Freelancers & Ondernemers

Met een IPT kan je 100% van je aflossing vanuit je vennootschap doen en enkel de interest privé betalen. Bij een prive krediet kan je +- 65% van hetzelfde bedrag aflossen aan de bank en betaal je ook de interest privé.

Als je nog wil beleggen zal dat toch sowieso moeten gebeuren met geld waarmee je geen krediet afbetaalt ;)
Je kan wel geen 100% opnemen van je IPT hé... vaak is dit tussen 60-75%.
De rest blijft belegd aan een pover rendement.

Tijdje geleden ook problemen gehad bij het aanvragen van de lening. Ze staren zich blind op het loonstrookje, maar als zaakvoerder heb je dat zelf toch ook onder controle? Ik heb dus 3 maanden lang mijn loon effectief (sterk) verhoogd zodat ik de lening kreeg om vervolgens daarna mijn loon terug te reduceren (onder het niveau van voordien zodat ik op jaarbasis op hetzelfde uitkom als daarvoor).
Zolang je de mensualiteiten kan aflossen stelt niemand zich daarna nog vragen over.

Je kan wel geen 100% opnemen van je IPT hé... vaak is dit tussen 60-75%.
De rest blijft belegd aan een pover rendement.

Het gaat niet om het opgenomen bedrag, wel de aflossing. Spijtig voor die andere 30%, maar die ben je eigenlijk onmiddelijk kwijt wanneer je geen IPT hebt...

Stel je hebt 10k in je vennootschap, dan kan je 10k aflossen tav je bulletkrediet. Privé is dat 6.5 (?) na een wachttijd.

Akkoord met dat pover rendement, maar een beter rendement op 0 euro (want het geld gaat naar je hypotheek) wordt je ook niet vrolijk van. Daarnaast is privé beleggen ook geen garantie op een beter rendement.

Het gaat niet om het opgenomen bedrag, wel de aflossing. Spijtig voor die andere 30%, maar die ben je eigenlijk onmiddelijk kwijt wanneer je geen IPT hebt...

Stel je hebt 10k in je vennootschap, dan kan je 10k aflossen tav je bulletkrediet. Privé is dat 6.5 (?) na een wachttijd.

Akkoord met dat pover rendement, maar een beter rendement op 0 euro (want het geld gaat naar je hypotheek) wordt je ook niet vrolijk van. Daarnaast is privé beleggen ook geen garantie op een beter rendement.
Wachttijd overbrug je met een lening vaste looptijd.

Wat blijft er nog over van je IPT betaling na instapkosten, lopende kosten, premietaksen, premietoeslagen, dossierkosten, verbruik gewaarborgd inkomen én opname beperking van 60-75%?

Ik speel mijn eigen makelaar, dat zal voordeliger zijn.

Wachttijd overbrug je met een lening vaste looptijd.

Wat blijft er nog over van je IPT betaling na instapkosten, lopende kosten, premietaksen, premietoeslagen, dossierkosten, verbruik gewaarborgd inkomen én opname beperking van 60-75%?

Ik speel mijn eigen makelaar, dat zal voordeliger zijn.
Het punt is vooral dat je een lening van +400k kunt vastkrijgen via bulletkrediet he, dan geldt die opnamebeperking volgens mij ook niet?

Over onroerend goed gesproken. Ik heb privé een staanplaats in Brussel. Als ik deze binnen een jaar of 2 verkoop aan mijn vennootschap dat tegen dan bv. minstens 50k cash heeft. Kan ik deze dan zonder veel extra kosten overkopen? Uiteraard tegen een marktconform bedrag (bv. 40k) en via notaris.

Privé brengt het niet echt op wat ik dacht dat het zou doen op vlak van huur. Dus als ik het in mijn vennootschap steek heb ik ten minste privé mijn cash terug en kan mijn vennootschap altijd parkeren in centrum Brussel.
Of kan ik het mss verhuren aan mijn vennootschap🤔?

Over onroerend goed gesproken. Ik heb privé een staanplaats in Brussel. Als ik deze binnen een jaar of 2 verkoop aan mijn vennootschap dat tegen dan bv. minstens 50k cash heeft. Kan ik deze dan zonder veel extra kosten overkopen? Uiteraard tegen een marktconform bedrag (bv. 40k) en via notaris.

Privé brengt het niet echt op wat ik dacht dat het zou doen op vlak van huur. Dus als ik het in mijn vennootschap steek heb ik ten minste privé mijn cash terug en kan mijn vennootschap altijd parkeren in centrum Brussel.
Of kan ik het mss verhuren aan mijn vennootschap🤔?
Af te raden.. 12% registratierecht en ooit meerwaardebelasting.

En verhuren aan de vennootschap? Of gaat dat moeilijk te verantwoorden zijn als ik niet vaak in Brussel moet zijn?

Het ding is, ik vrees dat er niet veel meerwaarde zal zijn hoe dan ook. Dus als ik het privé houdt, is de kans alsnog groot dat ik er niet veel voor zal krijgen gezien de strengere regels in Brussels omtrent wagens. Privé houd ik het nog een aantal jaar tot ik de 5 jaar heb, maar of ik het dan kan verkopen privé zal nog maar de vraag zijn.

Mijn redenering is als volgt.
Via mijn vennootschap kan ik er op zen minst een marktconform bedrag privé voor krijgen. Dus privé verkoop ik het binnen 2.5 jaar (verkoopakte is al van 2019) gegarandeerd aan een conform bedrag van bv. € 35K + 12% = € 39 200.
Als mijn vennootschap het ooit wil verkopen dan zal er wel meerwaardebelastingen op zijn, maar 30% (of hoeveel het ook moge zijn later) op € 5.000 of € 10.000 gaat het hem ook niet doen. De parkeerplaats kostte me origineel al € 35 000... Ik zal blij zijn als ik daar ooit 5K a 10K winst op maak (bovenop de nieuwe aankoopprijs), maar privé heb ik wel al "winst" genomen via mijn vennootschap.

Laatst bewerkt:
Afschrijving gaat normaliter ook gebeuren op 33 jaar, lijkt me.
Dus op jaar één trek je nu niet zo veel netto uit je vennootschap.

Notariskosten zijn wél in 1x aftrekbaar, maar die geef je dan ook effectief uit natuurlijk en deze zijn weg.

Na een aantal weken en verschillende gesprekken met mijn werkgever heb ik de knoop doorgehakt en vandaag mijn ontslag gegeven.
Morgen maak ik afspraak met de boekhouder om een bv op te starten.

Nu zit ik echter met een dilemma:
In de gesprekken met mijn werkgever wilden ze vanuit HR resoluut niet mee in het idee om verder voor hun te werken op freelance basis.
Mijn leidinggevende zag dat echter wel zitten.

Op basis daarvan ben ik gesprekken aangegaan met ex collega's, en enkele intermediaries.
Die waren zeer enthousiast, met zelfs reeds enkele concrete voorstellen.

Echter nu ik mijn ontslag heb gegeven zei mn leidinggevende dat hij al met hr had besproken om me toch nog als freelancer te houden om een hoop projecten af te werken, maar wel met de melding dat als ze een vervanger voor me gevonden hebben dat die opdracht waarschijnlijk niet verlengd zal worden.

Mijn voorkeur gaat er wel wat naar uit om op die manier nog verder te werken met hun, maar hoe pak ik dat best aan met die intermediaries die al in de weer zijn voor mij, zonder bruggen te verbranden?
Eerlijk duurt t langst denk ik altijd, dus hun gewoon bedanken voor hun tijd en melden dat ik de eerstkomende tijd toch niet beschikbaar zal zijn?

Mijn voorkeur gaat er wel wat naar uit om op die manier nog verder te werken met hun, maar hoe pak ik dat best aan met die intermediaries die al in de weer zijn voor mij, zonder bruggen te verbranden?
Eerlijk duurt t langst denk ik altijd, dus hun gewoon bedanken voor hun tijd en melden dat ik de eerstkomende tijd toch niet beschikbaar zal zijn?
Die intermediaries zullen wel staan te springen om je een nieuwe opdracht te bezorgen als de eerste is afgelopen. Gewoon communiceren wanneer je contract af loopt, en 4 tot 6 weken daarvoor terug contact opnemen (maar dat zullen zij wel doen). Om bruggen met een recruiter te verbranden moet je het al heel bont maken denk ik, die willen het liefst zoveel mogelijk kandidaten in hun fichebak hebben zitten.

Duidelijk! Ik zal even met hun communiceren dat ik nog wat onderhandel met huidige werkgever/klant.

Heb intussen trouwens al mogen ervaren dat de verhalen over vivid niet overdreven zijn..
Had gehoopt dat ze in mijn sector wat anders zouden zijn, maar ze willen me bv bij een klant voorstellen die een ex werkgever is (en ik dus veel mensen ken), beweren dan dat ze er max 550 willen betalen voor een freelancer, en de dag erna krijg ik van een andere intermediary exact dezelfde klant en project aangeboden aan mijn vraagprijs van 625, mét melding dat zij 15% overhead aanrekenen, en zelfs nog wat ruimte hebben om mijn dagrate iets hoger aan de klant te rekenen. Goed voor hun en mij ntl.

Plus dan nog is de officieuze melding dat vivid eigenlijk door die klant is buitengesmeten..

maar hoe pak ik dat best aan met die intermediaries die al in de weer zijn voor mij, zonder bruggen te verbranden?
Je moet vooral beginnen met te accepteren dat zij niet in de weer zijn voor u, maar voor hun eigen portefeuille. Gewoon vriendelijk bedanken en wanneer je ze opnieuw nodig hebt contacteren.

Na een aantal weken en verschillende gesprekken met mijn werkgever heb ik de knoop doorgehakt en vandaag mijn ontslag gegeven.
Morgen maak ik afspraak met de boekhouder om een bv op te starten.

Nu zit ik echter met een dilemma:
In de gesprekken met mijn werkgever wilden ze vanuit HR resoluut niet mee in het idee om verder voor hun te werken op freelance basis.
Mijn leidinggevende zag dat echter wel zitten.

Op basis daarvan ben ik gesprekken aangegaan met ex collega's, en enkele intermediaries.
Die waren zeer enthousiast, met zelfs reeds enkele concrete voorstellen.

Echter nu ik mijn ontslag heb gegeven zei mn leidinggevende dat hij al met hr had besproken om me toch nog als freelancer te houden om een hoop projecten af te werken, maar wel met de melding dat als ze een vervanger voor me gevonden hebben dat die opdracht waarschijnlijk niet verlengd zal worden.

Uw huidige werkgever geeft toe dat hij u nog nodig heeft omdat hij geen vervanger heeft? Als dat geen reden is om 50% bij uw rate te doen, weet ik het ook niet...

Terug
Bovenaan