Freelancers & Ondernemers

Mijn schilder werkt alleen, en die heeft ook een vennootschap, ook aanpakken dan?
Aanpakken... Ik pleit voor een gelijke fiscale en parafiscale bijdrage ongacht hoe je je juridsch en administratief wilt organiseren.
Als jij dat aanpakken noemt. Ik noem dat de evidentie zelve.
Mooi onderbouwd argument ook :thumb:

Die vraag is natuurlijk onmogelijk door mij te beantwoorden...

Maar het lijkt mij realistisch te veronderstellen dat een persoon werkt t.o.v. de voordelen verbonden aan het werk.

Dat ter zijde mag het systeem gerust de schop op. Ik zal mij dan vervolgens aanpassen naar mijn nieuwe optimum. Of dat meer opbrengt voor de samenleving is daarom geen gegeven. Wat ik wel lastig vind is dat m'n het systeem zou aanpassen voor opbrengsten uit het verleden.

Aanpakken... Ik pleit voor een gelijke fiscale en parafiscale bijdrage ongacht hoe je je juridsch en administratief wilt organiseren.
Als jij dat aanpakken noemt. Ik noem dat de evidentie zelve.
Zalig populistisch argument ook :thumb:

En hoe zou je dat dan concreet willen zien? Vennootschapsbelasting optrekken naar 35% voor vennootschappen waar maar één bestuurder of bezoldigde in zit?

En hoe zou je dat dan concreet willen zien? Vennootschapsbelasting optrekken naar 35% voor vennootschappen waar maar één bestuurder of bezoldigde in zit?
Dan werk je met 2 of 3 freelancers/artsen/... samen.

Moeilijker en minder flexibel, paar schaalvoordelen misschien.

Bijvoorbeeld ofwel de minimumbezoldiging voor verlaagd tarief nog meer verhogen en verschil tussen verlaagd tarief en normaal tarief verhogen.
Belastingkortingen toestaan voor vennootschappen die minstens x aantal mensen vast in dienst hebben en ze minstens x € bezoldiging toekenne.
Veel pistes die dienstig kunnen zijn voor het uiteindelijke doel er voor zorgen dat de keuze voor een vennootschap of niet fiscaal neutraal wordt.
Andere piste is om ze gewoon te onderwerpen aan de PB.

Misschien moeten we minder kijken naar de vergelijking tussen vennootschap of eenmanszaak.
Laten we veronderstellen dat iedereen een vennootschap opricht omwille van fiscale redenen.

Is een taxatievoet van 32-35% dan te verantwoorden voor een zelfstandige?
Het zijn toch de zelfstandige ondernemers die meer risico's pakken, die zorgen voor tewerkstelling, die een lager pensioen hebben, die een kleiner sociaal vangnet hebben, ...

Misschien moeten we minder kijken naar de vergelijking tussen vennootschap of eenmanszaak.
Laten we veronderstellen dat iedereen een vennootschap opricht omwille van fiscale redenen.

Is een taxatievoet van 32-35% dan te verantwoorden voor een zelfstandige?
Het zijn toch de zelfstandige ondernemers die meer risico's pakken, die zorgen voor tewerkstelling, die een lager pensioen hebben, die een kleiner sociaal vangnet hebben, ...
Meer risico wordt beloond door een hoger potentieel inkomen, niet door lagere belasting. En zorgen voor tewerkstelling is ook maar van welke kant je het bekijkt, je kan ook zeggen dat het de werknemers zijn die het mogelijk maken dat anderen werkgevers worden. Bovendien denk ik dat dat niet echt de discussie is. Het gaat niet over "echte" bedrijven met werknemers en echte risico's, het gaat erom dat als je hetzelfde werk doet als werknemer, eenmanszaak of vennootschap, je fiscaal heel anders behandeld wordt, dat er daar geen echte verantwoording voor is.

Meer risico wordt beloond door een hoger potentieel inkomen, niet door lagere belasting. En zorgen voor tewerkstelling is ook maar van welke kant je het bekijkt, je kan ook zeggen dat het de werknemers zijn die het mogelijk maken dat anderen werkgevers worden. Bovendien denk ik dat dat niet echt de discussie is. Het gaat niet over "echte" bedrijven met werknemers en echte risico's, het gaat erom dat als je hetzelfde werk doet als werknemer, eenmanszaak of vennootschap, je fiscaal heel anders behandeld wordt, dat er daar geen echte verantwoording voor is.
Is het doel van een "echt" bedrijf dan een zo hoog mogelijk aantal werkplaatsen te vervullen of waardecreatie?

Maar waarom de vennootschap aanpakken? Schaf "eenmanszaak" af...

Uiteindelijk geef je @LaCucaracha wel gelijk hé, in de praktijk is het toch ook zo... 90% (ruwe schatting) van de éénpersoonsvennootschappen zijn vennootschappen omdat ze fiscaal voordeliger zijn.
Oprechte vraag van iemand die zeker geen expert is in de materie: Zouden die 90% dan niet eerder een Comm V (moeten) opstarten in plaats van een BV? Als fiscaal de reden is, dan is een Comm V toch interessanter? Of ben ik fout.

Oprechte vraag van iemand die zeker geen expert is in de materie: Zouden die 90% dan niet eerder een Comm V (moeten) opstarten in plaats van een BV?
Comm V zit je nog steeds met een stille vennoot.
Ok, dat kan je partner zijn maar als je uit elkaar gaat zit je met aandeeloverdrachten etc etc.

Uiteindelijk betaal je misschien 500 EUR meer voor een BV, en je krijgt er meteen de beperkte aansprakelijkheid bij.

Is het doel van een "echt" bedrijf dan een zo hoog mogelijk aantal werkplaatsen te vervullen of waardecreatie?
Nee, maar de "truc" die freelancers via een vennootschap werken toepassen is inkomen dat eigenlijk beroepsinkomen is, uit te keren als dividend, een vergoeding voor kapitaal. De meeste freelancer-vennootschappen hebben onrealistische rendementen van honderden of duizenden % op hun eigen vermogen. Maar da's enkel zo omdat ze zichzelf veel te weinig loon uitkeren.

Geen enkele freelancer zou dergelijk gigantische dividenden uitkeren moest er een investeerder in de vennootschap zitten.

Da's bij de "echte" bedrijven niet of veel minder het geval.

Oprechte vraag van iemand die zeker geen expert is in de materie: Zouden die 90% dan niet eerder een Comm V (moeten) opstarten in plaats van een BV? Als fiscaal de reden is, dan is een Comm V toch interessanter? Of ben ik fout.
Ik heb dat hier vorige keer ook gezegd, en toen kwamen de argumenten als "jamaar, een BV is inzichtelijker voor klanten" etc. Dus dan zijn dat plots goeie redenen om een BV op te richten. Maar als het gaat over het fiscale, dan is plots dat de énige reden waarom mensen een BV oprichten.

Als je met enkele partners in een vennootschap moet zitten?
Ik doelde eerder dat niet elke "freelancer" een IT'er is.

Grappige quote, de eerste zin op de Cronos website is hier wel van toepassing:
Opgericht in 1991 is De Cronos Groep geëvolueerd van een éénmansbedrijf naar een grotere groep met 7000 medewerkers. Oorspronkelijk werd de groep opgericht voor en door technologie mensen met de uitdrukkelijke bedoeling om die mensen te helpen doorgroeien indien gewenst tot en met het ondernemerschap toe.

Ondertussen is dit mission statement verbreed en is de groep verrijkt met mensen uit de creatieve sector die goed communiceren met de ‘business mensen’ en die perfect samenwerken met De Cronos Groep IT-mensen om tot de meest creatieve en technologisch beste oplossing voor klanten te komen.

Als je partner ook freelance consultant is, en je zit samen in een vennootschap en keren beiden een loon uit, valt zoiets dan te verdedigen?

Maar waarom de vennootschap aanpakken? Schaf "eenmanszaak" af...
Eenmanszaken kunnen wel handig zijn voor heel kleine activiteiten, als iemand als hobby wat confituur maakt en er een centje aan verdient zou je dan meteen verplicht worden een vennootschap op te richten. En je klost nog steeds het probleem niet op dat er een grote discrepantie is tussen werknemers en zelfstandigen qua taxatie. Er is natuurlijk het sociaal luik, zelfstandigen zijn minder beschermd dus moeten ook minder bijdragen maar het verschil gaat veel verder dan dat en eigenlijk is er daar geen goede reden voor.

Terug
Bovenaan