Freelancers & Ondernemers

Ik snap wel het argument rond "een vennootschap met werknemers moet minder belastingen betalen dan een eenmansvennootschap" nog altijd niet? Ik vind het veel logischer om het concept "eenmanszaak" af te schaffen dan het concept "e-bvba" van vroeger (kan nu met een gewone bv ook zeker?)

Ik snap wel het argument rond "een vennootschap met werknemers moet minder belastingen betalen dan een eenmansvennootschap" nog altijd niet? Ik vind het veel logischer om het concept "eenmanszaak" af te schaffen dan het concept "e-bvba" van vroeger (kan nu met een gewone bv ook zeker?)
Dan krijg je wel deze problemen:
Opstartkost eenmanszaak: 250 EUR
Opstartkost BV: +- 2500 EUR

Stopzetten eenmanszaak: 250 EUR
Stopzetten BV: +- 2500 EUR

Point still stands...
Trouwens vorige week een renting, taycan van 150k, zien passeren in een dossier met een slechte rekening-courant van 250k (aan de andere kant staan 250k liquidatiereserves). Was helemaal geen probleem voor de bank.
Fiscus legt zelf de spelregels vast voor debet rekening-courant, opnieuw geen probleem.
Alles zal afhangen van uw bankkantoor, maar ik heb evenzeer aanvragen zien geweigerd worden bij een rekening-courant van 100k, liquidatiereserves en jaarlijkse winst van 60k (+ gezonde sectoren zoals medische sector). Mijn aanvoelen is dat men er eerder strenger in geworden is, mede omdat banken vandaag de dag met 1 voet in een volle crisissituatie opnieuw meer risico lopen. En dat is dan ook het duidelijk advies en waarschuwing naar de klanten toe.

Ik ben momenteel werknemer en ben van plan om mijn vennootschap op te richtten. Ik en mijn vriendin hebben een bod gemaakt voor een huis en het werd aanvaard. Compromis tekenen we binnen de 2 weken. Tussen de compromis en akte kan er 2-4 maanden looptijd zitten. Ik heb een hypothecaire krediet nodig. Nu mijn vraag: Denken jullie dat ik nu al mijn vennootschap kan oprichtten en binnen 3 maanden startten als freelancer? Zal de bank dit weten en eventueel mijn krediet niet aanvaarden als ik deze move te snel maak?

Ideaal wacht ik 4 maanden voor het oprichtten van de vennootschap, maar ik zit momenteel op een project die ik zo snel mogelijk zou willen verlaten.
Ik weet niet of de bank er kan achter komen indien je niets zegt, maar ik raad toch aan om voorzichtig te zijn.

Een hypothecaire lening wordt toegekend op basis van je situatie *op dat moment*. En dan wil je natuurlijk een zo gunstig mogelijk beeld scheppen door 3 recente loonbrieven voor te leggen als werknemer, alsook je anciënniteit bij je huidige werkgever (net gestart in een job is een nadeel). Van zodra een bankier ook maar iets opvangt dat je van werk gaat veranderen, zelfs indien je werknemer blijft, dan kan die achterdochtig worden waardoor dit een negatieve invloed heeft op je dossier.

Conclusie: wachten tot het kredietaanbod in het bankkantoor ondertekend is alvorens je verdere stappen onderneemt. Het goede nieuws is dus dat je niet hoeft te wachten tot de aktedatum bij de notaris. Van zodra het contract bij de bank rond is, heb je je krediet vastgeklikt.

De enige manier waarop je hier een mouw kan aan passen, is door een lokale bankmedewerker te kennen die het dossier op de "juiste" manier gaat indienen bij de hoofdzetel. :wink:

Dan krijg je wel deze problemen:
Opstartkost eenmanszaak: 250 EUR
Opstartkost BV: +- 2500 EUR

Stopzetten eenmanszaak: 250 EUR
Stopzetten BV: +- 2500 EUR
Ja oké, maar daar kan misschien wel iets aan gedaan worden? Lijkt me grotendeels een administratieve kost die met een klein beetje IT weg kan vallen...

Hoe zit dat eigenlijk in het buitenland? Wij maken een onderscheid "vennootschap" wat verwijst naar meerdere vennoten die samen een rechtspersoonlijkheid starten. Maar in het buitenland heb ik de indruk dat het eerder "private" vs "business" is, en dat er geen onderscheid is tussen hoeveel mensen samen werken?

Ja oké, maar daar kan misschien wel iets aan gedaan worden? Lijkt me grotendeels een administratieve kost die met een klein beetje IT weg kan vallen...

Hoe zit dat eigenlijk in het buitenland? Wij maken een onderscheid "vennootschap" wat verwijst naar meerdere vennoten die samen een rechtspersoonlijkheid starten. Maar in het buitenland heb ik de indruk dat het eerder "private" vs "business" is, en dat er geen onderscheid is tussen hoeveel mensen samen werken?
Er zijn zoveel regeltjes en verplichtingen dat de tussenkomst van een accountant en notaris (en eventueel revisor) nodig is.
De mannen rekenen nu eenmaal goed door he :)

Ik moet voor het geld uiteindelijk nog werken en ik wil vooral sparen om later niet meer te moeten werken. Om dat te bereiken is iedere uitgaven er een te veel.
Same, ik geef dan liever meer uit aan VAPZ en GI zodat ik kan sparen dan foefelen om een extra scherm of laptop te bemachtigen als ik het niet echt nodig heb.

Ben wel te gierig om drank via privé te betalen 🙃 ik koop gewoon genoeg voor elke dag 1 blikje nalu en cola dus op zich niet zoveel

Is toch verschieten hoe hard uw vaste kosten er beginnen in te hakken als ge een aantal maanden zonder project zit. Er komt dan niets meer binnen op uw rekening terwijl alle kosten zoals leasing, boekhouder, sociale lasten en uitbetaling van uw eigen loon de rekening snel doet kelderen. Ik ben zelf eigenlijk nog maar een paar jaar bezig dus die buffer leek in theorie veel groter dan de praktijk heeft uitgewezen.

Same, ik geef dan liever meer uit aan VAPZ en GI zodat ik kan sparen dan foefelen om een extra scherm of laptop te bemachtigen als ik het niet echt nodig heb.

Ben wel te gierig om drank via privé te betalen 🙃 ik koop gewoon genoeg voor elke dag 1 blikje nalu en cola dus op zich niet zoveel
Hoe gaat dat in de praktijk? je gaat eenmaal per maand naar de winkel, koopt een paar dozen blikjes en vraagt hier factuur voor aan de kassamedewerker? Zijn er nog andere supermarktzaken die je inbrengt op die manier?

Een éénmanszaak kan zich vrij gemakkelijk omzetten naar een vennootschap. Naast de kwestie Maar als je effectief de berekening maakt is voor sommige het sop de kolen niet waard hoor. Je vergeet dat onder een vennootschap je uzelf ook nog altijd een loon moet uitkeren dat evenzeer belast wordt onder de PB (+ een VAA op uw wagen welke bij een éénmanszaak niet het geval is maar in mijn concreet geval wel maandelijks 200 EUR aan bedrijfsvoorheffing kost). Je moet niets, enkel als 5% op de VENB wil uitsparen, moet je minstens 45k uitkeren en zelfs daar zijn nog versoepelingen op. Op die eerste 45k kan je dan de maximale belastingvrije som toepassen, kostenforfait, woonbonus, VAPZ/sociale bijdragen, allerhande belastingverminderingen --> wat gaat het reël belastingtarief zijn op die 45k, denk je? 20-25% max ? Zo mogelijk nog intereessanter dan de 100-20*0.85 = 68 van hetgeen dat je in de vennootschap laat en via liquidatiereserve uitkeert. Neen, dat je 45k minimumbezoldiging moet uitkeren is een non-argument. Het cynische is dat veel boekhouders de berekening maken wat het meest interessant is: geen loon en alles in VENB aan 25% of wel nog loon en de 20% VENB meepikken voor eerste 100k winst.

Je moet uw winst nog uitkeren via een dividend, en ja een liquidatiedividend is ook nog altijd 15% (10% bij de aanleg en 5% bij uitkering). Punt is dat zelfs 100*0.8*0.85 = 68 nog steeds een pak interessanter is dan de 50% in de PB waar je al heel snel in valt. Het zou er nog aan mankeren dat je na amper 20/25% VENB te hebben betaald je die winst na belasting zonder extra heffing naar je privé kan uitkeren :crazy:
Een éénmanszaak heeft onmiddellijk zijn winst in zijn handen los van enige loonuitkering/belastbaar dividend. Klopt, maar ze betaalt daar een enorme fiscale meerprijs voor die niet te verantwoorden is. De administratieve kost aan een boekhouder is voor een éénmanszaak goedkoper + veel minder transparantie rond uw inkomsten/uitgaven. Dat is een vaak gehoorde dooddoener, maar dat klopt enkel als je geen dubbele boekhouding voert in de eenmanszaak en dat doen de meeste eenmanszaken die iet of wat omzet hebben wel. De NBB-factuur om de jaarrekening neer te leggen (200-300 €?) gaat het hem niet maken. Neen, wederom geen overtuigend argument. Een eenmanszaak die een dubbele boekhouding voert en 300 facturen heeft, zal qua boekhoudkosten niet veel goedkoper zijn dan een vennootschap met 300 facturen.

Als je effectief de totale case zou maken is het verschil marginaal hoor. Allesbehalve marginaal, zeker niet voor de vennootschappen met een omzet van > 200k (en zo zijn er meer dan je denkt).
Als ik puur voor mezelf de case maak leverde mijn vennootschap mij vorig boekjaar 10.800 EUR meer op, echter als ik daar de administratieve meerkost (4K aan software, éénmanszaak deed ik louter in excel) aftrek kom ik uit op een voordeel van 6.800 EUR. Daarvoor moet ik wel 5 jaar op mijn centen wachten, dus eigenlijk zou ik het nog moeten verdisconteren om het plaatje volledig te maken. Er is een voordeel maar al bij al gaat dat het gat niet dichtrijden. Dat men eens kijkt naar alle rulings die multinationals hebben lopen waarbij gigantische overwinsten buiten schot blijven ;). Die creëren tenminste werkgelegenheid (RSZ- en PB inkomsten) . Wat is de economische meerwaarde van een éénmansvennootschap? Ik zie geen enkele reden om die een fiscale incentive te geven tov een eenmanszaak of een loontrekkende.

Als werknemer zou ik in mijn branche vooral minder verdienen door het aandeelhoudersmodel waarbij men zoals in zoveel sectoren zo weinig mogelijk personeelskosten wil maken en de winst voor de aandeelhouders zo hoog mogelijk wil houden. Dat de "middle man" (= jouw consultancy firm) wegvalt, zorgt er natuurlijk voor dat je meer overhoudt, maar een (groot) deel van je extra verdiensten zijn door het gunstigere fiscaal en parafiscaal regime. Mijn brutoloon zou bewust laag gehouden worden met allerlei fiscale snufjes zoals nettovergoedingen, bedrijfswagen en auteursrechten. Zo kan je iedereen gaan aanvallen. Ik begrijp je punt niet? Ik val enkel de niet verdedigbare gunstigere fiscale behandelign van eenmansvennootschapjes aan tov eenmanszaken en loontrekkenden. Dat er optimalisatietruukjes zijn waar loontrekkenden ook van kunnen genieten (indien hun werkgever ze aanbiedt, wat wel een zeer belangrijke "if" is) --> bedrijfsleiders hebben die keuzevrijheid altijd) staat daar los van.

Plus de transparantie. Iedereen kan op basis van mijn naam in KBO mijn vennootschap terugvinden en doorklikken naar mijn jaarrekening. Bij een éénmanszaak ziet enkel de fiscus een exceloverzichtje van uw omzet en kosten ;).
Geldt enkelv oor BV, niet voor bvb. een Comm.V. Dus geen argument pro eenmanszaak.

Als het concept e-bvba inhoudt dat de totale belastingdruk gelijk wordt aan die van een eenmanszaak (= de tarieven PB): geen enkel probleem. De eenmanszaak mag direct op de schop.

En een vennootschap met werknemers heeft een grotere economische meerwaarde tov een eenmansvennootschap (RSZ-inkomsten langs werkgevers- en werknemerszijde, bedrijfsvoorheffing) . Daar mag dus gerust een fiscale incentive in de VENB tegenover staan.

Gelijke gevallen ( eenmanszaken en eenmansvennootshcappen en eigenlijk ook loontrekkenden want veel verschillen zijn er niet meer qua sociale verzekeringen om nog een groot verschil te verantwoorden) moet je op dezelfde manier behandelen, verschillende gevallen ( KMO/multionational tov eenmanszaak of e-bvba) moet je op een verschillende manier behandelen.

@LaCucaracha
Als je niets uitkeert als loon, van wat ga je dan leven?? Probeer dat eens aan de bank bij een hypothecair krediet verkocht te krijgen. Die mannen kijken maar naar 1 ding: uw loonfiche ;). Hoe ga je uw nutsvoorzieningen betalen zonder loon? Vanaf 1/1/2022 kan je niet meer uw facturen elektriciteit of verwarming ten laste nemen door de vennootschap als die vennootschap niet eigenaar is van het pand zelf, breng je ze toch in dat is dat belastbaar als een loonuitkering aan de werkelijk betaalde kost.
Je moet de TOTALE SOM maken om een vergelijking te maken: PB éénmanszaak versus Venbe+RV dividend+belasting op loonuitkering
Zoniet vergelijk je imo appelen met peren.
Een vennootschap moet alles elektronisch neerleggen, dat vraagt software en ja die is verschrikkelijk duur want die leveranciers profiteren daarvan (bij jaareinde rekenen ze zelf nog eens extra's door voor alle mogelijke updates naar de laatste formuleren bij te werken). Ik doe alles zelf, heb geen boekhouder, en dat kost mij 4.000 EUR bij kluwer aan softwarepakketten. Gewoon om een jaarrekening te kunnen opmaken en een aangifte VENBE in XBLR te kunnen neerleggen. Anderen betalen dat aan de werkuren van hun boekhouder. Eenmanszaak is amper werk, zal veel goedkoper zijn bij de boekhouder en in mijn persoonlijk geval was dat louter een excelleke bijhouden ;).

200k omzet, dat komt overeen met een dagfee van 900 EUR. Ik wil wel eens zien wie er op zijn eentje zonder personeel dat dagelijks bij elkaar raapt. Er zullen er zijn die zo'n fees verdienen maar de grote meerderheid aan freelancers zit eerder tussen de 500-750 per dag. En dan mag je al amper verlof nemen en geen perioden zonder project zitten.
Bij advocaten/accountants/revisoren of notarissen snap ik maar al te goed dat die hun aansprakelijkheid indekken met een vennootschap. Zelf moet ik VERPLICHT onder een vennootschap opereren als extern accountant, ik heb daarin geen vrije keuze. Idem voor bestuurders in grotere multinationals die hun loon onder een vennootschap inbrengen, ik snap evenzeer dat die hun bestuurdersaansprakelijkheid indekken via een vennootschap, je hebt immers geen full control over alles.

Al verwacht ik deze legislatuur geen grote wijzigingen meer. Bouchez gaat genoeg tegengas geven en geen enkele partij durft zo dicht tegen de verkiezingen nog grote wijzigingen doorvoeren, zeker wanneer men bij de verkiezingen al een grote afrekening verwacht (energiebeleid/aanpak corona/PFOS/overstroming Wallonië etc).
Men gaat wel nog stevig snoeien in de auteursrechten, daarvan staat het vast dat het misbruikt wordt ten nadelen van de staatskas.

Laatst bewerkt:
@LaCucaracha wij doen voor geen enkele eenmanszaak een dubbele boekhouding hoor (zelf niet bij die met 500K+ omzet waar het eigenlijk verplicht is). Reken voor een vennootschap ongeveer 2500 EUR meer kosten (350 vennootschapsbijdragen, 150 jaarrekening, 2000 boekhouding).

@iamhollywood niemand verplicht je die software aan te schaffen, een boekhouder had uw dossier goedkoper verwerkt :) Sinds wanneer moet een accountant werken onder een vennootschap?

Is toch verschieten hoe hard uw vaste kosten er beginnen in te hakken als ge een aantal maanden zonder project zit. Er komt dan niets meer binnen op uw rekening terwijl alle kosten zoals leasing, boekhouder, sociale lasten en uitbetaling van uw eigen loon de rekening snel doet kelderen. Ik ben zelf eigenlijk nog maar een paar jaar bezig dus die buffer leek in theorie veel groter dan de praktijk heeft uitgewezen.
Maar valt dat veel voor of heb je het over een situatie dat je niet zelf in de hand hebt zoals ziekte?

Het lijkt me dan ook verstandig om als zelfstandige niet enkel naar de uitgaven/belastingen te kijken maar ook naar je inkomstenstromen. Het lijkt me evident dat je zo snel mogelijk een pot geld aan kant zet zoday dat als je zonder inkomsten valt, er toch nog geld binnenkomt. Tuurlijk, je betaald er gegarandeerd belastingen op, maar het is ook wel een gegarandeerd inkomen los van je dag activiteit.

Ik ben iig van plan om zowel privé als zakelijk een extra inkomstenstroom op te bouwen los van mijn dagactiviteit als IT consultant. Ik denk in de eerste plaats aan dividenden (GVV's zijn daar perfect voor) en obligaties.

Ik moet toch @Apelords bijtreden hier, de software hoeft geen 4.000 euro/jaar te kosten.

Indien ik mij niet vergis kun je een jaarrekening ook manueel opmaken in de toepassing van de NBB, niet dat het praktisch is maar als het voor jezelf is en je wil besparen...
Qua boekhoudpakket kun je ook iets goedkoper nemen zoals Octopus bijvoorbeeld (252 €/jaar).

De module vennootschapsbelasting en Accon jaarrekening zal inderdaad wel iets van 1.500-1.750 euro excl. btw per module kosten indien ik het mij goed herinner.
Nu als je zelf accountant met eigen dossiers bent heb je die software toch nodig voor klanten, dus dan is het niet echt fair om te zeggen dat je dit voor jezelf aanschaft.

@LaCucaracha
Als je niets uitkeert als loon, van wat ga je dan leven?? Eerst enkele jaren 45k uitkeren en na 5 jaar leef je van de liquidatiereserveschijven. Probeer dat eens aan de bank bij een hypothecair krediet verkocht te krijgen. Die mannen kijken maar naar 1 ding: uw loonfiche ;). Echt niet hoor er zijn banken die "bulletkredieten" aanbieden waarbij je kapitaal aflost op ritme van het vrijvallen van je liquidatiereserves

Hoe ga je uw nutsvoorzieningen betalen zonder loon? Zie hierboven, en Vanaf 1/1/2022 kan je niet meer uw facturen elektriciteit of verwarming ten laste nemen door de vennootschap als die vennootschap niet eigenaar is van het pand zelf, breng je ze toch in dat is dat belastbaar als een loonuitkering aan de werkelijk betaalde kost. I know, goed dat ze daar al een mouw aan gepast hebben, want was ook een niet verdedigbaar voordeel voor zelfst. bedrijfsleider. Maar je kan die kosten afwentelen op je vennootschap ( geen privé cashflow voor nodig) en die VAA meepakken voor je 45k. Twee vliegen in 1 klap.
Je moet de TOTALE SOM maken om een vergelijking te maken: PB éénmanszaak versus Venbe+RV dividend+belasting op loonuitkering
Zoniet vergelijk je imo appelen met peren. Wel, maak die som eens voor pakweg 150- 200k belastbare winst (kosten reeds afgetrokken) . Wat komt er als beste uit? Je moet IPT zelfs niet in de equation opnemen.
Een vennootschap moet alles elektronisch neerleggen, dat vraagt software en ja die is verschrikkelijk duur want die leveranciers profiteren daarvan (bij jaareinde rekenen ze zelf nog eens extra's door voor alle mogelijke updates naar de laatste formuleren bij te werken). Ik doe alles zelf, heb geen boekhouder, en dat kost mij 4.000 EUR bij kluwer aan softwarepakketten Dat is jouw keuze. Indien dat bedrag jaarlijks is: je bent goed zot, besteed dat uit aan een boekhouder en je zal goedkoper af zijn. . Gewoon om een jaarrekening te kunnen opmaken en een aangifte VENBE in XBLR te kunnen neerleggen. Anderen betalen dat aan de werkuren van hun boekhouder. Eenmanszaak is amper werk, zal veel goedkoper zijn bij de boekhouder en in mijn persoonlijk geval was dat louter een excelleke bijhouden ;).Zelfs al is de adminsistratie iets duurder, dan nog weegt dat niet op tegen alle andere voordelen die een bedrijfsleider heeft tov een eenmanszaak.

200k omzet, dat komt overeen met een dagfee van 900 EUR. Ik wil wel eens zien wie er op zijn eentje zonder personeel dat dagelijks bij elkaar raapt. For real? 30-40% van de 40+ advocaten (geen enkele advocaat houdt het zo lang vol, tenzij er voldoende duiten tegenover staan) , notarissen, artsen, boekhouders, (IT-) consultants die al enkele jaren bezig zijn, managementvennootschappen van directieleden van grotere bedrijven, Hell, quasi al het IPT-cliënteel van de verzekeraar . Er zullen er zijn die zo'n fees verdienen maar de grote meerderheid aan freelancers zit eerder tussen de 500-750 per dag. En dan mag je al amper verlof nemen en geen perioden zonder project zitten.
Bij advocaten/accountants/revisoren of notarissen Probeer dat maar eens aangesprakelijk te stellen. snap ik maar al te goed dat die hun aansprakelijkheid indekken met een vennootschap. Zelf moet ik VERPLICHT onder een vennootschap opereren als extern accountant, ik heb daarin geen vrije keuze. Idem voor bestuurders in grotere multinationals die hun loon onder een vennootschap inbrengen, ik snap evenzeer dat die hun bestuurdersaansprakelijkheid indekken via een vennootschap, je hebt immers geen full control over alles. Dat is toch wederom naast de kwestie? Het punt is dat het fiscale geen enkele rol zou mogen spelen bij de keuze hoe een zelfstandige zich organiseert? Ik heb nooit beweerd dat er - naast het fiscale- geen andere redenen zijn waarom een zelfstandige ervoor opteert zich te organiseren via een vennootschap. Want die kunnen er wel degelijk zijn. Alleen kiest een minderheid enkel om die reden voor een vennootschap. Jij pikt er nu net die minderheid uit, maar dat zijn net de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Al verwacht ik deze legislatuur geen grote wijzigingen meer. Bouchez gaat genoeg tegengas geven en geen enkele partij durft zo dicht tegen de verkiezingen nog grote wijzigingen doorvoeren, zeker wanneer men bij de verkiezingen al een grote afrekening verwacht (energiebeleid/aanpak corona/PFOS/overstroming Wallonië etc). Helaas, dat is echt een irritant, belachelijk ventje en dat zeg ik wederom als niet-socialist. In die visienota staan echt zeer goeie dingen, maar hij schiet het direct af.
Men gaat wel nog stevig snoeien in de auteursrechten, daarvan staat het vast dat het misbruikt wordt ten nadelen van de staatskas. One down, a million achterpoortjes en onlogische fiscale koterijen to go.

@LaCucaracha wij doen voor geen enkele eenmanszaak een dubbele boekhouding hoor (zelf niet bij die met 500K+ omzet waar het eigenlijk verplicht is). Reken voor een vennootschap ongeveer 2500 EUR meer kosten (350 vennootschapsbijdragen, 150 jaarrekening, 2000 boekhouding).

@iamhollywood niemand verplicht je die software aan te schaffen, een boekhouder had uw dossier goedkoper verwerkt :) Sinds wanneer moet een accountant werken onder een vennootschap?
Fair enough, ik had andere dingen gehoord (grootste kost zijn de uren en die hangen af van het aantal facturen dat moet ingeboekt worden) , maar jij spreekt uit eerste hand, dus dan neem ik dat graag aan.

Hoe gaat dat in de praktijk? je gaat eenmaal per maand naar de winkel, koopt een paar dozen blikjes en vraagt hier factuur voor aan de kassamedewerker? Zijn er nog andere supermarktzaken die je inbrengt op die manier?
Ik laat AH leveren terwijl dat 50m van mijn deur is :unsure: Voor factuur moet ge bij AH laten leveren

Terug
Bovenaan