Freelancers & Ondernemers

Ik zie 3 mogelijkheden:
1) de overheid gaat freelancers veel harder belasten
2) op het punt zijn dat je het geld niet meer nodig hebt, en je een aanbieding krijgt die qua inhoud gewoon echt uw ding is
3) geen project meer vinden als freelancer

De vennootschap dan harder belasten? In de personenbelasting zie ik het ni gebeuren.

Maar de kost voor een werkgever voor een werknemer van 7500 bruto komt ook maar overeen met 550 - 600€ per dag, dus zelf als freelancer zouden ze u niet kunnen betalen.
Hoe kom je daar bij?
7500 brut zal (als werkgeverskost) toch eerder een freelancer met dagtarief tussen 700 en 850 (afhankelijk van de extralegale voordelen en bonussen die de werknemer heeft) zijn imo.

Die dagrates die hier voorbij komen, das excl btw veronderstel ik?
Klopt. Eigenlijk hebt ge met de BTW ook bijna niks te maken als zelfstandige: ge moet die bij uw facturen tellen, en vervolgens weer aan de overheid terugbetalen. Ge kunt wel de BTW op uw aankopen eraf trekken, waardoor ge eigenlijk gewoon alles zonder BTW kunt zien: hetgeen ge binnenkrijgt bekijkt ge zonder BTW, en hetgeen ge betaalt ook.

Of algemeen. Een eigenaar van een groot bedrijf kan nog steeds zichzelf gewoon veel loon uitkeren he...
Met vvprbis en liquidatiereserves in het algemeen af te straffen tref je wel ook bedrijven die niets met freelance te maken hebben. In se wordt ondernemen hiermee weer zwaar ontmoedigd.

Het zijn de eerste jaren waar liquidatiereserve effectief uitgekeerd kan worden, laat ons het nu meteen afschaffen!
Het blijft raar hoe mensen met hetzelfde statuut toch anders behandeld worden. Ik heb blijkbaar veel geluk (vooruitbetaling huur mocht nog en vvpr bis mag ik blijven doen). Hierdoor ben ik al langer geld uit vennootschap aan het trekken dan collega's die al 3x zo lang zelfstandige zijn...

Het blijft raar hoe mensen met hetzelfde statuut toch anders behandeld worden. Ik heb blijkbaar veel geluk (vooruitbetaling huur mocht nog en vvpr bis mag ik blijven doen). Hierdoor ben ik al langer geld uit vennootschap aan het trekken dan collega's die al 3x zo lang zelfstandige zijn...
Ja blijft wel beetje absurd dat men het zo inwikkeld maakt, waarom die wachttijd bestaat is me ook niet geheel duidelijk.

Vooruitbetaalde huur kan je vandaag in principe ook nog doen, wel niet meer op dezelfde manier als vroeger.

Hoe kom je daar bij?
7500 brut zal (als werkgeverskost) toch eerder een freelancer met dagtarief tussen 700 en 850 (afhankelijk van de extralegale voordelen en bonussen die de werknemer heeft) zijn imo.
Wie heeft er nu als werknemer €7500 bruto? Dat krijgt een gewone IT manager nog niet. Of bedoel je inclusief wagen, tankkaart, maaltijdcheques, groepsverzekering, … ?

Omgekeerd wil ik het wel weten. Als een freelancer €7500 bruto heeft (€360 per dag) met wat komt dit overeen als werknemer? €3000 bruto?

Wie heeft er nu als werknemer €7500 bruto? Dat krijgt een gewone IT manager nog niet. Of bedoel je inclusief wagen, tankkaart, maaltijdcheques, groepsverzekering, … ?

Omgekeerd wil ik het wel weten. Als een freelancer €7500 bruto heeft (€360 per dag) met wat komt dit overeen als werknemer? €3000 bruto?
Er komt hier steeds voorbij dan uw dagtarief +/- maal 10 uw nettoloon is. Dus zeker geen 3000 bruto eerder netto.

Er zijn zeker mensen (ook hier) die 7,5k brut (basis loon) hebben of hadden als werknemer.

Voor de rest snap uw vraag/opmerking niet echt... ik reageerde op @El_Vato zijn statement.

Ik weet redelijk wat bedrijven (groot en klein) waarbij als Senior Software Engineer met kennis van DevOps, Cloud, ... 6k (of meer) bruto geen uitzondering is. De tech markt staat belachelijk heet, nergens vinden ze volk met ervaring. Dit bedrag is exclusief op al de rest van het standaard pakket van extra legale voordelen.

Meer context:
Beide zijn EU/NL maar België is geen uitzondering (Amsterdam zal iets hoger in algemeen liggen wel). Veel bedrijven uit andere landen aanvaarden ook meer en meer remote vanuit andere EU landen.

Hoe bedoel je? Uiteraard is dat een minderheid, maar er zijn wel degelijk jobs tegen dat salaris. En nog een stuk daarboven ook ;-)

Amai, dus freelancers met 800eur dagtarief hebben 8000eur netto. Sterk 👍
Eerlijk gezegd zal dit meer zijn indien correct geoptimaliseerd en niet belachelijk overboard gaan kosten.

1700 netto loon, 1700 auteursrechten, 60k liquidatie reserves(beschikbaar na 5j pas wel, maar komt op 5k netto per maand uitgerekend dan). Dan wat extra’s zoals bureau verhuren aan jezelf, stukske in kosten water/elektriciteit/gas

Terug
Bovenaan