Freelancers & Ondernemers

Eerlijk gezegd zal dit meer zijn indien correct geoptimaliseerd en niet belachelijk overboard gaan kosten.

1700 netto loon, 1700 auteursrechten, 60k liquidatie reserves(beschikbaar na 5j pas wel, maar komt op 5k netto per maand uitgerekend dan). Dan wat extra’s zoals bureau verhuren aan jezelf, stukske in kosten water/elektriciteit/gas
1700 euro auteursrechten is wel heel veel? En niet iedereen heeft daar aanspraak op.

Voor mij kwam het volgens de boekhouder voordeliger om loon laag te houden en de 25% vennootschapsbelasting te betalen.
Dus bruto winst * 0.75 * 0.9 * 0.95
Je boekhouder heeft gelijk.
Tenzij je het stelsel van auteursrechten kunt gebruiken, dan word je bijna verplicht 45k bruto bezoldiging te nemen.

Die 10% is een soort heffing die je moet betalen, op basis van 10% van de liquidatiereserve die je aanlegt
Als je 10k in liquidatiereserve wilt steken, moet je een heffing van 1k betalen.

De berekening is als volgt:

10000 boekhoudkundige winst :
- 2000 venn b (20%)
= 8000 winst over
/110 * 100 =
7272,73 * 10% =
727,37 heffing van liquidatiereseve

na 5 jaar :
7273,73 * 5% =
363,69
(tenzij vereffening dan is er geen eindtaxatie)

Uiteindelijke taxatie is dus 3091,06 of 69,09%
VVPR-bis is 68% en rekent dus makkelijker :)

Voor mij kwam het volgens de boekhouder voordeliger om loon laag te houden en de 25% vennootschapsbelasting te betalen.
Dus bruto winst * 0.75 * 0.9 * 0.95
Dat is dan toch enkel in het geval van bijvoorbeeld een alleenstaande zonder kinderen? Vanaf het moment dat er privé belastingvermindering is door bijvoorbeeld personen ten laste, kinderopvang of de vroegere woonbonus blijft het toch 'voordeliger' om die 45k loon uit te keren en maar 20% te betalen? Ik heb nu zelf wel niemand ten laste, maar ik heb die berekening eigenlijk nog niet gemaakt voor mezelf, hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel winst je maakt want boven de 100 000 Euro betaalt iedereen 25%.

Je mag bijvoorbeeld ook maar de helft van je reserve in aandelen steken, anders vervalt dat verlaagde tarief ook.

Zit hier iedereen hier op dat minimum loon van 45k (of lager als toepasselijk) te werken?
Ik keer mezelf toch een stuk meer loon uit maandelijks. Fiscaal wat minder vriendelijk, maar ge moet toch ook comfortabel leven, neen?

Zit hier iedereen hier op dat minimum loon van 45k (of lager als toepasselijk) te werken?
Ik keer mezelf toch een stuk meer loon uit maandelijks. Fiscaal wat minder vriendelijk, maar ge moet toch ook comfortabel leven, neen?
Ja, die 45k geeft hier 2450€ netto/maand. Dat is toch meer dan genoeg om comfortabel van te leven?

Amai, dus freelancers met 800eur dagtarief hebben 8000eur netto. Sterk 👍
Ik heb hier net even op mijn balans gekeken, en ik had voor jaar zo'n 90k aan kosten als je IPT er uit haalt (want dat was een backservice).
800*220 = 176k omzet
176k omzet - 90 kosten = 86000€ winst
Dit geeft netto dus 58480€

In die kosten zit 29600€ nettoloon en 17500€ auteursrechten (dit gaat hoger zijn aan 800€ dagrate en 220 gewerkte dagen).

Dat komt dus op een totaal nettoloon van 8798€ voor iemand met 800€/dag en +- 30 dagen vakantie.

Mwoah, met een kind en/of een vrouw die deeltijds werkt (bij mij beide) vind ik het wel prettig om dat wat hoger te hebben.
Dat mag natuurlijk he :P Maar hier zelfde situatie en omdat ik met VVPR-bis toch elk jaar mijn dividend uitkeer stort ik gewoon 1x per jaar een groter bedrag extra. Moest het elke keer met een wachttijd zijn had dat anders geweest, maar nu lukt dat toch gewoon makkelijk.

Dat mag natuurlijk he :p Maar hier zelfde situatie en omdat ik met VVPR-bis toch elk jaar mijn dividend uitkeer stort ik gewoon 1x per jaar een groter bedrag extra. Moest het elke keer met een wachttijd zijn had dat anders geweest, maar nu lukt dat toch gewoon makkelijk.
Ik zit inderdaad wel nog niet mijn VVPRbis uit te keren. Laten we over een dik jaar nog eens spreken, mischien ben ik dan ook geschaald naar 45k :tongue:. (al gok ik van niet)

Terug
Bovenaan