Freelancers & Ondernemers

Doe je nooit klantenbezoeken?
Momenteel woon ik in Gent en zit mijn klant in antwerpen. Dus niet echt realistisch dat ik regelmatig met de fiets naar daar ga.
Voor een ander project werk zitten we bij StartIt@Kbc. We zitten in het kantoor in antwerpen, maar die hebben er ook een in Gent. Als ik zeg dat ik 1 maal in de week daarnaartoe ga, gaan ze daar misschien niet moeilijk over doen?

Ik weet dat deze persoon zevert, maar zijn er hier die al wat langer dan 3 maand freelance zijn die hun werkelijke "maandinkomen" kunnen delen?
Ik weet wel dat hier vaak [dagrate] x 10 wordt gehanteerd maar vroeg me af er hier waren die als "echt" voorbeeld kunnen gelden?

Nog een stukje proza van deze persoon:

Lol wat een bs :scream:. Kan natuurlijk wel voor de hele specifieke domein experten met enorm veel ervaring. Maar zelfs die krijgen dan aan die rate niet snel het typische belgische "eigenlijk fulltime" freelance contract, maar eerder eentje van een paar dagen / weken en dan kunnen ze zoeken naar het volgende.

Heel kort door de bocht van even geleden:
- 700 / dag (220 dagen per jaar)
- 3000 net per maand
- 400 net "ter beschiking stellen deel van woning" aan mezelf
- 160 mc
- Deftige toyota (maar zeker geen "dikke" bak)
- Alle kosten die ik kan verantwoorden op bv
- 80k extra op rekening einde van t jaar. Dat kan je dan via winstbelasting / dividend / vapz / etc optimaliseren. Maar is dus zeker een 40k net

Als je al die netto stuff optelt & deelt door 12 zit je dus idd +- aan dagloon x 10.

& hier komen de 53 comments over hoe je dat kan optimaliseren / wat niet klopt :) maar dat was niet mijn punt noch de vraag denk ik.

Laatst bewerkt:
Lol wat een bs :scream:. Kan natuurlijk wel voor de hele specifieke domein experten met enorm veel ervaring. Maar zelfs die krijgen dan aan die rate niet snel het typische belgische "eigenlijk fulltime" freelance contract, maar eerder eentje van een paar dagen / weken en dan kunnen ze zoeken naar het volgende.

Heel kort door de bocht van even geleden:
- 700 / dag (220 dagen per jaar)
- 3000 net per maand
- 400 net huur aan mezelf
- 160 mc
- Deftige toyota (maar zeker geen "dikke" bak)
- Alle kosten die ik kan verantwoorden op bv
- 80k extra op rekening einde van t jaar. Dat kan je dan via winstbelasting / dividend / vapz / etc optimaliseren. Maar is dus zeker een 40k net

Als je al die netto stuff optelt & deelt door 12 zit je dus idd +- aan dagloon x 10.

& hier komen de 53 comments over hoe je dat kan optimaliseren :) maar dat was niet mijn punt noch de vraag denk ik.
Hoe kun je 400 euro huur verantwoorden? Of woon jij in een dikke villa?

Hoe kun je 400 euro huur verantwoorden? Of woon jij in een dikke villa?
"standaard berekening" volgens boekhouder adhv KI.
Voor de volledigheid contract met mezelf er bij gehaald & idd ook n grote brok voor voorzieningen.
Post aangepast van huur naar "ter beschikking stellen deel van woning" :)
Werk ook 70%+ van thuis dus vraag me af of dat nu zelfs niet omhoog kan.
  • Totaalbedrag TBS: €381
  • Inbegrepen huur: €165 (op basis van 30% beroepsgebruik)
  • Inbegrepen vergoeding meubilair: €65
  • Inbegrepen forfait water/gas/elektriciteit: €150

Voor de volledigheid contract met mezelf er bij gehaald & idd ook n grote brok voor voorzieningen.
Je hebt het dan over het forfait voor gebruik water en energie neem ik aan, zijn forfaits zowieso niet een vast bedrag? Anders moet je het werkelijk gebruik gaan berekenen en de facturen ingeven.
Ik vind het wel vreemd dat je ook meubilair meeneemt met de huur. Is dat niet gewoon onkosten onder bureaumateriaal?

Samenvatting:
690€ dagrate

netto:
2500€ nettoloon (incl nettovergoedingen etc)/maand
19000€ auteursrechten
35000€ winst na belasting (=29750€ na Roerende voorheffing)

29750€+19000€+(2500€*12) = 78750€
78750/12 = 6562€ netto/maand of dus 9.5x dagrate.

Hier zit echter ook 20k IPT backservice bij, als ik die niet had gedaan kwam er nog 13600€ bij en kwam het op 11.15x dagrate.

Vorige week oprichting van de vennootschap (BV) gestart via iStart.be, zeer positieve ervaring tot nu toe! Woensdagnamiddag intake gesprek gedaan, diezelfde avond overgegaan tot betaling (€1799 ex. BTW voor oprichting BV inc. opstellen financieel plan, notariskosten en aansluiting KBO). De ochtend nadien vragenlijst ontvangen, ingevuld en doorgestuurd en anderhalf uur later was mijn financieel plan al opgesteld + had ik al bevestiging voor een (virtuele) afspraak bij hun notaris voor volgende week. Dan nog even een korte meeting gedaan om het financieel plan te overlopen + enkele vragen die ik nog had. Echt een aanrader!

Wel opnieuw op een paar blunders van mijn vorige boekhouder gestoot: heb hier al eens gepost dat hij had voorgesteld om 48k/jaar uit te keren als bezoldiging, waarvan ik volgens hem 3k netto zou ontvangen en de vennootschap 1k bedrijfsvoorheffing zou betalen + ~9k kosten voor sociale bijdragen. Alles zou volgens hem dan ook OK zijn in de personenbelasting en ik zou niets moeten opleggen. De boekhouders bij iStart hebben me echter aangegeven dat ik op een nettoloon van 3k een bedrijfsvoorheffing zou moeten betalen van ongeveer 1.5k en in het financieel plan heb ik gezien dat om dat loon ook echt netto over te kunnen houden ik vanuit de vennootschap de sociale bijdragen als VAA moet uitkeren. Dat zorgt wel voor een zeer groot verschil want als ik die berekening maak op bv. deze Partena calculator dan kost een loon van €3000 netto de vennootschap een totaal van ~64k, groot verschil dus met de typische 45k...

De nieuwe boekhouder gaf me ook aan dat het best is om de eerste jaren te kijken naar wat ik effectief nodig heb als nettoloon en om dat uit te keren als bezoldiging, aangezien je de eerste 3 (4?) jaren nog telt als starter en dus geen min. 45k bezoldiging moet uitkeren. Dat heb ik hier eigenlijk ook nog niet vaak gelezen, vermoedelijk omdat de meesten hier al langer dan 3j actief zijn en dat wat vergeten zijn? :p
Ik zit wel met auteursrechten dus ga eens laten berekenen of het toch niet interessanter is om het komende jaar (nu het nog mogelijk is) te werken met 45k.

Wat ik tijdens mijn research voordat ik startte als freelancer wel een beetje miste was een duidelijke opbouw van wat je nu uiteindelijk netto/maand kan overhouden (zoals coldvinc ook aangeeft). Voor mij was het bv. totaal niet duidelijk wat die 45k loon bezoldiging echt kost aan de vennootschap en hoeveel jij daar privé van overhoudt, zonder extra belastingen in de PB dan. Van wat ik nu begrijp (en als ik check via die calculator) dan zou in mijn persoonlijke situatie (gehuwd met partner met eigen inkomen, één kind ten laste) een loon van 45k (45.419 omdat ik vertrokken ben van €2300 netto in de calculator) opgebouwd zijn uit (maandelijks): €2300 nettoloon, €633.94 sociale bijdragen (VAA) en daar komt dan een bedrijfsvoorheffing op van €850.97. Als ik dit vergelijk met een vorige post van Apelords lijkt het wel te kloppen:

45000 bruto - 7500 sociale bijdragen - 10000 personenbelasting = 27500 / 12 = 2290

Het zou handig zijn moest dat soort info in de eerste post staan, want de rest van de berekening om het uiteindelijke nettoloon te krijgen is in principe eenvoudig, toch? Jaarlijkse omzet - loonkost (45k of hoger, zie calculator voor totale loonkost) - extra kosten = winst. Dan ofwel vermenigvuldigen met 0.8*0.7 (dividend) of 0.8*0.85 (VVPR-bis).

30% is wat hoog lijkt me. Maar goed, als er niemand moeilijk doet😏
Ik reken 20% plus nog een staanplaats. Mijn forfaitaire kosten zijn maar 100, maar zullen aangepast worden op het einde van het jaar op basis van werkelijk verbruik. Ik verhuur het ook bemeubeld. Dit is in mijn geval logisch, want ik had al een staanbureau van mijn werkgever gekregen die ik dus persoonlijk bezit en nu gebruik om op te werken.
Is wel goed punt. Wat als je op termijn alles vervangen hebt door aankopen van de vennootschap? Kan je dan nog bemeubeld verhuren?

Ik snap dat gedoe van de huur van de woning niet goed. Mijn boekhouder is daar precies niet voor te vinden.
Volgend jaar ga ik wrs naar vennootschap en toen vroeg ik dat, maar hij zei dat dat maar een heel klein % is die toegelaten is.

Ik heb ene bel-etage waarvan 80% van de beneden verdieping voor de zaak gebruikt wordt en boven nog een deel bureau.
KI is 1400 euro.

+/- 250m² bewoonbaar en +/- 70m² is in gebruik zakelijk.

Dan moet ik daar toch wat mee kunnen doen?

Momenteel ben ik nog eenmanszaak en alles van nutsvoorzieningen wordt 30% ingebracht alsook brandverzekering en KI.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat deze persoon zevert, maar zijn er hier die al wat langer dan 3 maand freelance zijn die hun werkelijke "maandinkomen" kunnen delen?
Ik weet wel dat hier vaak [dagrate] x 10 wordt gehanteerd maar vroeg me af er hier waren die als "echt" voorbeeld kunnen gelden?
Voor inkomsten 2021 zit ik aan dagrate * 9.1 met een rate van €640 als ik loon + dividend + vergoedingen tel. Maar ik betaal nog relatief veel als loon uit, de reden hiervoor is niet relevant voor de discussie maar * 10 is zeker mogelijk met verder fiscale optimalisatie als dat kan voor uw situatie. Ik zou eens moeten tellen hoeveel verlof ik exact genomen heb, maar sowieso 15 dagen in de zomer, hier en daar wat brugdagen, periode kerst-nieuw. Makkelijk 25 à 30 dagen verlof denk ik, plus alle wettelijke feestdagen ook.

Ik snap dat gedoe van de huur van de woning niet goed. Mijn boekhouder is daar precies niet voor te vinden.
Volgend jaar ga ik wrs naar vennootschap en toen vroeg ik dat, maar hij zei dat dat maar een heel klein % is die toegelaten is.

Ik heb ene bel-etage waarvan 80% van de beneden verdieping voor de zaak gebruikt wordt en boven nog een deel bureau.
KI is 1400 euro.

+/- 250m² bewoonbaar en +/- 70m² is in gebruik zakelijk.

Dan moet ik daar toch wat mee kunnen doen?

Momenteel ben ik nog eenmanszaak en alles van nutsvoorzieningen wordt 30% ingebracht alsook brandverzekering en KI.
Vreemd. Misschien heeft hij het verkeerd begrepen omdat je eenmanszaak bent? Het is iig wel interessant als vennootschap. Voor mij is het eender leuke extra van ong. 242 euro.

Vreemd. Misschien heeft hij het verkeerd begrepen omdat je eenmanszaak bent? Het is iig wel interessant als vennootschap. Voor mij is het eender leuke extra van ong. 242 euro.
Hier heb ik ook 200 per maand. Dat klinkt mooi, maar die wordt privé ook nog eens belast dacht ik, waardoor daar eigenlijk niet veel extra van overblijft als je dat vergelijkt met andere manieren van voordelig uitkeren.

Uiteindelijk is dat dan wat gerommel in de marge.

Hier heb ik ook 200 per maand. Dat klinkt mooi, maar die wordt privé ook nog eens belast dacht ik, waardoor daar eigenlijk niet veel extra van overblijft als je dat vergelijkt met andere manieren van voordelig uitkeren.

Uiteindelijk is dat dan wat gerommel in de marge.
En je wordt daar in je PB dacht ik ook op belast als onroerende inkomsten omdat dit handelshuur is dacht ik?

Ah shit, dus dat wordt toch belast. Hier meer over gevonden:

Er wordt wel steeds gezegd dat het nog interessant is omwille van dit: https://www.boekhouderstotaal.be/ar...s-verhuren-aan-je-vennootschap-een-goed-idee-
"Privé worden huurinkomsten anderzijds wel belast in de personenbelastingen als ‘onroerend inkomen’. Je wordt echter niet belast op het bruto huurbedrag: je mag een kostenforfait van 40% in aftrek brengen. Daarnaast kan je ook nog (een stukje van) de intresten die je betaalt op een eventueel nog lopende hypothecaire krediet voor de woning ten laste leggen. Het overblijvend bedrag wordt vervolgens belast tegen het marginaal tarief."

Maar ik begrijp die kostenforfait niet zo goed.

En het is idd zo dat je winst uitbetalen als dividenden het makkelijkste en beste is; Maar goed, je ontvangt deze inkomsten maandelijks zoals loon maar het is minder belast. Hierdoor heb je toch wat extra inkomsten iedere maand.

Laatst bewerkt:
Ah shit, dus dat wordt toch belast. Hier meer over gevonden:

Er wordt wel steeds gezegd dat het nog interessant is omwille van dit: https://www.boekhouderstotaal.be/ar...s-verhuren-aan-je-vennootschap-een-goed-idee-
"Privé worden huurinkomsten anderzijds wel belast in de personenbelastingen als ‘onroerend inkomen’. Je wordt echter niet belast op het bruto huurbedrag: je mag een kostenforfait van 40% in aftrek brengen. Daarnaast kan je ook nog (een stukje van) de intresten die je betaalt op een eventueel nog lopende hypothecaire krediet voor de woning ten laste leggen. Het overblijvend bedrag wordt vervolgens belast tegen het marginaal tarief."

Maar ik begrijp die kostenforfait niet zo goed.

En het is idd zo dat je winst uitbetalen als dividenden het makkelijkste en beste is; Maar goed, je ontvangt deze inkomsten maandelijks zoals loon maar het is minder belast. Hierdoor heb je toch wat extra inkomsten iedere maand.
Normaal gezien is huur wel ook nog voordeliger dan een dividend als je onder het bedrag van de herkwalifactie blijft (beroepsmatig KI x 8 ongeveer als jaarlijkse huur).

"Eenvoudig" voorbeeld om je kostenforfait te begrijpen: (het is niet altijd 40%, zie hieronder).
KI van 1000 waarvan 20% beroepsmatig = 200
Met de formule (200 x 5/3 x 4,87) van hierboven rekenen we dus 135 maandelijkse huur of 1620 op jaarbasis (bij bemeubelde verhuur mag je dit bedrag nog eens verhogen met 1,67 maar dan mag je geen meubilair aanschaffen op uw vennootschap)

Het kostenforfait is het laagste bedrag van ofwel
Huur: 1620 - 40% = 648
KI: 200 x 2/3 x 4,87 = 649,33 (4,87 is de revalorisatiecoëfficiënt van inkomstenjaar 2022)

Dus onroerend inkomen is dan:
1620 - 648 = 972
Nogmaals te verminderen met de betaalde intresten op de lening à rato van het beroepsgebruik waardoor je vaak geen onroerend inkomen uitkomt.Stel dat je dan meer dan 4860 intresten betaald op jaarbasis, dan word je onroerend inkomen volledig 0 (4860/5 = 972).
In uw vennootschap is de belastingbespraing dan 1620 x 32% = 518,40
(te verminderen met het ereloon dat uw accountant rekent voor de opmaak en regeling van uw huurcontract :) )

Ik heb mezelf sinds een jaar bewust voorgenomen gewoon de boekhouder te volgen voor alles onder de X euro. Zoals bvb de huur.
Gewoon al tijd verdoen aan artikels lezen, boekhouder bellen, forums posten, etc en je hebt het bedrag al quasi terug verloren :)
Voor de grotere zaken doe ik mijn research (IP ruling, VAPZ, IPT, etc) , maar die zijn meestal veel duidelijker.

Nog een stukje proza van deze persoon:

- +1000 / dag
- 1500 bruto per maand als bezoldiging
- 150 huur
- 300 onkostenvergoeding
- auto ter beschikking via andere vennootschap
- netto is rate x +- 13 (geen autokosten / geen boekhoudkost)

Ik heb vorige maand mijn stoute schoenen aangetrokken en een redelijke opslag van mijn tarief voorgesteld. Zonder enige moeite zijn die daar dus gewoon akkoord mee gegaan.
Ik kan verkeerd zijn maar is de huidige situatie net niet makkelijker voor freelancers om hun tarief aan te passen, een index van 10-12% lijkt me makkelijker te verdedigen dan 2%, bovendien kunnen freelancers ook kiezen wat milder te zijn en bvb maar 8% ofzo te vragen, dan is de netto winst nog steeds groter dan voor een werknemer.

Terug
Bovenaan