Ja, slim qua reclame vind ik het inderdaad niet...Ach zo.
Maar het schept dus wel weer de perceptie bij het publiek van de frauderende zelfstandige.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, slim qua reclame vind ik het inderdaad niet...Ach zo.
Maar het schept dus wel weer de perceptie bij het publiek van de frauderende zelfstandige.
.een steelstofzuiger voor mijn bedrijfswagenZelfs een stofzuiger?
Is dat niet een beetje overdreven als IT freelancer die niet echt een dedicated bureau heeft maar gewoon thuis werkt?

Iedereen kan foefelen, de vraag is wat er gaat gebeuren als er controle is geweestZoals reeds gemeld is mijn collega (technisch ontwerper bij werkgever en extra job als ontwerper van logo's/folders) eveneens freelancer en probeert hij er ook wat voordeel bij te doen:
- op regelmatige basis frisdrank bestellen (geen 24 blikjes ofzo maar meteen een halve pallet, wat niet opgedronken wordt is direct verkocht aan collega's waaronder ikzelf)
- koopt 2 laptops maar de factuur vermeld er maar 1 + wat extra werk, handig voor de kinderen
- blijkbaar zijn er nogal wat handelaars die er geen probleem van maken om een product als iets anders te factureren - heeft zelfs een mobilhome voor op reis gehuurd die als bestelwagen op de factuur komt te staan
foefelen - niet meer van deze tijd, alles officieel![]()
.Iedereen kan foefelen, de vraag is wat er gaat gebeuren als er controle is geweest.
Heel veel randvoorwaarden natuurlijk: welke controles, hoe gaan ze het aantonen - maar ik beken ook hoor, ik heb de laatste 10 jaar mss al voor 40K zonder BTW en met een reeks kortingen gekocht via zelfstandigen in kennissenkring. Voor alles is wel iets te verzinnen, moest ik het lijstje hier opsommen - denk dat menig forumlid zou achterover vallen van de zaken die er allemaal tussen staan, creativiteit kent geen grenzen hé:Iedereen kan foefelen, de vraag is wat er gaat gebeuren als er controle is geweest.
, maar het kan natuurlijk wel, zo een radiator is in feite geen slechte koeler.Ik denk dat het toch wel wat complexer ligt dan dat. Een controleur mag u niet zeggen hoeveel geld jij aan een laptop mag uitgeven. Maar als er vermoeden is van fraude, mag er plots véél meer hoor. Anders koop ik mij morgen een laptop voor 30k€ bij de lokale zwembadplaatser hoor...Een controleur mag nooit een 'opportuniteitsbeoordeling' doen. Als op die factuur 1 computer staat mag een controleur dat in principe niet in vraag stellen, of die pc nu 500 EUR kost of 2500 EUR, daar mag een controleur zich niet over uitspreken. Jij moet alleen aantonen dat jij een computer nodig had.
Ik heb voorbeeld zelf vorig jaar een laptop op de zaak gekocht, doordat alle software voor mijn beroep zodanig zwaar beveiligd is en continu wordt geupdate is mijn huidige laptop eigenlijk wat te licht. Ik heb na 1 jaar amper nog ruimte op mijn laptop over, terwijl ik die strikt puur professioneel gebruik. Als ik vandaag een 2e laptop koop kan ik dat perfect verklaren waarom dat 'noodzakelijk' was voor mijn normale bedrijfsuitvoering (wat ik niet ga doen, ga zolang mogelijk mij proberen behelpen met mijn huidig toestel).
Vermoeden van fraude bij de aankoop van een pc lijkt mij toch moeilijk aan te tonen. Tenzij je inderdaad compleet erover gaat en met een factuur van 30k staat te zwaaien.Ik denk dat het toch wel wat complexer ligt dan dat. Een controleur mag u niet zeggen hoeveel geld jij aan een laptop mag uitgeven. Maar als er vermoeden is van fraude, mag er plots véél meer hoor. Anders koop ik mij morgen een laptop voor 30k€ bij de lokale zwembadplaatser hoor...
.Een controleur mag nooit een 'opportuniteitsbeoordeling' doen. Als op die factuur 1 computer staat mag een controleur dat in principe niet in vraag stellen, of die pc nu 500 EUR kost of 2500 EUR, daar mag een controleur zich niet over uitspreken. Jij moet alleen aantonen dat jij een computer nodig had.
Ik heb voorbeeld zelf vorig jaar een laptop op de zaak gekocht, doordat alle software voor mijn beroep zodanig zwaar beveiligd is en continu wordt geupdate is mijn huidige laptop eigenlijk wat te licht. Ik heb na 1 jaar amper nog ruimte op mijn laptop over, terwijl ik die strikt puur professioneel gebruik. Als ik vandaag een 2e laptop koop kan ik dat perfect verklaren waarom dat 'noodzakelijk' was voor mijn normale bedrijfsuitvoering (wat ik niet ga doen, ga zolang mogelijk mij proberen behelpen met mijn huidig toestel).
Die pc op zich niet. Maar die pallet met drank die er op een veel te snelle tijd door gaat, waarschijnlijk wel.Vermoeden van fraude bij de aankoop van een pc lijkt mij toch moeilijk aan te tonen. Tenzij je inderdaad compleet erover gaat en met een factuur van 30k staat te zwaaien.
Als die factuur vermelding maakt van 1 pc en het bedrag is redelijk, dan gaat dat niet opvallen.
Dat praat het zeker niet goed, maar kom we weten dat Belgen er graag de kantjes vanaf lopen op elk mogelijk vlak.
Daar houden die mannen zich niet mee bezig.Controleur kan inderdaad moeilijk bij jou concluderen dat je meer dan 1 laptop hebt gekocht. Echter als je een laptop XXXX hebt staan op je factuur voor 2500€ en controleur merkt dat bij alle andere leveranciers daar 1000€ voor gevraagd wordt dan gaan er belletjes rinkelen.
Niet alleen ga jij grondiger gecontroleerd worden maar je leverancier mag ook bezoekje verwachten. Als dien z'n stock dan niet klopt (lees minder in stock dan gefactureerd) dan gaat het ook geen goeie dag zijn.
Dan komt BTW controleur er ook nog eens bij.
Een controleur mag nooit een 'opportuniteitsbeoordeling' doen. Als op die factuur 1 computer staat mag een controleur dat in principe niet in vraag stellen, of die pc nu 500 EUR kost of 2500 EUR, daar mag een controleur zich niet over uitspreken. Jij moet alleen aantonen dat jij een computer nodig had.
Die logo's is ook maar zus en zo hoor, stelt niet veel voor maar wel een zegen om onder auteursrechten te vallen - je besteld dan bvb T-shirts en voor een drankencentrale staat er dan een logo van een blikje op. Iedereen happy.Mja een week een 'bestelwagen' huren, nota bene als 1) ontwerper van logo's en 2) als bijberoep. Veel bonter kan je het toch niet maken.

Dat noem ik dan een 'atypische aankoop' die je inderdaad verder kan gaan onderzoeken.Mja een week een 'bestelwagen' huren, nota bene als 1) ontwerper van logo's en 2) als bijberoep. Veel bonter kan je het toch niet maken.
(ik heb nog den audit bij coca cola gedaan, dat was voor heel ons team een proeffestijn om zoveel mogelijk nieuwigheden te proberen uit de koelkast die daar ter beschikking van alle bezoekers stond -> wat ook wel weer tot extra sales leidt als die smaak u bevalt), daar gaat een controleur zich niet mee bezig houden.Dat noem ik dan een 'atypische aankoop' die je inderdaad verder kan gaan onderzoeken.
Maar een laptop heeft vrijwel elke ondernemer nodig. Zelf frisdrank, wat als jij nu een klant hebt die ieder bezoekje meerder cola's drinkt(ik heb nog den audit bij coca cola gedaan, dat was voor heel ons team een proeffestijn om zoveel mogelijk nieuwigheden te proberen uit de koelkast die daar ter beschikking van alle bezoekers stond -> wat ook wel weer tot extra sales leidt als die smaak u bevalt), daar gaat een controleur zich niet mee bezig houden.

Zoals ik al zei, wat als die een klant of een werknemer of medefreelancer heeft die net veel drinkt. Daar mag een controleur zich niet over uitspreken. Dat is een verbruiksgoed en valt niet meer na de feiten te controleren.maar dat is dan weer niet atypisch voor een frisdrankenproducent
Een halve pallet blikjes in een week tijd kan dan wel weer atypisch zijn voor een it'er.
Idem voor de laptop : product zelf kan niet atypisch zijn maar bedrag wel. Tuurlijk niet zo gemakkelijk vast te stellen tenzij er echt over maar dubbele van prijs begint toch al raar te zijn. Beste is gewoon zeggen dat je je nieuwe laptop hebt laten vallen en je opnieuw 1 hebt moeten kopen. Geef dan 1 door aan je kinderen. Dat is ook niet iets waar controleurs achter zitten te zoeken.
Controleur kan inderdaad moeilijk bij jou concluderen dat je meer dan 1 laptop hebt gekocht. Echter als je een laptop XXXX hebt staan op je factuur voor 2500€ en controleur merkt dat bij alle andere leveranciers daar 1000€ voor gevraagd wordt dan gaan er belletjes rinkelen.