Freelancers & Ondernemers

Persoonlijke mening => Als vennootschap (managementvennootschap bvb.) kan je best gaan voor het Allianz Medical Plan. Dit is eigenlijk het enige aanbod qua hospitalisatieverzekering/ambulante kostenverzekering waarin zowel:

- Hospitalisatie
- Ambulante kosten
- Tandzorgen (tot 2.500 EUR per jaar)

Gedekt zijn in 1 product en de kostprijs nog behoorlijk goed meevalt (58,34 EUR per maand per volwassene voor de meest kwalitatieve formule, 31,92 EUR per maand per kind).

Kan ook enkel door een vennootschap/zelfstandige worden ongeschreven, niet toegankelijk voor particulieren.

Als het puur om hospitalisatie zou gaan heeft AG Insurance (AG Care) het meest kwalitatieve aanbod. De enige verzekeraar die nog zonder vrijstelling, standaard inclusief eenpersoonskamer en met vastklikken van de leeftijd werkt. Wel iets duurder maar veruit de beste verzekeraar.

En welke verzekering is dit juist (DKV bvb)?
KBC.
Kan wel niet zeggen dat ik echt tevreden ben met hoe die aansluiting is verlopen.
KBC werken met zelfstandige tussenkantoren.
Maar voor zover ik gezien heb zijn dat gewoon doorgeefluiken van de documenten waarbij dat de doorgeefluiken er wat foute informatie doormixen.

In totaal heeft dat 4 á 5 maanden geduurd eer dat ik correct was aangesloten..

Ik had DKV vernoemd omdat in hun offerte ook een tandverzekering verwerkt zat. Dat was 30 EUR/maand denk ik (hospi+tand)

Mijn vrouw is HR consultant ("Overige adviesbureaus op het gebied van bedrijfsbeheer; adviesbureaus op het gebied van bedrijfsvoering"). De opdracht die ik mogelijk kan doen is eigenlijk een bedrijfseconomische studie.
  • Analyse van data (kan grotendeels remote) en een aantal meetings met werknemers
  • 2 dagen workshop ter plaatse geven
  • het adviesrapport schrijven (kan grotendeels remote)
Mijn vrouw heeft zelf geen kennis van deze materie, maar moest dat wel het geval zijn, zou de consultancyopdracht wel aansluiten bij haar dagelijkse activiteiten.

Ik heb een brutoloon van €5400 p/m. Daarmee zit ik volgens mij in die 50% schijf? Gemeentebelasting is hier 7,2%.

Van waar komen die €2000 werkelijke kosten? Als ik de opdracht doe, maar mijn vrouw de factuur uitstuurt, is dat toch gewoon een extra factuur van €10.000 voor haar, en dus €6800 netto? Of zie ik dat fout?
Awel, jij doet het werk en zij factureert het werk, toch opgelost zo?

Ik dacht dat dat zwartwerk was, maar blijkbaar kan het dus toch fiscaal vriendelijk.

Ik denk dat we ook zowat het enige gratis forum met deftig fiscaal advies zijn eigenlijk :p
En moest 1 van beide hier in de buurt zitten, zou ik zonder twijfel ook klant worden...
Dat zou nog eens een mooi resultaat zijn van dit topic! In principe maakt het toch niet uit waar ze zitten, alles kan toch via mail, videocall en eventueel eens met de post?

IPT
Ik heb hier al alles doorspit omtrent IPT, maar nog weet ik niet of het de moeite waard is of niet.
De ene zegt, doe het niet, beter geld naar privé brengen en zelf gaan investeren.
De andere zegt, doe het wel want je kunt er zelfs vastgoed mee gaan betalen en het weegt niet op ..

Wie van jullie doet het wel of niet, en met welke goeie reden?

IPT
Ik heb hier al alles doorspit omtrent IPT, maar nog weet ik niet of het de moeite waard is of niet.
De ene zegt, doe het niet, beter geld naar privé brengen en zelf gaan investeren.
De andere zegt, doe het wel want je kunt er zelfs vastgoed mee gaan betalen en het weegt niet op ..

"Doe het niet, beter geld naar privé brengen en zelf gaan investeren."
Omdat: Ik de overheid voor geen haar vertrouw op zulke lange termijn & de lopende / instap / uitstap / belastings kosten van de fondsen je winst weg eten.

Maar dat gaat er van uit dat je "zelf gaan investeren" effectief frequent, veilig en doordacht doet natuurlijk.

Omdat: Ik de overheid voor geen haar vertrouw op zulke lange termijn & de lopende / instap / uitstap / belastings kosten van de fondsen je winst weg eten.

Maar dat gaat er van uit dat je "zelf gaan investeren" effectief frequent, veilig en doordacht doet natuurlijk.
+1 Ik deel hetzelfde gevoel. Bedankt voor de reactie.

En wat doen ye met liquidatiereserves die 5 jaar "gereserveerd" staan?

- Enkele jaren terug was een bulletkrediet nog interessant omwille van lage rente maar is dat nu nog steeds?
- Is een termijnrekening via bedrijf telkens van 1 jaar interessant? Rente's particulier gaan al richting de 3% dus 2% netto. Via firma gaat daar nog eens extra belasting af?

Vergeet niet dat die bulletkredieten extra risico met zich mee brengen hoe hard je het ook rationaliseert.

Ik ga er van uit dat je die gaat investeren dan, want waarom haal je ze anders af, maar gezien dit via een lening is (het bullet krediet) is dat natuurlijk risicovol als je hele nest XX% keldert. De kans is uiteraard heel klein dat pak iets als VWCE dat significant doet, maar zeg nooit nooit, ook 5-10% dalingen kunnen pijnlijk zijn als je die buffer niet hebt liggen de dag dat je je krediet moet terug betalen.

Bij mij is het puur gewoon dividend uitkering, mogelijks niet fiscaal optimaal maar recht toe recht aan, makkelijk & duidelijk.
Zit wel nog maar in mijn eerste jaren, mogelijks op termijn wat meer gefoefel uithalen.

Niet op forums typen na 22:00 dus ...

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat die bulletkredieten extra risico met zich mee brengen hoe hard je het ook rationaliseert.

Ik ga er van uit dat je die gaat investeren dan, want waarom haal je ze anders af, maar gezien dit via een lening is (het bullet krediet) is dat natuurlijk risicovol als je hele nest XX% keldert. De kans is uiteraard heel klein dat pak iets als VWCE dat significant doet, maar zeg nooit nooit, ook 5-10% dalingen kunnen pijnlijk zijn als je die buffer niet hebt liggen de dag dat je je krediet moet terug betalen.

Bij mij is het puur gewoon dividend uitkering, mogelijks niet fiscaal optimaal maar recht toe recht aan, makkelijk & duidelijk.
Zit wel nog maar in mijn eerste jaren, mogelijks op termijn wat meer gefoefel uithalen.
Welk risico?
Het krediet wordt fictief terugbetaald na de dividenduitkering.

Het enige wat je nog moet doen is ofwel 5% liquidatiereserve ofwel 15% roerende voorheffing betalen.
Je moet natuurlijk niet meer bruto geld gaan opnemen natuurlijk.

Welk risico?
Het krediet wordt fictief terugbetaald na de dividenduitkering.

Het enige wat je nog moet doen is ofwel 5% liquidatiereserve ofwel 15% roerende voorheffing betalen.
Je moet natuurlijk niet meer bruto geld gaan opnemen natuurlijk.
Jep ik ben een dommerik, even rare hersenkronkel gemaakt.

IPT

Ik heb hier al vaak gelezen dat het niet meer de moeite is om IPT te gebruiken om vastgoed te financieren (na de nieuwe regeling), maar als je dit samen met je VAPZ vervroegt opneemt, kan je wel degelijk een redelijk bedrag financieren.
Ik heb vorig jaar nog mijn IPT en VAPZ gebruikt om mijn bestaande woning te herfinancieren + verbouwingskrediet (320k totaal).
Hierdoor valt mijn huidige maandlast weg en betaal ik nog enkel intresten op het krediet. De helft van die intresten laat ik door de vennootschap betalen.
Het bedrag van mijn maandlast dat wegvalt, beleg ik momenteel in aandelenfondsen tot ik genoeg heb om een extra pand aan te kopen om te verhuren.

Ik heb hier al vaak gelezen dat het niet meer de moeite is om IPT te gebruiken om vastgoed te financieren (na de nieuwe regeling), maar als je dit samen met je VAPZ vervroegt opneemt, kan je wel degelijk een redelijk bedrag financieren.
Ik heb vorig jaar nog mijn IPT en VAPZ gebruikt om mijn bestaande woning te herfinancieren + verbouwingskrediet (320k totaal).
Hierdoor valt mijn huidige maandlast weg en betaal ik nog enkel intresten op het krediet. De helft van die intresten laat ik door de vennootschap betalen.
Het bedrag van mijn maandlast dat wegvalt, beleg ik momenteel in aandelenfondsen tot ik genoeg heb om een extra pand aan te kopen om te verhuren.
Het is een voordeel omdat het een hoog bedrag is. Maar de kostprijs is ook redelijk hoog.
Hét grote voordeel zit erin om het te gebruiken voor opbrengsteigendommen zodat die de kosten betalen. Hierdoor krijg je een positieve cashflow. Moesten banken hetzelfde willen doen met hypothecaire kredieten, is dat wel de goedkopere oplossing trouwens.

Ik dacht dat dat zwartwerk was, maar blijkbaar kan het dus toch fiscaal vriendelijk.

Dat zou nog eens een mooi resultaat zijn van dit topic! In principe maakt het toch niet uit waar ze zitten, alles kan toch via mail, videocall en eventueel eens met de post?

Ik zou daarmee toch wel opletten.

Bijvoorbeeld:
Jij zet factuur op naam van bedrijf van partner dan moet de rekeningnummer ook die van het bedrijf zijn.

Als je 10.000 euro rechtstreeks laat storten aan je eigen, dan heeft het geld de vennootschap al verlaten.

Dus heb je ook een belastbaar voordeel op eigen naam gekregen.

(Aangepast van vrouw naar partner want het geval hier is "wettelijk samenwonend". Moest dat nog gemeenschap van goederen, dan zou je nog het excuus hebben dat je samenwerkt aan het vermogen van het bedrijf die in de gemeenschap van goederen steekt. Maar dat is hier niet het geval. :p)

Laatst bewerkt:
0,12% maandelijks, 2,85% jaarlijks x 32% = 0,91% netto

Stel dat we uitgaan dat banken termijnrekening van 1 jaar aanbieden aan 3% zowel privé als professioneel:

Optie: 1 Termijnrekening professioneel

- 3% rente - 30% RV = 2,1% rente --> 20 % belasting --> 10 % aanleg LR --> 5% opname LR = netto rente van 1,44%

* wel 5 jaar wachten voor die rente"winst" weer uit firma kan.

Optie 2: Bulletkrediet aan 2,85% en dit geld dan beleggen aan 3% per jaar

- 3% rente - 30% RV = 2,1% rente - 0,91% netto rentekrediet = netto rente van 1,19%

Dus beperkt voordeel voor Bulletkrediet ... ? Maar dit is met huidige rente op termijnrekeningen (risico vrij) die mogelijks volgend jaar als stuk kan minder zijn. De rentekost van 0,91% geldt gedurende de 5 jaar van bulletkrediet. Dus je moet wel elk jaar uw geld voor meer kunnen vastzetten ...

Terug
Bovenaan