Freelancers & Ondernemers

Ik heb lange tijd passief meegelezen in deze thread, maar nu toch beslist om hier actief mijn vragen te stellen.
Ik speel er al een tijdje mee om freelancer te worden (Dynamics ERP - functioneel profiel). Ik heb 8 jaar ERP ervaring, waarvan 5 jaar in Dynamics ERP. Vaak lees ik hier discussies waarbij een dagtarief van 600 EUR in de weegschaal wordt gegooid tegenover een brutoloon van 4-5K.

Ik had graag jullie mening eens gehad over hoe interessant het financieel in mijn geval zou zijn?
Bij mij zou het eerder om een geschat dagtarief gaan van rond de 520 EUR (via één of meerdere Microsoft partners). Er van uitgaand dat ik daarmee de zekerheid heb om al mijn beschikbare dagen te verkopen (ik reken op 216 dagen per jaar). Momenteel heb ik in loondienst een deftig nettoloon van +/- 2500 EUR en de usual extra-legale voordelen (maaltijdcheque, ecocheque, PHEV break van +/- 40k). Mijn groepsverzekering blijft wel wat achter eerlijk gezegd bij mijn werkgever.

Alle input is much appreciated.

En wat wil je dan juist weten?
Ga je met €520 p.d. @ 216 dagen meer overhouden dan uw huidig pakket? -> ja.

Hoeveel meer? -> moeilijk te bepalen...
Keer je alles uit als loon, koop je een Ferrari, koop je het eerste jaar een workstation (misschien wat overdreven, kan je gebruik maken van auteursrecht, neem je verzekeringen, VVPR bis, liquidatiereserve, ...

Niet vergeten dat jouw keuzes ook invloed hebben op je pensioen bijvoorbeeld.

Ik zou voorzichtig durven stellen dat je netto minstens het dubbele gaat overhouden maar dat je het misschien wat moet spreiden in de tijd.

Maar daartegenover staat ook wel misschien minder zekerheid, doorgroeikansen, ...

Ik heb lange tijd passief meegelezen in deze thread, maar nu toch beslist om hier actief mijn vragen te stellen.
Ik speel er al een tijdje mee om freelancer te worden (Dynamics ERP - functioneel profiel). Ik heb 8 jaar ERP ervaring, waarvan 5 jaar in Dynamics ERP. Vaak lees ik hier discussies waarbij een dagtarief van 600 EUR in de weegschaal wordt gegooid tegenover een brutoloon van 4-5K.

Ik had graag jullie mening eens gehad over hoe interessant het financieel in mijn geval zou zijn?
Bij mij zou het eerder om een geschat dagtarief gaan van rond de 520 EUR (via één of meerdere Microsoft partners). Er van uitgaand dat ik daarmee de zekerheid heb om al mijn beschikbare dagen te verkopen (ik reken op 216 dagen per jaar). Momenteel heb ik in loondienst een deftig nettoloon van +/- 2500 EUR en de usual extra-legale voordelen (maaltijdcheque, ecocheque, PHEV break van +/- 40k). Mijn groepsverzekering blijft wel wat achter eerlijk gezegd bij mijn werkgever.

520 rate -> netto 5500+
te verminderen met de kostprijs van uw wagen naar keuze tussen de 500-1000 EUR :)

Mijn dagtarief staat op 500 met hetzelfde nettoloon en dergelijke voordelen. Ik zeg eerlijk zelf mijn beste jaar met een enorme bonus van 7000 bruto kwam ik er nog niet met wat ik nu heb. Natuurlijk ik ben voorzichtig geweest, ik heb een tweedehandswagens gekocht, niet de duurste gsm of laptop. Maar dan nog ik reken maar op 200 dagen billable en dan kom ik er nog ruim over dan wat ik had in de loondienst. Plus ja je moet de voordelen die je hebt als zelfstandige ook meerekenen, je gaat al eens eten, frisdrank koop ik ook op de zaak, koffie en dergelijke dat zijn kleintjes maar dat zijn weer bedragen die je niet in de prive moet uitgeven.

Wat ik (minimaal) uitgeef in grote lijnen:
- 45k loon (incl belastingen en SZ)
- 10k IPT+VAPZ (om een gelijkaardig pensioen te hebben)
- 10k autokosten (leasing/afbetaling, verzekering, benzine,...)
- 3k boekhouder

Met wat andere kosten (Internet, telefonie) pakt 70k waar je sowieso niet vanuit kan. Dat levert me ergens rond de 1800 euro netto in de maand op, afhankelijk van VAA etc. In jouw geval heb je dan een 42k over die winst is en je aan pakweg 1/3 belastingen uit je vennootschap kan halen (pakweg 28000).

Let wel dat je maandelijks een 900 netto minder verdient maandelijks en geen 13de & 14de maand hebt, in jouw geval is dat dus ongeveer 5000 + 12*900 = 16800 die je moet bijpassen op je huidige nettoloon. Blijft dan een 12 k over die je extra bovenop je huidige nettoloon hebt.

Ik zou de detail berekening eens met een boekhouder maken op basis van je volledige pakket (inclusief bonus, opleidingen, netto vergoedingen, 13de maand + vakantiegeld,...) en dan oordelen of dit je het risico waard is t.a.v. je huidige job en verdienste. 1 maand geen werk of ziekte en je extraatje is voor een groot deel weggesmolten.

Persoonlijk zou ik voor minder dan 600 euro per dag in loondienst blijven werken en het risico niet nemen.

Wat ik (minimaal) uitgeef in grote lijnen:
- 45k loon (incl belastingen en SZ)
- 10k IPT+VAPZ (om een gelijkaardig pensioen te hebben)
- 10k autokosten (leasing/afbetaling, verzekering, benzine,...)
- 3k boekhouder

Met wat andere kosten (Internet, telefonie) pakt 70k waar je sowieso niet vanuit kan. Dat levert me ergens rond de 1800 euro netto in de maand op, afhankelijk van VAA etc. In jouw geval heb je dan een 42k over die winst is en je aan pakweg 1/3 belastingen uit je vennootschap kan halen (pakweg 28000).

Let wel dat je maandelijks een 900 netto minder verdient maandelijks en geen 13de & 14de maand hebt, in jouw geval is dat dus ongeveer 5000 + 12*900 = 16800 die je moet bijpassen op je huidige nettoloon. Blijft dan een 12 k over die je extra bovenop je huidige nettoloon hebt.

Ik zou de detail berekening eens met een boekhouder maken op basis van je volledige pakket (inclusief bonus, opleidingen, netto vergoedingen, 13de maand + vakantiegeld,...) en dan oordelen of dit je het risico waard is t.a.v. je huidige job en verdienste. 1 maand geen werk of ziekte en je extraatje is voor een groot deel weggesmolten.

Persoonlijk zou ik voor minder dan 600 euro per dag in loondienst blijven werken en het risico niet nemen.

Sommigen onderschatten de taxatie van freelance tarieven duidelijk...

Hij heeft nu 2500 netto
Met een dayrate van 520 x 220 heb je 114k bruto op een jaar.
Vennootschap jaarlijks dividend (na wachttijd):
- 70K kosten = 44400 - 32% belastingen = 30192 / 12 = 2500 netto bonus per maand

Privé
45000 bruto - 7500 sociale bijdragen - 10000 personenbelasting = 27500 / 12 = 2290

Totaal
2290 + 2500 = 4790 netto*

*er zijn meer fiscale optimalisaties mogelijk

Is onderstaande hier al gepasseerd? Ik verbaas me erover dat men blijkbaar in de laatste week van december een besluit kan nemen, wat dan al een paar dagen later in werking treedt. Met de hoge energieprijzen wordt dit nog een kostelijke affaire. Bovendien ligt er een zekere discriminatie aan ten grondslag. De ene bedrijfsleider wel, en de andere niet.

Is het nu verstandig om de energie weer naar privé te halen?

Je verbruik moet toch echt al hoog zijn alvorens het voordelig was.
Beter gewoon een onkostenvergoeding vragen voor de verbruike elektriciteit.

Sommigen onderschatten de taxatie van freelance tarieven duidelijk...

Hij heeft nu 2500 netto
Met een dayrate van 520 x 220 heb je 114k bruto op een jaar.
Vennootschap jaarlijks dividend (na wachttijd):
- 70K kosten = 44400 - 32% belastingen = 30192 / 12 = 2500 netto bonus per maand

Privé
45000 bruto - 7500 sociale bijdragen - 10000 personenbelasting = 27500 / 12 = 2290

Totaal
2290 + 2500 = 4790 netto*

*er zijn meer fiscale optimalisaties mogelijk
Klopt, en dit is dan nog een vrij pessimistisch beeld he.
1) Volgens mij is de normale dagrate voor een AX-consultant meer dan 520€, maar dat is iets waar je op een paar jaar tijd naar kan groeien (mijn dagrate is van 520€ naar 690€ gestegen op 4 jaar).
2) Mogelijks auteursrechten (geen idee hoeveel custom code er voor AX nodig is) en verhuur van kantoor hebben ook wel impact op dat nettoloon.
3) Je maakt u plots véél minder zorgen over het feit of uw gsm nu 500 of 700€ kost. Of dat uw pc nu 1000 of 2000€ kost. Idem voor auto, al is daar de impact obv wel wat groter.
4) Omdat uw laagste belastingsvoet bij uw winst zit, wil dat zeggen dat een stijging van dagrate u netto véél meer oplevert dan een bruto-loonopslag als werknemer.

Klopt, en dit is dan nog een vrij pessimistisch beeld he.
1) Volgens mij is de normale dagrate voor een AX-consultant meer dan 520€, maar dat is iets waar je op een paar jaar tijd naar kan groeien (mijn dagrate is van 520€ naar 690€ gestegen op 4 jaar).
2) Mogelijks auteursrechten (geen idee hoeveel custom code er voor AX nodig is) en verhuur van kantoor hebben ook wel impact op dat nettoloon.
3) Je maakt u plots véél minder zorgen over het feit of uw gsm nu 500 of 700€ kost. Of dat uw pc nu 1000 of 2000€ kost. Idem voor auto, al is daar de impact obv wel wat groter.
4) Omdat uw laagste belastingsvoet bij uw winst zit, wil dat zeggen dat een stijging van dagrate u netto véél meer oplevert dan een bruto-loonopslag als werknemer.
Bedankt iedereen voor de nuttige input!
Even verduidelijken: ik zit in het MS Dynamics Business Central wereldje, en daar zijn lagere rates gangbaar dan in de AX wereld.
Enfin, toch volgens mijn bron: https://www.nigelfrank.com/microsoft-dynamics-salary-survey/

Ik zou niet teveel uitgaan van de nigelfrank achtige "standaard" rates. Het is nog steeds vrije markt, en alles hangt af van wat "de zot" ervoor wil geven. Als je de standaard rates als uitgangspunt gaat nemen in een onderhandeling, zal je altijd slechter af zijn. Alles hangt ook af van de situatie, hoe goed lig je in de markt, zijn er projecten waar je de spilfiguur bent, op welke manier wordt er vergoed? Hier betalen ze bv een lagere dayrate, maar krijg je ook op event-dagen, opleidingsdagen, interne meetings, etc gewoon je dayrate uitbetaald. Je moet dus verder kijken, op jaarbasis, ipv puur focussen op dayrate lijkt me...
Klopt volledig! Nigel Frank spreekt over dagrates van 584-820 voor iemand met mijn profiel (in België), maar dat lijkt me onrealistisch. Vandaar dus die 520 eur als uitgangspunt.
Ik heb ook al verhalen gehoord over partners waar er een iets lagere dagrate is voor interne dagen, en dan een hogere dagrate voor klantenwerk. Ik zal eens bij een boekhouder moeten horen hoe laag ik maximaal mag gaan. Maar mijn gezond verstand zegt dat ik gemiddeld die 500 per dag moet behalen om het interessant te houden.

Laatst bewerkt:
Klopt volledig! Nigel Frank spreekt over dagrates van 584-820 voor iemand met mijn profiel (in België), maar dat lijkt me onrealistisch. Vandaar dus die 520 eur als uitgangspunt.
Ik heb ook al verhalen gehoord over partners waar er een iets lagere dagrate is voor interne dagen, en dan een hogere dagrate voor klantenwerk. Ik zal eens bij een boekhouder moeten horen hoe laag ik maximaal mag gaan. Maar mijn gezond verstand zegt dat ik gemiddeld die 500 per dag moet behalen om het interessant te houden.
Hij heeft wel gelijk, quasi 90% van de freelance consultants zal in die range wel ergens zitten :p

@AMOG : Als je enige 'werkzekerheid' kunt regelen voor je de stap zet, dan is er maar 1 antwoord: GO FOR IT.
Zelfde advies geef ik aan iedereen die het me vraagt. Ik ben nog maar een jaar aan de slag als zelfstandige en ik beklaag me enkel dat ik het niet rapper heb gedaan.

Hier ook net nog eens op de feiten gedrukt, heel mooi voorstel gekregen van een startup 6500-7500 bruto + alle voorkomende voordelen als IT'er.. Echter als ik snel de berekening maak zou ik er momenteel serieus op achteruit gaan ivm freelance met huidige dagprijs (+-800 EUR).

Wanneer zouden jullie ooit de stap terug zetten naar werknemer? Enkel pas later in de carrière om het rustiger aan te doen en meer zekerheid te hebben?

Ik denk (hoop) niet dat ik ooit nog terug als werknemer wil herstarten.

Enige redenen die ik zie is als:
-noodzaak wegens gezondheidsproblemen(en zelfs dan, je hebt (of niet) verzekeringen)
-de overheid het onmogelijk zou maken (dan zijn er nog wel meer sectoren met een probleem)
-er echt ergens een droomjob is die ze voor een of andere reden niet zouden toelaten als externe
-financieel ondraagbaar.

Zoals iedereen toekomstgericht plannen en buffer aanleggen, privé of in de vennootschap.

Hier ook net nog eens op de feiten gedrukt, heel mooi voorstel gekregen van een startup 6500-7500 bruto + alle voorkomende voordelen als IT'er.. Echter als ik snel de berekening maak zou ik er momenteel serieus op achteruit gaan ivm freelance met huidige dagprijs (+-800 EUR).
Maar de kost voor een werkgever voor een werknemer van 7500 bruto komt ook maar overeen met 550 - 600€ per dag, dus zelf als freelancer zouden ze u niet kunnen betalen.

Wanneer zouden jullie ooit de stap terug zetten naar werknemer? Enkel pas later in de carrière om het rustiger aan te doen en meer zekerheid te hebben?

Rustiger aan doen kan je evengoed (zelfs gemakkelijker?) als zelfstandige toch...

Daarnaast zou ik het niet meer zo goed verdragen om werknemer te zijn. Dus het moet al echt stevig nadelig worden om terug te gaan.

Ik zie 3 mogelijkheden:
1) de overheid gaat freelancers veel harder belasten
2) op het punt zijn dat je het geld niet meer nodig hebt, en je een aanbieding krijgt die qua inhoud gewoon echt uw ding is
3) geen project meer vinden als freelancer

Maar de kost voor een werkgever voor een werknemer van 7500 bruto komt ook maar overeen met 550 - 600€ per dag, dus zelf als freelancer zouden ze u niet kunnen betalen.
Enkel voorstel als werknemer gekregen momenteel, freelance is héél misschien een optie als ik push denk ik.

Heel benieuwd wat hun effectieve kost zou zijn, want bruto is één ding maar anderzijds is er ook heel het pakket bij: auto+tankkaart+gsm abo+laptop+hospitalisatie+groepsverzekering+netto vergoeding+maaltijdcheques+verlofdagen zou die gap dan nog steeds zo groot zijn? Dan vermoed ik eerder dat je al richting >700 gaat?

Rustiger aan doen kan je evengoed (zelfs gemakkelijker?) als zelfstandige toch...

Daarnaast zou ik het niet meer zo goed verdragen om werknemer te zijn. Dus het moet al echt stevig nadelig worden om terug te gaan.
Akkoord, ik zie geen enkel reden om te switchen tenzij er een opdracht is die ik absoluut wil doen en niet als freelance kan. Wel geen idee wat het (minimum) pakket is dat ik er dan voor nodig zou moeten hebben. Het verschil blijft frappant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan