Freelancers & Ondernemers

Omdat je dan enkel nog de onderhoudskosten hebt maar de auto zelf afbetaald is? Of omdat je hem particulier overkoopt en dan doorverkoopt met winst?

Dat eerste. Dat particulier overkopen en doorverkopen met winst is eigenlijk niet echt een ding normaal gezien, want je zou je wagen aan een realistische waarde moeten verkopen naar je privé. Als je dan achteraf 5K winst op neemt... Maar ook: in dit tweede geval moet je natuurlijk weer een nieuwe wagen kopen op de zaak en dat schrijft ook wel weer een en ander af in waarde. Dan is de paar K winst die je neemt op een eventuele doorverkoop (privé) al snel ondergeschikt aan de afschrijfing die je over een paar jaar op een nieuwe wagen realiseert.

Extra puntje waar je wel moet rekening mee houden:
50% aftrekbare kosten (gok ik?) vs VAA. Het kan best zijn dat uw VAA meer wordt dan wat je wint door hem in de vennootschap te houden he.

Voorbeeld: een Boxster van 5 jaar oud met een catalogusprijs van 75k€ heeft een VAA van 457€ bruto of dus 2742€ netto per jaar.
427€ verkeersbelasting dus nog 2300€ per jaar over om brandstof, verzekering, onderhoud en banden mee te betalen.

Deze begrijp ik niet direct? Bedoel je dan dat je beter doorverkoopt aan privé zodat er geen sprake meer is van VAA?
En dan met kilometervergoeding werken?

Dat eerste. Dat particulier overkopen en doorverkopen met winst is eigenlijk niet echt een ding normaal gezien, want je zou je wagen aan een realistische waarde moeten verkopen naar je privé. Als je dan achteraf 5K winst op neemt... Maar ook: in dit tweede geval moet je natuurlijk weer een nieuwe wagen kopen op de zaak en dat schrijft ook wel weer een en ander af in waarde. Dan is de paar K winst die je neemt op een eventuele doorverkoop (privé) al snel ondergeschikt aan de afschrijfing die je over een paar jaar op een nieuwe wagen realiseert.

Deze begrijp ik niet direct? Bedoel je dan dat je beter doorverkoopt aan privé zodat er geen sprake meer is van VAA?
En dan met kilometervergoeding werken?
Jup, dat kan beter uitkomen. Afhankelijk van de Running cost en effectief aantal gereden km's.

Jup, dat kan beter uitkomen. Afhankelijk van de Running cost en effectief aantal gereden km's.

OK. Ik bekijk het eens met de boekhouder dan. VAA zit nu rond de 4K bruto denk ik.

Ik ga het wel afwegen tegen de wijzigende fiscaliteit. Eind 2022 nog snel een TFSIe (met veel korting?) bestellen die ik vervolgens vele jaren oprij (eerst op de zaak en dan in privé) kan ook nog een interessante piste zijn.

Iets wat hieraan gelinkt is, dat VAA is toch maar een rare constructie als je er eens over nadenkt? Je betaalt kosten met je vennootschap, dus je bent echt geld kwijt. En dan wordt er door het VAA hier een waarde op geplakt van het voordeel dat je privé geniet, en betaal je hierop personenbelasting. Maar zo word je belast op een voordeel, dat je zelf hebt betaald...

Zo goedkoop is die wagen in de vennootschap ook niet, je kan bv. maar 50% van de kost aftrekken dus bespaar je 50% x 20% belastingen. Bij 100% aftrekbaarheid bespaar je ook maar 20% belastingen. Garages spreken altijd van een prijs ex. BTW, maar je kan maar 35-50% van de BTW recupereren, 50-65% van de BTW betaal je wel nog altijd.. Met covid begon ik erover na te denken dat een wagen privé hebben bijna goedkoper lijkt te worden dan in vennootschap + VAA als je er maar weinig km's mee rijdt. Maar veel te complex voor mij om dit hard te maken.

Het eerste argument zal zijn: het is nog altijd voordeliger dan het uit te keren als privéloon. Ja, maar ik vergelijk met het werkelijk alternatief: uitkeren via liquidatie/vvpr-bis, niet via loon.

Laatst bewerkt:
OK. Ik bekijk het eens met de boekhouder dan. VAA zit nu rond de 4K bruto denk ik.

Ik ga het wel afwegen tegen de wijzigende fiscaliteit. Eind 2022 nog snel een TFSIe (met veel korting?) bestellen die ik vervolgens vele jaren oprij (eerst op de zaak en dan in privé) kan ook nog een interessante piste zijn.
Daar is dat zeker een optie aangezien verkeersbelasting daar gaat wegvallen he. Dus al een kost minder om af te trekken. Dan wordt de keuze voor km-vergoeding sneller interessant.

Om mijn iX3 als voorbeeld te nemen. Nu zit die in vennootschap, want 5 jaar 100% aftrekbaar.
200€ VAA per maand.

Maar na die 5 jaar is de Running cost aftrekbaar. Dat is banden+onderhoud+verzekering (kan gratis opladen bij klant). Dan is het dus een pak voordeliger om hem privé te zetten.

Om mijn iX3 als voorbeeld te nemen. Nu zit die in vennootschap, want 5 jaar 100% aftrekbaar.
200€ VAA per maand.

Maar na die 5 jaar is de Running cost aftrekbaar. Dat is banden+onderhoud+verzekering (kan gratis opladen bij klant). Dan is het dus een pak voordeliger om hem privé te zetten.
hoeveel kilometers doe je per jaar? hoeveel beroepsmatige?

Maar hoe loopt die definitie als mijn kantoor op hetzelfde adres is als mijn huis... (Oprechte vraag, nooit deftig antwoord op gevonden).
40-dagen regel vermoed ik?

Als je 40+ keer van thuis plaats A naar plaats B rijdt, dan doe je een verplaatsing naar een vaste inrichting.
Dus 15 cent per gereden kilometer voor die verplaatsing.

40-dagen regel vermoed ik?

Als je 40+ keer van thuis plaats A naar plaats B rijdt, dan doe je een verplaatsing naar een vaste inrichting.
Dus 15 cent per gereden kilometer voor die verplaatsing.
Maar die regel gaat specifiek over het "thuis vertrekken" he, terwijl in mijn situatie ik evengoed van op kantoor vertrek.

Maar die regel gaat specifiek over het "thuis vertrekken" he, terwijl in mijn situatie ik evengoed van op kantoor vertrek.

De plaats waar de aanwezigheid van de werknemer of de bedrijfsleider gedurende het belastbare tijdperk 40 dagen of meer bedraagt, wordt door de belastingadministratie als een vaste plaats van tewerkstelling aangemerkt. Deze 40 dagen moeten niet noodzakelijk op elkaar volgen.

Wanneer een werknemer of bedrijfsleider zich met de bedrijfsauto verplaatst van zijn woonplaats naar een plaats van tewerkstelling die niet de belangrijkste plaats van zijn beroepsactiviteit is maar waar hij 40 dagen of meer aanwezig is, dan wordt deze plaats van tewerkstelling als vast beschouwd en zal er een voordeel van alle aard voor die wagen moeten berekend worden.

Via circulaire is de administratie nader ingegaan op het begrip ‘vaste plaats van tewerkstelling’. Zo zal als een vaste plaats van tewerkstelling aangemerkt worden, de plaats waar de aanwezigheid van de werknemer gedurende het belastbare tijdperk 40 dagen of meer bedraagt. Deze 40 dagen moeten niet noodzakelijk op elkaar volgen. Die aanwezigheid moet beoordeeld worden naar de feitelijke omstandigheden, waarbij het duidelijk moet zijn dat het om een wezenlijke vorm van tewerkstelling gaat, hetgeen de aanwezigheid gedurende slechts een korte tijd per dag uitsluit.
Volgens de belastingadministratie gelden de bepalingen uit de circulaire nr. Ci.RH.241/573.243 (AOIF 46/2007) dd. 6.12.2007 inzake de “40 dagen” – regel nog steeds voor de vaststelling van de vaste plaats van tewerkstelling.

Vooral projectmatige tewerkgestelde werknemers zoals bv. IT-consultants, auditors, ed. worden getroffen door deze maatregel. Wanneer de periode van 40 dagen bij dezelfde klant worden overschreden, dan aanziet de administratie de locatie van de klant immers als een vaste plaats van tewerkstelling. Daardoor zijn dergelijke verplaatsingen te beschouwen als zijnde woon-werkverplaatsingen.

enoeg is vvpr-bis niet van toepassing hier, geen volstort kapitaal in Comm. V. dus blijf met liquidatiereserves werken.
Fair regime, enkel spijtig van de lange wacht termijn (5j)
VVPR-bis per definitie niet van toepassing indien CommV? Of is dat geen algemene regel?
Aangezien ik ook een CommV heb momenteel.

Vanaf hoeveel km is het interessanter om te werken via kmvergoeding?
Moet die vraag niet eerder zijn "bij welk type wagen".
Zonder alle berekeningen te doen denk ik dat je met een EV of PHEV weinig profijt kan doen om deze prive te nemen en met km vergoeding te werken. Als je echter wel graag een sportwagen hebt dan kan het wel interessanter zijn.
Dit ifv de aftrekbaarheid en VAA.

Los van die +-0.36 cent mag je ook als alternatief je werkelijke kosten bijhouden (verzekering, brandstof, inschrijving, jaarlijkse kost, onderhoud, etc) en dan u werk kilometers bijhouden en dan procentueel gaan verdelen tov u totale kilometers per jaar. Mijn boekhouder doet dit zo voor enkele klanten en wordt aanvaard.

Moet die vraag niet eerder zijn "bij welk type wagen".
Zonder alle berekeningen te doen denk ik dat je met een EV of PHEV weinig profijt kan doen om deze prive te nemen en met km vergoeding te werken. Als je echter wel graag een sportwagen hebt dan kan het wel interessanter zijn.
Dit ifv de aftrekbaarheid en VAA.

Los van die +-0.36 cent mag je ook als alternatief je werkelijke kosten bijhouden (verzekering, brandstof, inschrijving, jaarlijkse kost, onderhoud, etc) en dan u werk kilometers bijhouden en dan procentueel gaan verdelen tov u totale kilometers per jaar. Mijn boekhouder doet dit zo voor enkele klanten en wordt aanvaard.
Neen, zelf EV en PHEV kan zelfs voordelig zijn.
Het hangt af van de verhouding en het aantal beroepsmatige*/private kilometers EN de restwaarde is belastingsvrij bij private verkoop (tenzij je fraudeert en een deel zo ontvangt).
*echte beroepsmatige verplaatsingen, dus geen woon-werk.

Terug
Bovenaan