Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hangt er wat vanaf hoe je dat ziet natuurlijk - voor een doorsnee werknemer is dat een extra maandloon bvb. Het is een groot verschil in perceptie voor iemand die dat bedrag per week verdient of per maand. Iemand zoals mijn collega (die uit loondienst komt) voelt zich sinds de overstap als God in Frankrijk - die gaat van een bruto loon zonder voordelen naar een quasi optimale situatie.Algemeen toch veel potentiële miserie voor on average 1-3k...
Mja het is niet dat dat geld uit de lucht gevallen komt, daar staan wel nog altijd prestaties tegenover. De kost wordt ingebracht maar je moet hem wel nog altijd dragen. Zoals het voorbeeld met 30k die hier onlangs gepasseerd is, je moet toch al even bezig zijn voor je 30k zomaar kan missen aan een folieken.. Ik sta altijd wat sceptisch tegenover het idee dat een zelfstandige 'God in Frankrijk' is, het is en blijft werken en er zijn een resem nadelen die een werknemer niet heeft (onbetaald verlof, wat bij ziekte - zeker als beginnend zelfstandige, bijkomende uren administratie die niet betaald zijn etc).Hangt er wat vanaf hoe je dat ziet natuurlijk - voor een doorsnee werknemer is dat een extra maandloon bvb. Het is een groot verschil in perceptie voor iemand die dat bedrag per week verdient of per maand. Iemand zoals mijn collega (die uit loondienst komt) voelt zich sinds de overstap als God in Frankrijk - die gaat van een bruto loon zonder voordelen naar een quasi optimale situatie.
Dat klopt enerzijds wel allemaal, anderzijds kan je als freelance IT'er wel gewoon leven als god in Frankrijk hoor. Mijn nettoloon zit niet zo immens veel achter dat van de premier bvb... (Al heeft die ongetwijfeld nog wel 20 andere bronnen van inkomsten). Dan kan je eigenlijk "wel eens zot doen".Mja het is niet dat dat geld uit de lucht gevallen komt, daar staan wel nog altijd prestaties tegenover. De kost wordt ingebracht maar je moet hem wel nog altijd dragen. Zoals het voorbeeld met 30k die hier onlangs gepasseerd is, je moet toch al even bezig zijn voor je 30k zomaar kan missen aan een folieken.. Ik sta altijd wat sceptisch tegenover het idee dat een zelfstandige 'God in Frankrijk' is, het is en blijft werken en er zijn een resem nadelen die een werknemer niet heeft (onbetaald verlof, wat bij ziekte - zeker als beginnend zelfstandige, bijkomende uren administratie die niet betaald zijn etc).
Alles hangt ervan af hoelang je al bezig bent eh. Ik neem nu voor het eerst 4 weken verlof van de zomer (dat is inclusief de feestdagen), verdeeld over juli en augustus, gelukkig is mijn rate hoog genoeg om met die 2 weken die ik elke maand werk toch mijn vaste kosten en mijn loon te dekken maar niet-dringende kosten stel ik bewust uit. Voorbije jaren heb ik gewoon 2 weken genomen in de zomer. Rond september mag je al weer in de buidel tasten voor sociale lasten/VAPZ afrekening.Dat klopt enerzijds wel allemaal, anderzijds kan je als freelance IT'er wel gewoon leven als god in Frankrijk hoor. Mijn nettoloon zit niet zo immens veel achter dat van de premier bvb... (Al heeft die ongetwijfeld nog wel 20 andere bronnen van inkomsten). Dan kan je eigenlijk "wel eens zot doen".
Maar, als je niet met geld kan om gaan, doet het er ook niet toe hoeveel geld je binnen krijgt he, dan ben je altijd gedoemd om te falen...
Ik reken nu vooral dat ik met 1 maand werken ongeveer 3 maanden vakantie kan nemen.Alles hangt ervan af hoelang je al bezig bent eh. Ik neem nu voor het eerst 4 weken verlof van de zomer (dat is inclusief de feestdagen), verdeeld over juli en augustus, gelukkig is mijn rate hoog genoeg om met die 2 weken die ik elke maand werk toch mijn vaste kosten en mijn loon te dekken maar niet-dringende kosten stel ik bewust uit. Voorbije jaren heb ik gewoon 2 weken genomen in de zomer. Rond september mag je al weer in de buidel tasten voor sociale lasten/VAPZ afrekening.
Wij hopen volgend jaar een kindje te kunnen verwelkomen, die periode wil ik no matter what minstens 4 maand thuis zijn, zonder op mijn privé verloning te moeten inboeten en daardoor bijvoorbeeld te moeten besparen op de aankopen voor de baby. En daarbij wil ik niet in de problemen komen moest ikzelf of iemand binnen mijn gezin ooit langdurig medische hulp nodig hebben. Zeg nooit 'bij ons gebeurt het niet', iemand in mijn freelance netwerk heeft eerder dit jaar te horen gekregen dat haar 8 jarig kind kanker heeft, zij is momenteel niet aan het werk. Ik wil voldoende reserve hebben voor dat soort zaken.
Hoe langer je bezig bent hoe meer reserves je natuurlijk hebt. Na 2,5 jaar heb ik ook een mooi bedrag aan reserves staan, meer dan ik had durven dromen, maar om nu te zeggen dat ik mij 300% op mijn gemak zou voelen moest ik of iemand in mijn gezin ernstig zou ziek vallen, dat zou ik niet durven zeggen.
.Verlof moet wel nog in de planning van de klant passenIk reken nu vooral dat ik met 1 maand werken ongeveer 3 maanden vakantie kan nemen.
Ik ben nu 4 jaar bezig en heb dus ook genoeg reserves staan voor zo'n 12 jaar.
Je kan altijd pech hebben he, en ik wil daar ook wel op voorbereid zijn. Maar als werknemer met een kind met kanker ben je echt nog veel slechter af hoor.
En het is een enorme luxe om geen verlof te moeten nemen, maar wel zoveel verlof te kunnen nemen als je zelf wil imo.
. Beste periode is tussen 2 projecten in, al is het dan ook nog altijd opboksen tegen een 'kan je zo snel mogelijk beginnen' en een 'kan je niet nog wat langer blijven'
. Mijn huidig project loopt in september af en heb mijn grote deadline 30 juni gehad, nu is het wat uitbollen en moeten ze die 4 weken off maar slikken. Volgende klant ligt toch al vast. Tussen kerst en nieuw heb ik mij opgeofferd als back-up, nu kan een ander dat maar doen
.Ik dacht dat ik lifestyle inflation ergens op uw roadmap heb gelezenIk ben nu 4 jaar bezig en heb dus ook genoeg reserves staan voor zo'n 12 jaar.
.Bwa, dat valt nogal mee hoorIk dacht dat ik lifestyle inflation ergens op uw roadmap heb gelezen.
Persoonlijk vind ik meer vrijheid mijn "winst" als freelancer. Koop je veel leuke spullen is de vrijheid weg. Maar dat is misschien vrijheid voor anderen.
.
, maar als ze mij opslag willen geven ga ik niet klagen 
Als ze het niet kunnen weten moet je het minimum nemen: 40% (dus 60% verwerpen).De aftrekbaarheid van brandstof is afhankelijk van de CO2 uitstoot van de wagen. Ik rij echter met de wagen van een kennis die niet van de zaak is. Hoe controleert de fiscus dan met welke wagen ik rij en bijgevolg hoeveel ik mag aftrekken?
Idem, door al die aankopen geef je uw vrijheid op.Ik dacht dat ik lifestyle inflation ergens op uw roadmap heb gelezen.
Persoonlijk vind ik meer vrijheid mijn "winst" als freelancer. Koop je veel leuke spullen is de vrijheid weg. Maar dat is misschien vrijheid voor anderen.
Alles hangt ervan af hoelang je al bezig bent eh. Ik neem nu voor het eerst 4 weken verlof van de zomer (dat is inclusief de feestdagen), verdeeld over juli en augustus, gelukkig is mijn rate hoog genoeg om met die 2 weken die ik elke maand werk toch mijn vaste kosten en mijn loon te dekken maar niet-dringende kosten stel ik bewust uit. Voorbije jaren heb ik gewoon 2 weken genomen in de zomer. Rond september mag je al weer in de buidel tasten voor sociale lasten/VAPZ afrekening.
Ik dacht dat ik lifestyle inflation ergens op uw roadmap heb gelezen.
Je kan ook rekenen in jaaromzet, net als je als werknemer uw loon kan laten oppotten op de zichtrekening. Ik zet gewoon maandelijks standaard zoveel mogelijk over naar de spaarrekening en probeer daar zo weinig mogelijk aan te komen. Ik kom daar bijvoorbeeld enkel aan als de fiscus op het einde van het jaar passeertDeze manier van denken snap ik niet heel goed. Voor mij is dat volledig losgekoppeld. Ja, augustus is een maand waar de omzet wat lager ligt, maar dat is toch ingecalculeerd in je jaaromzet... Die omzet is dan ook waar het om draait, en niet eens een maand waarin je wat verlof neemt?
Wat maakt het dan verder uit of je nu 2 weken in juli en 2 in augustus neemt, of meteen de hele maand augustus?
Mja, maar wat is "veel"? Koop u elke 2 jaar een smartphone, elke 3 jaar een laptop en smartwatch/sportwatch, elke 4 jaar een vaste PC, elke 4-5 jaar een auto, elk jaar 1 of andere leuke tech gadget, en ga zo maar door, en je komt nog niet eens een beetje in de buurt van wat heel wat andere beroepen qua onkosten hebben terwijl je qua omzet (afhankelijk van je expertise en ervaring natuurlijk) wel veel binnenhaalt.
En van zodra je kan beginnen uitkeren (VVPRbis/liquidatiereserves) keer je jezelf jaarlijks een bedrag uit waarvan de gemiddelde werknemer even moet gaan zitten mocht je het aan zijn of haar neus hangen.
Dus ja, je kan heel comfortabel leven en dan nog ben je een pak meer aan het binnenharken en heb je die vrijheid nog.
. Met inderdaad als doel zo veel mogelijk op een later tijdstip te kunnen uitkeren.Ik kan de gegevens opgeven van de wagen van een familielid, of kan je dat niet?Als ze het niet kunnen weten moet je het minimum nemen: 40% (dus 60% verwerpen).
Ik vind dat het op dit forum nog meevalt met valse bescheidenheid. Mijn freelance collega's destijds deden vaak alsof ze amper konden rondkomen...Blij te lezen dat er toch een aantal leden zijn die maar al te goed weten waar de verschillen zich situeren. Eigenlijk ontbreekt er een sub -forum in het loon topic voor zelfstandigen - waarbij dan ook de optimalisaties vertaald worden naar een netto loon, al dan niet uitgesteld.
In feite wordt een groter deel van het loon buiten het sociaal systeem gehouden, beetje gelijkaardig als de resem mogelijkheden voor werknemers, met dat verschil dat zelfstandigen daar gewoon beter in zijn dan de logge loonadministraties van werkgevers die het nalaten de mogelijkheden te benutten of waar de overheid zich gaat moeien en beperkingen gaat opleggen.
Je kan ook rekenen in jaaromzet, net als je als werknemer uw loon kan laten oppotten op de zichtrekening. Ik zet gewoon maandelijks standaard zoveel mogelijk over naar de spaarrekening en probeer daar zo weinig mogelijk aan te komen. Ik kom daar bijvoorbeeld enkel aan als de fiscus op het einde van het jaar passeert. Met inderdaad als doel zo veel mogelijk op een later tijdstip te kunnen uitkeren.
), daarna 2 "rustige" maanden. Na indienen jaarrekening de resterende bedrijfsvoorheffing en de aanslag voor aanleggen liquidatiereserve en/of uitkeren van liquidatiereserve of dividend.