Freelancers & Ondernemers

Fair enough, ik had andere dingen gehoord (grootste kost zijn de uren en die hangen af van het aantal facturen dat moet ingeboekt worden) , maar jij spreekt uit eerste hand, dus dan neem ik dat graag aan.
Input loopt grotendeels automatisch, dat kost niets meer. De vraag naar het aantal facturen zal bij een offerte gesteld worden maar eerder om een idee te krijgen van de omvang van het dossier.
Het belang aan advisering wat zich vaak uit in voldoende gedetailleerde/geformuleerde notulen - jaarrekening - aangifte venbe speelt meer dan ooit. Een ondernemer moet meer dan ooit bij elke keuze die hij maakt rekening houden met de geldende spelregels.

Maar valt dat veel voor of heb je het over een situatie dat je niet zelf in de hand hebt zoals ziekte?

Het lijkt me dan ook verstandig om als zelfstandige niet enkel naar de uitgaven/belastingen te kijken maar ook naar je inkomstenstromen. Het lijkt me evident dat je zo snel mogelijk een pot geld aan kant zet zoday dat als je zonder inkomsten valt, er toch nog geld binnenkomt. Tuurlijk, je betaald er gegarandeerd belastingen op, maar het is ook wel een gegarandeerd inkomen los van je dag activiteit.

Ik ben iig van plan om zowel privé als zakelijk een extra inkomstenstroom op te bouwen los van mijn dagactiviteit als IT consultant. Ik denk in de eerste plaats aan dividenden (GVV's zijn daar perfect voor) en obligaties.
Het was ergens ook een bewuste keuze om een adempauze in te lassen, bezinnen en heroriënteren. Daarbij komend dat ik niet meer op alles spring wat een recruiter mij voorschotelt ongeacht hoe goed het betaald.

Ja daarom begin ik mij meer te focussen op de uitgaven dan eerder op het inkomen van de zaak. Onnodige kosten die gemaakt worden al zouden deze volledig aftrekbaar zijn probeer ik te vermijden. Zal bijvoorbeeld na de termijn van de lease wagen geen nieuwe meer nemen maar de huidige overkopen en enkele jaren verder mee rijden. De spaarpot is mijn geval nog altijd de vennootschap dus hoe minder ik daar moet uithalen hoe langer ik bij een mindere periode erop kan rekenen.

Ideaal zou natuurlijk zijn om meerdere inkomstenbronnen te hebben maar dan moet je ergens een neven activiteit opstarten, grootste obstakel is hier niet de kunde maar het gebrek aan tijd. Dividenden en obligaties zijn leuk maar zonder hier hopen kapitaal in pompen is de return imo hier redelijk minimaal.

Ik heb hier eens iets gelezen van indexering volgens agoria index. Waar vind ik die? Want vind die precies nergens terug. Of zit dat achter een paywall?

In België heb je een BTW kasticket nodig om restaurantkosten af te trekken. Binnenkort moet ik naar Frankrijk. Bestaat daar een equivalent of hoe moet ik restaurantkosten bewijzen in Frankrijk?

In België heb je een BTW kasticket nodig om restaurantkosten af te trekken. Binnenkort moet ik naar Frankrijk. Bestaat daar een equivalent of hoe moet ik restaurantkosten bewijzen in Frankrijk?
Je hebt helemaal geen btw kasticket nodig. Er zijn ook andere bewijsstukken zoals een betaalbewijs (visa of bankuittreksel).

Van Peteghem zou de vennootschapsbelasting willen verlagen naar 15% voor kmo's. Zelfs al zouden ze aan de vvprbis/liquidatiereserves beginnen morrelen lijkt het erop dat het zal blijven lonen om als freelancer aan de slag te blijven.

Bron: de tijd

Zou het een probleem zijn om met mijn vennootschap een ventilator te kopen?
Een model dat op mijn bureau zou kunnen.

Vandaag lijkt het echt wel moeilijk om te werken zonder :D

Van Peteghem zou de vennootschapsbelasting willen verlagen naar 15% voor kmo's. Zelfs al zouden ze aan de vvprbis/liquidatiereserves beginnen morrelen lijkt het erop dat het zal blijven lonen om als freelancer aan de slag te blijven.

Bron: de tijd
Laat ons eerlijk zijn, ze mogen het nog terug verhogen naar 30% en je gaat nog steeds een stuk beter zitten.

Geen probleem voor mij. Maakt het misschien interessant om meer te beleggen als zelfstandige ipv particulier.

Zou het een probleem zijn om met mijn vennootschap een ventilator te kopen?
Een model dat op mijn bureau zou kunnen.

Vandaag lijkt het echt wel moeilijk om te werken zonder :D
Waarom zou dat een probleem zijn?
Ik zit hier ook te werken achter een ventilator, is anders echt geen doen (en ik baal al als ik hem tijdens een call even moet afzetten). Wel eentje die ik jaren terug privé gekocht heb :p.

Waarom zou dat een probleem zijn?
Ik zit hier ook te werken achter een ventilator, is anders echt geen doen (en ik baal al als ik hem tijdens een call even moet afzetten). Wel eentje die ik jaren terug privé gekocht heb :p.

Ik probeer echt ver te blijven van zaken die zouden kunnen leiden tot discussie bij een eventuele controle :D.

Maar als iets zonder probleem met de zaak mag aangeschaft worden dan zou het spijtig zijn om dit in privé te kopen.

Ik probeer echt ver te blijven van zaken die zouden kunnen leiden tot discussie bij een eventuele controle :D.

Maar als iets zonder probleem met de zaak mag aangeschaft worden dan zou het spijtig zijn om dit in privé te kopen.
Daar gaan ze niet moeilijk over doen. Is nu ook niet de grote kost om over te vallen.

Mijn ventilator staat eigenlijk altijd aan mijn bureau, gebruik die nergens anders. Is zo’n dysontoestel dat kan koelen en warmen. In de winter zet ik die op als ik wat te koud heb, als je stilzit heb je des te sneller koud.

Ik doe dat ook meestal, maar mijn boekhouder zegt dat ge bij een controle beter wat zaken hebt om over te discussiëren. De controleur is content als ie wat kosten kan verwerpen.

Wat zijn trouwens de gevolgen als er iets ingebracht wordt wat niet mag? Wordt die kost gewoon verworpen, of komt daar sowieso nog een boete bovenop? Of delen ze alleen boetes uit als het te gortig is?

de kost wordt verworpen plus een boete.

Maar inderdaad ik heb toch ook altijd gehoord om toch beter wat dingen er in te steken die discutabel zijn zodat ze wat kunnen vinden bij controle zonder dat ze te diep moeten graven.

Maar verwacht u wel aan een boete op die dingen en verwerping. Maarja de verwerping komt er op neer dat het hetzelfde is alsofj e het particulier zou gekocht hebben dus dat moet je mentaal vna je afschuiven :-)

Simpel gezegd, stel ik koop een tv op de bv en wordt verworpen. Dan moet ik van privé naar bv het volledig bedrag van de tv storten?

Maar dat is geen boete he? Dacht boete alleen als er echt gefraudeerd wordt.
Er is altijd een boete mogelijk, er zijn twee opklimmende schalen die stijgen naarmate het aantal overtredingen in de laatste x jaar. Enerzijds de schaal voor fraude die start aan 50% en anderzijds één ter goeder trouw die start aan 10%.

De fiscus heeft een mogelijkheid de boete te laten vallen en gebruikt dat soms voor een onderhandeling maar standaard heb je altijd een boete als je na een controle moet bijbetalen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan