Freelancers & Ondernemers

Is er al meer nieuws over de hervorming van de personen/vennootschapsbelasting?
was dat niet voorzien voor begin 2022?

Al die gesprekken hier over VVPR-Bis, liquidatiereserves e.d. doen me toch weer beseffen dat ik nog zoveel te leren heb.
Hebben jullie alles zelf aangeleerd, of gewoon van de boekhouder alles geleerd?

Ik weet dat een goede boekhouder zichzelf terugbetaalt, dus misschien moet ik toch ook maar eens gaan kijken naar beter. De mijne is voorlopig nogal passief. Zit met 50k winst op 8 maanden, dat wordt ergens rond de 120k na (verlengd) eerste boekjaar in december 2022, dus ik dacht gewoon alles in liquidatiereserve te steken. :unsure:

ik dacht gewoon alles in liquidatiereserve te steken. :unsure:
Ik denk dat met het huidige economische klimaat alles qua VAPZ / IPT / VVPR-Bis of Liquidatiereserves toch kritisch bekeken mag worden.
5% per jaar "winst" is niet niks, maar de huidige inflatie & mogelijks gemiste opportuniteitskosten zijn ook niet mis.
Hangt natuurlijk af van je risicoprofiel & persoonlijke situatie, maar die blindelings volpompen is ook niet altijd het antwoord.

Ik snap het niet. Als er na 5 jaar 100.000eur in de BV zit en ik wil dit naar privé brengen, hoeveel blijft er dan netto van over?

Ik zou liefst van al die 100k investeren en er 200k van maken. Ik wil 0€ winst overhouden. Maar misschien wat ambitieus na een eerste boekjaar..
Vastgoed investeren?

Ja, maar de vraag was: wat blijft er over van 100k (na belastingen) in een vennootschap na 5 jaar. Ik ga ervan uit dat da gereserveerde winsten zijn na belastingen.

Toch meer dan 72% hé?

Ik zou liefst van al die 100k investeren en er 200k van maken. Ik wil 0€ winst overhouden. Maar misschien wat ambitieus na een eerste boekjaar..
Vastgoed investeren?
En waarom zou je dat doen?
Investeren in vastgoed wil zeggen dat het met een afschrijving werkt, en dan zit je dus niet met 0€ winst.
En dan nog, als je er 200k van maakt, dan wordt je daar gewoon op belast. En uw huurinkomsten worden ook nog eens belast.

Hoe zeker ben je trouwens van die winst? want (no offence), het klinkt alsof je niet echt mee bent met boekhouding etc. Wat er nu op uw rekening staat is geen winst he.

En waarom zou je dat doen?
Investeren in vastgoed wil zeggen dat het met een afschrijving werkt, en dan zit je dus niet met 0€ winst.
En dan nog, als je er 200k van maakt, dan wordt je daar gewoon op belast. En uw huurinkomsten worden ook nog eens belast.

Hoe zeker ben je trouwens van die winst? want (no offence), het klinkt alsof je niet echt mee bent met boekhouding etc. Wat er nu op uw rekening staat is geen winst he.
Ik volg alles op in Yuki, ik had op 8 maanden een omzet van 105k en een winst van 50k. Met de huidige agenda denk ik daar 120k van te maken voor einde van eerste boekjaar in december 2022. Ik ben consultant met amper kosten, buiten mijn wagen.

Ik heb nog héél veel te leren qua boekhouding, daarom lees ik hier ook aandachtig en volg ik de tips zo goed mogelijk op.

Ik vind het moeilijk om de beste optie te vinden, ik optimaliseer voorlopig VAPZ en bedoeling is om IPT eventueel ook verder uit te breiden, maar dan nog maak ik vrij vlot 6k winst/maand (dagrates van 650-700€, occassioneel eens een workshop van 2K per dag). Dus alles in liquidatiereserves einde boekjaar leek mij optie 1, daarom dat ik hier even pols.

Investeren in vastgoed is gewoon een "idee", in die zin dat ik altijd blijf denken dat vastgoed de beste LT investment is. Geen idee hoe zich dat zou vertalen voor een kleine zelfstandige, maar daar moet ik dus nog veel over bijleren. En misschien een pro-actievere boekhouder zoeken, geen reactieve..

Ik volg alles op in Yuki, ik had op 8 maanden een omzet van 105k en een winst van 50k. Met de huidige agenda denk ik daar 120k van te maken voor einde van eerste boekjaar in december 2022. Ik ben consultant met amper kosten, buiten mijn wagen.

Ik heb nog héél veel te leren qua boekhouding, daarom lees ik hier ook aandachtig en volg ik de tips zo goed mogelijk op.

Ik vind het moeilijk om de beste optie te vinden, ik optimaliseer voorlopig VAPZ en bedoeling is om IPT eventueel ook verder uit te breiden, maar dan nog maak ik vrij vlot 6k winst/maand (dagrates van 650-700€, occassioneel eens een workshop van 2K per dag). Dus alles in liquidatiereserves einde boekjaar leek mij optie 1, daarom dat ik hier even pols.

Investeren in vastgoed is gewoon een "idee", in die zin dat ik altijd blijf denken dat vastgoed de beste LT investment is. Geen idee hoe zich dat zou vertalen voor een kleine zelfstandige, maar daar moet ik dus nog veel over bijleren. En misschien een pro-actievere boekhouder zoeken, geen reactieve..
Als (ik gok IT-)consultant zijn de mogelijkheden vrij straight-forward.
1) Auteursrechten
2) Kosten optimaliseren (kopen wat je moet kopen via vennootschap)
3) Dividend via vvpr-bis
4) Eventueel backservice voor IPT, maar enkel als je het ook effectief wil gebruiken voor vastgoed.

Er zijn +- 250 werkbare dagen, dan kom je op een omzet van 175k.. Je hebt nu al 65k kosten, en daar moeten al zeker 4 maanden loon bij. Of wel is "occassioneel" een ruim begrip, ofwel denk ik dat je je winst wat hoog inschat. Ik zit jaarlijks op zo'n 100k kosten (incl de auteursrechten), en ik heb héél weinig extra kosten...

Als (ik gok IT-)consultant zijn de mogelijkheden vrij straight-forward.
1) Auteursrechten
2) Kosten optimaliseren (kopen wat je moet kopen via vennootschap)
3) Dividend via vvpr-bis
4) Eventueel backservice voor IPT, maar enkel als je het ook effectief wil gebruiken voor vastgoed.

Er zijn +- 250 werkbare dagen, dan kom je op een omzet van 175k.. Je hebt nu al 65k kosten, en daar moeten al zeker 4 maanden loon bij. Of wel is "occassioneel" een ruim begrip, ofwel denk ik dat je je winst wat hoog inschat. Ik zit jaarlijks op zo'n 100k kosten (incl de auteursrechten), en ik heb héél weinig extra kosten...
Hij heeft het over zijn eerste, verlengde boekjaar (8 + 12 maanden).

Hij heeft het over zijn eerste, verlengde boekjaar (8 + 12 maanden).
Yes dit idd. Geen IT consultant maar marketing/sales. Lever wel rapportage/conclusies af, dus volgens boekhouder zou auteursrechten een optie kunnen zijn. Moet het bekijken met hun KMO adviseursteam en legal, maar in principe kan ik daarvan profiteren.

Per normaal boekjaar zou het idd iets van een 65k winst zijn, gok ik. 220 werkdagen mik ik op.

Yes dit idd. Geen IT consultant maar marketing/sales. Lever wel rapportage/conclusies af, dus volgens boekhouder zou auteursrechten een optie kunnen zijn. Moet het bekijken met hun KMO adviseursteam en legal, maar in principe kan ik daarvan profiteren.

Per normaal boekjaar zou het idd iets van een 65k winst zijn, gok ik. 220 werkdagen mik ik op.
Ahja oké, dat verklaart inderdaad wel veel :D

voor auteursrechten moet je voor jou geval inderdaad gaan kijken wat je exact "oplevert" en of dat daar onder kan vallen. Als dat niet kan, komt het er vooral op neer dat je gewoon meer winst gaat hebben, en bijgevolg meer dividend (dat wat zwaarder belast is). De enige reden dat mensen nu nog voor liquidatiereserve kiezen, is omdat ze er niet op vertrouwen dat de vvpr-bis regeling nog 3 jaar gaat bestaan. Wat zeker een mogelijkheid is. Maar puur naar optimalisatie gaat vvpr-bis beter uitkomen.

Vandaag is het vaak voordeliger om niets te doen en je laten taxeren aan devoordelige vennb + roerende voorheffing.
Mensen vinden de gekst mogelijke 'onkosten' uit om toch maar minder belastingen moeten te betalen.

Terug
Bovenaan