Freelancers & Ondernemers

Misschien bij een vennootschap ook zorgen dat je naast zelf gedelegeerd bestuurder ook een vertrouwenspersoon laat registreren als (niet-gedelegeerd) bestuurslid. Heb er ook mijn vriendin in gezet als bestuurster voor moest er iets gebeuren, ze toch nog bepaalde handelingen kan stellen. Dat was wel in geval ik ineens zou overlijden maar vermoed dat er ook een oplossing bestaat voor als iemand in coma is bvb.

Wat is eigenlijk de beste optie als je worst case scenario een ernstige vorm van kanker krijgt? Direct faillissement aanvragen? Wat als je zelfs dat niet meer kan omdat je in coma ligt? Ok rare vraag maar wat als…
Met je laatste krachten een dikbetaald bediendencontract binnenhalen en dat direct tekenen en zo eerst gewaarborgd loon en hogere ziekteuitkering trekken.

Kan je die 3800 eens wat nader toelichten?
DescriptionBeneficiaryCostsFrequencyMonthly cost
Telecom (internet, mobile, TV (KLIK; 2 SIM))Telenet€ 145,96M€ 145,96
Company tax directors and SD Worx costsGovernment/SD Worx€ 906,03M€ 906,03
Car InsuranceBelfius€ 197,32M€ 197,32
Car paymentBelfius€ 1 005,26*M€ 1 005,26*
HospitalisationAG Insurance€ 158,09M€ 158,09
TrendsRoularta€ 14,95M€ 14,95
DeBeleggerMediafin€ 32,00M€ 32,00
VATGovernment€ 2 500,00Q€ 833,33
Social contributionsGovernment€ 840,78Q€ 280,26
Guaranteed IncomeAG Insurance€ 153,63Q€ 51,21
AccountantKreafinity€ 550,00**Q€ 183,33
Civil LiabilityAG Insurance€ 292,62Y€ 24,38
Total€ 3 822.12
*Belfius rekent ong. € 70 te veel aan volgens het contract. Klacht ingediend bij ombudsdienst.
**Geschat per kwartaal; Dit fluctueert nu nog door opstartkosten en eerste vragen.

In de bovenstaande tabel heb ik het volgende weggelaten:
  • Elektriciteit wagen
  • Huur (+gemeenschappelijke kosten)
  • Auteursrechten
  • Loon

Hier zitten eenmalige kosten zoals winterbanden, nieuw scherm, etc. niet in. Ik heb ook nog geen trainingen gedaan behalve via Udemy (ong. €15 per training) en Whizlab.

Laatst bewerkt:
Een Cronos consultancy bedrijf contacteerde mij omdat ze freelancers zoeken en bij het gesprek zeiden ze dat ze op 2 manier werken met freelancers:
1) normale gang van zaken, als er een project is dan stellen ze u voor
2) ge wordt "part of the team" en wordt betrokken bij al hun teamevents etc en gaat over lange termijn maar dag rate is dan wel iets lager.

Is dat laatste iets voorkomend of een 🚩?

Een Cronos consultancy bedrijf contacteerde mij omdat ze freelancers zoeken en bij het gesprek zeiden ze dat ze op 2 manier werken met freelancers:
2) ge wordt "part of the team" en wordt betrokken bij al hun teamevents etc en gaat over lange termijn maar dag rate is dan wel iets lager.

2. wordt wel gedaan bij Cronos. Alleen vraag ik me af, hoeveel minder ze dan betalen. Hebben ze daar kijk op gegeven?
Hoe ik het had begrepen is, als er geen project is dan zit je op de bench, maar krijg je nog steeds wel betaald.

2. wordt wel gedaan bij Cronos. Alleen vraag ik me af, hoeveel minder ze dan betalen. Hebben ze daar kijk op gegeven?
Hoe ik het had begrepen is, als er geen project is dan zit je op de bench, maar krijg je nog steeds wel betaald.
Toen ik indertijd voor Cronos werkte op die manier van het 2e puntje was dat 500/dag en als ik op projectbasis zou werken was het 75 euro extra. Over de 2 jaar dat ik daar zat ook letterlijk geen enkele dag op de bank gezeten.. Is ondertussen ook wel 6j geleden.

Ze hebben het niet gezegd hoeveel minder en ik was te dom om het niet te vragen :unsure: Maar ze waren wel transparant, want ze rekenen 50 euro bovenop mijn rate als ze mij op project zetten

Ik word ook uitgenodigd op team-events (niet Cronos), maar mijn dagrate wordt daar niet lager door ;). Je moet gewoon weten hoeveel % ze afhouden en daarop baseren.

Optie 2 wordt wel vaker aangeboden binnen consultancies voor senior profielen (ook bij Cegeka bvb). Is op zich geen red flag imo, verlost je van de stress om nieuwe projecten te vinden en je kan makkelijker meerdere projecten gelijk doen. Lijkt me dat ze dat vooral doen omdat vanaf een bepaald brutoloon iedereen er beter van wordt en dat het een troef is in recruitment van senior profielen.

Optie 2 wordt wel vaker aangeboden binnen consultancies voor senior profielen (ook bij Cegeka bvb). Is op zich geen red flag imo, verlost je van de stress om nieuwe projecten te vinden en je kan makkelijker meerdere projecten gelijk doen. Lijkt me dat ze dat vooral doen omdat vanaf een bepaald brutoloon iedereen er beter van wordt en dat het een troef is in recruitment van senior profielen.
Het lijkt me eerder een manier voor mediors die van werknemer naar freelance willen gaan bij te houden omdat dit "onzekerheid" wegneemt en een veilige start geeft.

Maar laat ons eerlijk zijn, indien je IT'er bent met wat ervaring en ook sociaal-capabel bent (wat meestal ook wel de profielen zijn die zelfstandig willen worden denk ik?) dat er niet veel echte onzekerheden zijn, de opdrachten zijn er voor te rapen aangezien er overal nog steeds te weinig goed personeel is. Dat is toch tenminste mijn aanvoelen wat ik in mijn naaste omgeving zie.

DescriptionBeneficiaryCostsFrequencyMonthly cost
Telecom (internet, mobile, TV (KLIK; 2 SIM))Telenet€ 145,96M€ 145,96
Company tax directors and SD Worx costsGovernment/SD Worx€ 906,03M€ 906,03
Car InsuranceBelfius€ 197,32M€ 197,32
Car paymentBelfius€ 1 005,26*M€ 1 005,26*
HospitalisationAG Insurance€ 158,09M€ 158,09
TrendsRoularta€ 14,95M€ 14,95
DeBeleggerMediafin€ 32,00M€ 32,00
VATGovernment€ 2 500,00Q€ 833,33
Social contributionsGovernment€ 840,78Q€ 280,26
Guaranteed IncomeAG Insurance€ 153,63Q€ 51,21
AccountantKreafinity€ 550,00**Q€ 183,33
Civil LiabilityAG Insurance€ 292,62Y€ 24,38
Total€ 3 822.12
*Belfius rekent ong. € 70 te veel aan volgens het contract. Klacht ingediend bij ombudsdienst.
**Geschat per kwartaal; Dit fluctueert nu nog door opstartkosten en eerste vragen.

In de bovenstaande tabel heb ik het volgende weggelaten:
  • Elektriciteit wagen
  • Huur (+gemeenschappelijke kosten)
  • Auteursrechten
  • Loon

Hier zitten eenmalige kosten zoals winterbanden, nieuw scherm, etc. niet in. Ik heb ook nog geen trainingen gedaan behalve via Udemy (ong. €15 per training) en Whizlab.
Is 2500 BTW afdracht per kwartaal niet weinig? Dat is iets van 11k omzet voor een kwartaal.

Mwah, in de praktijk valt dat nogal mee eigenlijk, Of tegen zoals je wilt :-)

Grootste kostenposten zijn loon, belastingen, sociale lasten, ....daar is geen btw mee gemoeid eigenlijk. Pensioenbetalingen ook niet denk ik. En voor vezekeringen ben ik niet helemaal zeker.

Ben nog maar net bezig sinds 01/08/2022.

Die € 2500 is wat mijn boekhouder voorstelde als komende twee voorschotten. Afgelopen kwartaal was het totaal ong. € 4500. Die 2500 zal dan ook nog snel veranderen komende kwartalen.
Ik heb dit overzicht vooral voor mezelf gemaakt om snel een idee te hebben van wat er concreet steeds op me afkomt iedere maand.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit overzicht vooral voor mezelf gemaakt om snel een idee te hebben van wat er concreet steeds op me afkomt iedere maand.
Ik heb dit ook gedaan, altijd handig om een overzicht te behouden.

Wat ik zou aanraden is gewoon om alles van de BTW te vergeten en te bezien als nul operatie.
Als je het niet mee neemt in je inkomsten overzicht kan je het ook weglaten in je kosten, alles wat je nog ervan zou overhouden is een extra.

Maar je bedoelt dan de bedragen (inckomsten en uitgaven) en niet de BTW-aangifte? Of ook die BTW-aangifte?

Alles in mijn overzicht van inkomsten en uitgaven is excl. BTW gerekend.

De BTW zet ik standaard op een andere gratis Pulse rekening waarvan ik mijn BTW voorschotten mee betaal.
Dit moet uiteraard niet maar maakt het voor mij wel heel duidelijk dat dit niet mijn geld is maar grotendeels voor de overheid.

Bij BTW aangifte wordt het dan duidelijk hoeveel ik overhoud hiervan en kan overbrengen naar mijn gewone zakelijke rekening.

Ik bedoel, hou je dan in je overzicht je BTW-aangifte ook als uitgaven of niet? Ik ga overigens hetzelfde doen voor de BTW-aangifte. Ik heb een extra rekening dat ik zal gebruiken voor mijn die betalingen aan de overheid (naast nog een spaarrekeningsbuffer).

Ik bedoel, hou je dan in je overzicht je BTW-aangifte ook als uitgaven of niet? Ik ga overigens hetzelfde doen voor de BTW-aangifte. Ik heb een extra rekening dat ik zal gebruiken voor mijn die betalingen aan de overheid (naast nog een spaarrekeningsbuffer).
Nee, ik hou alles van BTW aangifte er volledig buiten, aangezien ik het niet als inkomen bezie hoort het ook niet in mijn uitgaven.

Eigenlijk is dat gewoon geld dat je tijdelijk bij houdt om aan de overheid terug te geven dus heeft niet veel in mijn overzichten te zoeken.

Terug
Bovenaan