Freelancers & Ondernemers

Zit hier iedereen hier op dat minimum loon van 45k (of lager als toepasselijk) te werken?
Ik keer mezelf toch een stuk meer loon uit maandelijks. Fiscaal wat minder vriendelijk, maar ge moet toch ook comfortabel leven, neen?
Ik keer al jaar en dag 18K uit, ondertussen ook wel reeds VVPR-bis uitkeringen gedaan.
18K bruto was maandelijks ongeveer 1500 EUR netto.
18k - 3k sociale bijdragen - geen personenbelasting + 2400 onkostenvergoeding + 2400 verhuur - 2400 voordelen alle aard

Vele gaan er precies van uit dat het hier stopt, niemand verbied je om "negatief" te gaan voor de overbruggingsperiode tot aan de uitkering van het dividend.
Stel dat je iedere maand 500 EUR meer oppakt, dan sta je uiteindelijk na 36 manad 18000 "negatief".
Dit kan je bv. oplossen door je huur van je bureauruimte vooruit te betalen over 60 maanden vanaf oprichting.

Hoe zit dat dan met de 80% grens voor gewaarborgd inkomen? Op wat wordt die 80% berekend? Ik was in de veronderstelling op die 45k, maar zit daar dan misschien fout. Want dat was voor mij ook een reden om niet te laag te gaan in loon, de worst-case - lange tijd afhangen van premie GI.

Hoe zit dat dan met de 80% grens voor gewaarborgd inkomen? Op wat wordt die 80% berekend? Ik was in de veronderstelling op die 45k, maar zit daar dan misschien fout. Want dat was voor mij ook een reden om niet te laag te gaan in loon, de worst-case - lange tijd afhangen van premie GI.
Inderdaad een formule op uw bruto belastbaar loon in de personenbelasting.
Afhankelijk van welke sector je werkt, is dit vaak een belangrijke reden om je bruto loon toch hoger te houden.

Er bestaan ook andere verzekeringsproducten zoals een omzetverzekering, echter persoonlijk gewaarborgd inkomen blijft meer aangewezen.

Dat is dan toch enkel in het geval van bijvoorbeeld een alleenstaande zonder kinderen? Vanaf het moment dat er privé belastingvermindering is door bijvoorbeeld personen ten laste, kinderopvang of de vroegere woonbonus blijft het toch 'voordeliger' om die 45k loon uit te keren en maar 20% te betalen? Ik heb nu zelf wel niemand ten laste, maar ik heb die berekening eigenlijk nog niet gemaakt voor mezelf, hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel winst je maakt want boven de 100 000 Euro betaalt iedereen 25%.

Je mag bijvoorbeeld ook maar de helft van je reserve in aandelen steken, anders vervalt dat verlaagde tarief ook.
Dat ivm de aandelen is simpel op te lossen. Dag voor laatste dag boekjaar alles verkopen. En start nieuw boekjaar alles terugkopen. Idd het kost wel iets aan transactiekosten en eventueel risico koerschommelingen. Maar dus te bekijken of het dan nog goedkoper is dan de 5% extra vennootschapsbelasting.

Het blijft gewoon altijd afwegen om afhankelijk van je situatie de beste oplossing te kiezen. Kies je voor een laag loon om meer dividend te kunnen uitkeren via VVPRbis of liquidatie, dan moet je er mee leven dat je 25% vennootschapsbelasting betaalt, auteursrechten uitgesloten zijn, en dat het kapitaal dat je in je IPT kan pompen ook veel lager zal zijn door de 80% regel. Dus als je bijvoorbeeld door middel van een backservice graag een voorschot uit je IPT opneemt om te investeren in vastgoed, dan zal je jezelf toch een redelijk hoog loon moeten uitkeren om dit de moeite te maken.

Hoog loon -> lagere VB op eerste 100k, maar meer in de IPT dus hogere aftrekbare kost én auteursrechten
Laag loon -> hogere VB op de eerste 100k, minder in de IPT, geen auteursrechten

Dus hoe lager je VB, hoe meer je kan aftrekken.

Het blijft gewoon altijd afwegen om afhankelijk van je situatie de beste oplossing te kiezen. Kies je voor een laag loon om meer dividend te kunnen uitkeren via VVPRbis of liquidatie, dan moet je er mee leven dat je 25% vennootschapsbelasting betaalt, auteursrechten uitgesloten zijn, en dat het kapitaal dat je in je IPT kan pompen ook veel lager zal zijn door de 80% regel. Dus als je bijvoorbeeld door middel van een backservice graag een voorschot uit je IPT opneemt om te investeren in vastgoed, dan zal je jezelf toch een redelijk hoog loon moeten uitkeren om dit de moeite te maken.

Hoog loon -> lagere VB op eerste 100k, maar meer in de IPT dus hogere aftrekbare kost én auteursrechten
Laag loon -> hogere VB op de eerste 100k, minder in de IPT, geen auteursrechten

Dus hoe lager je VB, hoe meer je kan aftrekken.
Netto brengt IPT vandaag niet zoveel meer (dan dividenduitkeringen) op hoor.
En opnemen als je het opneemt voor vastgoed, dan betaal je vaak meer intresten dan een klassiek krediet.

Waar kan je eigenlijk de verplichting van 45k voor auteursrechten vinden? Ik zie dit terug komen in een aantal rulings maar dat is niet gelijk aan de algemene vereiste vermoed ik?

En opnemen als je het opneemt voor vastgoed, dan betaal je vaak meer intresten dan een klassiek krediet.
Ik zie momenteel weinig nut in IPT, dan laat ik het liever staan voor liquidatiereserve/vppr bis en dan zelf in low cost ETF index (ala S&P50, VWCE, …).

Misschien dat dit op latere leeftijd veranderd (50+) maar dan kan een backservice nog steeds.

Ik zie momenteel weinig nut in IPT, dan laat ik het liever staan voor liquidatiereserve/vppr bis en dan zelf in low cost ETF index (ala S&P50, VWCE, …).

Misschien dat dit op latere leeftijd veranderd (50+) maar dan kan een backservice nog steeds.
Een IPT is aftrekbaar én heeft een rendement. Maar op de duur zie je inderdaad niet meer welke oplossing nu voordelig is en welke niet, zeker niet met de aldoor wijzigende spelregels in België/Vlaanderen.

Een IPT is aftrekbaar én heeft een rendement. Maar op de duur zie je inderdaad niet meer welke oplossing nu voordelig is en welke niet, zeker niet met de aldoor wijzigende spelregels in België/Vlaanderen.
Een rendement van 0,50%?
Aftrekbaar, akkoord maar wat met lopende kosten? Instapkosten? Eindtaxatie 10% + gemeentebelastingen, 3,55% RIZIV bijdrage, 2% solidariteitsbijdrage, ...

Het is beetje vergelijkbaar met beleggen bij een grootbank. Je zult er wel voordeel mee hebben, maar m.i. bestaan er betere alternatieve.

Een rendement van 0,50%?
Aftrekbaar, akkoord maar wat met lopende kosten? Instapkosten? Eindtaxatie 10% + gemeentebelastingen, 3,55% RIZIV bijdrage, 2% solidariteitsbijdrage, ...

Het is beetje vergelijkbaar met beleggen bij een grootbank. Je zult er wel voordeel mee hebben, maar m.i. bestaan er betere alternatieve.

Zelf beleggen inderdaad, maar het vergt allemaal tijd om daar wat over op te zoeken en dan is een pasklare oplossing van de bank verlokkelijk.

Klopt dat de interesten wel (redelijk veel) hoger zijn, maar een 2e hypothecair krediet vastkrijgen is niet zo makkelijk met 45k brutoloon.
Daarnaast betaalt de huur normaal de interesten wel, en kan je kapitaal aflossen met uw dividend/auteursrechten. Maar het is niet persé de beste investering. Maar als je dan toch vastgoed gaat kopen, heeft het wel een hefboom (idem met klassiek krediet, maar zoals al gezegd is dat niet zo evident).

Dat is maar de vraag he. Die backservice is op zijn minst een beetje raar te noemen. Ik geloof niet dat ze die nog lang op deze manier gaan laten bestaan.
Een rendement van 0,50%?

Goh, mijn geschat rendement op IPT is hier 3.4%. Je moet niet in TAK21 steken natuurlijk. Maar er zijn inderdaad wel een hoop kosten/belastingen aan verbonden.

Klopt dat de interesten wel (redelijk veel) hoger zijn, maar een 2e hypothecair krediet vastkrijgen is niet zo makkelijk met 45k brutoloon.
Daarnaast betaalt de huur normaal de interesten wel, en kan je kapitaal aflossen met uw dividend/auteursrechten. Maar het is niet persé de beste investering. Maar als je dan toch vastgoed gaat kopen, heeft het wel een hefboom (idem met klassiek krediet, maar zoals al gezegd is dat niet zo evident).
Het zal aan mij liggen maar ik vind dit een non reden.
Als zelfstandige vraagt de bank je balans op, als die ok is zal men even goed een krediet toekennen.
Zelf los ik iedere maand +- 4000 EUR af, dus het lukt wel met een laag belastbaar loon :)

Als zelfstandige vraagt de bank je balans op, als die ok is zal men even goed een krediet toekennen.
Zelf los ik iedere maand +- 4000 EUR af, dus het lukt wel met een laag belastbaar loon :)
Als het gaat om een investering binnen de vennootschap misschien? Maar als het gaat om een privé-investering doet uw balans er in principe toch niks toe? Zelfs al heb je een miljoen in uw vennootschap zitten, dat betaalt uw lening niet af?

Als het gaat om een investering binnen de vennootschap misschien? Maar als het gaat om een privé-investering doet uw balans er in principe toch niks toe? Zelfs al heb je een miljoen in uw vennootschap zitten, dat betaalt uw lening niet af?
Privé-investeringen ja.
Als het gaat om een eenmansvennootschap/managementvennootschap, ziet men dat de maandelijkse gelden binnenkomen en zullen worden uitgekeerd onder de vorm van dividend.
Ik had gewoon mijn bestuurdersovereenkomst voorgelegd en dat was in orde voor de bank ter verantwoording van lage loon.

:)
Ik dacht dit ook, maar dat viel me vorig jaar toch wel tegen. Een lening krijgen voor een 2e woonst bleek niet evident, ondanks veel omzet in de BV. Ze keken enkel naar wat er regelmatig werd gestort op mijn privé, dat er binnen enkele jaren altijd een slot liquidatiereserve ging komen keken ze niet naar (ik heb toen niet ver doorgedrukt of vele banken vergeleken)

Ik dacht dit ook, maar dat viel me vorig jaar toch wel tegen. Een lening krijgen voor een 2e woonst bleek niet evident, ondanks veel omzet in de BV. Ze keken enkel naar wat er regelmatig werd gestort op mijn privé, dat er binnen enkele jaren altijd een slot liquidatiereserve ging komen keken ze niet naar (ik heb toen niet ver doorgedrukt of vele banken vergeleken)
Zal uiteraard afhangen van bank tot bank, die waar wij vaak mee samenwerken gaan volledig mee in dit verhaal.

Terug
Bovenaan