Freelancers & Ondernemers

Kunt ge dat sowieso niet toepassen op de helft van uw klanten :p
Die helft mag je inderdaad vrij letterlijk nemen, wij vertellen elke dag hetzelfde verhaaltje!
Enkele weken geleden een klantenlijst getrokken, meer dan de helft is ofwel consultant/vrij beroeper.

Over de huidige fiscaliteit zal je ons zeker niet horen klagen. Die gecreëerde freelance vennootschappen hebben een enorme groei met zich meegebracht...

Die helft mag je inderdaad vrij letterlijk nemen, wij vertellen elke dag hetzelfde verhaaltje!
Enkele weken geleden een klantenlijst getrokken, meer dan de helft is ofwel consultant/vrij beroeper.

Over de huidige fiscaliteit zal je ons zeker niet horen klagen. Die gecreëerde freelance vennootschappen hebben een enorme groei met zich meegebracht...
Ik vind dat trouwens wel wat dubbel. Akkoord dat boekhouder (of de mijne toch) uiteindelijk wel helpt omdat die mij duidt op mogelijkheden, facturen die ik vergeten ben, btw aangiftes, ...
Maar ik weet ook dat er echt héél veel vennootschappen zijn die eigenlijk exact dezelfde service nodig hebben, waardoor het in principe een heel pak geautomatiseerd moet kunnen (ik vermoed dat jullie al heel veel daarvan gewoon geautomatiseerd doen zelfs...). Er zou een soort "vennootschap-lite" moeten bestaan voor dat soort dingen.

1 grote gezamelijke meeting want iedereen wenst toch dezelfde optimalisatie, da's weer tijd gespaard :)
Nu als ik sommige erelonen zie van conculega's, dan zijn wij blijkbaar "den aldi".
Kan je mij (hier of in PB) even linken naar website van jouw kantoor?
Ben zelf niet bepaald tevredn met huidige boekhouder en ga binnenkort op zoek naar andere opties.

Ik vind dat trouwens wel wat dubbel. Akkoord dat boekhouder (of de mijne toch) uiteindelijk wel helpt omdat die mij duidt op mogelijkheden, facturen die ik vergeten ben, btw aangiftes, ...
Maar ik weet ook dat er echt héél veel vennootschappen zijn die eigenlijk exact dezelfde service nodig hebben, waardoor het in principe een heel pak geautomatiseerd moet kunnen (ik vermoed dat jullie al heel veel daarvan gewoon geautomatiseerd doen zelfs...). Er zou een soort "vennootschap-lite" moeten bestaan voor dat soort dingen.
Wat bedoel je met "vennootschap-lite", qua adviseerde rol van de boekhouder dan of effectief een eenvoudigere/andere fiscale vorm?

In de praktijk is er natuurlijk zoveel verschil... consult1 heeft 50 aankoopfacturen en hoor je nooit, consult2 heeft er 500 en stuurt iedere mail wel een mail of telefoon. Aan consult1 heb ik op jaarbasis misschien 10 uurtjes werk, consult2 het vijfvoud...

Investeringsaftrek mag niet bij gemengd gebruik, dacht ik?
Klopt, daarom zei ik in sommige gevallen.
Bijvoorbeeld mijn bureautafel, is dat gemengd gebruik? Bij mij eigenlijk niet, dus ik pas daar investeringsaftrek op toe.
Mocht ik in loondienst werken, dan zou ik daar ook een bureautafel gezet hebben. Als zelfstandige is die bureautafel plots wel 50% goedkoper ;)

Klopt, daarom zei ik in sommige gevallen.
Bijvoorbeeld mijn bureautafel, is dat gemengd gebruik? Bij mij eigenlijk niet, dus ik pas daar investeringsaftrek op toe.
Mocht ik in loondienst werken, dan zou ik daar ook een bureautafel gezet hebben. Als zelfstandige is die bureautafel plots wel 50% goedkoper ;)

Ja maar je zet het best erbij voor de charels hier. :p
Je gaat er ook wel tegengekomen zijn die altijd protesteren van "ja maar ik heb dit online gelezen..."

Ja maar je zet het best erbij voor de charels hier. :p
Je gaat er ook wel tegengekomen zijn die altijd protesteren van "ja maar ik heb dit online gelezen..."
Goed punt, beste charels GEEN investeringsaftrek mogelijk op printers, computers, smartphones,...
(Tenzij je hem 100% beroepsmatig gebruikt)

Goed punt, beste charels GEEN investeringsaftrek mogelijk op printers, computers, smartphones,...
(Tenzij je hem 100% beroepsmatig gebruikt)
Toch geen issue als je een apart kantoor hebt, en thuis ook privé computer en printer etc hebt?
M.a.w. vooral opletten voor al die freelancers die werken waar ze wonen!

Heb gehoord dat het voorstel op tafel ligt om én dividend én VVPR-bis én liquidatiereserve te schrappen en als "versoepeling" de vennootschapsbelasting te verlagen? Denk zelf dat ze nu wel niet alles zullen afschaffen (en ons madam is nu wel iemand die nogal gemakkelijk stresst) maar toch...

Heb gehoord dat het voorstel op tafel ligt om én dividend én VVPR-bis én liquidatiereserve te schrappen en als "versoepeling" de vennootschapsbelasting te verlagen? Denk zelf dat ze nu wel niet alles zullen afschaffen (en ons madam is nu wel iemand die nogal gemakkelijk stresst) maar toch...
Staat in die blauwdruk van Van Peteghem he. Ze willen gelijk ook het algemene vennb verlagen en de belastingschijven in PB verhogen.

Uiteindelijk komen die consults dan op hetzelfde uit..

Dividend wordt niet geschrapt in zijn blauwdruk.

Het idee is dat er één tarief komt voor roerende inkomsten: 25%
Verlaagde vennootschapsbelastingstarief wordt 15%

Dus 10.000 winst => 6.375 euro in de pocket.

Is nog altijd veel beter dan in het hoogste schavot te zitten in de personenbelasting.

Laatst bewerkt:
Wat is financieel het aantrekkelijkste? 700/dag als freelance of 6.000/maand belastingvrij als EU ambtenaar? Uiteraard hangt de keuze van nog vele andere factoren af.

Wat is financieel het aantrekkelijkste? 700/dag als freelance of 6.000/maand belastingvrij als EU ambtenaar? Uiteraard hangt de keuze van nog vele andere factoren af.
De 700/dag gaat iets beter uitkomen (als je 220 dagen werkt). Maar het verschil is niet heel groot.

Terug
Bovenaan