ge ze niet meer stoefen hoor!
"Whataboutism" vind ik mooi gezegd, want ik denk dat de meeste helemaal niet zo recht in hun schoenen staan als ze hier van de toren blazen.

Bedrijven / Werkgevers doen ook gewoon echt alles om hun werknemers zo veel mogelijk netto uit te betalen en zo weinig mogelijk belastingen te betalen, dat zijn zeker niet enkel de zelfstandigen. Netto vergoedingen, autos, toestellen, subsidies, ip vergoeding, bonussen, cadeautjes, waranten etc. Veel daar van is ook moeilijk te verantwoorden voor de gemiddelde werknemer, maar omdat een paar multinationals er een sport van maken krijgt plots iedereen het. Ik hoop dat jij dan zo braaf bent om altijd het naar jouw gevoel ethisch correct bedrag toch over te storten naar de belastingen.

Iedereen heeft zijn eigen 50 tinten grijs schaal, en het moet inderdaad niet te zot worden, maar laten we ook niet overdrijven.
En zij die overdrijven zullen ook wel eens zo een boete krijgen hoor, 10 jaar is lang.

Laatst bewerkt:

Gewoon om eens aan te tonen wat dat de gevolgen kunnen zijn van "foefelarij" in dit geval.
Niet niks: 100.000 euro verbeurdverklaring voor één die snoepjes verkoopt uit een kraampje.
De gevolgen zijn 4000 euro boete, hé. Die 108.000 euro is gewoon het bedrag dat hij ten onrechte uit de vennootschap gehaald heefT.

"Whataboutism" vind ik mooi gezegd, want ik denk dat de meeste helemaal niet zo recht in hun schoenen staan als ze hier van de toren blazen.

Bedrijven / Werkgevers doen ook gewoon echt alles om hun werknemers zo veel mogelijk netto uit te betalen en zo weinig mogelijk belastingen te betalen, dat zijn zeker niet enkel de freelancers. Vergoedingen, autos, toestellen, subsidies, ADV, vakanties, etc. Veel daar van is ook moeilijk te verantwoorden, maar omdat een paar multinationals er een sport van maken krijgt plots iedereen het. Ik hoop dat jij dan zo braaf bent om altijd het naar jouw gevoel ethisch correct bedrag toch over te storten naar de belastingen.

Iedereen heeft zijn eigen 50 tinten grijs schaal, en het moet inderdaad niet te zot worden, maar laten we ook niet overdrijven.
En zij die overdrijven zullen ook wel eens zo een boete krijgen hoor, 10 jaar is lang.
Maar dat zijn dingen die niet onder "gefoefel" vallen he. Ik heb ook een dure laptop voor mezelf gekocht, enerzijds omdat het een goeie laptop voor mijn job is, anderzijds omdat ik op die manier hem ook privé kan gebruiken. Zelfde voor gsm, ik koop nu ook niet meer het goedkoopste model.

Maar dat is gewoon voorzien dat je kosten voor uw werk kan maken, en dat in die gevallen een forfetaire VAA tegenover staat. Ik vind dat zelf ook een heel ander verhaal dan restaurantbonnetjes van privé-etentjes, trouwfeesten, relatiegeschenken, ... in te brengen.

Vergelijk de IT sector eens met de bouwsector of horeca. Dat is een heel ander niveau van sjoemelen. De helft van uw inkomen in het zwart verdienen lijkt me een groter probleem voor de maatschappij dan een paar relatiegeschenken.
Lijkt me toch sterk overdreven hoor. Tegenwoordig is het niet zo simpel meer. De gouden tijden in de bouw zijn zeker voorbij op vlak van zwart geld. Er circuleert zeker nog veel rond, maar het grote gesjoemel is echt wel voorbij. Hoeveel verantwoording je moet afleggen en bewijsmateriaal geven aan de fiscus is er de laatste jaren hard op vooruit gegaan en controles een pak strenger.

Zoals hierboven @berenod zegt; Industrieel val je zowizo al af met de zwart centen.

Mensen/aannemers die stoefen met veel zwart geld zijn eerder de cowboys uit de sector of blaaskaken.

De gevolgen zijn 4000 euro boete, hé. Die 108.000 euro is gewoon het bedrag dat hij ten onrechte uit de vennootschap gehaald heefT.

Is niet het enigste gevolg eigenlijk :p.

De fiscus zou nog eens kunnen passeren want volgens de rechter heeft hij dus 100.000 verdoken naar zijn privé gehaald en zodoende zou hij daar personenbelasting op moeten betalen.

Is niet het enigste gevolg eigenlijk :p.

De fiscus zou nog eens kunnen passeren want volgens de rechter heeft hij dus 100.000 verdoken naar zijn privé gehaald en zodoende zou hij daar personenbelasting op moeten betalen.
Maar dat is nog altijd geen "gevolg", dat is gewoon normaal...
Dat is geen extra straf

Maar dat zijn dingen die niet onder "gefoefel" vallen he. Ik heb ook een dure laptop voor mezelf gekocht, enerzijds omdat het een goeie laptop voor mijn job is, anderzijds omdat ik op die manier hem ook privé kan gebruiken. Zelfde voor gsm, ik koop nu ook niet meer het goedkoopste model.

Maar dat is gewoon voorzien dat je kosten voor uw werk kan maken, en dat in die gevallen een forfetaire VAA tegenover staat. Ik vind dat zelf ook een heel ander verhaal dan restaurantbonnetjes van privé-etentjes, trouwfeesten, relatiegeschenken, ... in te brengen.
Gho dan wring je jezelf in bochten vind ik.
Dat zijn dingen die VOOR U niet onder "gefoefel" vallen. 50 tinten grijs en zo.

Je hebt in dit voorbeeld ook "extra" voordeel (duurdere / betere toestellen) uit je vennootschap gehaald die niet strikt noodzakelijk zijn om je werk uit te voeren. Om je geweten te sussen betaal je dan het forfetair bedragje, of die laptop nu 10k of 1k kost.
Wat dan met top of the line pc met alles er op en er aan als je eigenlijk enkel excel nodig hebt? Dat is voor u dan wel prima?

Ik ben aan het mierenneuken & het is een miniscuul voordeel (al zal het in waarde meer zijn dan 1 cinema ticket bvb), maar naar mijn mening is het gewoon dezelfde denkpiste die je volgt om een extra etentje of cinema ticket af te schieten.

(Ik doe dit zelf ook & keur het 100% goed btw, maar ik ben dan ook niet op andere hun uitgaven aan het schieten)

Lijkt me toch sterk overdreven hoor. Tegenwoordig is het niet zo simpel meer. De gouden tijden in de bouw zijn zeker voorbij op vlak van zwart geld. Er circuleert zeker nog veel rond, maar het grote gesjoemel is echt wel voorbij. Hoeveel verantwoording je moet afleggen en bewijsmateriaal geven aan de fiscus is er de laatste jaren hard op vooruit gegaan en controles een pak strenger.

Zoals hierboven @berenod zegt; Industrieel val je zowizo al af met de zwart centen.

Mensen/aannemers die stoefen met veel zwart geld zijn eerder de cowboys uit de sector of blaaskaken.

Bwah, de ramp van die school in Antwerpen en Borealis tonen iets anders aan. Dat zijn geen kleine werven.

De industrie houdt zijn handen schoon door grote onderaannemers te contacteren en die zoeken kleine onderaannemers die dan ook onderaannemers zoekenn, enzovoort,... Daar gebeurt het gefoefel/zwartwerk.

Daardoor kan de "industrie" altijd zeggen "wij wisten van niks" :p.

Je betaalt die laptop wel met je eigen centen hé. Ik vind het net frappant dat je privé nog eens VAA moet betalen op een object dat je zelf al hebt betaald
Dat gedoe met cadeaubonnen vind ik nogal gênant eigenlijk. Je bespaart mss 10% netto, om nu voor 10 euro zo'n gans gedoe te doen (tot (lichte) fraude) van een cadeaubon kopen en die aan jezelf te geven, laat maar zitten.

Terug
Bovenaan