Freelancers & Ondernemers

Ik heb dat gedaan om op te starten. Maar kan je inderdaad weinig winst uit halen ofzo.
Enige voordeel dat ik zie is dat je op het eind vd rit de auto netto kan verkopen. Geen btw af te dragen en ook geen meerwaardebelasting.

dus aan 580/dag mag ik rekenen op 5800 netto/maand? Is toch een duidelijke verbetering t.o.v. 3400 netto :p Aan 10.5 is het net geen verdubbeling zelfs.
Excuses voor het quoten van paar pagina's terug, maar ik keer mijn eigen geen 10x uit :unsure:
Ik heb 500 dagtarief, maar keer 2200 netto uit (plus kleine extra vergoedingen zoals huur, GWE)

Mijn boekhouder had aangeraden om 'klein' loon uit te keren omwille van belastingen

Excuses voor het quoten van paar pagina's terug, maar ik keer mijn eigen geen 10x uit :unsure:
Ik heb 500 dagtarief, maar keer 2200 netto uit (plus kleine extra vergoedingen zoals huur, GWE)

Mijn boekhouder had aangeraden om 'klein' loon uit te keren omwille van belastingen

Natuurlijk, maar in de X10 berekening zit +- alles wat je direct of indirect uitkeert. Dus je loon dat je maandelijks uitkeert, maar ook dividenden.

Dat kan ik sowieso de eerste maanden niet doen want heb een hypotheek van 1300 voor huurappartement in Brussel dat nog niet verhuurd is. Ik wil die hypotheek ook naar beneden brengen dus heb cash nodig.

Dinsdag en woensdag naar Techorama geweest en wat connection gezegd met de ondernemingen daar. Cronos is een goede eerste stap maar afgaande van de reacties van anderen daar, daarom niet de beste🤣

Zijn er die ervaring hebben met Accountable?

Laatst bewerkt:
Dinsdag en woensdag naar Techorama geweest en wat connection gezegd met de ondernemingen daar. Kronos is een goede eerste stap maar afgaande van de reacties van anderen daar, daarom niet de beste🤣

Cronos ;)

En let heel goed op met reacties over "Cronos" - Cronos is een gigantisch moederbedrijf van vele kleinere clusters en bedrijven, en ervaringen kunnen gigantisch verschillen afhankelijk van met welk bedrijfje je in contact bent.

Ik durf wel zeggen dat wij binnen onze cluster zeer bekend staan voor kwaliteit en kennis - en ook goed omgaan met freelancers.

Haha Ik denk altijd aan deze Kronos/Cronus. Mijn excuses.

En idd dat was ook duidelijk op die conference. Heel veel verschillende dochterondernemingen, soms met sterk overlappende kernactiviteiten.

In mijn geval Cloudfuel vs. Arxus, Exsertus. Nu goed. Ze helpen enorm. Ze hebben mijn CV onder handen genomen om het iets, ehm, interessanter te maken voor hun klanten. Ze doen dat vrijblijvend, zodat ik zeker verkocht geraakt.

Goedkopere opstart omdat je niet via notaris was de voornaamste reden voor mij maar je hebt nog de voordelen van een onderneming.

Cronos ;)

En let heel goed op met reacties over "Cronos" - Cronos is een gigantisch moederbedrijf van vele kleinere clusters en bedrijven, en ervaringen kunnen gigantisch verschillen afhankelijk van met welk bedrijfje je in contact bent.

Ik durf wel zeggen dat wij binnen onze cluster zeer bekend staan voor kwaliteit en kennis - en ook goed omgaan met freelancers.
Zijn er veel BI / data bedrijfjes? Want als nee, dan hebt gullie net 1 van onze goei mensen gerecruit (rotzak :tongue:)

Laatst bewerkt:
Haha Ik denk altijd aan deze Kronos/Cronus. Mijn excuses.

En idd dat was ook duidelijk op die conference. Heel veel verschillende dochterondernemingen, soms met sterk overlappende kernactiviteiten.

In mijn geval Cloudfuel vs. Arxus, Exsertus. Nu goed. Ze helpen enorm. Ze hebben mijn CV onder handen genomen om het iets, ehm, interessanter te maken voor hun klanten. Ze doen dat vrijblijvend, zodat ik zeker verkocht geraakt.
Exsertus kan ik alleszins aanraden!

Zijn er veel BI / data bedrijfjes? Want als nee, dan hebt gullie net 1 van onze goei mensen gerecruit (rotzak :tongue:)
Er zijn er veel :p maar dat is een ander cluster :p. Wel grappig dat je zelfs binnen zo'n groot bedrijf precies altijd dezelfde mensen ziet terugkomen.

Iemand die een goeie reden heeft waarom sommigen kiezen voor een commanditaire vennootschap ipv een BV?
Goedkopere opstart zonder notaris en nog een bijkomend voordeel is dat je jaarrekening niet publiek is.
Nadeel is dat je persoonlijk nog altijd verantwoordelijk bent bij faillissement. Maar bij IT consultancy lijkt me dat zeer straf, zeker met BA verzekering.

Ik heb dat gedaan om op te starten. Maar kan je inderdaad weinig winst uit halen ofzo.
Ik verhuur mijn privé wagen aan een marktconforme huurprijs. Hier mag je de gemaakte kosten aftrekken en dit wordt als roerend inkomen belast (30%). Dit levert me een 500 euro netto per maand op..

De vennootschap huurt de wagen dus zoals bij een gewone leasing en er wordt vaa aangerekend.

Ik verhuur mijn privé wagen aan een marktconforme huurprijs. Hier mag je de gemaakte kosten aftrekken en dit wordt als roerend inkomen belast (30%). Dit levert me een 500 euro netto per maand op..

De vennootschap huurt de wagen dus zoals bij een gewone leasing en er wordt vaa aangerekend.
Er is een verschil tussen wat jij denkt dat het netto oplevert en wat het werkelijk oplevert.
Afhankelijk van welke wagen precies kan het een kleine optimalisatie zijn.

In sommige gevallen is zal je zelf netto minder overhouden.
Zie eenvoudig voorbeeld wagen een wagen met een VAA 2000, 140 CO2 en 1000 EUR maandelijkse huur

A) 100.000 winst zonder verhuur van een auto
Netto na vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing: 68.000

B) 100.000 winst met verhuur van een auto

Vennootschap
Winst: 90.000 (100.000 - 12.000 + 2000)
Netto na vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing: 60.350

Privé: 12.000 - 3060 - 2000 = 6.940
60.350 + 6.940 = 67.290

68000 > 67290

Samengevat: de marginale belastingdruk van vennootschappen is slechts 32%, waardoor je 68% overhoudt (op voorwaarde dat je de winst pas na enkele jaren uitkeert). Veel "optimalisaties" zorgen ervoor dat je amper meer (of zelfs minder) dan die 68% overhoudt. Veel optimalisaties zijn dus maar wat gemorrel in de marge. Je kan als freelancer dan beter een dag extra werken ipv die dag te spenderen aan fiscale optimalisatie.

Als een werknemer van zijn baas 1000 euro extra (loonkost) krijgt, houdt hij daar ongeveer 320 euro netto van over.
Als een freelancer van zijn klant 1000 euro extra krijgt, houdt hij daar 680 euro netto van over.

Er is een verschil tussen wat jij denkt dat het netto oplevert en wat het werkelijk oplevert.
Afhankelijk van welke wagen precies kan het een kleine optimalisatie zijn.

In sommige gevallen is zal je zelf netto minder overhouden.
Zie eenvoudig voorbeeld wagen een wagen met een VAA 2000, 140 CO2 en 1000 EUR maandelijkse huur

A) 100.000 winst zonder verhuur van een auto
Netto na vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing: 68.000

B) 100.000 winst met verhuur van een auto

Vennootschap
Winst: 90.000 (100.000 - 12.000 + 2000)
Netto na vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing: 60.350

Privé: 12.000 - 3060 - 2000 = 6.940
60.350 + 6.940 = 67.290

68000 > 67290
Maar in A heb ik dan geen wagen? Als je daar ook een wagen van aftrekt (die je leased en vanwaar het totale bedrag naar de leasemaatschappij gaat) dan is optie B toch zoizo interessanter?

Maar in A heb ik dan geen wagen? Als je daar ook een wagen van aftrekt (die je leased en vanwaar het totale bedrag naar de leasemaatschappij gaat) dan is optie B toch zoizo interessanter?
Die lease moet je prive ook betalen he.
Dan is je vergelijking gewoon TCO prive of vennootschap, waarbij vennootschap meestal wint.

En puur financieel gezien op einde boekjaar - haal je er met een BV meer uit dan Comm?
Neen, waarom denk je dat? Fiscaal gezien is er geen verschil, beiden vallen onder het vennootschapsrecht dus inzake belastingstarieven is er geen verschil. Het enige verschil is dat de boekhoudkundige verplichtingen iets beperkter zijn (geen opmaak en publicatie van de jaarrekening), maar dat tarief bij een boekhouder is op jaarbasis wel vrij beperkt.

Je moet hier de afweging maken of je al dan niet zelf aansprakelijk wil zijn en of je de opstartmodaliteiten wilt vermijden of niet. Als freelance IT'er/financer is uw risico hoe dan ook beperkt gezien de weinige investeringen dus kan het wel nog rendabel zijn. Plan je echter om een kantoorruimte te kopen, wagen op lange termijn te leasen, te investeren in dure software,... vind ik de beperkte kost van een oprichting niet opwegen tegen de voordelen van beperkte aansprakelijkheid.

Terug
Bovenaan