Freelancers & Ondernemers

Ik betaal 150 euro/maand BTW inclusief. Daarmee is alles afgehandeld: BTW-aangifte, aangifte bedrijfsvoorheffing, opstellen en indienen balans vennootschap en aangifte personenbelasting. Ik kan qua kostprijs dus niet klagen als ik hier hoor wat anderen hier betalen.
Ik praat misschien wat voor onze winkel maar 1800 (+- 1500 exc btw) voor een vennootschap is zeer weinig.
Stel dat hij aan 75 eur per uur werkt - wat vandaag een laag tarief is - dan mag hij 20 uur werken aan uw dossier op jaarbasis. Zou me straf lijken dat dit alles voor hem coverd.

Aan diegene hier dat op zoek zijn naar een boekhouder, ga zeker niet voor de goedkoopste maar zoek iemand met goede referenties.

Als ik zie wat we soms overnemen van andere kantoren... ze hadden dan wel een goedkope boekhouder maar door fouten of slechte optimalisaties kost deze duizende euros meer per jaar.

@Apelords : Ik wou net hetzelfde zeggen.

Wij hebben ook al veel dossiers gehad waar de voorganger zeker niet de goedkoopste was maar de opvolging was toch ook niks waard, dus inderdaad zeker op referenties afgaan.
Door referenties komen bij ons ook de meeste klanten binnen.

Aan de andere kant is zo’n slecht opgevolgd dossier ook ergens wel ‘leuk’ voor ons, dan kunnen we direct tonen wat we waard zijn.

Ik blijf erbij dat ITAA wel eens meer op zo’n dingen mag focussen ipv kicken op shitregeltjes van antiwitwas en co.

Leuke opdracht voor een zelfstandige in de straat: aanleg tuin van de woning: 35k, wordt uiteraard volledig ingebracht als kost op de zaak, op factuur is dat dan aanleg parking en onderhoud. De parking zelf wordt wat aangevuld met spotgoedkope kiezelsteentjes.

Mss moet ik overwegen om een jobke bij de belastingen te nemen en op commissie werken, binnen het jaar kan ik rentenieren. Binnen de wat hardere sectoren wordt gefoefeld dat het geen naam heeft, bouw, tuinbouw, horeca, garages … hoeveel volk werkt daar eigenlijk op die controlediensten - 5 man voor Vlaanderen ofzo?

Laatst bewerkt:
Leuke opdracht voor een zelfstandige in de straat: aanleg tuin van de woning: 35k, wordt uiteraard volledig ingebracht als kost op de zaak, op factuur is dat dan aanleg parking en onderhoud. De parking zelf wordt wat aangevuld met spotgoedkope kiezelsteentjes.

Mss moet ik overwegen om een jobke bij de belastingen te nemen en op commissie werken, binnen het jaar kan ik rentenieren. Binnen de wat hardere sectoren wordt gefoefeld dat het geen naam heeft, bouw, tuinbouw, horeca, … hoeveel volk werkt daar eigenlijk op die controlediensten - 5 man voor Vlaanderen ofzo?

Stoort mij ook mateloos. Ik ken horecazaken , tuinbanken en schilders die tot 50% in het zwart doen. Bij mij is elke euro die binnenkomt aangegeven..

En dan nog vallen pakweg ambtenaren altijd over mijn voordelen zoals salariswagen of fancy IT setup terwijl dat echt een peulschil is. Maar ik slaap tenminste gerust.

Laatst bewerkt:

Mss moet ik overwegen om een jobke bij de belastingen te nemen en op commissie werken, binnen het jaar kan ik rentenieren. Binnen de wat hardere sectoren wordt gefoefeld dat het geen naam heeft, bouw, tuinbouw, horeca, garages … hoeveel volk werkt daar eigenlijk op die controlediensten - 5 man voor Vlaanderen ofzo?
Ook weer eentje die er bij controles worden uitgehaald hoor. Die parking zal ook privé gebruikt worden, en je mag er zeker van zijn dat de controleur gaat vragen naar de privefactuur ook.

Ook weer eentje die er bij controles worden uitgehaald hoor. Die parking zal ook privé gebruikt worden, en je mag er zeker van zijn dat de controleur gaat vragen naar de privefactuur ook.
In geen 1000 jaar vrees ik, parking is effectief voor bedrijf, niet de eerste keer trouwens hoor - mensen hebben jaren ”ervaring” om zo te werken, dat is gewoon standaard. Ik lig er niet wakker van hoor, via omwegen heb ik,ook wat voordelen maar dat gaat eerder om paar tienduizenden euro’s op een leven geen honderduizenden. Ook al is men hier op het forum niet veel gewend - zwart geld en prive zaken inbrengen zijn enkel in mijn straat goed voor hele Kapitalen - zo zelfstandigen onder elkaar, die regelen quasi alles …

In geen 1000 jaar vrees ik, parking is effectief voor bedrijf, niet de eerste keer trouwens hoor - mensen hebben jaren ”ervaring” om zo te werken, dat is gewoon standaard. Ik lig er niet wakker van hoor, via omwegen heb ik,ook wat voordelen maar dat gaat eerder om paar tienduizenden euro’s op een leven geen honderduizenden. Ook al is men hier op het forum niet veel gewend - zwart geld en prive zaken inbrengen zijn enkel in mijn straat goed voor hele Kapitalen - zo zelfstandigen onder elkaar, die regelen quasi alles …
Hier was de boekhouder daarrond heel duidelijk. Zorg dat uw factuur opgesplitst is in privé en vennootschap, en zie dat die percentages logisch zijn. Dus een oprit niet 80% vennootschap en 20% privé.

Geen idee of dit juiste topic is maar kan dit echt?

Man werkt als werknemer bij bedrijf, vrouw is zelfstandig (vrij beroep).
Man heeft bedrijfswagen maar gaat met de fiets (inclusief fietsvergoeding), vrouw gebruikt regelmatig de wagen van haar man zijn werk tijdens haar uren op haar job te doen (mag wss niet want is betaald vervoer imo en is tegen de regels van car policy maar soit)
Boekhouder van de vrouw geeft die wagen in als onkost (terwijl ze er dus 0 euro voor betaald).

Ik like :wtf: dat zou toch niet mogen kunnen

terwijl ze er dus 0 euro voor betaald
Als haar man VAA betaalt voor de bedrijfswagen én de carpolicy een ruime interpretatie toelaat wat betreft het inzetten van die bedrijfswagen door de partner van de man, dan is dat perfect mogelijk.

Ik ken iemand die na zijn uren les geeft als docent op een hogeschool, en (dik) kilometervergoeding incasseert voor zijn bedrijfswagen.

Als haar man VAA betaalt voor de bedrijfswagen én de carpolicy een ruime interpretatie toelaat wat betreft het inzetten van die bedrijfswagen door de partner van de man, dan is dat perfect mogelijk.

Ik ken iemand die na zijn uren les geeft als docent op een hogeschool, en (dik) kilometervergoeding incasseert voor zijn bedrijfswagen.
Maar je moet uw kosten toch kunnen bewijzen lijkt me?

En nee er staat in dat ze er geen betaalde diensten mee mogen doen.
Aangezien je extra betaald krijgt voor huisbezoeken is dat imo een betaalde dienst en mag het niet

Maar je moet uw kosten toch kunnen bewijzen lijkt me?

En nee er staat in dat ze er geen betaalde diensten mee mogen doen.
Aangezien je extra betaald krijgt voor huisbezoeken is dat imo een betaalde dienst en mag het niet
Aangezien je zegt dat het tijdens de job voor haar werk is denk ik dat je gewoon bedoelt dat ze belastingsvrij vergoed wordt voor beroepskilometers. da's een maximum bedrag per kilometer met de auto, het doet er niet toe wiens auto dat is of wat de werkelijke kosten zijn.

Facturen zal ze niet kunnen inbrengen want die zijn er niet.

Aangezien je zegt dat het tijdens de job voor haar werk is denk ik dat je gewoon bedoelt dat ze belastingsvrij vergoed wordt voor beroepskilometers. da's een maximum bedrag per kilometer met de auto, het doet er niet toe wiens auto dat is of wat de werkelijke kosten zijn.

Facturen zal ze niet kunnen inbrengen want die zijn er niet.
Hij sprak van echt de wagen in te geven (echt model etc want heeft andere sinds januari 2021 maar boekhouder had vorig jaar nog oude ingegeven omdat dat voordeliger was). Lijkt me dus niet kilometervergoeding (want dan moet je ook al gaan bijhouden hoeveel km exact etc)

Hij sprak van echt de wagen in te geven (echt model etc want heeft andere sinds januari 2021 maar boekhouder had vorig jaar nog oude ingegeven omdat dat voordeliger was). Lijkt me dus niet kilometervergoeding (want dan moet je ook al gaan bijhouden hoeveel km exact etc)

Kan toch niet zonder aankoopfactuur?

Misschien huurt ze de auto van hem? Dan kan in principe wel (de carpolicy kan en zal dat natuurlijk vaak verbieden) maar dan moet hij de huurinkomsten uiteraard wel aangeven, dat kan fiscaal voordelig zijn.

Iets anders lijkt me moeilijk want hij zal geen enkele factuur in handen hebben van die auto.

Ik ben onlangs voor mijn werk naar Nederland gereden met de bedrijfswagen van mijn vrouw, en heb daar een forfaitaire kilometervergoeding voor gekregen van mijn werkgever. Zolang mijn vrouw VAA betaalt voor persoonlijk gebruik van de bedrijfswagen, en haar werkgever het oké vindt dat ik als partner met die bedrijfswagen rijd voor mijn werk, lijkt er me niks mis met de kilometervergoeding die ik ontving.

Als je als freelancer niet per se een wagen nodig hebt (2 maal per maand vervoer nodig). Is het dan interessant om voor mobiliteitsbudget te opteren?

Da's de grote vraag he, is er al controle geweest? Want je kan proberen inbrengen wat je wilt, zolang er geen controle is geweest weet je niet of dat aanvaard wordt. Dan is het makkelijk om je rijk te rekenen terwijl er eigenlijk een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt...

Ik praat misschien wat voor onze winkel maar 1800 (+- 1500 exc btw) voor een vennootschap is zeer weinig.
Stel dat hij aan 75 eur per uur werkt - wat vandaag een laag tarief is - dan mag hij 20 uur werken aan uw dossier op jaarbasis. Zou me straf lijken dat dit alles voor hem coverd.

Aan diegene hier dat op zoek zijn naar een boekhouder, ga zeker niet voor de goedkoopste maar zoek iemand met goede referenties.

Als ik zie wat we soms overnemen van andere kantoren... ze hadden dan wel een goedkope boekhouder maar door fouten of slechte optimalisaties kost deze duizende euros meer per jaar.
Ik ben ooit ook gestart als "bijberoeper" en denk dat ik daardoor ook wat ben "blijven hangen" in ongeveer dezelfde (lage) maandelijkse kost toen ik de overstap naar "hoofdberoep/vennootschap" heb gemaakt.

En ik wil ook zeker niet afstrijden dat een goeie boekhouder (iemand die heel goed mee is én blijft met veranderlijke fiscaliteit) het extra geld waard is, maar dat hangt ook van de situatie af en uw eigen kennis.

Voor mij persoonlijk (freelance softwareontwikkelaar die voor 80% vanuit thuis werkt) let ik vooral op het onderstaande:
  • brutobezoldiging van minstens 45000 euro per jaar om in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief van vennootschapsbelasting (20%);
  • gebruik maken van vergoeding voor auteursrechten, indien contractueel mogelijk (volgens bestaande rulings vaak max 12,5% van omzet vennootschap uit contracten met die mogelijkheid);
  • dividend pas uitkeren vanaf 4de boekjaar om in aanmerking te komen voor VVPR-bis (15% onroerende voorheffing);
  • bureau verhuren aan vennootschap (in functie van KI en percentage oppervlakte) is ook interessant, want goedkoper dan nettoloon (relatief laag bedrag wel: in mijn geval 100 euro/maand, waarvan de helft voor partner is);
  • maaltijdcheques ook best uitbetalen (220 x 8 euro), want ook goedkoper dan nettoloon;
  • voor de hand liggend dat je maximaal gebruik maakt van VAPZ en IPT, want 100% aftrekbare kost;
  • voor mij persoonlijk (en waarschijnlijk in de meeste gevallen) is het VAA voor een bedrijfswagen interessanter dan een constructie à la "privéwagen verhuren aan vennootschap";
  • bij veel kosten "in het belang van de vennootschap" heb je zelf privé ook baat bij natuurlijk: bureau, bureaustoel, computer, laserprinter/scanner, headset, ...
  • en last but not least: investeringskrediet nemen voor voorafbetaling van vennootschapsbelasting.
Ik denk dat velen hier wel kunnen beamen dat voor een "one man show" als de mijne (of soortgelijk) de belangrijkste optimalisaties dan wel vermeld zijn.

Dan kan je nog discussiëren over een forfaitaire vergoeding (dag/maand) of een kilometervergoeding met de fiets, maar dat valt voor mij, door het vele thuiswerk, al in het water. En dan kan je ook nog discussiëren over type wagen (elektrisch/brandstof/hybride in combinatie met uw gebruik en situatie: zonnepanelen ja/nee), maar ik heb de bewuste keuze gemaakt om nog enkele jaren te doen met mijn tweedehandse dieselauto (fiscaal waarschijnlijk niet het beste - ik kijk de kat uit de boom komende jaren om elektrisch te gaan).

En dan kan je ook nog discussiëren over restaurantbonnetjes, wasmiddel, koffie, kledij, frisdrank, een tweede auto inschrijven op de zaak, ... maar dat noem ik eerder "kantjes eraf lopen" i.p.v. "optimalisaties". :)

Terug
Bovenaan