Freelancers & Ondernemers

Boekhouder sprak van 85% aftrekbaarheid, lijkt mij dat die overige 15% dus gewoon al betaald is privé, dus zie geen reden voor VAA. Voorwaarde was nog een privéwagen bezitten, en dat is het geval. Boekhouder heeft niet gesproken over VAA betalen. Misschien is dit enkel het geval indien je 100% aftrekt en dan privé gebruikt?

Boekhouder sprak van 85% aftrekbaarheid, lijkt mij dat die overige 15% dus gewoon al betaald is privé, dus zie geen reden voor VAA. Voorwaarde was nog een privéwagen bezitten, en dat is het geval. Boekhouder heeft niet gesproken over VAA betalen. Misschien is dit enkel het geval indien je 100% aftrekt en dan privé gebruikt?
Je hebt een eenmanszaak toch? Daar werkt men niet met voordelen alle aard maar met beroepsgebruik.
Bv.
1000 euro omzet
-100 euro autokosten die 85% aftrekbaar zijn
= 915 belastbare winst in de personenbelasting

Hetzelfde kan eigenlijk gedaan worden bij een vennootschap. Dat 15% privegebruik wordt dan op de rekening courant geboekt.
Deze boeking vervangt uw voordeel alle aard.

Je hebt een eenmanszaak toch? Daar werkt men niet met voordelen alle aard maar met beroepsgebruik.
Bv.
1000 euro omzet
-100 euro autokosten die 85% aftrekbaar zijn
= 915 belastbare winst in de personenbelasting

Hetzelfde kan eigenlijk gedaan worden bij een vennootschap. Dat 15% privegebruik wordt dan op de rekening courant geboekt.
Deze boeking vervangt uw voordeel alle aard.

Voila, zo zag ik het ook. Alles wordt volgens percentages ingeboekt. Autokosten 85%, telefoon/internet 50%, energiekosten 10%

Das toch ook zever hé van die kinderstoel zeg. Ik heb ook een kinderstoel in mijn camionette. Een mens toch wel de kleine oppikken van school zeker of wegbrengen naar de dagmoeder als ik van of naar een werk ga?

Dus eigenlijk leg ik beter de kinderstoel in mijn koffer als hij niet gebruikt wordt? :p

Das toch ook zever hé van die kinderstoel zeg. Ik heb ook een kinderstoel in mijn camionette. Een mens toch wel de kleine oppikken van school zeker of wegbrengen naar de dagmoeder als ik van of naar een werk ga?

Dus eigenlijk leg ik beter de kinderstoel in mijn koffer als hij niet gebruikt wordt? :p

Ja klopt.

Als je van thuis rechtstreeks naar werven/ klanten rijdt is dat geen vaa.

Van zodra je daar iets prive mee doet (al is het letterlijk op je route) dan is dat vaa te betalen. Idem als je steeds naar dezelfde klant rijdt of naar een depot gaat. Vanaf x-aantal dagen (30 of 60 dacht ik) naar dezelfde locatie wordt dat ook als woon-werk gezien en dus wederom vaa van toepassing.

Mijn magazijn is hier 2 straten verder en ik heb daar een prive auto voor...

Toch triestig hé. Een mens koopt dan speciaal een camionette.

Heb al vaak zitten denken of ik niet beter gewoon een Tesla koop op de zaak met een gesloten remorque achter...

De voorwaarde om nog een privéwagen te bezitten is er gekomen nadat de kantjes er serieus afgelopen werden bij het systeem van lichte vracht door zware BMW's als M1xxi, 3/5 Touring, X5 als lichte vracht in te schrijven en dan weinig tot geen VAA te betalen.

De voorwaarde om nog een privéwagen te bezitten is er gekomen nadat de kantjes er serieus afgelopen werden bij het systeem van lichte vracht door zware BMW's als M1xxi, 3/5 Touring, X5 als lichte vracht in te schrijven en dan weinig tot geen VAA te betalen.
Zo simpel zijn die regels nooit geweest hoor. Voor lichte vracht is er altijd de vereiste geweest dat meer dan de helft van de totale wielbasis moet zijn. Dat kreeg je niet voor elkaar met een 1-reeks of 3 touring ;) (en ik denk ook niet een 5 touring).
De typische voorbeelden zijn RS6, C63 en Ford Focus RS volgens mij. Maar dat ging dus zeker niet met elke auto.

Zo simpel zijn die regels nooit geweest hoor. Voor lichte vracht is er altijd de vereiste geweest dat meer dan de helft van de totale wielbasis moet zijn. Dat kreeg je niet voor elkaar met een 1-reeks of 3 touring ;) (en ik denk ook niet een 5 touring).
De typische voorbeelden zijn RS6, C63 en Ford Focus RS volgens mij. Maar dat ging dus zeker niet met elke auto.
Zonder achterbank wel natuurlijk.

Optie B1.0858 fiscaal aftrekbaar & campeer
xhJYa58fc86ntogE2Jajd5.jpg

Ook voor Diesels
9282c2608c7285949f19d5c4164cdcde.jpg

Of BMW
brad-builds-bmw-m4-camper-designboom-002.jpg

Dan nog niet. De motorkap bij een BMW 3 is te lang waardoor er te weinig ruimte over schiet om er een lichte vracht van te maken.
Ff opgezocht :

Een "lichte vrachtauto" is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg. Voor dat soort bedrijfsvoertuigen bestaat er in België een gunstiger fiscaal stelsel dan dat voor personenauto’s.

De fiscale definitie bepaalt vooral de manier waarop de laadruimte moet afgesloten zijn van de passagiersruimte en de verhouding van de lengte van de laadruimte t.o.v. die van de wielbasis (afstand tussen de twee assen). Daardoor vallen de meeste monovolumes, terreinwagens en luxe 4x4’s fiscaal gezien niet binnen de categorie van lichte vrachtauto’s.

Het is dus iets complexer dan zomaar helft van de wielbasis of helft van de laadruimte.
In praktijk blijkt wel dat de meeste stationwagens zonder achterbank hier wel aan voldoen.
Of dit dan bij een 3 reeks niet zo is weet ik niet.
Bij een 5 zou dit toch al wel terug het geval moeten zijn.

Dat kreeg je niet voor elkaar met een 1-reeks of 3 touring ;)
Bij de 1-reeks ging dit enkel voor de F2x generatie, vanaf 2011 tot ergens in 2018. Toen is het doek gevallen omdat een omzendbrief duidelijk maakte dat de kofferopening bij homologatie anders gemeten moest worden op een bepaald punt. Ik ken ook meerdere mensen met een M135i of M140i lichte vracht.

Voor de 3-reeks heb ik er al weet van sinds de E9x generatie, en dat is toch ook al 15 jaar geleden dat die op de markt kwam. Momenteel staat er bij Premium Selection zelfs een M340i lichte vracht te koop: https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-3-340_55763.html

Voor de nieuwe M3 zal het ook wel lukken.

(en ik denk ook niet een 5 touring).
Klopt ook niet. Op Bimmerboard is/was er zelfs iemand een E34 M5 Touring lichte vracht. Da's een auto van begin de jaren 90 hé. En met alle nieuwere generaties is het ook mogelijk; ik ken iemand met een BMW Alpina D5 Touring die het ook gedaan heeft.

Uw bruto loon komt in de personenbelasting waar ge makkelijk aan +50% zit. Ik betaal gewoon mijn bruto om aan 45k te komen voor verlaagde vennootschapsbelasting en de rest via VVPR bis.
Die VVPR bis: is dat 20% na 2 jaar, 15% na 3 jaar en 10% na 5jaar?

Kun je dan niet gewoon jezelf €9000 per jaar uitkeren (geen belastingen) en al de rest via die VVPR bis na enkele jaren? Eens je de ‘arme’ jaren hebt overleefd bedoel ik dan? Waarom zou je voor 46k gaan per jaar?

Kun je dan niet gewoon jezelf €9000 per jaar uitkeren (geen belastingen) en al de rest via die VVPR bis na enkele jaren? Eens je de ‘arme’ jaren hebt overleefd bedoel ik dan? Waarom zou je voor 46k gaan per jaar?
Je moet jezelf minstens 45k uitkeren om de verlaagde vennootschapsbelasting te krijgen. (wel pas na 4 jaar in principe, maar je moet nog leven ook natuurlijk).

Terug
Bovenaan