Freelancers & Ondernemers

Eigen BV. Volgens de regel is het de gemiddelde winst van de laatste 3 jaar (60k) maal 4. Dat is 240k.

Ik vind dat teveel. Ik ga op het eerste zicht 150k proberen. 50k afgeven en 100k privé overhouden.

De eenmanszaak heeft jaarlijks 80k aan abonnementen, waar ik niets voor moet doen.

Blijkbaar wordt de overnameprijs wel gecontroleerd door een revisor, maar zoals gezegd hoeft dat voor mij niet zoveel te zijn.

Als ik al een beetje cash overhou is dat gewoon leuk.
Waarom moet dat eigenlijk verkocht worden, kan je niet gewoon een BV beginnen en die eenmanszaak opdoeken? Je kan het geld van op de rekening van je eenmanszaak dan gewoon inbrengen als kapitaal in de BV.

Eigen BV. Volgens de regel is het de gemiddelde winst van de laatste 3 jaar (60k) maal 4. Dat is 240k.

Ik vind dat teveel. Ik ga op het eerste zicht 150k proberen. 50k afgeven en 100k privé overhouden.

De eenmanszaak heeft jaarlijks 80k aan abonnementen, waar ik niets voor moet doen.

Blijkbaar wordt de overnameprijs wel gecontroleerd door een revisor, maar zoals gezegd hoeft dat voor mij niet zoveel te zijn.

Als ik al een beetje cash overhou is dat gewoon leuk.
Dus 240k x 33% + gemeentebelastingen (7% bv) = 79200 + 5544 = 84744 + 1500 (wat erelonen van revisor en boekhouder) = 86244
86244 / 240000 = 35,94% (liquidaitereserve is nog geen 32% taxatie)

Ga je lenen voor die belastingen of goodwill? Huidige rentevoeten zijn enorm gestegen.
Gisteren 4%+ gezien voor een krediet op 20 jaar/

Edit: als de belastingstarieven opnieuw omhoog gaan, dan heb je wel een voordeel.

Dus 240k x 33% + gemeentebelastingen (7% bv) = 79200 + 5544 = 84744 + 1500 (wat erelonen van revisor en boekhouder) = 86244
86244 / 240000 = 35,94% (liquidaitereserve is nog geen 32% taxatie)

Ga je lenen voor die belastingen of goodwill? Huidige rentevoeten zijn enorm gestegen.
Gisteren 4%+ gezien voor een krediet op 20 jaar/

Edit: als de belastingstarieven opnieuw omhoog gaan, dan heb je wel een voordeel.

Plus het feit dat de afbetaling van goodwill in vennootschap een bijkomende kost is en zorgt voor belastingsvermindering?
Of is dit te verwaarlozen?

Plus het feit dat de afbetaling van goodwill in vennootschap een bijkomende kost is en zorgt voor belastingsvermindering?
Of is dit te verwaarlozen?
Dat is zeker niet te verwaarlozen, dat is die 32% taxatie die ik bedoel he.
Je goodwill wordt in de vennootschap, gespreid in de tijd, in kosten genomen.

Je vergelijkt dus die 35,94% met (vermoedelijk) 32% waardoor het in feite een negatieve optimalisatie is.
Echter er is een voordeel van spreiding in de tijd (inflatie en mochten de belastingstarieven ooit verhogen).

Wat zijn de opties om de tijd te overbruggen dat een nieuwe wagen geleverd wordt en welke prijzen kan ik hier verwachten?

1) Goedkope diesel/naft kopen (maar terug wat lastiger aangezien opstart) en dan terug verkopen
2) Auto huren --> welke prijzen kan ik hier verwachten? Het mag echt een simpel bakje zijn hoor. Ik kan nergens iets configureren zonder al een business account te hebben :(

Wat zijn de opties om de tijd te overbruggen dat een nieuwe wagen geleverd wordt en welke prijzen kan ik hier verwachten?

1) Goedkope diesel/naft kopen (maar terug wat lastiger aangezien opstart) en dan terug verkopen
2) Auto huren --> welke prijzen kan ik hier verwachten? Het mag echt een simpel bakje zijn hoor. Ik kan nergens iets configureren zonder al een business account te hebben :(
Veel opties heb je niet en ik als een wagen echt nodig is. Tweedehands is nog te doen maar ook die prijzen hebben een boost gekregen.

Ja ik bedoel echt huren bij autoverhuurbedrijven; dat is superduur. Lynk is een apart geval, maar zit met wachttijden etc
Het is daar niet echt flexibel huren wat je doet, eerder een lease die je voorttijdig opzegt.

Ik zou ineens zoeken naar een oplossing voor min. 3 jaar. Een tweedehands wagen kan je op die termijn afschrijven en aankopen met een gewoon zakelijk krediet. Anderzijds kan je naar lease contracten gaan kijken, maar typisch worden die pas vanaf 3j wat aantrekkelijk qua prijs. Je kan wel perfect vanaf dag 1 een wagen leasen die je definitieve wagen (voor 3-5 jaar) is.

Anders is een 'short lease' wat je zoekt, maar ook dat is duur voor wat het is.

Uiteraard allemaal afhankelijk van hoe belangrijk die wagen voor je is en hoe vaak je ermee rijdt :)

Heb je sporadisch een auto nodig? Dan kun je eens kijken naar een Poppy (maximum is 3 dagen), Cambio, etc. Maar meer bedoeld voor korte ritjes natuurlijk.
getaround is een soort autodelen alternatief waarbij zowel particulieren als bedrijven auto's verhuren. Maximum termijn is daar 30 dagen. Geen idee wat het aanbod is buiten de grootsteden. In Antwerpen zie ik bv. een Nissan Leaf voor € 656 (29 dagen, incl. 2000 km).

Ik had zelfde probleem tussen de perte totale van mijn iX3 en nieuwe (tweedehands) iX3. Via garage Meerschman kwam ik in contact met Declerck Gent die ook verhuur doen. Via hen dan een 2018 A6 Avant AT met 165K km aan het huren voor 800/m excl. BTW en 3000 km incl.
Audi A4 MT was goedkoper natuurlijk denk zo'n 500 a 600/m excl. BTW.
Eerste factuur daarvoor vorige week ontvangen en ik betaalde €1290,67:
  1. 21/09 - 30/09 = 266.67 excl. BTW
  2. Oktober 2022 800 excl. BTW
Vergeet Sixt, Hertz, etc. Veel te duur.

Werk je via een tussenpartij? Eventueel kan je een wagen van hun parking huren.

Ik zou ineens zoeken naar een oplossing voor min. 3 jaar. Een tweedehands wagen kan je op die termijn afschrijven en aankopen met een gewoon zakelijk krediet. Anderzijds kan je naar lease contracten gaan kijken, maar typisch worden die pas vanaf 3j wat aantrekkelijk qua prijs. Je kan wel perfect vanaf dag 1 een wagen leasen die je definitieve wagen (voor 3-5 jaar) is.

Anders is een 'short lease' wat je zoekt, maar ook dat is duur voor wat het is.

Uiteraard allemaal afhankelijk van hoe belangrijk die wagen voor je is en hoe vaak je ermee rijdt :)
Grootste probleem is de beschikbaarheid van een fiscaal aantrekkelijke wagen, niet? Ik wil geen pure diesel of benzine leasen voor 3-5 jaar. Ik verwacht dat VAA wel een hoop zal stijgen + de aftrekbaarheid van diesel/naft is niet interessant.

Vandaar dat ik dus aan het kijken ben naar een plugin hybrid, die natuurlijk hun levertijd hebben. Daartussen heb ik wel een wagen nodig dus even de opties bekijken.

Ik had zelfde probleem tussen de perte totale van mijn iX3 en nieuwe (tweedehands) iX3. Via garage Meerschman kwam ik in contact met Declerck Gent die ook verhuur doen. Via hen dan een 2018 A6 Avant AT met 165K km aan het huren voor 800/m excl. BTW en 3000 km incl.
Audi A4 MT was goedkoper natuurlijk denk zo'n 500 a 600/m excl. BTW.
Eerste factuur daarvoor vorige week ontvangen en ik betaalde €1290,67:
  1. 21/09 - 30/09 = 266.67 excl. BTW
  2. Oktober 2022 800 excl. BTW
Vergeet Sixt, Hertz, etc. Veel te duur.
Bedankt voor de tip. Het zou met huidige levertijden wel over een periode gaan van 10-? maanden. Stel nu nog op 12 maanden, dan is dit 9600 huurgelden. Koop ik dan niet beter een goedkopere naft/diesel (10-15k euro) die ik dan weer doorverkoop met (zonder grote pech) een klein verlies?

Bedankt voor de tip. Het zou met huidige levertijden wel over een periode gaan van 10-? maanden. Stel nu nog op 12 maanden, dan is dit 9600 huurgelden. Koop ik dan niet beter een goedkopere naft/diesel (10-15k euro) die ik dan weer doorverkoop met (zonder grote pech) een klein verlies?
Je kan eens bij lizy.be kijken, short operationele lease. Ook hybrids, wel geen idee over de eventuele wachttijden.

Grootste probleem is de beschikbaarheid van een fiscaal aantrekkelijke wagen, niet? Ik wil geen pure diesel of benzine leasen voor 3-5 jaar. Ik verwacht dat VAA wel een hoop zal stijgen + de aftrekbaarheid van diesel/naft is niet interessant.

Vandaar dat ik dus aan het kijken ben naar een plugin hybrid, die natuurlijk hun levertijd hebben. Daartussen heb ik wel een wagen nodig dus even de opties bekijken.
Is dat zo? Als je niet te kieskeurig bent kan je volgens mij snel een hybride wagen leasen. Bij Lizy is er best een groot aanbod.

Ook wachtrijen vaak bij auto’s huren.
Het is redelijk duur momenteel. Vraag aanbod principe.

Je kan eens bij lizy.be kijken, short operationele lease. Ook hybrids, wel geen idee over de eventuele wachttijden.

Is dat zo? Als je niet te kieskeurig bent kan je volgens mij snel een hybride wagen leasen. Bij Lizy is er best een groot aanbod.

Ook wachtrijen vaak bij auto’s huren.
Het is redelijk duur momenteel. Vraag aanbod principe.

Eens gekeken bij Lizy, goedkoopste is 1299 excl btw per maand voor een 12 maanden lease van een plugin hybrid. In dit geval een skoda superb (https://www.lizy.be/nl/leasing-auto/skoda/superb/4a7f5302-4e37-4942-b318-6c3b9fb5665f).
Best wel prijzig ja :p

Terug
Bovenaan