Ik ging posten in de bedrijfswagenthread, maar hoort hier misschien wat beter thuis. Gaat over mijn overwegingen voor volgende wagen, misschien dat sommigen hier ook een mening hebben over wel/niet of voor- of nadelen die ik over het hoofd zie.
Half vorig jaar wat geflirt met het idee om als volgende wagen een e-tron GT te nemen, maar ik blijf het moeilijk vinden voor mezelf om zo'n kost te verantwoorden.
Daarom was ik eigenlijk op een andere piste beland, maar ik heb in het kader van de wijzigende fiscaliteit ook een piste 2 bedacht. Wijzigende fiscaliteit: vanaf 01/01/2023 belastingsaftrek brandstof PHEV beperkt tot 50% max (ipv zelfde aftrekpercentage als de wagen zelf), vanaf 01/07/23 loopt aftrekbaarheid PHEV's ook terug. Besteldatum is hierbij allesbepalend. Dus een PHEV bestellen voor 01/01/2023 = gedurende hele looptijd blijft deze in fiscaal voordelig regime, 100% aftrekbaar, inclusief brandstof.
Ik heb nu een Audi A6 Avant 40 TDI (diesel dus), 3 jaar oud, renting loopt af in maart 2023. (afkoopwaarde 16% nieuwprijs dus ik koop hem dan over voor een dikke 8K). Auto heeft nu net geen 80K km, binnen 1 jaar waarschijnlijk rond de 100K.
- Piste 1: A6 overkopen, en nog een jaar of 3 in de zaak houden tot hij een 160K km heeft. Het is dan 2026, dan moet er wel iets nieuw komen want vanaf 2027 wordt het al lastig om met een Euro 6d Temp diesel in LEZ's binnen te komen. Niet het einde van de wereld, maar ik wil daar m'n hoofd niet over breken. Vervanger zal dan zeker een BEV worden, zit ik ook niet mee in, maar iets minder handig naar range toe (ja, ik ben het type mens dat graag 2K km rijdt om ergens op reis te gaan, ja, daar zijn ook alternatieve oplossingen voor
)
- Piste 2: dit jaar nog een PHEV (benzinehybride) bestellen, bvb. A6 Avant TFSIe, en de huidige wegdoen wanneer de PHEV wordt geleverd. Ik vermoed dat wanneer ik eind 2022 bestel, het zeker tot Q3 2023 zal duren eer ik de nieuwe zal geleverd krijgen. Die wagen zal het gemakkelijk trekken tot 2029-2030.
- Voordelen: de hele looptijd blijven brandstof en wagen 100% aftrekbaar, stukje goedkoper dan premium EV's van dat formaat (meerkost brandstof wordt zo makkelijk tenietgedaan), duidelijk lager VAA dan ik nu heb, geen issues met reizen/range tot 2030, en ik blijf een top gezinswagen met alle ruimte hebben gedurende al die tijd.
- Nadelen: wat minder winst in 2023-2024-2025 dan scenario 1 (want afgeschreven wagen = geen rentingkosten meer). Maar dat wordt deels gecountered door lager VAA/hogere aftrekbaarheid. En de betere jaren volgen dan nog eind dit decennium wanneer de PHEV zou afgeschreven zijn en ik hem nog een paar jaar in de zaak hou.
Piste 2 lijkt mij eigenlijk vrij aantrekkelijk. Nog wel wat tijd om erover te beslissen natuurlijk, maar indien iemand nog overwegingen heeft die ik niet had waarom piste 1 of 2 slim of net dom, laat maar weten.