Freelancers & Ondernemers

Ik zit al jaren rond de 60k dus het is voorlopig de switch niet waard. Zie tabel op die pagina.
Ik zou je laten adviseren door uw boekhouder en niet door een website.
Het vergelijken is vaak maatwerk maar met 60k voor belastingen en voor sociale bijdragen zou ik niet twijfelen bij de huidige fiscaliteit.

Mijn simulatie komt uit op volgende bedragen:
Netto eenmanszaak 2.598 x 12 = 31176
Netto vennootschap 3.106 x 12 = 37272

Een besparing van 508 per maand of 6096 per jaar, daarvoor kan je al eens op gesprek gaan met uw boekhouder.

Bij de vennootschap gaat het om het netto-inkomen op grond van de zaakvoerder en vennoot, nadat de vennootschap een bezoldiging van 36.000 euro heeft toegekend en ook het saldo van de winst als dividend heeft uitbetaald.

Vraag is natuurlijk onder welke vorm dat dividend ook wordt betaald in hun berekening. Er ligt nogal wat verschil tussen 15 en 30%...

Ik heb 50k te betalen ieder jaar, iedere maand €4000 (zonder btw aangifte) betalen is doodnormaal als zelfstandige 😄

Zorg dat je makkelijk 10k hebt per maand, zodat allemaal die overschrijvingen jou geen pijn doen.

Ik zit al jaren rond de 60k dus het is voorlopig de switch niet waard. Zie tabel op die pagina.

Hoe kan jij 50k betalen aan voorafbetalingen en toch maar 60K omzet hebben?

en de overheid natuurlijk, die graag via de pb nog eens 40 a 50% zal meepikken.

Dan liever een RV van 15% (waar @eniac op doelt denk ik).
Ik doel op het verschil tussen dividend uitkeren via VVPRbis vanaf derde boekjaar (15%) vs dividend aan het standaard percentage van 30%...

Al een serieus manco van zo'n artikel dat ze dat niet vermelden of die nuance niet maken.

Hoe kan jij 50k betalen aan voorafbetalingen en toch maar 60K omzet hebben?
Dat heb je compleet verkeerd begrepen.

Ik zal volgende maand nog eens met mijn boekhouder spreken. Een bvba oprichten, uiteindelijk stopzetten, extra kosten, geen VAA op wagen, … het zal in mijn geval allemaal niet zoveel schelen denk ik

Ik zit al jaren op de grensovergang. Alles heeft zijn voor- en nadelen. We zien wel, ik krijg mijn geld nu al niet op 🤣

Laatst bewerkt:

Ik zal volgende maand nog eens met mijn boekhouder spreken. Een bvba oprichten, uiteindelijk stopzetten, extra kosten, geen VAA op wagen, … het zal in mijn geval allemaal niet zoveel schelen denk ik

Ik zit al jaren op de grensovergang. Alles heeft zijn voor- en nadelen. We zien wel, ik krijg mijn geld nu al niet op 🤣

Ik zie niet in hoe ik onderstaande verkeerd kan begrijpen.
Soeplepel is bezig over zijn voorafbetalingen en jij zegt dat je jaarlijks voor 50k dat doet..

horse.jpg

Ik doel op het verschil tussen dividend uitkeren via VVPRbis vanaf derde boekjaar (15%) vs dividend aan het standaard percentage van 30%...

Al een serieus manco van zo'n artikel dat ze dat niet vermelden of die nuance niet maken.
Je keert jezelf een bruto loon uit, daar betaal je dus op en ben je geld kwijt. En uiteindelijk 15% op die dividenden. Dus je betaalt 2x

Hier in dit land zal iedere kleine zelfstandige wel 25k of 35k betalen denk ik dan. Als je daar niet tegen kan, moet je verhuizen.

Ik heb je aangetoond met cijfers dat het wel kan lonen.

Een BV (BVBA bestaat niet meer) oprichten heb je snel terugverdiend. Extra kosten zijn verrekend in mijn berekening.

Een personenwagen is vaak voordeliger in een vennootschap als in een eenmanszaak, je betaalt wel een voordeel alle aard maar in een éénmanszaak wordt die wagen 2 keer beperkt. Eerst volgens het beroepsmatig gebruik, daarna volgens het fiscale aftrekpercentage.
Van je 1000 euro autokosten zal misschien nog 100-200 overschieten :).

Bij het afsluiten van het kwartaal gezien dat ik mijn omzet van vorig jaar overschreden heb

yeaaaaaaa letsgoooo

nog een paar jaar en ik kan evenveel verdienen gelijk de IT'ers hier :rofl::rofl::rofl:

En zeggen dat ik een IT bachelor heb godverdomme in cyber crime, khad kunnen werken aan 1100/dag :D

En voor 2021 krijg ik terug van de belastingen met dak aan corona! Investeringen van nieuw materiaal voor 125% aftrekbaar.
Vorig jaar voor een goeie 40k aan machines gekocht, dus mooie extra belastingsaftrek en had blijkbaar wel voldoende voorschot gestort.

Was wel de sociale bijdrage vergeten, hetgeen ik terugkrijg verdwijnt dus daar naar. Want oh wee je zou toch geen geld op je rekening willen overhouden zeker als kleine zelfstandige :D

Bv. opgestart halfweg mei. De eerste 3 jaar dien je geen 45K bezoldiging uit te keren. Met de VVPRbis regeling hou je netto +-68% over, welke bruto bezoldiging grenst aan 68% netto?(waarbij rekening is gehouden met de sociale bijdragen.) De berekening zelf proberen maken, klopt het dat de grens op +- 35k ligt?

Bv. opgestart halfweg mei. De eerste 3 jaar dien je geen 45K bezoldiging uit te keren. Met de VVPRbis regeling hou je netto +-68% over, welke bruto bezoldiging grenst aan 68% netto?(waarbij rekening is gehouden met de sociale bijdragen.) De berekening zelf proberen maken, klopt het dat de grens op +- 35k ligt?
18000 bruto, vanaf dan betaal je meer sociale bijdragen en zit je meteen boven 32%

Je keert jezelf een bruto loon uit, daar betaal je dus op en ben je geld kwijt. En uiteindelijk 15% op die dividenden. Dus je betaalt 2x

Uh, whut?
Nu ben ik verre van de expert die pakweg een apelords is, maar het verbaast me hoe jij al zo lang zelfstandig bent en nog niet eens de basics snapt. Wat voor rare dingen vertel jij toch man.

Ik denk dat we vooral best niet proberen hem te overtuigen. Pick your battles enzo
Ik zei het toch al 🙂

Terug
Bovenaan