Freelancers & Ondernemers

Bruto bezoldinging: 3000€
vaa telefonie: 7€
vaa internet: 5€
vaa PC: 9€
vaa sociale bijdrage: 501.47
vaa auto: 189.11
==> belastbaar: 3711.58

bedrijfsvoorheffing: -822.95
telefonie: -7€
internet: -5€
pc: -9€
sociale bijdrage: -501.47€
auto: -189.11
Kosten eigen aan werkgever: 250€
forfait garage: 50€
forfait carwash: 20€
==> Netto: 2497.05€
Ik vermoed dat dat nog altijd een voorlopige sociale bijdrage is i.p.v. een definitieve (van 3 jaar geleden), want dat is bij u redelijk laag precies? Ik zit zelf aan een 8,5K sociale bijdragen op jaarbasis voor een nettoloon van 1900 euro. Forfait garage, zit dat niet mee omvat in een huurcontract (tussen bestuurder - vennootschap)?

Ik zit deze namiddag even samen met de boekhouder om te kijken wat er nog kan geoptimaliseerd worden aan mijn verloning, toch weer wat interessante punten hier zien passeren om eens voor te leggen.

Ik vermoed dat dat nog altijd een voorlopige sociale bijdrage is i.p.v. een definitieve (van 3 jaar geleden), want dat is bij u redelijk laag precies? Ik zit zelf aan een 8,5K sociale bijdragen op jaarbasis voor een nettoloon van 1900 euro. Forfait garage, zit dat niet mee omvat in een huurcontract (tussen bestuurder - vennootschap)?

Ik zit deze namiddag even samen met de boekhouder om te kijken wat er nog kan geoptimaliseerd worden aan mijn verloning, toch weer wat interessante punten hier zien passeren om eens voor te leggen.
Dat is al de herziene sociale bijdrage hoor. Maar ik vermoed dat jij jouw sociale bijdrage zelf betaalt, en niet via de vennootschap?

Dat is al de herziene sociale bijdrage hoor. Maar ik vermoed dat jij jouw sociale bijdrage zelf betaalt, en niet via de vennootschap?
Jawel, toch via vennootschap, maar er is mij altijd verteld dat dat "fiscaal neutraal" is. Zijn ook wat artikels over te vinden online.

Lijkt me ook wel laag toch?

3711.58 x 12 = 44538,96 - 6017,64 = 38521,32 - 3% = 37365,68 beroepsinkomen in personenbelasting of basis van uw sociale bijdragen
37365,68 x 20,50% + 3,05% beheerskosten = 7893,59

op 45000 reken ik mestaal 7500 sociale bijdragen
want
45000 - 7500 = 37500 - 3% = 36375
36375 x 20,50% + 3,05% beheerskosten = 7684,30

Lijkt me ook wel laag toch?

3711.58 x 12 = 44538,96 - 6017,64 = 38521,32 - 3% = 37365,68 beroepsinkomen in personenbelasting of basis van uw sociale bijdragen
37365,68 x 20,50% + 3,05% beheerskosten = 7893,59

op 45000 reken ik mestaal 7500 sociale bijdragen
want
45000 - 7500 = 37500 - 3% = 36375
36375 x 20,50% + 3,05% beheerskosten = 7684,30
Hier is 45K verloning = 1910 soc. bijdragen per kwartaal (prive te betalen), dus min of meer wat jij schrijft.

Wat is interessanter als je geen geld uit de vennootschap nodig hebt om te overleven?

1) Minimaal loon uitkeren, geld uit de vennootschap halen via VVPRbis en investeren in een lage kosten ETF zoals IWDA en VWCE en een klein vastgoed kopen om te verhuren met banklening.

2) Investeren in een IPT en vervolgens die IPT gebruiken om een klein vastgoed mee aan te kopen om te verhuren.

Is moeilijk te beantwoorden. Hoever sta je van jouw pensioen? Kan je Backservice doen? Wat zijn de voorwaarden van het IPT contract? Wat is je doel hier, cocktails drinken op pensioenleeftijd? Vroeger stoppen met werken?...
IPT is ook basis van uw loon natuurlijk...

Ik zou algemeen voor flexibiliteit gaan.

Zijn er erkende fiscaal accountants (ITAA) die willen delen hoeveel zij per uur contractueel aanrekenen aan het kantoor waarvoor zij werken?
Ben in januari op zelfstandige basis gestart bij het kantoor waar ik als werknemer in dienst was.
Het uurtarief werd toen door hen zelf voorgesteld op 38,5 eur per uur, ik heb ook zelf geen idee wat de gangbare tarieven zijn in onze sector als 'freelancer'. Ik krijg echter van concullega's andere (soms veel hogere) tarieven te horen dus zou graag eens vergelijken.
Thanks!

Zijn er erkende fiscaal accountants (ITAA) die willen delen hoeveel zij per uur contractueel aanrekenen aan het kantoor waarvoor zij werken?
Ben in januari op zelfstandige basis gestart bij het kantoor waar ik als werknemer in dienst was.
Het uurtarief werd toen door hen zelf voorgesteld op 38,5 eur per uur, ik heb ook zelf geen idee wat de gangbare tarieven zijn in onze sector als 'freelancer'. Ik krijg echter van concullega's andere (soms veel hogere) tarieven te horen dus zou graag eens vergelijken.
Thanks!
Een gewone werknemer kost al tussen de 30-35 euro per uur, als freelancer zou je dan toch wat meer kunnen factureren.
Met wat ervaring denk ik dat je toch snel aan een dagtarief van 500 moet kunnen zitten?
Uiteindelijk worden je uren doorgerekend aan 90-110 eur per uur vemoed ik... dan zit er nog veel rek op.

Een gewone werknemer kost al tussen de 30-35 euro per uur, als freelancer zou je dan toch wat meer kunnen factureren.
Met wat ervaring denk ik dat je toch snel aan een dagtarief van 500 moet kunnen zitten?
Uiteindelijk worden je uren doorgerekend aan 90-110 eur per uur vemoed ik... dan zit er nog veel rek op.
Bedankt voor je reactie! 90 eur per uur wordt inderdaad doorgerekend aan de klanten voor mijn prestaties...

Thanks!
Aan 300 EUR/dag en uitgaand van een volledige chargeability zit je alleszins aan de absolute ondergrens en zou je nooit akkoord mee mogen gaan, vooral wetende dat zij 50 euro marge zouden nemen. Bel even rond naar andere kantoren in de buurt om eens te polsen wat een gangbaar tarief is? We kennen uw profiel en ervaring niet, maar gezien je er zelf gewerkt hebt zal je ook al enige ervaring opgebouwd hebben.

Werken er andere zelfstandigen bij u bij wie je eens kan horen?

Aan 300 EUR/dag en uitgaand van een volledige chargeability zit je alleszins aan de absolute ondergrens en zou je nooit akkoord mee mogen gaan, vooral wetende dat zij 50 euro marge zouden nemen. Bel even rond naar andere kantoren in de buurt om eens te polsen wat een gangbaar tarief is? We kennen uw profiel en ervaring niet, maar gezien je er zelf gewerkt hebt zal je ook al enige ervaring opgebouwd hebben.

Werken er andere zelfstandigen bij u bij wie je eens kan horen?
Momenteel heb ik 7 jaar ervaring en heb het profiel van senior accountant.

Recent is een zelfstandige collega vertrokken hier met hetzelfde profiel als ik.
Zij vertelde me dat zij 45 eur per uur mocht factureren maar waar zij nu werkt is het gebruikelijk om min. 60 eur per uur aan te rekenen.
Tja, daar was ik dan wel even van geschrokken owv het feit dat zij in mijn ogen een beetje 'geprofiteerd' hebben van mijn onwetendheid...
Er is mij een berekening gegeven op basis van het brutoloon dat ik had als werknemer maar dan excl. RSZ en andere bijdragen. Ik moest er ook rekening mee houden dat hetgeen zij aan klanten factureren ook hun personeelskost/software en andere kosten inhoudt die ik niet heb.

Momenteel heb ik 7 jaar ervaring en heb het profiel van senior accountant.

Recent is een zelfstandige collega vertrokken hier met hetzelfde profiel als ik.
Zij vertelde me dat zij 45 eur per uur mocht factureren maar waar zij nu werkt is het gebruikelijk om min. 60 eur per uur aan te rekenen.
Tja, daar was ik dan wel even van geschrokken owv het feit dat zij in mijn ogen een beetje 'geprofiteerd' hebben van mijn onwetendheid...
Er is mij een berekening gegeven op basis van het brutoloon dat ik had als werknemer maar dan excl. RSZ en andere bijdragen. Ik moest er ook rekening mee houden dat hetgeen zij aan klanten factureren ook hun personeelskost/software en andere kosten inhoudt die ik niet heb.
Ik heb iets soortgelijk meegemaakt in het begin van mijn freelance carrière (IT): voor een veel te laag dagtarief ergens gestart, maar ik was gewoon zo blij als een zot dat ik op zelfstandige basis een opdracht te pakken had. Toen ik er dan vrij snel achter kwam dat ik daar eigenlijk voor een veel te laag dagtarief zat, had dat toch impact op mijn motivatie. Ik heb er toen maar korte metten mee gemaakt, mede omdat de opdracht inhoudelijk ook tegen sloeg, en iets anders gezocht en na 2 maanden ergens kunnen starten voor 100 euro per dag meer...

Het was in mijn geval gewoon heel moeilijk om na 1 maand ergens te starten al een "verhoging" bij de tussenpartij gaan proberen te regelen. Ik had immers ook ineens getekend voor een heel jaar en dan kan je op uwe kop gaan staan om tijdens de duur van dat contract een verhoging te regelen. :) Daar hebben ze toen ook gewoon van geprofiteerd van mijn onwetendheid als starter. Side note: zelfs met dat te laag dagtarief was het (netto) nog wel een serieus verschil met de job in loondienst die ik vlak daarvoor had.

Ik zou in uw geval idd zeker eens rond horen wat gangbare tarieven zijn en het toch aankaarten bij uw opdrachtgever als je er graag wil blijven (dat of gewoon ergens anders starten).

Laatst bewerkt:
Zelfstandig worden om dag in dag uit gewoon uren te kloppen aan 38€ is te zot voor woorden.

Feit dat zij dan nog 90€ rekenen voor die uren, zou ik mentaal niet aankunnen.

Zelfstandig worden om dag in dag uit gewoon uren te kloppen aan 38€ is te zot voor woorden.

Feit dat zij dan nog 90€ rekenen voor die uren, zou ik mentaal niet aankunnen.
Mja zoals ik zei onwetend....
Ik begrijp wel de opmerking over die personeelskosten en andere die ik niet heb door te rekenen. Maar voel me wel een beetje bij mijn 'pietje gepakt'... 😒

Als de vraag van de werknemer zelf komt om zelfstandig te worden is er ook geen reden waarom het kantoor plots meer zou willen betalen voor dezelfde werknemer omdat ie zelfstandig wil worden. Er is een beetje besparing voor eventueel ontslag en ziekte maar dat zijn niet echt wereldschokkende bedragen, met pakweg 10% extra te geven cover je dat al.

Ik denk ook dat er hier wel wat verkeerd beeld ontstaat van wat de range van typische freelancer verloningen zijn, zeker voor niet-IT die vaak slechts kan dromen van de rates die hier soms passeren. Dit zal inderdaad aan de onderkant zitten maar da's wel een onderkant waar nog redelijk wat volk zit.

Als de vraag van de werknemer zelf komt om zelfstandig te worden is er ook geen reden waarom het kantoor plots meer zou willen betalen voor dezelfde werknemer omdat ie zelfstandig wil worden. Er is een beetje besparing voor eventueel ontslag en ziekte maar dat zijn niet echt wereldschokkende bedragen, met pakweg 10% extra te geven cover je dat al.

Ik denk ook dat er hier wel wat verkeerd beeld ontstaat van wat de range van typische freelancer verloningen zijn, zeker voor niet-IT die vaak slechts kan dromen van de rates die hier soms passeren. Dit zal inderdaad aan de onderkant zitten maar da's wel een onderkant waar nog redelijk wat volk zit.
Maar hier staat nergens dat de werknemer zelf vragende partij was?

Terug
Bovenaan