Freelancers & Ondernemers

Ik heb een vraag over relatiegeschenken. Wat is een normale manier om hiermee om te gaan?
Btw relatiegeschenken: de btw op relatiegeschenken is 100% aftrekbaar wanneer de aankoopprijs van het geschenk, per begunstigde, niet hoger is dan 50 Euro (excl. btw). Voor de btw is niet vereist dat het geschenk de naam van jouw onderneming vermeldt. Is de aankoopprijs hoger dan 50 Euro, dan is de btw niet aftrekbaar.
Algemene regel: relatiegeschenken van minder dan 125 Euro zijn voor 50% aftrekbaar van de inkomsten belasting.

Tot 125€ dient de begunstigde dit ook niet aan te geven in zijn persoonsbelasting?
Dus wat wilt zeggen dat ik bonnen van 60€ mag kopen (incl. BTW)?
Wat doen jullie? Zou liever van 125€ kopen..
Sinds 2023 is het grensbedrag opgetrokken.
Nu 250, dus je kan een mooi cadeautje kopen :)

Dus je kan ieder jaar voor €250 wijn/champagne kopen met andere woorden?
Per relatiegeschenk hé :-) wil je per klant een doosje van 200 EUR geven en geef je dat aan je top 10 klanten dan moet je wel 2.000 EUR betalen aan wijn/champagne.

Per relatiegeschenk hé :) wil je per klant een doosje van 200 EUR geven en geef je dat aan je top 10 klanten dan moet je wel 2.000 EUR betalen aan wijn/champagne.
Ja ok maar iedereen weet dat je die wijn of champagne uiteraard zelf op drinkt. Allé ik toch 😄

Het zal wel zoals alles zijn: als je niet overdrijft is het ok. Ik koop al 10 jaar cinematickets & food vouchers voor mezelf (20 stuks van elk) en na controle werd dit aanvaard. Ik geef er enkele aan mijn freelancers wel, of zelfs aan mijn kuisvrouw 😄

En uiteraard ook enkele aan mezelf

Over het algemeen vallen relatiegeschenken bij een controle wel mee. Ze zijn sowieso voor 50% verworpen in de vennootschapsbelasting en inzake btw maar aftrekbaar als het niet meer kost dan 50€ excl btw per begunstigde. Het zijn dus sowieso geringe cadeautjes. Qua BTW geraak je met de huidige prijzen al niet echt ver meer eh, moet eens proberen iets op een babylijst te bestellen, soms schaamtelijk wat je nog kan schenken :/.

Maakt toch niets uit, het blijft een kost die gedragen wordt door de vennootschap, het is niet omdat het deels verworpen/aftrekbaar is dat je nog iets moet bijleggen. Nog steeds interessanter dan het volledig prive te betalen.

Maakt toch niets uit, het blijft een kost die gedragen wordt door de vennootschap, het is niet omdat het deels verworpen/aftrekbaar is dat je nog iets moet bijleggen. Nog steeds interessanter dan het volledig prive te betalen.
Dat vind ik toch raar? Je betaalt dan evenveel belastingen als op loon, met dat verschil dat je met uw loon geen nutteloze dingen moet kopen...

Dat vind ik toch raar? Je betaalt dan evenveel belastingen als op loon, met dat verschil dat je met uw loon geen nutteloze dingen moet kopen...
Wanneer je geld van je vennootschap op die manier privé gebruikt betaal je toch enkel de vennootschapsbelasting (20 of 25%)?
Wanneer je eenzelfde besteedbaar bedrag eerst naar je privé moet overhevelen via loon gaat dat toch een pak duurder kosten?

Soit, ik hou me er niet mee bezig met die kleine foefelarij in de marge!

Over het algemeen vallen relatiegeschenken bij een controle wel mee. Ze zijn sowieso voor 50% verworpen in de vennootschapsbelasting en inzake btw maar aftrekbaar als het niet meer kost dan 50€ excl btw per begunstigde. Het zijn dus sowieso geringe cadeautjes. Qua BTW geraak je met de huidige prijzen al niet echt ver meer eh, moet eens proberen iets op een babylijst te bestellen, soms schaamtelijk wat je nog kan schenken :/.

Je hebt controleurs die de "begunstigde" voor je neus opbellen om ervan zeker te zijn dat die persoon het "cadeau" heeft gekregen :p.

Allez, die cadeaubonnen, iedereen weet ook wel dat dat het cadeaus zijn voor de ouders of schoonouders, broer en zus of de trouwfeestjes.

Zelfde met restaurantbonnetjes. Je gaat gaan eten met maten, je verdeelt de rekening, zit er altijd een rat te bedelen voor het restaurantbonnetje achteraf terwijl hij niet eens getrakteerd heeft :p.

Je hebt controleurs die de "begunstigde" voor je neus opbellen om ervan zeker te zijn dat die persoon het "cadeau" heeft gekregen :p.

Allez, die cadeaubonnen, iedereen weet ook wel dat dat het cadeaus zijn voor de ouders of schoonouders, broer en zus of de trouwfeestjes.

Zelfde met restaurantbonnetjes. Je gaat gaan eten met maten, je verdeelt de rekening, zit er altijd een rat te bedelen voor het restaurantbonnetje achteraf terwijl hij niet eens getrakteerd heeft :p.
Je kan het systeem van relatiegeschenken ook natuurlijk gewoon gebruiken voor... relatiegeschenken.

Als je "maat" een rat is, misschien dan niet mee gaan eten en stoppen met hem een maat te noemen ;-)

Wanneer je geld van je vennootschap op die manier privé gebruikt betaal je toch enkel de vennootschapsbelasting (20 of 25%)?
Wanneer je eenzelfde besteedbaar bedrag eerst naar je privé moet overhevelen via loon gaat dat toch een pak duurder kosten?

Soit, ik hou me er niet mee bezig met die kleine foefelarij in de marge!
Ik vermoed dat hij het over het stuk heeft dat verworpen wordt wat dan aanzien wordt als loon.

Die zijn onderbemand, ik ben zeker dat ik zelfs speelgoed kan aankopen op naam van mijn werkgever, zonder dat daar iemand gaat naar kraaien. Het communie seizoen is op komst, er werkt 1 zelfstandige bij ons (naast de patron dan) en jaja … feest op de zaak want het is opendeurdag van zijn nieuwe atelier - hoe groot is de kans dat daar ook maar 1 vraag over zal gesteld worden.

Die zijn onderbemand, ik ben zeker dat ik zelfs speelgoed kan aankopen op naam van mijn werkgever, zonder dat daar iemand gaat naar kraaien. Het communie seizoen is op komst, er werkt 1 zelfstandige bij ons (naast de patron dan) en jaja … feest op de zaak want het is opendeurdag van zijn nieuwe atelier - hoe groot is de kans dat daar ook maar 1 vraag over zal gesteld worden.
Wij hebben nu recent wel opmerking van de controleur waar we perplex van staan :p. Vennootschap met 3 vennoten en enkele medewerkers. 1 van de vennoten trouwt en laat de kost voor de aanwezigheid van zijn personeel en de 2 medevennoten op naam van de vennootschap factureren. Stuk van de medevennoten wordt niet aanvaardt want de 2 medevennoten zijn 2 broers van de bruidegom en hun aanwezigheid is dus van familiair karakter en niet beroepsmatig. Ergens terecht, het is familie, maar anderzijds imo ook een speelveld waarin de fiscus zich niet mag in mengen, hadden die 2 vennoten geen familielink gehad was het geen probleem geweest. Lijkt mij ergens normaal dat je u 2 belangrijkste zakenpartners op uw trouwfeest uitnodigt..

De grote vissen zoals een feest gaan ze wel opspringen. Klein prullen zoals een geschenkje van max 50€ inzake btw dat dan nog eens voor 50% in de venbe verworpen wordt is inderdaad geen controle waard..

De grote vissen zoals een feest gaan ze wel opspringen. Klein prullen zoals een geschenkje van max 50€ inzake btw dat dan nog eens voor 50% in de venbe verworpen wordt is inderdaad geen controle waard..
Soms zeker, omdat er te weinig personeel is en de bewijslast moeilijk is - in de praktijk is het gewoon geluk en statistiek - velen hebben slechts 1 controle om de x aantal jaar, dat maakt het snel rendabel.

Soms zeker, omdat er te weinig personeel is en de bewijslast moeilijk is - in de praktijk is het gewoon geluk en statistiek - velen hebben slechts 1 controle om de x aantal jaar, dat maakt het snel rendabel.
Die controles gaan wel 10 jaar terug volgens mij. Dus zo snel is dat niet he ;)

Die controles gaan wel 10 jaar terug volgens mij. Dus zo snel is dat niet he ;)
De kwaliteit van het foefelen is ook belangrijk natuurlijk - part of the game zeker. Doorgaans zal het ook niet om gigantische bedragen gaan, maar een aantal maken het leven en de levensstandaard toch wat aangenamer. Bezoek aan resto is toch wel wat hoger bij zelfstandigen denk ik. Dat hoort er nu eenmaal bij.

De kwaliteit van het foefelen is ook belangrijk natuurlijk - part of the game zeker. Doorgaans zal het ook niet om gigantische bedragen gaan, maar een aantal maken het leven en de levensstandaard toch wat aangenamer. Bezoek aan resto is toch wel wat hoger bij zelfstandigen denk ik. Dat hoort er nu eenmaal bij.
Mijn restaurantkosten zijn jaarlijks geen 200€ ze :p en dat zijn dan nog effectieve bezoeken met klanten eigenlijk.

Terug
Bovenaan