Freelancers & Ondernemers

Betalen jullie vapz via de vennootschap of privé? Ik probeer voor mezelf via een simpel voorbeeld te bepalen wat het interessantste is maar lukt me gelijk niet direct.

fiscaal neutraal
Kan je eens een simpel voorbeeld geven? Want via vennootschap geniet je toch van het feit dat het volledig aftrekbaar is dus 20% vennootschapsbelasting minder te betalen? En in beide gevallen mag je de premie volledig inbrengen in de personenbelasting.

Kan je eens een simpel voorbeeld geven? Want via vennootschap geniet je toch van het feit dat het volledig aftrekbaar is dus 20% vennootschapsbelasting minder te betalen? En in beide gevallen mag je de premie volledig inbrengen in de personenbelasting.
Maar als je jezelf het loon uitkeert om die VAPZ premie te kunnen betalen is dat loon net zowel aftrekbaar.

stel:
100€ VAPZ
personen belasting schijf 50%
vennootschapsbelasting 20%
En we gaan er van uit dat uiteindelijk, als alles verrekend is, je evenveel cash hebt op je persoonlijke rekening hebt, de vennootschap compenseert elk verlies (want da's hoe veel misverstanden ontstaan hier, het lijkt alsof je in sommige scenarios minder belasting betaalt maar da's steeds omdat je gewoon meer geld achterlaat in de vennootschap waar je ooit belastingen op zal moeten betalen om het privé te krijgen)

betaal-persoonlijk-scenario:
- vennootschap betaalt 200€ loon om te VAPZ te kunnen betalen: vennootschap wint 40€ (200*20%) aan minder te betalen vennootschapsbelasting, persoonlijk betaal je 100€ belasting (200*50%) (en je houdt 100€ netto over om VAPZ te betalen)
- aftrekbaarheid premie in de personenbelasting is inderdaad identiek dus kunnen we negeren

betaal-via-vennootschap-scenario:
- 100€ aftrekbaar in vennootschap belasting: vennootschap "wint" 20€
- 100€ Voordeel alle aard in de personenbelasting: persoonlijk nog 50€ extra belastingen te betalen
- om die 50€ ook te financieren via de vennootschap zodat we een vergelijkbare situatie hebben als hierboven moet de vennootschap ook nog 100€ extra loon betalen zodat je 50€ netto hebt om de belasting op het VAA te betalen: vennootschap wint 20€ (100*20%), persoonlijk betaal je 50€ belasting (100*50%)
- in totaal wint vennootschap dus ook 40€ (2x20) en betaal je ook 100€ personenbelasting (2x50)

Momenteel wettelijk samenwonend, binnenkort zullen we denken over trouwen (met scheiding van goederen).
Vooral voor onze huidige woning onder het huwelijk stelsel te brengen (vruchtgebruik van de hele nalatenschap).

Onze bedoeling is om een 2de woning te kopen en onze huidige woning te verhuren (of visa versa).
Ik ga een redelijk deel eigen inbreng kunnen hebben door mijn dividenden (over dit en 5-8j).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn eigen inbreng behoud, indien er een breuk zou zijn?
Bij wettelijk samenwonend is dit vrij eenvoudig: opnemen in de akte.
Bij huwelijk met scheiding van goederen, kan dit ook zo opgenomen worden, of is dit d'office 50/50?

Heeft iemand hier ervaring met het werken van (100%) remote voor Amerikaanse bedrijven als softwareontwikkelaar en hoe is dat gelopen?

Het is voor mij tijd om dit jaar een nieuwe weg in te slaan (vermoedelijk pas rond de zomer) en ik sta open voor eens iets totaal anders.

Geeft dat geen problemen met het tijdsverschil 🤔
Vraag mij idd af hoe zoiets georganiseerd wordt. Async samenwerken kan wel imo, maar daar moet uw organisatie natuurlijk op aangepast zijn. Heb wel meer dan 1 ex-collega die het ooit een tijd gedaan heeft, en in 1 geval zat development wel grotendeels in Europa, maar business dan in USA.

Geeft dat geen problemen met het tijdsverschil 🤔
We hebben collegas in Brazilië dat geeft 3 of 4 uur tijdsverschil, is dus prima te doen. Het werken voor US bedrijven zou ik niet onderschatten, toch echt wel een andere mentaliteit afhankelijk van over welk bedrijf het gaat. "Leven om te werken" ipv "Werken om te leven"

Oost kust is waarschijnlijk lastiger ja;

Heb ook al op enkele projecten samengewerkt met mensen uit VS. Valt op zich te doen maar bereid je dan voor op veel meetings om 18, 19 en 20h (bij hun typisch de voormiddaguren). Tenzij je duidelijke afspraken kan maken dat jij geen meetings later dan 18h wilt doen.

Op die manier deed ik mijn werk vooral in de voormiddag en dan calls in de namiddag (dat project was wel typisch een meetingproject, zelf voor de kleinste vragen werden daar meetings ingepland).

En inderdaad serieus mentaliteitsverschil daar. Toen een collega van in BE aankondigde in een call dat hij 3 weken op verlof ging stonden die Amerikanen met hun mond vol tanden. Die wisten zelf niet dat zoiets mogelijk was.

En inderdaad serieus mentaliteitsverschil daar. Toen een collega van in BE aankondigde in een call dat hij 3 weken op verlof ging stonden die Amerikanen met hun mond vol tanden. Die wisten zelf niet dat zoiets mogelijk was.
Seconded, toen ik bij cisco was ook zo een paar "medical bill" verhalen gehoord. Die mannen moesten tienduizenden euro's betalen voor een bevalling...

En ik toen als 24 jarige: "ik ga 2 weken op reis met de bedrijfswagen in Frankrijk"

"bedrijfswagen?"
"2 weken verlof als starter??"

"Wat is Frankrijk??"

Ok die laatste is geen waar, ma bon ^^

Heeft iemand hier ervaring met het werken van (100%) remote voor Amerikaanse bedrijven als softwareontwikkelaar en hoe is dat gelopen?

Yup, al meer dan een jaar.
Consulting-bedrijf is based in Washington-area, maar werkt zelfs grotendeels remote.
Ik kan het mentaliteitsverschil *niet* beamen. Ook niet de meetingcultuur.
Het zijn wel allemaal college-graduates.

Dit is één van mijn best-betaalde en meest relaxte projecten ever.
Ideaal voor een avondmens als mij.
Heb bijgetekend voor nog een jaar.

Consulting-bedrijf is based in Washington-area, maar werkt zelfs grotendeels remote.

Nice. Hoe ben je daar dan kunnen starten? Via een tussenpartij (al dan niet buitenlands) of gewoon rechtstreeks? Soms kom je wel eens buitenlandse bedrijven tegen waar ze expliciet in de vacatures 100% remote freelancers toelaten. Denk dat ik zo al eens wat interviews ga proberen in te plannen tijdens Q2 dit jaar.

Mentaliteitsverschil naar werk toe niet echt...
Heb zelf lang voor een Amerikaanse multinational gewerkt (Belgische vestiging), dus paar keer per jaar naar ginder, gecombineerd met online meetings rest van het jaar.
Qua werk ethiek toch wel best gelijklopend, maar ons sociaal systeem is hun totaal vreemd.
Ze vinden dat we belachelijk weinig verdienen, maar tegelijkertijd wanneer ze horen dat we bijna 8 weken vrije dagen hebben elk jaar, zelfs als starter met maar 1 of 2 jaar anciënniteit (wettelijke vakantie, adv en feestdagen) dan knipperen ze verdwaasd met de ogen, als je dan er nog eens bij verteld dat dat allemaal betaald is denken ze dat je aan het liegen bent.
Als je dan probeer te vertellen dat de 20 dagen vakantie zelfs dubbel betaald zijn (te zeggen 160% of zoiets door de hoge voorheffing), dus pakweg dubbel loon om niet te werken, dan zijn ze je helemaal kwijt!
Een maand gegarandeerd loon wanneer je ziek bent (zonder anciënniteit), daarna 60% loon mutualiteit en je bent je laatste beetje geloofwaardigheid kwijt.

Als je dan nog eens verkondigd dat een huisartsbezoek 4€ kost (arts maar keuze, als ze geen patiëntenstop hebben) kankerbehandeling op gedeelde kamer per definitie zo goed als gratis is, dan staan ze op het punt van je als God lasterlijke liegende demoon buiten te smijten...

Wanneer de maatschappelijke zetel op je thuis adres staat, worden dan de ritten naar de klant (lange termijn contract) dan nog als woon-werk verkeer beschouwd?

Wanneer de maatschappelijke zetel op je thuis adres staat, worden dan de ritten naar de klant (lange termijn contract) dan nog als woon-werk verkeer beschouwd?
Ja, men gaat uit van de 40 dagen regel (toch als het over vergoedingen gaat, voor bvb terugvorderbaarheid BTW personenwagen in het semiforfaitair systeem telt het niet denk ik), als je ergens 40 dagen op een jaar bent dan is het een vaste plaats van tewerkstelling en zijn de ritten woonwerkverkeer.

Ik heb de eerste factuur van mijn boekhouder gekregen en toch wel geschrokken van de indexatie dat ze hebben toegepast:

Zoals ieder jaar indexeren we onze erelonen bij het begin van elk jaar. U heeft ongetwijfeld uit de media vernomen dat de inflatie het afgelopen jaar hoge toppen scheerde. Dit heeft natuurlijk ook haar impact op onze indexering. In alle transparantie kunnen we meedelen dat het gros van onze kosten bestaan uit personeelskosten en die ondergaan een indexatie van 11,08%. Wij zullen eenzelfde percentage toepassen op onze erelonen. In bijlage treft u de eerste factuur van 2023 aan.

Is het normaal dat ze B2B dan ook dezelfde indexcijfer toepassen?
Ze hebben meer klanten dan boekhouders, dus hiermee gaan ze toch meer dikke winst opstrijken? Toch? Kan ik hier tegen iets doen of moet ik me erbij neerleggen of opzoek gaan naar een nieuwe boekhouder?
Ik ben freelancer zonder personeel, stuur ongeveer 50 verkoopfacturen per jaar uit en ik betaal nu met de indexatie 400 euro excl btw/maand

Terug
Bovenaan