Freelancers & Ondernemers

Kun je dan niet gewoon jezelf €9000 per jaar uitkeren (geen belastingen) en al de rest via die VVPR bis na enkele jaren? Eens je de ‘arme’ jaren hebt overleefd bedoel ik dan? Waarom zou je voor 46k gaan per jaar?
Volgens mij heeft Apelords dat hier ook al eens uitgelegd. En indien geen auteursrechten kan je inderdaad gewoon lager gaan.

Heb een onkost gemaakt in een Europees land waarvan de BTW verlegd werd. Geen ervaring mee, wat wil dit zeggen? Ik neem aan dat ik deze BTW wel nog moet betalen? Hoe controleert de fiscus dit?

Heb een onkost gemaakt in een Europees land waarvan de BTW verlegd werd. Geen ervaring mee, wat wil dit zeggen? Ik neem aan dat ik deze BTW wel nog moet betalen? Hoe controleert de fiscus dit?
Hopelijk ben je btw plichtig?
Je moet dit als intracommunautaire aankoop ingeven. Wordt verwerkt in je kwartaal btw aangifte.
Je zou dan 21% btw moeten betalen op je aankoop, maar als btw plichtige mag je die btw aftrekken, duswordt automatisch nul operatie!

Controle gebeurt op Europees niveau op de achtergrond, vooral in het land van de verkoper, want die ontvangt geen btw van jou, kan er dus ook geen doorstorten aan de btw administratie in zijn land, en die weten graag waarom!

Vooral opletten dat je niet onder de vrijstellingsregeling valt als kleine onderneming want dan mag je hier geen gebruik van maken anders gaat de fiscus niet blij zijn en kunnen ze retroactief op al uw verkopen BTW heffen (al gezien).

Indien vrijstellingsregeling; best contact opnemen met de verkoper en vragen voor een nieuwe factuur incl BTW.

Vooral opletten dat je niet onder de vrijstellingsregeling valt als kleine onderneming want dan mag je hier geen gebruik van maken anders gaat de fiscus niet blij zijn en kunnen ze retroactief op al uw verkopen BTW heffen (al gezien).

Indien vrijstellingsregeling; best contact opnemen met de verkoper en vragen voor een nieuwe factuur incl BTW.
Daarom dat ik schreef: "Hopelijk ben je btw plichtig?".

Nu, ik heb nog niet geweten dat ze je plots met terugwerkende kracht BTW laten betalen op je verkopen!
Dit zou willen zeggen dat ze je plots btw plichtig maken, dat doen ze voor zover ik weet niet.
Wat er normaalgezien dan wel gebeurt:
  • Sanctie voor het niet indienen van een "bijzondere" btw aangifte (1000€). Echter volgens het huidige boetebeleid, indien de eerste overtreding, kan deze boete kwijtgescholden worden (indien je dit expliciet vraagt, dit gaat niet automatisch!).
  • Het alsnog aanrekenen van de btw op de factuur van de intracommunautaire aankoop, inclusief een "verhoging" via interesten.
  • Het volledig huidig kalenderjaar én twee volgende kalenderjaren zal er voor alle aankopen buiten België (en in de EU) een bijzondere BTW aangifte gedaan én betaald moeten worden, en gezien niet btw plichtige onderneming kan je deze niet recupereren!
Bij zulke overtreding val je dan eigenlijk automatisch in de categorie "kleine onderneming vrijgesteld van btw, met intracommunautaire aankopen meer dan 11200€/kalenderjaar (waardoor de vrijstelling bijzondere btw aangifte/betaling btw wegvalt).

Van FOD financiën:

Opmerking: van zodra u uw Belgisch btw-nummer meedeelt voor een aankoop van goederen aan een leverancier in een andere EU-lidstaat, dan bent u verplicht om dit te doen voor al uw volgende aankopen in dat kalenderjaar, alsook in de volgende 2 kalenderjaren.

Voorbeeld: U geeft uw btw-nummer op bij de aankoop van zaden in Nederland op 15/01/2021. Bijgevolg, zijn uw volgende aankopen in andere lidstaten tot en met 31/12/2023 belastbaar in België. U moet daarom voor elke aankoop in het buitenland een bijzondere aangifte indienen.
bron: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/aangifte/bijzondere_aangifte#q3

Laatst bewerkt:
Daarom dat ik schreef: "Hopelijk ben je btw plichtig?".

Nu, ik heb nog niet geweten dat ze je plots met terugwerkende kracht BTW laten betalen op je verkopen!
Dit zou willen zeggen dat ze je plots btw plichtig maken, dat doen ze voor zover ik weet niet.

Wat er normaalgezien dan wel gebeurt:
  • Sanctie voor het niet indienen van een "bijzondere" btw aangifte (1000€). Echter volgens het huidige boetebeleid, indien de eerste overtreding, kan deze boete kwijtgescholden worden (indien je dit expliciet vraagt, dit gaat niet automatisch!).
  • Het alsnog aanrekenen van de btw op de factuur van de intracommunautaire aankoop, inclusief een "verhoging" via interesten.
  • Het volledig huidig kalenderjaar én twee volgende kalenderjaren zal er voor alle aankopen buiten België (en in de EU) een bijzondere BTW aangifte gedaan én betaald moeten worden, en gezien niet btw plichtige onderneming kan je deze niet recupereren!
Bij zulke overtreding val je dan eigenlijk automatisch in de categorie "kleine onderneming vrijgesteld van btw, met intracommunautaire aankopen meer dan 11200€/kalenderjaar (waardoor de vrijstelling bijzondere btw aangifte/betaling btw wegvalt).

Van FOD financiën:

bron: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/aangifte/bijzondere_aangifte#q3
Ik ken iemand die prijs had... zeer uitzonderlijk blijkbaar maar het kan dus. Vanaf inbreukdatum tot men niet meer onder de vrijstelling viel + nog een boete bovenop. Je rekent immers ook geen BTW aan als je in de vrijstellingsregeling zit.

Laatst bewerkt:
netto:
2500€ nettoloon (incl nettovergoedingen etc)/maand
Mag ik weten hoe je aan een nettoloon komt van 2500 euro per maand?

Ik heb zelf het volgende:
  • nettoloon van 1900 euro (om uit te komen op +/- 45K minimumbezoldiging bedrijfsleider);
  • aangevuld met 220 x 8 euro maaltijdcheques = 1760 euro/jaar ofwel 146,67 euro/maand;
  • aangevuld met ecocheques 250 euro/jaar = 20,83 euro/maand;
  • huur bureau (vennootschap - bestuurder) = 150 euro/maand (waarvan de helft voor partner).
Als ik dat allemaal optel, kom ik aan een totaal "nettoloon" van 2142,50 euro/maand. Dat is nog een serieus verschil met uw nettoloon en ik vermoed dat je qua "basisloon" hetzelfde zal zitten als mij omwille van de 45K voorwaarde voor verlaagde vennootschapsbelasting.

Maak jij misschien gebruik van deze forfaitaire onkostenvergoedingen?

Mag ik weten hoe je aan een nettoloon komt van 2500 euro per maand?

Ik heb zelf het volgende:
  • nettoloon van 1900 euro (om uit te komen op +/- 45K minimumbezoldiging bedrijfsleider);
  • aangevuld met 220 x 8 euro maaltijdcheques = 1760 euro/jaar ofwel 146,67 euro/maand;
  • aangevuld met ecocheques 250 euro/jaar = 20,83 euro/maand;
  • huur bureau (vennootschap - bestuurder) = 150 euro/maand (waarvan de helft voor partner).
Als ik dat allemaal optel, kom ik aan een totaal "nettoloon" van 2142,50 euro/maand. Dat is nog een serieus verschil met uw nettoloon en ik vermoed dat je qua "basisloon" hetzelfde zal zitten als mij omwille van de 45K voorwaarde voor verlaagde vennootschapsbelasting.

Maak jij misschien gebruik van deze forfaitaire onkostenvergoedingen?
Bruto bezoldinging: 3000€
vaa telefonie: 7€
vaa internet: 5€
vaa PC: 9€
vaa sociale bijdrage: 501.47
vaa auto: 189.11
==> belastbaar: 3711.58

bedrijfsvoorheffing: -822.95
telefonie: -7€
internet: -5€
pc: -9€
sociale bijdrage: -501.47€
auto: -189.11
Kosten eigen aan werkgever: 250€
forfait garage: 50€
forfait carwash: 20€
==> Netto: 2497.05€

Heb de berekening zelf niet gedaan, maar is het niet beter om minimaal loon uit te keren en alles via VVPRbis te laten lopen of compenseert de 5% lager vennootschapsbelasting de loonbelasting op 45k?

Heb de berekening zelf niet gedaan, maar is het niet beter om minimaal loon uit te keren en alles via VVPRbis te laten lopen of compenseert de 5% lager vennootschapsbelasting de loonbelasting op 45k?
@Apelords heeft dat hier wel al uitgerekend. Als je geen auteursrechten (of andere redenen) hebt om die 45k uit te keren, is dat een optie ja. Maar dingen als IPT, pensioen, gewaarborgd inkomen, ... hangen daar natuurlijk ook wel aan vast

Ik werk als SAP Consultant en ga heel binnenkort als freelancer te werk. In ieder geval moet ik dringend op zoek beginnen gaan naar een boekhouder. Bij deze dus; kent iemand goede boekhouders regio Gent?

Ik ben zelf niet echt op de hoogte wat de mogelijkheden zijn en veronderstel dat een goede boekhouder zichzelf wel terugbetaalt (in de zin van bepaalde fiscale mogelijkheden te verduidelijken bijv.). Wat ik ook belangrijk vind is een vlotte communicatie via mail. Namen mogen gerust via PM doorgegeven worden.

Laatst bewerkt:
Ik ben aan het overwegen om op zelfstandige basis te beginnen, maar vroeg me af hoe jullie een day rate bepalen voor korte termijn vs lange termijn projecten (hoeveel 'korting'? Hoeveel is 'zekerheid' op langere termijn waard en kan je dit ook afdwingen in contracten?

Is dat dan niet het schoolvoorbeeld van schijnzelfstandigheid?
Neen, in tegenstelling tot wat elke keer opnieuw herhaald wordt is "hij heeft maar 1 klant" geen argument voor schijnzelfstandigheid.
Ik ben aan het overwegen om op zelfstandige basis te beginnen, maar vroeg me af hoe jullie een day rate bepalen voor korte termijn vs lange termijn projecten (hoeveel 'korting'? Hoeveel is 'zekerheid' op langere termijn waard en kan je dit ook afdwingen in contracten?
Ik bekijk mijn rate gewoon opdracht per opdracht, dat is een combinatie van intressegebieden, afstand, duur van het contract, ... Ik heb niet voor elk van die dingen een apart bedrag ofzo.

Neen, in tegenstelling tot wat elke keer opnieuw herhaald wordt is "hij heeft maar 1 klant" geen argument voor schijnzelfstandigheid.
Toch wel als je functie A bij werkgever B uitoefent als werknemer en dan als zelfstandige terug functie A bij werkgever B uitoefent?

Toch wel als je functie A bij werkgever B uitoefent als werknemer en dan als zelfstandige terug functie A bij werkgever B uitoefent?
Nee,

Er zijn een aantal criteria:
  • je draagt zelf je financieel of economisch risico, bijvoorbeeld door zelf te investeren in je zaak
  • je kiest zelf hoe je jouw financiële middelen inzet
  • je beslist zelf over het aankoopbeleid van je zaak
  • je bepaalt mee de prijzen die je hanteert
  • je hebt een resultaatverbintenis
  • je hebt de vrijheid om zelf personeel aan te werven
  • je stelt je bij andere partijen voor als zelfstandige en je hebt meerdere opdrachtgevers
  • je vergoeding hangt af van de omvang van de opdracht of het resultaat dat je boekt
  • je werkt met eigen bedrijfsmiddelen, zoals je werkruimte, auto en kantoormateriaal
Als je hier meer dan 5 dingen aanduidt, dan ben je een "echte zelfstandige".
Ik heb diegenen die waarschijnlijk voor @Flame van toepassing zijn even aangeduid.

1. Geen financieel of economisch risico lopen
  2. Geen verantwoordelijkheid en beslissingsmacht bezitten
  3. Geen beslissingsmacht over het aankoopbeleid
  4. Geen beslissingsmacht over het prijsbeleid
  5. Het ontbreken van een resultaatverbintenis
  6. Niet over eigen personeel beschikken
  7. Zich niet voordoen als onderneming, of voor slechts één partij werken
  8. Beschikken over de garantie van een vaste vergoeding of inkomen
  9. Werken in ruimtes van een ander
Het is maar welke lijst je gebruikt blijkbaar,
Punt 1, 6, 7, 8 en 9 lijken toch al voldaan in een gelijkaardig scenario.
5 van de 9 zou schijnzelfstandigheid zijn.

1. Geen financieel of economisch risico lopen
  2. Geen verantwoordelijkheid en beslissingsmacht bezitten
  3. Geen beslissingsmacht over het aankoopbeleid
  4. Geen beslissingsmacht over het prijsbeleid
  5. Het ontbreken van een resultaatverbintenis
  6. Niet over eigen personeel beschikken
  7. Zich niet voordoen als onderneming, of voor slechts één partij werken
  8. Beschikken over de garantie van een vaste vergoeding of inkomen
  9. Werken in ruimtes van een ander
Het is maar welke lijst je gebruikt blijkbaar,
Punt 1, 6, 7, 8 en 9 lijken toch al voldaan in een gelijkaardig scenario.
5 van de 9 zou schijnzelfstandigheid zijn.

Laten we dit lijstje eens toepassen op stagiars (of zelf medewerkers) advocaten, architecten, artsen, immomakelaars, ... Stuk voor stuk mensen die in een zelfstandig statuut gedwongen worden zodat de patron goed kan verdienen op het hongerloon van zijn stagiairs.

Terug
Bovenaan