Freelancers & Ondernemers

Ik zou daarmee toch wel opletten.

Bijvoorbeeld:
Jij zet factuur op naam van bedrijf van partner dan moet de rekeningnummer ook die van het bedrijf zijn.

Als je 10.000 euro rechtstreeks laat storten aan je eigen, dan heeft het geld de vennootschap al verlaten.

Dus heb je ook een belastbaar voordeel op eigen naam gekregen.

(Aangepast van vrouw naar partner want het geval hier is "wettelijk samenwonend". Moest dat nog gemeenschap van goederen, dan zou je nog het excuus hebben dat je samenwerkt aan het vermogen van het bedrijf die in de gemeenschap van goederen steekt. Maar dat is hier niet het geval. :p)
Is toch duidelijk uit de posts dat de opzet niet is om nadien het bedrag rechtstreeks uit te betalen op zijn rekening? Hij gaat gewoon 10k factureren en dan finaal naar de zaakvoerder, dus zijn vrouw, laten uitbetalen bij de winstverdeling, vandaar ook de 68% waarvan eerder sprake was.

Ik zou vooral opletten dat uw vrouw daar niet mee gaat lopen, maar da's een andere discussie.

Ja. Vrijwel ongewijzigde rentevoet aanslagjaar 2024

Even de thread doorspit en begrijp ik het +- goed dat het mogelijk is om te werken met aan lage bezoldiging (18K bv.) in combinatie met een bulletkrediet (en liquidatiereserve)?

Boekhouder stelt hier gewoon de classic voor: 45K bezoldiging en VVPRbis (als starter). Weinig reactie als ik hem challenge ivm bovenstaande..

Stel dat we uitgaan dat banken termijnrekening van 1 jaar aanbieden aan 3% zowel privé als professioneel:

Optie: 1 Termijnrekening professioneel

- 3% rente - 30% RV = 2,1% rente --> 20 % belasting --> 10 % aanleg LR --> 5% opname LR = netto rente van 1,44%

* wel 5 jaar wachten voor die rente"winst" weer uit firma kan.

Optie 2: Bulletkrediet aan 2,85% en dit geld dan beleggen aan 3% per jaar

- 3% rente - 30% RV = 2,1% rente - 0,91% netto rentekrediet = netto rente van 1,19%

Dus beperkt voordeel voor Bulletkrediet ... ? Maar dit is met huidige rente op termijnrekeningen (risico vrij) die mogelijks volgend jaar als stuk kan minder zijn. De rentekost van 0,91% geldt gedurende de 5 jaar van bulletkrediet. Dus je moet wel elk jaar uw geld voor meer kunnen vastzetten ...
Een vennootschap betaalt geen roerende voorheffing, die zijn onderworpen aan vennootschapsbelastingen.
3% bruto rendement is dus netto 2,04%.
Maar nu vergelijk jij een termijnrekening op de rekening van de vennootschap waarvoor niet geleend moet worden, met een privé belegging met gelijk rendement waarvoor wel geleend moet worden? Je moet geen wiskunde hebben gestudeerd om te weten dat de beroepsmatige termijnrekening zal winnen...

Even de thread doorspit en begrijp ik het +- goed dat het mogelijk is om te werken met aan lage bezoldiging (18K bv.) in combinatie met een bulletkrediet (en liquidatiereserve)?

Boekhouder stelt hier gewoon de classic voor: 45K bezoldiging en VVPRbis (als starter). Weinig reactie als ik hem challenge ivm bovenstaande..
Ja zeker de eerste jaren zou 18k voordeliger moeten zijn omdat je niet gebonden bent aan de bezoldigingsvoorwaarde.
Wel, afhankelijk van je dossier, opletten mocht je nog bepaalde privé kredieten nodig zou hebben.
PM mij wat cijfers en ik kan uitrekenen hoeveel het verschil ongeveer bedraagt.

Ik ben momenteel een kleine nieuwbouw aan het bouwen en voor de extra's (meerprijzen van ongeveer 50k) die op het einde van de rit betaald moeten worden, ben ik eigenlijk afhankelijk van het geld dat in mijn vennootschap zit. Is het mogelijk om dat een paar maanden aan mezelf te lenen i.p.v. meteen te hoeven uitkeren als dividend? Omdat ik een paar maanden later aan 20% i.p.v. 30% er kan uithalen.

Worst case leen ik het even van mijn ouders maar idealiter moet ik hen er niet bij betrekken.

Is toch duidelijk uit de posts dat de opzet niet is om nadien het bedrag rechtstreeks uit te betalen op zijn rekening? Hij gaat gewoon 10k factureren en dan finaal naar de zaakvoerder, dus zijn vrouw, laten uitbetalen bij de winstverdeling, vandaar ook de 68% waarvan eerder sprake was.

Ik zou vooral opletten dat uw vrouw daar niet mee gaat lopen, maar da's een andere discussie.

OK, maar bij miserie is het geld van de partner dan. :p Het is hier een wettelijk samenwonend koppel dus de vennootschap is exclusief in handen van zijn partner.

Het is nog altijd gefoefel. Hij werkt "gratis" in de vennootschap van zijn vriendin waar hij geen enkel belang heeft. Dat is per definitie sluikwerk.

Je zou daarrond heen kunnen gaan door medezaakvoerder te zijn in de vennootschap van de partner zoals Apelords heeft voorgesteld. Maar wil de vriendin dat? En er zitten daar waarschijnlijk ook gevolgen daaraan waar je rekening moet bijhouden.

Ik ben momenteel een kleine nieuwbouw aan het bouwen en voor de extra's (meerprijzen van ongeveer 50k) die op het einde van de rit betaald moeten worden, ben ik eigenlijk afhankelijk van het geld dat in mijn vennootschap zit. Is het mogelijk om dat een paar maanden aan mezelf te lenen i.p.v. meteen te hoeven uitkeren als dividend? Omdat ik een paar maanden later aan 20% i.p.v. 30% er kan uithalen.

Worst case leen ik het even van mijn ouders maar idealiter moet ik hen er niet bij betrekken.
Je kan dat lenen van de vennootschap op x aantal jaar. En dan later wegwerken dmv dividend. Ondertussen worden er enkel interesten aangerekend.

VAA van een smartwatch bij privégebruik is de werkelijke waarde. Niet een forfaitaire waarde zoals smartphones.
Serieus? Dus ze gaan ervan uit dat ge uw smartwatch nooit voor het werk gebruikt?
Of is "de werkelijke waarde" dan de prijs gedeeld door het aantal uren dat geen werktijd is? Want in praktijk kijk ik op die horloge toch ook gewoon mijn dringende mails ivm werk na?

Serieus? Dus ze gaan ervan uit dat ge uw smartwatch nooit voor het werk gebruikt?
Of is "de werkelijke waarde" dan de prijs gedeeld door het aantal uren dat geen werktijd is? Want in praktijk kijk ik op die horloge toch ook gewoon mijn dringende mails ivm werk na?

Of je het gebruikt voor je werk, is iets wat jij moet staven. Niet de fiscus. :p Maar ik kan moeilijk geloven dat er gevallen zijn van 100% professioneel gebruik door het publiek van dit forum. IT'ers en consultants.

Voorbeeldje van een voorafgaande beslissing van een constructiebedrijf? die smartwatches aanbiedt in het kader van hun cafetariaplan.

B. Smartwatch
21. In geval van een terbeschikking gestelde smartwatch dient het voordeel van alle aard te worden vastgesteld op basis van de werkelijke waarde in hoofde van de genieter conform artikel 36, §1 WIB 92 pro rata temporis het privégebruik, zijnde 50%.
22. Het beroepsmatig gebruik en de normale gebruiksduur van een smartwatch van 2 jaar kan worden aanvaard, gelet op de activiteiten van de onderneming en haar medewerkers (gebruik bij bv. werfbezoeken). Het professioneel gebruik van de smartwatch kan in casu worden vastgesteld op 50% (en 50% privégebruik).
23. Bij het einde van de terbeschikkingstelling van de smartwatch dient rekening te worden gehouden met de mogelijke belastbaarheid van een voordeel van alle aard ten belope van de werkelijke restwaarde van het toestel overeenkomstig de toepassing van de artikelen 31, tweede lid, 2° en artikel 36, § 1 WIB 92, in zoverre het einde van de terbeschikkingstelling gepaard gaat met de eigendomsoverdracht van de smartwatch naar het privé-vermogen van de begunstigde werknemer.

Of je het gebruikt voor je werk, is iets wat jij moet staven. Niet de fiscus. :p Maar ik kan moeilijk geloven dat er gevallen zijn van 100% professioneel gebruik door het publiek van dit forum. IT'ers en consultants.

Voorbeeldje van een voorafgaande beslissing van een constructiebedrijf? die smartwatches aanbiedt in het kader van hun cafetariaplan.

B. Smartwatch
21. In geval van een terbeschikking gestelde smartwatch dient het voordeel van alle aard te worden vastgesteld op basis van de werkelijke waarde in hoofde van de genieter conform artikel 36, §1 WIB 92 pro rata temporis het privégebruik, zijnde 50%.
22. Het beroepsmatig gebruik en de normale gebruiksduur van een smartwatch van 2 jaar kan worden aanvaard, gelet op de activiteiten van de onderneming en haar medewerkers (gebruik bij bv. werfbezoeken). Het professioneel gebruik van de smartwatch kan in casu worden vastgesteld op 50% (en 50% privégebruik).
23. Bij het einde van de terbeschikkingstelling van de smartwatch dient rekening te worden gehouden met de mogelijke belastbaarheid van een voordeel van alle aard ten belope van de werkelijke restwaarde van het toestel overeenkomstig de toepassing van de artikelen 31, tweede lid, 2° en artikel 36, § 1 WIB 92, in zoverre het einde van de terbeschikkingstelling gepaard gaat met de eigendomsoverdracht van de smartwatch naar het privé-vermogen van de begunstigde werknemer.
Ahja oké, maar dus 50% van de waarde is VAA (en niet 100%) als je beroepsmatig gebruikt (wat in mijn geval wel zo is, zeker 50% van wat ik met smartwatch doe heeft met werk te maken. Zelfs al is het maar om te kijken of het tijd is om pauze te nemen :P). Ik heb zelfs mijn smart watch niet aan op dagen dat ik niet werk...
Wel verrassend strenge regel voor iets dat toch maar over een vrij beperkt budget gaat.

Ik wil nog wel geloven dat er software ontwikkelaars zijn die zo'n ding in hun schuif hebben liggen en het er enkel uit halen om te kijken of hun software nog werkt op een smartwatch.

Daadwerkelijk daarop controleren zal moeilijk zijn, maar ik heb zelf al met zulke testtoestellen (in mijn geval tablets) gewerkt. Dus het bestaat wel degelijk.

Ik wil nog wel geloven dat er software ontwikkelaars zijn die zo'n ding in hun schuif hebben liggen en het er enkel uit halen om te kijken of hun software nog werkt op een smartwatch.

Daadwerkelijk daarop controleren zal moeilijk zijn, maar ik heb zelf al met zulke testtoestellen (in mijn geval tablets) gewerkt. Dus het bestaat wel degelijk.
Gebruik voor werk gaat natuurlijk verder he. Mails lezen die je ook voor je werk. Zelfs de trein checken is voor je werk...

Ahja oké, maar dus 50% van de waarde is VAA (en niet 100%) als je beroepsmatig gebruikt (wat in mijn geval wel zo is, zeker 50% van wat ik met smartwatch doe heeft met werk te maken. Zelfs al is het maar om te kijken of het tijd is om pauze te nemen :p). Ik heb zelfs mijn smart watch niet aan op dagen dat ik niet werk...
Wel verrassend strenge regel voor iets dat toch maar over een vrij beperkt budget gaat.
Het ding is dat dit eigenlijk de standaardregel is, zelfs het idee dat er moet gekeken worden naar privégebruik is al een tolerantie die niet in de wet staat. Als de werkgever jou pakweg een kast laat gebruiken of geeft, iets waarvoor geen specifieke regels bestaan, dan wordt die gewoon belast aan de waarde dat het jou zou kosten moest je dat zelf moeten betalen.

Ergens is dat ook wel logisch, bvb bij die smartwatch, op geen enkele manier wint een werknemer minder aan het gebruik van zo'n smartwatch omdat ie die ook voor zijn werk gebruikt. Zelfde met een bedrijfswagen, of je daar nu kilometers voor het werk mee doet of niet, dat doet er niet toe voor de financiële waarde van de privé kilometers en de privé beschikbaarheid.

Het ding is dat dit eigenlijk de standaardregel is, zelfs het idee dat er moet gekeken worden naar privégebruik is al een tolerantie die niet in de wet staat. Als de werkgever jou pakweg een kast laat gebruiken of geeft, iets waarvoor geen specifieke regels bestaan, dan wordt die gewoon belast aan de waarde dat het jou zou kosten moest je dat zelf moeten betalen.

Ergens is dat ook wel logisch, bvb bij die smartwatch, op geen enkele manier wint een werknemer minder aan het gebruik van zo'n smartwatch omdat ie die ook voor zijn werk gebruikt. Zelfde met een bedrijfswagen, of je daar nu kilometers voor het werk mee doet of niet, dat doet er niet toe voor de financiële waarde van de privé kilometers en de privé beschikbaarheid.
Heel Cru gesteld: slijtage?
De batterij van zo'n ding zal ongetwijfeld sneller slijten als je die ook voor je werk gebruikt?

Maar eigenlijk vooral het feit dat een gsm 6(?) Euro vaa geeft voor een toestel van 1000€ dat op 3 jaar afschrijft, VS een VAA van de totale waarde voor een toestel van 300-ish euro dat op 2 jaar afschrijft. vreemd onderscheid tussen die 2.

Heel Cru gesteld: slijtage?
De batterij van zo'n ding zal ongetwijfeld sneller slijten als je die ook voor je werk gebruikt?

Maar eigenlijk vooral het feit dat een gsm 6(?) Euro vaa geeft voor een toestel van 1000€ dat op 3 jaar afschrijft, VS een VAA van de totale waarde voor een toestel van 300-ish euro dat op 2 jaar afschrijft. vreemd onderscheid tussen die 2.

Dat zou schelen als je ze cadeau krijgt, maar als je iets gratis mag gebruiken maakt dat niet uit. Als de batterij rapper te weinig capaciteit heeft dan krijg je rapper een nieuwe. Slijtage is een kost voor de "verhuurder", niet voor de gebruiker.

Als ik zie wat collega freelancer allemaal koopt op de zaak - ik moet echt zoeken om iets te vinden dat NIET op de zaak gekocht wordt, en ik ben héél creatief in die zaken. Ik zou het trouwens ook doen.

Laatst bewerkt:
Als ik zie wat collega freelancer allemaal koopt op de zaak - ik moet echt zoeken om iets te vinden dat NIET op de zaak gekocht wordt, en ik ben héél creatief in die zaken. Ik zou het trouwens ook doen.
Mja da's dan weer zo'n geval van "alles is voor de zaak tot er controle is.".

Ik heb ook eens een vraagje voor de experts hier.
Mijn hogedrukreiniger heeft het net begeven en nu vroeg ik mij af of dit eventueel via de vennootschap kan gekocht worden. Ik heb zowel een auto als een moto op de firma waarvoor ik de hogedrukreiniger zou gebruiken.

Ik zou graag eens een deftigere hogedrukreiniger willen kopen dan de zoveelste kärcher. Dacht iets te kopen van rond de €700.

Zou zoiets te verdedigen zijn of zouden ze dit kunnen verwerpen? Ik ben freelance preventieadviseur dus heb nu niet onmiddellijk dergelijk materiaal nodig om mijn werk uit te kunnen voeren.

Terug
Bovenaan