Freelancers & Ondernemers

Dubbelcheck maar toch de vraag: indien je x euro betaalt namens een vennootschap in richting, dan heb je achteraf toch gewoon een vordering op je vennootschap voor dat bedrag (welk bedrag je aldus 'vervroegd' uit je vennootschap kan halen). Of ben ik nu verkeerd?
ja

Met welk sociaal secretariaat werken jullie?
Zijn er grote verschillen qua beheerskosten tussen de verschillende secretariaten?

Ik ben werknemer maar heb een mogelijkheid om een korte zelfstandige consultancyopdracht van +- 10.000 euro te doen. Mijn vrouw heeft een BV.
  1. Hoeveel houd ik over van 10k excl. btw als ik zelf een btw-nummer aanvraag en de consultancyopdracht als zelfstandige in bijberoep uitvoer?
  2. Hoeveel houdt mijn vrouw over van 10k excl. btw als zij de consultancyopdracht zou uitvoeren en dus ook de factuur uitstuurt vanuit haar BV? Ze maakt gebruik van VVPR-bis.
Welke constructie is hier zowel legaal als fiscaal interessant voor mij/ons?

Ik ben werknemer maar heb een mogelijkheid om een korte zelfstandige consultancyopdracht van +- 10.000 euro te doen. Mijn vrouw heeft een BV.
  1. Hoeveel houd ik over van 10k excl. btw als ik zelf een btw-nummer aanvraag en de consultancyopdracht als zelfstandige in bijberoep uitvoer?
  2. Hoeveel houdt mijn vrouw over van 10k excl. btw als zij de consultancyopdracht zou uitvoeren en dus ook de factuur uitstuurt vanuit haar BV? Ze maakt gebruik van VVPR-bis.
Dat hangt ook al af van de statuten van de BV van uw vrouw he. Als zij pakweg verpleegster is, kan zij geen IT consultancy gaan doen...

Zelfstandige in bijberoep hangt af van je belastingschijf. Als dat de hoogste schijf is zal dat 50%+ gemeentebelasting zijn, omdat je onder de inkomensgrens valt betaal je geen sociale bijdragen, moest je nog meer opdrachten doen dit jaar zal je zo'n 60% moeten betalen ipv 50%. Via de vennootschap en VVPR bis zal dat waarschijnlijk zo'n 32% belastingen zijn.

Da's natuurlijk het simpele voorbeeld, er zijn heel wat complexiteiten aan die afhangen van persoonlijke situatie.

En wat Anders zegt natuurlijk. Je activiteit moet toegelaten zijn door de statuten van de vennootschap van je vrouw, anders riskeer je in de problemen te komen.

Dat hangt ook al af van de statuten van de BV van uw vrouw he. Als zij pakweg verpleegster is, kan zij geen IT consultancy gaan doen...
Snel gerekend als eenmanszaak:
10.000 EUR omzet met toepassing van forfaitaire kosten (30%):
- 1.300 EUR sociale bijdragen te betalen-
- 3.300 EUR personenbelasting (hier ga ik uit van 50% schijf, kan lager zijn dus)
= 5.400 EUR
- 2.000 EUR werkelijke kosten (boekhouder, , opstart, gemeentebelastingen, verzekering, ...)
= 3.000 EUR
lees: je houdt niet veel over

Snel gerekend als BV:
10.000 EUR
- 2.000 EUR werkelijke kosten*
= 8.000 EUR
- 32%
= 5.440,00 EUR netto

*kan wat minder zijn, die boekhouder kan wel vloeken want je zal gemengd btw plichtig worden.
Alternatief werk je onder vrijstellingsregeling voor die IT consultancy
Zoals hierboven vermeld, ook je statuten laten aanpassen (zit je rap aan 1000 EUR), maar dat is eenmalig natuurlijk.

Daarbovenop wordt er een deel van je eigen vliegtuigticket verworpen want je hebt juist geadverteerd dat je eigen vliegtuigticket ook niet puur voor beroepsredenen was :p.
Wat gebeurt er eigenlijk als een deel verworpen wordt?
Moet je dit dan prive naar je rekening courant overschrijven om die kost te dekken die dan uit je boeken 'verworpen' wordt?

Mijn vrouw is HR consultant ("Overige adviesbureaus op het gebied van bedrijfsbeheer; adviesbureaus op het gebied van bedrijfsvoering"). De opdracht die ik mogelijk kan doen is eigenlijk een bedrijfseconomische studie.
  • Analyse van data (kan grotendeels remote) en een aantal meetings met werknemers
  • 2 dagen workshop ter plaatse geven
  • het adviesrapport schrijven (kan grotendeels remote)
Mijn vrouw heeft zelf geen kennis van deze materie, maar moest dat wel het geval zijn, zou de consultancyopdracht wel aansluiten bij haar dagelijkse activiteiten.
Zelfstandige in bijberoep hangt af van je belastingschijf. Als dat de hoogste schijf is zal dat 50%+ gemeentebelasting zijn, omdat je onder de inkomensgrens valt betaal je geen sociale bijdragen, moest je nog meer opdrachten doen dit jaar zal je zo'n 60% moeten betalen ipv 50%. Via de vennootschap en VVPR bis zal dat waarschijnlijk zo'n 32% belastingen zijn.

Da's natuurlijk het simpele voorbeeld, er zijn heel wat complexiteiten aan die afhangen van persoonlijke situatie.

En wat Anders zegt natuurlijk. Je activiteit moet toegelaten zijn door de statuten van de vennootschap van je vrouw, anders riskeer je in de problemen te komen.
Ik heb een brutoloon van €5400 p/m. Daarmee zit ik volgens mij in die 50% schijf? Gemeentebelasting is hier 7,2%.
Snel gerekend als eenmanszaak:
10.000 EUR omzet met toepassing van forfaitaire kosten (30%):
- 1.300 EUR sociale bijdragen te betalen-
- 3.300 EUR personenbelasting (hier ga ik uit van 50% schijf, kan lager zijn dus)
= 5.400 EUR
- 2.000 EUR werkelijke kosten (boekhouder, , opstart, gemeentebelastingen, verzekering, ...)
= 3.000 EUR
lees: je houdt niet veel over

Snel gerekend als BV:
10.000 EUR
- 2.000 EUR werkelijke kosten*
= 8.000 EUR
- 32%
= 5.440,00 EUR netto

*kan wat minder zijn, die boekhouder kan wel vloeken want je zal gemengd btw plichtig worden.
Alternatief werk je onder vrijstellingsregeling voor die IT consultancy
Zoals hierboven vermeld, ook je statuten laten aanpassen (zit je rap aan 1000 EUR), maar dat is eenmalig natuurlijk.

Van waar komen die €2000 werkelijke kosten? Als ik de opdracht doe, maar mijn vrouw de factuur uitstuurt, is dat toch gewoon een extra factuur van €10.000 voor haar, en dus €6800 netto? Of zie ik dat fout?

Van waar komen die €2000 werkelijke kosten? Als ik de opdracht doe, maar mijn vrouw de factuur uitstuurt, is dat toch gewoon een extra factuur van €10.000 voor haar, en dus €6800 netto? Of zie ik dat fout?
Ik had @anders. zijn post wat verkeerd gelezen en ging er van uit dat uw partner effectief verpleegster is.
Indien ze effectief consultant is, dan kan je eenvoudig vanuit die BV factureren en zo 6.800 overhouden ;)

Ik had @anders. zijn post wat verkeerd gelezen en ging er van uit dat uw partner effectief verpleegster is.
Indien ze effectief consultant is, dan kan je eenvoudig vanuit die BV factureren en zo 6.800 overhouden ;)
Oké! Da's wel erg mooi natuurlijk, een marginale belastingvoet van 32%, bijna zo voordelig als een flexijob! :p

Stel nu, worst case, dat ik over een half jaar een privéconflict heb met de boekhouder van die firma, en die stuurt een anonieme melding naar de FOD economie dat ik heb gefraudeerd door de vennootschap* van mijn vrouw te gebruiken zonder ingeschreven te zijn als werknemer. Welke consequenties hangen er dan mogelijk boven ons hoofd?

* Zij is 100% aandeelhouder, wij zijn wettelijk samenwonend.

Oké! Da's wel erg mooi natuurlijk, een marginale belastingvoet van 32%, bijna zo voordelig als een flexijob! :p

Stel nu, worst case, dat ik over een half jaar een privéconflict heb met de boekhouder van die firma, en die stuurt een anonieme melding naar de FOD economie dat ik heb gefraudeerd door de vennootschap* van mijn vrouw te gebruiken zonder ingeschreven te zijn als werknemer. Welke consequenties hangen er dan mogelijk boven ons hoofd?

* Zij is 100% aandeelhouder, wij zijn wettelijk samenwonend.
Je kan uzelf aansluiten in bijberoep als bedrijfsleider 2e categorie.
Kost je niets maar dan ben je sociaal/juridisch wel in orde.

Terug
Bovenaan