Freelancers & Ondernemers

1. Geen financieel of economisch risico lopen
  2. Geen verantwoordelijkheid en beslissingsmacht bezitten
  3. Geen beslissingsmacht over het aankoopbeleid
  4. Geen beslissingsmacht over het prijsbeleid
  5. Het ontbreken van een resultaatverbintenis
  6. Niet over eigen personeel beschikken
  7. Zich niet voordoen als onderneming, of voor slechts één partij werken
  8. Beschikken over de garantie van een vaste vergoeding of inkomen
  9. Werken in ruimtes van een ander
Het is maar welke lijst je gebruikt blijkbaar,
Punt 1, 6, 7, 8 en 9 lijken toch al voldaan in een gelijkaardig scenario.
5 van de 9 zou schijnzelfstandigheid zijn.
1, 6 (moet zijn "mogen beschikken"), 8 en 9 zijn niet voldaan hoor ;).
Punt 1: Als hij een auto van 100k koopt, en die niet kan betalen, gaat hij failliet, niet de opdrachtgever
Punt 6: Hij werkt momenteel alleen, maar mag perfect personeel aannemen.
Punt 8: Val maar eens ziek ;)
Punt 9: Hij kàn werken op de bureaus van zijn werkgever, werkt in praktijk waarschijnlijk op bureaus van de eindklant, en zal ongetwijfeld zijn boekhouding etc (= ook werken als zelfstandige) thuis.

Je kan die punten interpreteren hoe je wil natuurlijk. Je mag personeel aannemen maar wanneer zou je dat niet mogen? Zou die werkgever dat eisen?

Het gaat ook over de werkgever die een reeks financiële verplichtingen nu niet meer heeft met een freelancer.
Als je daar aan koppelt dat hij waarschijnlijk dezelfde functie 1 op 1 terug opneemt, exclusief voor diezelfde werkgever, kan je toch niet ontkennen dat dit een rode vlag is voor de inspectie.

Laatst bewerkt:
1, 6 (moet zijn "mogen beschikken"), 8 en 9 zijn niet voldaan hoor ;).
Punt 1: Als hij een auto van 100k koopt, en die niet kan betalen, gaat hij failliet, niet de opdrachtgever
Punt 6: Hij werkt momenteel alleen, maar mag perfect personeel aannemen.
Punt 8: Val maar eens ziek ;)
Punt 9: Hij kàn werken op de bureaus van zijn werkgever, werkt in praktijk waarschijnlijk op bureaus van de eindklant, en zal ongetwijfeld zijn boekhouding etc (= ook werken als zelfstandige) thuis.
Bij punt 6 gaat het wel eerder om het mogen werken met personeelsleden die dan de opdracht uitvoeren. De vraag is of jij iemand anders naar je opdrachtgever mag sturen of dat enkel jij dat werk mag uitvoeren. In de praktijk gaat dat voor freelancers bijna altijd het geval zijn, je betaalt als opdrachtgever voor een bepaalde, specifieke persoon en dat mag niet zomaar iemand anders zijn. Punt 6 gaat voor de meeste freelancers niet gehaald worden.

Dat gaat ook meestal samen met een resultaatsverbintenis. Als er een duidelijk omschreven opdracht is die gewoon af moet zijn zal het een opdrachtgever niet veel kunnen schelen wie daarvoor ingezet wordt, als hij daarentegen een dayfee betaalt zal het bijna altijd contractueel verboden zijn iemand anders te sturen.

Bij punt 6 gaat het wel eerder om het mogen werken met personeelsleden die dan de opdracht uitvoeren. De vraag is of jij iemand anders naar je opdrachtgever mag sturen of dat enkel jij dat werk mag uitvoeren. In de praktijk gaat dat voor freelancers bijna altijd het geval zijn, je betaalt als opdrachtgever voor een bepaalde, specifieke persoon en dat mag niet zomaar iemand anders zijn. Punt 6 gaat voor de meeste freelancers niet gehaald worden.
Goh, hangt toch van de definitie van "de opdracht" af?
Mag ik naar mijn huidige klant een andere consultant sturen... waarschijnlijk niet.
Mag ik een nieuwe klant zoeken waar ik een andere consultant naartoe stuur... ja (zo starten de meeste kleine consultancybedrijven...).

Goh, hangt toch van de definitie van "de opdracht" af?
Mag ik naar mijn huidige klant een andere consultant sturen... waarschijnlijk niet.
Mag ik een nieuwe klant zoeken waar ik een andere consultant naartoe stuur... ja (zo starten de meeste kleine consultancybedrijven...).
Zo'n zaken zijn altijd feitenkwesties, dus niet te hypothetisch, er wordt meer gekeken naar de echte gang van zaken is in een concrete situatie dan naar wat juridisch mogelijk is (anders zou je gewoon contract aan de voorwaarden kunnen laten voldoen om dan mondeling andere afspraken te maken). Virtueel iedereen mag personeel aannemen, als het zo breed gedefinieerd zou zijn is dat een nutteloze voorwaarde.

Tussendoor vraagje: heeft er hier iemand ervaring met Malt? Ik heb een eenmanszaak in bijberoep en heb een eerste freelance opdracht gevonden.
Zijn er bepaalde grote voordelen aan of is het gewoon een platform voor het gemak? Want in mijn geval ga ik enkel gewoon facturen moeten uitsturen naar mijn klant. Op termijn zou ik natuurlijk ook wel andere klanten willen en daar lijkt het wel een handig platform voor.

Je kan die punten interpreteren hoe je wil natuurlijk. Je mag personeel aannemen maar wanneer zou je dat niet mogen? Zou die werkgever dat eisen?

Het gaat ook over de werkgever die een reeks financiële verplichtingen nu niet meer heeft met een freelancer.
Als je daar aan koppelt dat hij waarschijnlijk dezelfde functie 1 op 1 terug opneemt, exclusief voor diezelfde werkgever, kan je toch niet ontkennen dat dit een rode vlag is voor de inspectie.
Als ik die redenering volg, zou dit nadelig zijn voor mij, opgelegd door de werkgever. Klopt dat hij die financiële verplichtingen niet meer heeft maar het is mijn eigen keuze om op zelfstandige basis dit werk te gaan doen, maw kies ik er zelf voor om een bepaald financieel en economisch risico te dragen (ze kunnen mij gemakkelijk buitensmijten wanneer ze maar willen, of ik ben te lang en te veel ziek of ...).

Is die asbestattesten maken iets wat veel zou opbrengen, anders zou ik dat eventueel wel willen bijdoen. De opleiding valt goed mee en heb al veel ervaring met asbesttoepassingen.

Is die asbestattesten maken iets wat veel zou opbrengen, anders zou ik dat eventueel wel willen bijdoen. De opleiding valt goed mee en heb al veel ervaring met asbesttoepassingen.
Als ik zo eens snel google is dat netjes betaald:
Gem. prijs Asbest onderzoek type 0 Alleen visuele inspectie100 à 200 euro
Onderzoek type aVisuele inspectie en staalafnamesvanaf 300 euro
Onderzoek type BVisuele inspectie, staalafnames, zwaarder destructief onderzoekvanaf 650 euro

Dan kan je beter loopbaanbegeleider worden aan 140,25 euro per uur exclusief btw. Ik dacht dat je ook al veel ervaring hebt met verschillende loopbanen ;)

Ik werk als SAP Consultant en ga heel binnenkort als freelancer te werk. In ieder geval moet ik dringend op zoek beginnen gaan naar een boekhouder. Bij deze dus; kent iemand goede boekhouders regio Gent?

Ik ben zelf niet echt op de hoogte wat de mogelijkheden zijn en veronderstel dat een goede boekhouder zichzelf wel terugbetaalt (in de zin van bepaalde fiscale mogelijkheden te verduidelijken bijv.). Wat ik ook belangrijk vind is een vlotte communicatie via mail. Namen mogen gerust via PM doorgegeven worden.
Als je nog ene zoekt, mag je mij PM'en :)

Als ik zo eens snel google is dat netjes betaald:
Gem. prijs Asbest onderzoek type 0 Alleen visuele inspectie100 à 200 euro
Onderzoek type aVisuele inspectie en staalafnamesvanaf 300 euro
Onderzoek type BVisuele inspectie, staalafnames, zwaarder destructief onderzoekvanaf 650 euro

Dan kan je beter loopbaanbegeleider worden aan 140,25 euro per uur exclusief btw. Ik dacht dat je ook al veel ervaring hebt met verschillende loopbanen ;)

Waar haal je die prijs van loopbaanbegeleider. Zeer veel ervaring met loopbanen

Nee, een simpele ziel die zich frustreert in het feit dat de overheid mensen dik subsidieert om wat te gaan wandelen in het bos.

Maar dat is toch al lang geweten dat de overheid een bordje heeft met dure graantjes, het is de kunst om daar als dure consultant eentje van mee te pikken.

Je brengt me op ideeën, ik wandel graag en hou van de natuur. Coachen en lesgeven ligt niet ver uit elkaar ;)

Maar ja, hij zal dat in de week doen, wanneer jij aan je bureau zit.
Ahja, de moment dat mensen zonder loopbaanbegeleiding effectief werken :D

Nu, ik ben op zich zeker niet tegen loopbaanbegeleiding hoor. En het zal mij eigenlijk worst wezen waar die zijn job uitoefent (ik kan me inbeelden dat op een bankje in het bos mensen andere dingen vertellen dan achter een bureau).

Terug
Bovenaan