Is dus 1500 bruto de maand, ik heb nu 1800 bruto d emaand, veel verschil in extra kosten?18000 bruto, vanaf dan betaal je meer sociale bijdragen en zit je meteen boven 32%
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is dus 1500 bruto de maand, ik heb nu 1800 bruto d emaand, veel verschil in extra kosten?18000 bruto, vanaf dan betaal je meer sociale bijdragen en zit je meteen boven 32%
Als je u geld nu al niet op krijgt waarom dan nog een loon uitkeren.Je keert jezelf een bruto loon uit, daar betaal je dus op en ben je geld kwijt. En uiteindelijk 15% op die dividenden. Dus je betaalt 2x
Hier in dit land zal iedere kleine zelfstandige wel 25k of 35k betalen denk ik dan. Als je daar niet tegen kan, moet je verhuizen.
18000 vergeleken met 21600?Is dus 1500 bruto de maand, ik heb nu 1800 bruto d emaand, veel verschil in extra kosten?

Als je al een loontrekkende activiteit hebt, dan zal je sneller zwaarder belast worden in de personenbelasting dan uw vennootschapsbelastingen tarief. Vermoedelijk zit je wel met het statuut als hoofdberoep aangezien je geen 20 uren per week in loondienst werkt?Naast mijn vennootschap ben ik ook nog voor een klein percentage loontrekkend, hiermee verdien ik ongeveer €550 per maand. Momenteel is dit genoeg voor mij om van te leven. Is het dan interessant om geen loon uit te keren van mijn vennootschap en alles via VVPRbis (eventueel met bulletkrediet om sneller te investeren in aandelen) te laten lopen of zijn hier ook nadelen aan?
Dank je, behoorlijk verschil. Soc. bijdragen berekenen is eenvoudig 20%, hebben jullie een tool om de bedrijfsvoorheffing als zaakvoerder te berekenen? Momenteel betaal ik op een loon van brut €2500 , 625€ (lijkt me veel). Stand wettelijk samenwonend.18000 bruto, vanaf dan betaal je meer sociale bijdragen en zit je meteen boven 32%
Niet 20%, eerder 16-17% want de betaalde sociale bijdragen verminderen uw belastbaar inkomen.Dank je, behoorlijk verschil. Soc. bijdragen berekenen is eenvoudig 20%, hebben jullie een tool om de bedrijfsvoorheffing als zaakvoerder te berekenen? Momenteel betaal ik op een loon van brut €2500 , 625€ (lijkt me veel). Stand wettelijk samenwonend.
3000 euro verschil per jaareenmanszaak 2276 x 12 = 27312
vennootschap 2539 x 12 = 30468
3000 euro verschil per jaar
Maar de wagen die ik wil kopen heeft €220 VAA per maand, dat is dus €2640 meer per jaar in een vennootschap
Opeens is het verschil als je 50k overhoudt na onkosten maar €360 meer verschil per jaar
En dan zwijg ik over de 18k opstartkosten.
Ik plan sowieso een afspraak in mijn boekhouder (met klanten als van eyck een waardige partner) en laat zijn antwoord hier na binnen een paar weken.
Het feit dat mijn boekhouder méér kan verdienen aan mij, als ik omschakel, lijkt me al een sterk argument. Iemand die tegen zijn eigen winkel spreekt…
@Herman De Croo @anders. @eniac3000 euro verschil per jaar
Maar de wagen die ik wil kopen heeft €220 VAA per maand, dat is dus €2640 meer per jaar in een vennootschap
Opeens is het verschil als je 50k overhoudt na onkosten maar €360 meer verschil per jaar
En dan zwijg ik over de 18k opstartkosten.
Ik plan sowieso een afspraak in mijn boekhouder (met klanten als van eyck een waardige partner) en laat zijn antwoord hier na binnen een paar weken.
Het feit dat mijn boekhouder méér kan verdienen aan mij, als ik omschakel, lijkt me al een sterk argument. Iemand die tegen zijn eigen winkel spreekt…

En dat waren geen "opstartkosten" he, dat was eigen inbreng in het kapitaal. Dat geld ben je niet kwijt he...Er is een hervorming gebeurd van de juridische vormen van vennootschappen.. de 18600 euro opstarten kosten die je vroeger voor bvba moest betalen, zijn er niet meer voor een bv..
Je moet je maar eens informeren @Horse
Bij deze geef ik het inderdaad beter op![]()

Don't go there.![]()
Daar zwijg je inderdaad best over.En dan zwijg ik over de 18k opstartkosten.
Interpreteer ik dit nu juist dat je voor 60 euro Netto extra in de maand op mijn privé rekening 300 euro extra in de maand betaal! oftewel 80 % getaxeerd op dat bedrag?18000 vergeleken met 21600?
Zal niet zoveel schelen, volgens rekentool tussen de 50-60 netto verschil per maand.
Het geen wat klopt met wat ik hierboven zei, vanaf dat bedrag betaal je meer sociale bijdragen dus.
60 * 12 = 720
1800 - 1500 = 300 x 12 = 3600
720 / 3600 = 20% --> het belastingtarief van sociale bijdragen
Zo moeilijk is onze fiscaliteit toch niet he![]()
Dat wist ik niet, thanks !Er is een hervorming gebeurd van de juridische vormen van vennootschappen.. de 18600 euro opstarten kosten die je vroeger voor bvba moest betalen, zijn er niet meer voor een bv..
Je moet je maar eens informeren @Horse
Neen geen recht op, zelfs iemand die een bijberoep heeft heeft hier geen recht op. Hoe het bij flexi jobs zit weet ik wel niet.Ik overweeg om volgend jaar de stappen in de freelance wereld te zetten. Initieel was het de bedoeling om in loondienst 4/5 te werken waarvan 1 dag gelijk staat aan ouderschapsverlof.
Maar hoe zit dat precies met een zelfstandig statuut? Heb je daar ook recht op? En na hoeveel tijd heb je daar recht op?
Sidenote: ik ben al 3j zelfstandige in bijberoep maar voltijds in loondienst.