Freelancers & Ondernemers

Hangt er toch van af?
Met de bedrijfswagen als WN mag je geen commerciële activiteiten doen zoals taxi spelen of pakjesdienst spelen.
Maar als jij een bijberoep/vennootschap hebt zou ik niet goed weten waarom je u niet mag verplaatsen naar een afspraak of de plaats waar je het werk uitvoert met die bedrijfswagen.
Los van het ethische aspect dat ik zoiets absoluut not done vind, denk ik dat elke zelfstandige activiteit onder commerciële activiteit valt. Dus ook naar een afspraak rijden die je doet omwille van je zelfstandig werk.

Los van het ethische aspect dat ik zoiets absoluut not done vind, denk ik dat elke zelfstandige activiteit onder commerciële activiteit valt. Dus ook naar een afspraak rijden die je doet omwille van je zelfstandig werk.
Als je jezelf geen km vergoeding uitkeert zie ik niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn. Iemand met een flexijob kan toch ook gewoon zijn bedrijfswagen gebruiken om daar te geraken.

Als je jezelf geen km vergoeding uitkeert zie ik niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn. Iemand met een flexijob kan toch ook gewoon zijn bedrijfswagen gebruiken om daar te geraken.
Naar je werk rijden wordt juridisch vaak gezien als een privé verplaatsing, dus dat zal misschien wel kunnen. Het is hoe dan ook gewoon een contractuele bepaling dat het niet mag, op zich is daar niets illegaals aan dus het is die tekst die zal bepalen wat het precies inhoudt en dat kan voor verschillende leasecontracten/car policy's/arbeidsreglementen anders bepaald zijn.

Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die dit voorhebben? Door de nieuwe wetgeving van pensioenen voor zelfstandigen kan ik vanaf dit jaar niks meer storten in het IPT. :)

Niet dat ik er te hard van wakker lig: ik had 2 jaar geleden al de volledige backservice benut en ook al opgenomen voor vastgoed. IPT is uiteindelijk ook maar een soort van "pensioensparen XXL" voor zelfstandigen waar ik persoonlijk toch niet te veel rendement van verwacht.
Ja, enkele pagina's geleden heb ik dit ook gemeld. Ik kan de komende 17 jaar niets meer (voordelig) sparen in IPT.

Als je deels werknemer bent met bedrijfswagen en je deels zelfstandige bent met wagen (bedrijfswagen van WG gebruiken voor zelfstandige zaken is terecht illegaal).
Betaal je dan 2x VAA? Of hoe kan je hier een mouw aan passen?

Als je kan argumenteren dat je bedrijfswagen werknemer gebruikt voor al je privéverplaatsingen en de wagen van je vennootschap strikt exclusief gebruikt voor beroepsverplaatsingen (woon-werk is een privéverplaatsing btw), dan is er geen VAA voor de wagen van de vennootschap.

Ik zou dan wel op zijn minst werken met een rittenregistratie voor de wagen van de vennootschap want je weet ook wel dat zoiets een discussiepunt vormt later.
Inderdaad, 100% professioneel gebruik is geen VAA.
Woon werk zoals hierboven al aangehaald staat is wel privé gebruik.
Dus wanneer je van thuis uit werkt en je gebruikt de wagen van je zaak enkel professioneel, geen probleem.
Is je kantoor/atelier ergens anders, dan mag je de wagen van je zaak niet gebruiken om tot thuis te rijden, maar daar mag je perfect je bedrijfswagen voor gebruiken....

Ja, enkele pagina's geleden heb ik dit ook gemeld. Ik kan de komende 17 jaar niets meer (voordelig) sparen in IPT.
Over 17 jaar heb je wettelijk pensioen of wil je stoppen met werken? Ik vermoed ook dat de nieuwe pensioenvorming voor zelfstandigen het "wegvallen van IPT" wel voor een deel zal compenseren.

Is IPT dan nu nog de moeite waard om op te starten? Want ik begrijp dat het privé doen (wat ik al doe) het interessantste blijft (voorlopig), maar ik wil graag mijn risico spreiden. Is het in dat opzicht alsnog niet een goed alternatief ondanks dat het minder is geworden?

Mijn tussenpersoon betaalt normaal binnen de 8 dagen nadat de factuur gestuurd is maar aangezien ze aan't groeien zijn, hebben ze overgeschakeld naar 30 dagen (nieuw contract getekend). We zijn nu 5 april en ik heb nog altijd mijn geld van februari niet gekregen. Indien ze dit vorige week hadden gestort (30-31 maart), had dit al op mijn rekening moeten staan? Ik heb zowel de persoon als de invoice email gestuurd, maar geen reactie.

't Is maar dat eerste kwartaal gedaan is en de boekhouder daar is met belastingen etc

Mijn tussenpersoon betaalt normaal binnen de 8 dagen nadat de factuur gestuurd is maar aangezien ze aan't groeien zijn, hebben ze overgeschakeld naar 30 dagen (nieuw contract getekend). We zijn nu 5 april en ik heb nog altijd mijn geld van februari niet gekregen. Indien ze dit vorige week hadden gestort (30-31 maart), had dit al op mijn rekening moeten staan? Ik heb zowel de persoon als de invoice email gestuurd, maar geen reactie.

't Is maar dat eerste kwartaal gedaan is en de boekhouder daar is met belastingen etc
Kan soms gebeuren, ook al voorgehad. Afhankelijk van de relatie hoe je daar mee om gaat: Even kort opbellen en vragen of het in orde kan gebracht worden is het eenvoudigste/efficiëntste. Zelfs met een heel goeie cashflow in de vennootschap moeten facturen tijdig betaald worden, ze willen zelf dat hun eigen klanten dit ook respecteren.

Een sepa overschrijving is dezelfde werkdag (instant payment) of de volgende werkdag op uw rekening.

Over 17 jaar heb je wettelijk pensioen of wil je stoppen met werken? Ik vermoed ook dat de nieuwe pensioenvorming voor zelfstandigen het "wegvallen van IPT" wel voor een deel zal compenseren.
Met de bedragen van 2022, kan ik over 17 jaar terug optimaal geld in IPT steken.
Bedragen van 2022 worden boekhoudkundig over de komende 17 jaar uitgesmeerd.
En een paar jaar later ga ik waarschijnlijk op pensioen, ja

Persoonlijke mening => Als vennootschap (managementvennootschap bvb.) kan je best gaan voor het Allianz Medical Plan. Dit is eigenlijk het enige aanbod qua hospitalisatieverzekering/ambulante kostenverzekering waarin zowel:

- Hospitalisatie
- Ambulante kosten
- Tandzorgen (tot 2.500 EUR per jaar)

Gedekt zijn in 1 product en de kostprijs nog behoorlijk goed meevalt (58,34 EUR per maand per volwassene voor de meest kwalitatieve formule, 31,92 EUR per maand per kind).
Wel 15% vrijstelling als ik het goed lees.
Kan dtevig tegenvallen bij een lange hospitalisatie/revalidatie...

Wel 15% vrijstelling als ik het goed lees.
Kan dtevig tegenvallen bij een lange hospitalisatie/revalidatie...
Enkel bij een eenpersoonskamer dacht ik. De dekkingen zonder vrijstelling (bij een eenpersoonskamer) beginnen zeldzaam te worden, AG Insurance is een van de weinigen die het nog aanbiedt, ook DKV bvb. heeft geen (nieuw) aanbod meer zonder vrijstelling bij een eenpersoonskamer.

Enkel bij een eenpersoonskamer dacht ik. De dekkingen zonder vrijstelling (bij een eenpersoonskamer) beginnen zeldzaam te worden, AG Insurance is een van de weinigen die het nog aanbiedt, ook DKV bvb. heeft geen (nieuw) aanbod meer zonder vrijstelling bij een eenpersoonskamer.
mja, maar een forfaitaire vrijstelling van bv. 250 euro is toch wel safer dan 15% vind ikzelf. Nuja, uiteindelijk vertaalt zich dat ook in de premie natuurlijk dus niks is verkeerd :)

Ik zou thuis mijn hybride wagen willen opladen, maar laden aan een stopcontact is voldoende. Ik zou dus geen laadpaal willen installeren. Maar nu vraag ik me af hoe ik dan de kosten van het laden thuis door mijn vennootschap kan laten betalen?

Ik zie een paar opties:
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, en alle oplaadsessies op mijn thuisadres uit de BMW app halen en de onkostennota hierop baseren.
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, maarwerken met een tussenmeter op het stopcontact zodat ik kan opvolgen hoeveel ik heb geladen.
- Laden met een oplaadkabel die ook bijhoudt hoeveel er opgeladen is.

Iemand hier ervaring mee?

Ik zou thuis mijn hybride wagen willen opladen, maar laden aan een stopcontact is voldoende. Ik zou dus geen laadpaal willen installeren. Maar nu vraag ik me af hoe ik dan de kosten van het laden thuis door mijn vennootschap kan laten betalen?

Ik zie een paar opties:
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, en alle oplaadsessies op mijn thuisadres uit de BMW app halen en de onkostennota hierop baseren.
- Laden met de meegeleverde BMW oplaadkabel, maarwerken met een tussenmeter op het stopcontact zodat ik kan opvolgen hoeveel ik heb geladen.

Ik doe het volgens de eerste optie, na afloop van de maand extract nemen uit BMW app en vermenigvuldigen met tarief.
Dat bedrag overschrijven naar privé rekening met omschrijving.
Slechts 2 min werk per maand en voorlopig geen nood aan investeringen.

Ik zie een paar opties:

Ik gebruik de tweede optie. Ik trek jaarlijks een foto van de meter, en die gaat in het archief bij de onkostennota.

Terug
Bovenaan