Freelancers & Ondernemers

Vandaag is het vaak voordeliger om niets te doen en je laten taxeren aan devoordelige vennb + roerende voorheffing.
Mensen vinden de gekst mogelijke 'onkosten' uit om toch maar minder belastingen moeten te betalen.

True

ik heb momenteel zelfs geen firmawagen in afschrijving en betwijfel of er snel ene komt. Mijn auto rijdt nog prima. Ok, ik ga iets meer belastingen betalen maar is nog altijd verre van het bedrag dat ik zou moeten dokken om een perfect werkende auto te vervangen.

Vandaag is het vaak voordeliger om niets te doen en je laten taxeren aan devoordelige vennb + roerende voorheffing.
Mensen vinden de gekst mogelijke 'onkosten' uit om toch maar minder belastingen moeten te betalen.
Zeker, enkel de onkosten doen die je echt nodig hebt. Niet kosten maken om kosten te maken.
Maar als je dan toch een nieuwe gsm wil ...

Hier is zo de grootste kost die ik heb ingebracht "50% van oprit". Die oprit moest er sowieso komen he

Dit toch gewoon? Ik steek alles in liquidatie. Andere gekke systemen kosten direct meer werk en moeite, waardoor je extra winst direct weg is naar administratie, overhead feas, kosten voor adviseurs, banken, verzekeraars etc.

Klanten willen allerlei actieve dingen, om het gevoel te hebben dat allerlei zotte dingen aan het gebeuren zijn, maar in de praktijk hou je dan minder over. Doet me altijd denken aan de bouwvakker die een grote PHEV Volvo had gekocht op aanrader van zijn boekhouder (100% fiscaal aftrekbaar!!), en kweetnihoe content was dat hij nu véél minder belastingen moest betalen dan vorig jaar. Ja, maar je hebt ook véél minder netto in je zakken want je hebt meer geld uitgegeven, meer kosten gemaakt, en dus minder winst. Ondertussen rijdt hij 90% van de tijd met de camionette.
Er valt een beetje een parallel te trekken met beleggen: actief aandelen kiezen (zotte onkosten bedenken) vs passief beleggen in ETF's (=alles in liquidatie of VPPR-bis)

Boekhouder zijn moet een interessante oefening van psychologie zijn. Wat klanten theoretisch willen is zoveel mogelijk geld overhouden, maar wat klanten appreciëren of waarderen is vaak iets anders: veel dingen doen, het gevoel hebben zotte onkosten te maken, minder belastingen betalen; hen bevestigen in hun (foute) ideeën.

Ook hebben de meeste klanten een obsessie met vastgoed. Je zou dan precies beter aanraden om 20j vastgoed aan te kopen en af te schrijven, dan apprecieren ze jou 20 jaar lang als boekhouder. Dat ze dan in jaar 21 opeens meerwaardebelasting moeten betalen en helemaal niet zo'n goede deal hebben gedaan, zijn zorgen voor 2043.

Laatst bewerkt:
De enige reden dat mensen nu nog voor liquidatiereserve kiezen, is omdat ze er niet op vertrouwen dat de vvpr-bis regeling nog 3 jaar gaat bestaan. Wat zeker een mogelijkheid is. Maar puur naar optimalisatie gaat vvpr-bis beter uitkomen.

Liquidatiereserve hou je 69% netto over, VVPR-bis 68%. Niet akkoord dus

Liquidatiereserve hou je 69% netto over, VVPR-bis 68%. Niet akkoord dus
Maar liqudatiereserve heb je wel per inkomstenjaar een wachttijd van 5 jaar, wat het opzich fiscaal nadeliger maakt (inflatie, uithalen met lening kost ook geld).
Eens je kan uitkeren bij VVPR-bis, ben je vertrokken ieder jaar.

Echter wat @anders. zegt klopt ook.
Vaak keren we eerste en tweede boekjaar na opstart uit als liquidatiereserve omdat je niet weet wat de regering in petto heeft.
Als je ziet wat ze allemaal kunnen beslissen in december N, om bij wijze van spreke te laten in gaan vanaf januari N+1.

Stel vennootschap opgericht 01/01/2019, dan mag je in principe VVPR uitkeren vanaf 01/01/2022.
31/12/2019 afsluit balans tegen 31/08/2020 --> liquidatiereserve
31/12/2020 afsluit balans 31/08/2021--> liquidatiereserve of vvpr-bis
31/12/2021 afsluit balans 31/08/2022 --> vvpr-bis
01/01/2022 --> uitkering vvpr-bis

68% overhouden van 1000 euro extra winst is een zeer fair belastingtarief en de idealist in mij zegt dat ik in principe liever belastingen betaal dan fiscaal adviseurs of banken te verrijken. Je medeburgers kunnen er maar goed mee zijn. Bovendien: elke euro belastingen die uitgespaard wordt via fiscale trucs, wordt door de politiek uiteindelijk toch elders gezocht om het overheidsbudget te doen kloppen.

Spijtig genoeg is vvpr-bis niet van toepassing hier, geen volstort kapitaal in Comm. V. dus blijf met liquidatiereserves werken.
Fair regime, enkel spijtig van de lange wacht termijn (5j)

68% overhouden van 1000 euro extra winst is een zeer fair belastingtarief en de idealist in mij zegt dat ik in principe liever belastingen betaal dan fiscaal adviseurs of banken te verrijken. Je medeburgers kunnen er maar goed mee zijn. Bovendien: elke euro belastingen die uitgespaard wordt via fiscale trucs, wordt door de politiek uiteindelijk toch elders gezocht om het overheidsbudget te doen kloppen.
Een eerlijke freelancer gaat inderdaad ook toegeven dat ze weinig belastingen betalen (procentueel). Echt de kantjes er gaan aflopen qua fiscale trucs (de winst doorfactureren aan andere eigen vennootschappen etc), zijn ook van die toestanden die niet op dat niveau gebeuren maar op een veel hoger niveau (de Cronos-group bvb).

Ja, maar de vraag was: wat blijft er over van 100k (na belastingen) in een vennootschap na 5 jaar. Ik ga ervan uit dat da gereserveerde winsten zijn na belastingen.

Toch meer dan 72% hé?

Als je al belastingen betaald hebt en dan schiet er 100K over, daar kan je dan weer 86% netto in je privézakken steken.

Zeker, enkel de onkosten doen die je echt nodig hebt. Niet kosten maken om kosten te maken.
Maar als je dan toch een nieuwe gsm wil ...

Hier is zo de grootste kost die ik heb ingebracht "50% van oprit". Die oprit moest er sowieso komen he
No offense, maar dat krijg je toch nooit verkocht by een controle. Of je moet thuis klanten ontvangen...

No offense, maar dat krijg je toch nooit verkocht by een controle. Of je moet thuis klanten ontvangen...
Mijn kantoor is bij mij thuis (en ik werk effectief thuis). Ik kan hier samen werken met collega's bvb, maar bvb de boekhouder komt ook naar hier.
En eigenlijk is die verdediging nog veel simpeler. Als de controleur naar hier komt, gaat hij op die oprit staan. Bijgevolg heeft hij dus gebruik gemaakt van de parkeerplaats voor de vennootschap.

Mijn kantoor is bij mij thuis (en ik werk effectief thuis). Ik kan hier samen werken met collega's bvb, maar bvb de boekhouder komt ook naar hier.
En eigenlijk is die verdediging nog veel simpeler. Als de controleur naar hier komt, gaat hij op die oprit staan. Bijgevolg heeft hij dus gebruik gemaakt van de parkeerplaats voor de vennootschap.
Dat je een stuk verkocht krijgt daar ga ik mee akkoord. Maar 50% lijkt me ook veel. Dan ga je moeten aantonen dat de helft van de ritjes over die oprit voor vennootschap gebruik is. 't Is niet zo dat als je het privé en persoonlijk gebruikt, dat je het maar gewoon in 2 mag verdelen.

Mijn boekhouder had mij afgeraden dat te doen. Wat wel perfect te verdedigen was volgens hem is een extra parkeerplaats op de vennootschap.

Dat je een stuk verkocht krijgt daar ga ik mee akkoord. Maar 50% lijkt me ook veel. Dan ga je moeten aantonen dat de helft van de ritjes over die oprit voor vennootschap gebruik is. 't Is niet zo dat als je het privé en persoonlijk gebruikt, dat je het maar gewoon in 2 mag verdelen.

Mijn boekhouder had mij afgeraden dat te doen. Wat wel perfect te verdedigen was volgens hem is een extra parkeerplaats op de vennootschap.
Je moet aantonen dat de helft van de parkeerplekken voor de vennootschap gebruikt kunnen worden. En eigenlijk zijn alle parkeerplekken hier beschikbaar voor de vennootschap aangezien de enige auto een bedrijfswagen is (en dus eigendom van de vennootschap). We hebben dus 3 parkeerplekken en geen privéwagen.

Nu, ik maak me geen illusies en weet ook wel dat er bij controle hoogstwaarschijnlijk op een paar punten kritiek zal komen. Maar zelfs al volg je perfect alle regels, dan zal dat nog steeds zo zijn.

Ik merk dat door de vrij comfortabele situatie waar je als freelancer in komt eens je day rate "proper" is, ik hier toch wat van aan het terugkeren ben. Echte onzinaankopen moet je niet gaan doen, maar als ik het leuk vind en ik kan het gebruiken, dan durf ik dat tegenwoordig vrij snel gewoon kopen zonder er al TE veel over na te denken. Ja, een relatieve impulsaankoop van een product van €1000 retailwaarde zorgt ervoor dat je (na BTW aftrek, VB, heffingen voor liquidatiereserve) €560 minder in je zak steekt privé, maar als je mooie winsten draait... Als je dat 2-3 keer per jaar doet gaat dat geen enorm verschil maken, maar algemeen loop je er misschien wel weer een beetje blijer van rond? :)

Je moet natuurlijk niet gaan zoeken naar onkosten, dat vind ik zelf ook onzin.

Ik merk dat door de vrij comfortabele situatie waar je als freelancer in komt eens je day rate "proper" is, ik hier toch wat van aan het terugkeren ben. Echte onzinaankopen moet je niet gaan doen, maar als ik het leuk vind en ik kan het gebruiken, dan durf ik dat tegenwoordig vrij snel gewoon kopen zonder er al TE veel over na te denken. Ja, een relatieve impulsaankoop van een product van €1000 retailwaarde zorgt ervoor dat je (na BTW aftrek, VB, heffingen voor liquidatiereserve) €560 minder in je zak steekt privé, maar als je mooie winsten draait... Als je dat 2-3 keer per jaar doet gaat dat geen enorm verschil maken, maar algemeen loop je er misschien wel weer een beetje blijer van rond? :)

Je moet natuurlijk niet gaan zoeken naar onkosten, dat vind ik zelf ook onzin.
Ja, klopt natuurlijk. VR-bril, nieuwe GSM, groot computerscherm, nieuwe pc, koffiemachine, ... Dat zijn dingen waar je als "particulier" lang over twijfelt, maar eens je genoeg winst maakt gaan die verkopen allemaal wel wat sneller omdat het ook niet zoveel meer uitmaakt in the big picture.
Maar het idee leeft wel nog vaak om "zo veel mogelijk kosten inbrengen" belangrijk is. Het meest typische voorbeeld is de "ik heb een nieuwe auto nodig, WANT hij is einde lease". Als dat de reden is, dan zit je verkeerd. Als de reden is "want ik wil een nieuwe", is dat natuurlijk iets anders.

Ja, klopt natuurlijk. VR-bril, nieuwe GSM, groot computerscherm, nieuwe pc, koffiemachine, ... Dat zijn dingen waar je als "particulier" lang over twijfelt, maar eens je genoeg winst maakt gaan die verkopen allemaal wel wat sneller omdat het ook niet zoveel meer uitmaakt in the big picture.
Maar het idee leeft wel nog vaak om "zo veel mogelijk kosten inbrengen" belangrijk is. Het meest typische voorbeeld is de "ik heb een nieuwe auto nodig, WANT hij is einde lease". Als dat de reden is, dan zit je verkeerd. Als de reden is "want ik wil een nieuwe", is dat natuurlijk iets anders.

Yep, akkoord.

Wanneer mijn wagen einde lease is gaat em nog een tijdje doorgaan. Pak ik toch weer mooi wat extra winst mee... :)

Yep, akkoord.

Wanneer mijn wagen einde lease is gaat em nog een tijdje doorgaan. Pak ik toch weer mooi wat extra winst mee... :)
Omdat je dan enkel nog de onderhoudskosten hebt maar de auto zelf afbetaald is? Of omdat je hem particulier overkoopt en dan doorverkoopt met winst?

Zo verloopt het wel eens in de praktijk.

Een nieuwe laptop die je 100% voor de zaak gebruikt, want ja je hebt nog een oude PC die privé wordt gebruikt.
Kostprijs 1210,00 EUR.
Terug via de btw aangifte: -210,00
25% investeringsaftrek: - 62,50 (1000 x 25% x 25%)
25% vennootschapsbelasting : - 250,00 (1000 x 25%)
Uitsparing roerende voorheffing: -103,13 (1000 - 62,50 - 250,00 * 15%)

Netto kostprijs: 584,37
Na 3 jaar is die laptop boekhoudkundig niets waard en wordt hij verkocht onder tafel met een belastingvrije meerwaarde en zonder BTW :)

Uiteindelijke kostprijs laptop = 0?

Omdat je dan enkel nog de onderhoudskosten hebt maar de auto zelf afbetaald is? Of omdat je hem particulier overkoopt en dan doorverkoopt met winst?
Yep, akkoord.

Extra puntje waar je wel moet rekening mee houden:
50% aftrekbare kosten (gok ik?) vs VAA. Het kan best zijn dat uw VAA meer wordt dan wat je wint door hem in de vennootschap te houden he.

Voorbeeld: een Boxster van 5 jaar oud met een catalogusprijs van 75k€ heeft een VAA van 457€ bruto of dus 2742€ netto per jaar.
427€ verkeersbelasting dus nog 2300€ per jaar over om brandstof, verzekering, onderhoud en banden mee te betalen.

Terug
Bovenaan