Freelancers & Ondernemers

Ik heb de eerste factuur van mijn boekhouder gekregen en toch wel geschrokken van de indexatie dat ze hebben toegepast:

Is het normaal dat ze B2B dan ook dezelfde indexcijfer toepassen?
Ze hebben meer klanten dan boekhouders, dus hiermee gaan ze toch meer dikke winst opstrijken? Toch? Kan ik hier tegen iets doen of moet ik me erbij neerleggen of opzoek gaan naar een nieuwe boekhouder?
Ik ben freelancer zonder personeel, stuur ongeveer 50 verkoopfacturen per jaar uit en ik betaal nu met de indexatie 400 euro excl btw/maand
Denk dat je idd gewoon zeer duur zit...

Mijn vriendin werkt bij een top-6 kantoor in België en daar passen ze effectief een serieuze indexatie toe, zelfs nog iets meer dan die 11,08%. Is dat normaal, allicht wel momenteel (het feit dat ze meer klanten hebben dan personeel begrijp ik niet goed), hun winst zal effectief vergroten maar de marges zullen gelijkaardig blijven.

Zijn er mensen die online facturatietools gebruiken zoals billit.be? Enige ervaringen mee? Ik overweeg een abbo, tis 7.5 euro per maand...

Je kan Billit een jaar gratis krijgen als je een zakelijke rekening opent bij KBC:

Zijn er mensen die online facturatietools gebruiken zoals billit.be? Enige ervaringen mee? Ik overweeg een abbo, tis 7.5 euro per maand...
Gebruik het niet om te facturen te sturen maar om al mijn facturen te delen met mijn boekhouder. Als je boekhouder het ook gebruikt is het zeer handig, ik doe niks meer op papier.

Ja eenvoudigfactureren.be
Kan je ook koppelen aan uw rekening om te zien of uw factuur betaald is en en automatisch herinneringen sturen

Gebruik het niet om te facturen te sturen maar om al mijn facturen te delen met mijn boekhouder. Als je boekhouder het ook gebruikt is het zeer handig, ik doe niks meer op papier.

Waarom gebruik je het dan eigenlijk niet om facturen te sturen? Het is vrij eenvoudig. Gekoppeld aan je bankrekening worden alle betalingen opgevolgd.

Waarom gebruik je het dan eigenlijk niet om facturen te sturen? Het is vrij eenvoudig. Gekoppeld aan je bankrekening worden alle betalingen opgevolgd.
Ik gebruik het wel om te factureren, maar het kan imo niet goed om met loonberekeningen etc. Mijn inkomsten vs uitgaven berekening zit daar dus helemaal verkeer.

Iemand toevallig ervaring met tarieven van een boekhouder voor een managementvennootschap (dus elke maand zelfde uitgaande factuur + handvol binnenkomende facturen).

Heel basic dus. Kennis van me betaalt +- hetzelfde dan @anders. hierboven. Is dat nu overdreven of ben ik mis?

Iemand toevallig ervaring met tarieven van een boekhouder voor een managementvennootschap (dus elke maand zelfde uitgaande factuur + handvol binnenkomende facturen).

Heel basic dus. Kennis van me betaalt +- hetzelfde dan @anders. hierboven. Is dat nu overdreven of ben ik mis?
Ik betaal 200 excl btw / maand, goeie afhandelingen, jong bedrijf, goed advies, kan altijd bellen. Vind dat meer dan schappelijk.

Hier 2600 euro excl btw.
Jonge zelfstandige boekhouder.

Ik heb in 2022 voor de boekhouding van mijn vennootschap 2750 euro betaald (in regie). En dat vond ik al veel geld, want ik zet alles zelf goed op orde, en het is dus enkel maar voor de basics te doen.

Ik heb de eerste factuur van mijn boekhouder gekregen en toch wel geschrokken van de indexatie dat ze hebben toegepast:

Ze hebben meer klanten dan boekhouders, dus hiermee gaan ze toch meer dikke winst opstrijken? Toch? Kan ik hier tegen iets doen of moet ik me erbij neerleggen of opzoek gaan naar een nieuwe boekhouder?
Ik ben freelancer zonder personeel, stuur ongeveer 50 verkoopfacturen per jaar uit en ik betaal nu met de indexatie 400 euro excl btw/maand
De softwareprogramma’s zijn enorm gestegen in prijs (silverfin +30-40%). Vaak rekenen die mannen een vaste kost per dossier. Opleidingskosten (verplichte permanente vorming) zijn ook geïndexeerd. En dan zijn er natuurlijk nog de energieprijzen/brandstofkosten (er wordt volcontinu naar klanten gereden ipv thuiswerk) en vermoedelijk geïndexeerde huur.

400 per maand is veel te veel voor een freelancer zonder personeel en zonder speciallekes op vlak van BTW (import/export/veel intracommunautaire transacties/...

Klein boekhoudkantoor hier. 400+- ex per kwartaal (vennootschap), input doe ik zelf daardoor lager tarief. Enkel wel verhoogde factuur bij jaarafsluiting.

Terug
Bovenaan