Freelancers & Ondernemers

Het kan dat ik jouw redenering niet heb begrepen, maar dit is toch geen argument?
Privé beleggen: je betaalt 32% belastingen, het stijgt 10%
Zakelijk beleggen: het stijgt 10%, je betaalt 32% om het nadien privé te halen
0.68x1.10 = 1.10x0.68
Je betaalt eerst nog belastingen op die winst in de vennootschap, en nadien nog eens belastingen om het naar de prive te halen.

Het kan dat ik jouw redenering niet heb begrepen, maar dit is toch geen argument?
Privé beleggen: je betaalt 32% belastingen, het stijgt 10%
Zakelijk beleggen: het stijgt 10%, je betaalt 32% om het nadien privé te halen
0.68x1.10 = 1.10x0.68
Privé geen meerwaarde, vennootschap wel meerwaarde daar gaat het hem juist over.

Waar loopt het dan mis?
edit: omdat je misschien met je vennootschap de winst na belastingen pas kan beleggen en niet voor belastingen? Dat zal het wrs zijn, dan klopt mijn 0.68x1.10 = 1.10x0.68 inderdaad niet meer

Even wat anders tussendoor.
Ik zit met een klant die zijn factuur maar niet betaald.
Opgemaakt en verstuurd in mei => mail ter herinnering in augustus => whatsapp september => whatsapp november
Tussendoor telkens proberen bellen, pakt nooit op. Begin december met andere telefoon gebeld en nam meteen op, uitleg gedaan ging het in orde brengen etc etc.
Ook al eens naar hem thuis gereden maar is zo goed als nooit thuis, ook nog aan het verbouwen op gekend adres. En gaf telefonisch aan voor een groot werk vaak in Wallonie te zitten.
Ik ga nu nog eens proberen bellen, maar wat kan ik best doen als volgende stap of al aanhalen in dat telefoongesprek als 'drukkingsmiddel'?
Moet ik nog andere stappen doen (officiële aanmaningen/aangetekend schrijven) alvorens naar een advocaat(of anderen) te gaan.
Gaat over een factuur van 700€.

Incasso bureau dit laten afhandelen.

Of advocaat die incasso doet, moest je bv een advocaat kennen.

Incasso bureau dit laten afhandelen.

Of advocaat die incasso doet, moest je bv een advocaat kennen.

Of eerst zeggen dat je incassobureau zal inschakelen.
Ik heb ook al paar keer non betaling gehad en weinig communicatie. Maar telkens ik vermeldde dat ik incasso zou inschakelen kwam het in orde.
Maar het dus nooit effectief moeten doen…

Dat is een manier maar m.i. zijn er betere manieren.
Lening aan jezelf is hier al vaak ter sprake gekomen (bulletkrediet volgens wettelijke vastgestelde rentevoet van +- 2.5%), netto kostprijs nog geen 1% want de intrest is meer omzet voor je vennootschap.
Hoeveel zijn de instap- en uitstapkosten bij een dbi-fonds wel niet? Jaarlijkse beheerskosten? En pover rendement? Zal meer kosten dan 1%.
Instapvergoeding 3,000%
Uitstapvergoeding 0,000%
Vergoeding bij uitstap < 1 maand na instap max. 5,000%
Anti-dilution levy* in uitzonderlijke situaties
Lopende kosten waarvan 1,767%
- Beheersvergoeding max. 1,500%

Dat is een manier maar m.i. zijn er betere manieren.
Lening aan jezelf is hier al vaak ter sprake gekomen (bulletkrediet volgens wettelijke vastgestelde rentevoet van +- 2.5%), netto kostprijs nog geen 1% want de intrest is meer omzet voor je vennootschap.
Hoeveel zijn de instap- en uitstapkosten bij een dbi-fonds wel niet? Jaarlijkse beheerskosten? En pover rendement? Zal meer kosten dan 1%.
Dus investeren in vastgoed door middel van een bulletkrediet is beter dan aandelen kopen? Aandelen kopen kan al vanaf 1 Euro bij wijze van spreken, maar voor vastgoed zal die liquidatiereserve toch iets dikker moeten zijn.

Dus investeren in vastgoed door middel van een bulletkrediet is beter dan aandelen kopen? Aandelen kopen kan al vanaf 1 Euro bij wijze van spreken, maar voor vastgoed zal die liquidatiereserve toch iets dikker moeten zijn.
Neen ik bedoel geld lenen van uw vennootschap aan uw prive.
Zo kan je prive beleggen ipv via uw vennnootschap.

Iemand hier ervaring met combinatie van twee tussenpartijen waarbij je uiteindelijk zo’n 6-7MD per week presteert? Komt id praktijk dus neer op een +- 52uren week. Is wel wat werken uiteraard maar veel werknemers kloppen deze uren ook en met het thuiswerken is dit wel haalbaar. Scheelt wel enorm in wekelijkse inkomsten…
Als dat niet ingaat tegen wat in je contracten staat qua concurrentiebeding en die gepresteerde uren overlappen elkaar niet (hey telewerk), denk ik niet dat zoiets een probleem kan zijn.

Na achterover te vallen van mijn energieverbruik van 2021 toch eens wat van dichter bekeken.
Totaal verbruik 6000kwh

Nu heb ik daar nooit bij stil gestaan, maar ik heb hier bv een grootformaatprinter van 4000W. Blijkbaar als ik die 1u per dag aansteek elke dag, dan genereer ik al de helft van het verbruik van een gemiddeld gezin (3500kwh) op jaarbasis.

Ik heb in totaal voor 8 a 9000W machines staan hier voor mijn zelfstandige activiteit, die draaien niet allemaal dagelijks, maar wel voldoende om een groot deel van mijn verbruik te verwezenlijken schat ik.

Ik heb eens een mailtje gezonden naar de boekhouder, maar in hoeverre denken jullie dat ik zonnepanelen zou kunnen leggen op mijn woning bekostigd door de zaak ? Privé hebben we hier namelijk niet echt budget voor.

Ik ben zelfstandig in hoofdberoep en werk van thuis uit.

Na achterover te vallen van mijn energieverbruik van 2021 toch eens wat van dichter bekeken.
Totaal verbruik 6000kwh

Nu heb ik daar nooit bij stil gestaan, maar ik heb hier bv een grootformaatprinter van 4000W. Blijkbaar als ik die 1u per dag aansteek elke dag, dan genereer ik al de helft van het verbruik van een gemiddeld gezin (3500kwh) op jaarbasis.

Ik heb in totaal voor 8 a 9000W machines staan hier voor mijn zelfstandige activiteit, die draaien niet allemaal dagelijks, maar wel voldoende om een groot deel van mijn verbruik te verwezenlijken schat ik.

Ik heb eens een mailtje gezonden naar de boekhouder, maar in hoeverre denken jullie dat ik zonnepanelen zou kunnen leggen op mijn woning bekostigd door de zaak ? Privé hebben we hier namelijk niet echt budget voor.

Ik ben zelfstandig in hoofdberoep en werk van thuis uit.
Er is een mogelijkheid om de zonnepanelen te laten leggen op uw privé dak, op kosten van de zaak. De panelen (en de opbrengst ervan) zijn dan voor de zaak, maar je kan een contract opstellen dat de panelen na x aantal jaar (20 of zo dacht ik) over gaan op de privé (omdat ze op jouw privé dak liggen). Zoiets heeft mijn boekhouder mij uitgelegd, maar ik had zelf al rap in de richting gekeken van de panelen privé te leggen, en de kosten door te rekenen aan de zaak. Alleen moet je dan de mogelijkheid hebben om een teller te zetten voor het gedeelte van de zaak. Hier is dat de elektrische auto, het gedeelte stroomverbruik van de PC en server valt waarschijnlijk in het niets ten opzichte van dat van de EV, waardoor ik dat gewoon niet doorreken. Er staat hier dus een teller voor het stopcontact voor het opladen van de auto.

Als je een aparte kring hebt voor het gros van die stroomslurpers van de vennootschap, zou ik overwegen om ze privé te zetten. Als je het geld er niet voor hebt zou ik hier een beetje terug eens lezen over geld lenen van de zaak, aangezien je daar blijkbaar wel het budget voorhanden hebt. Ik vermoed als je dan wat gaat tellen dat het zichzelf wel eens vlot zou kunnen terugbetalen op termijn.

Als een teller zetten te lastig is (circuits gemengd met de privé bijvoorbeeld) kan je ze gewoon op de zaak zetten, op je privé dak. Maar zorg er dan voor dat je de mogelijkheid om ze te laten overgaan naar de privé meeneemt.

Wel geld in de zaak staan, maar geen budget voor zonnepanelen in de privé? Kan je geld overzetten via bv. rekening courant naar je privé ? (ik weet niet of je privégeld geïnvesteerd had bij de start van je zaak).

Ik bedoel eerder kan ik ze inbrengen in de zaak om zo de belastingsdruk te drukken :p
Dan zou ik da wel overwegen, maar anders is het nu nog niet de moment.

Heb mij wat verkeerd verwoord denk ik.
Als ik zo veel geld van de zakelijke rekening haal zonder dat in kosten te kunnen steken dat zie ik ook niet zitten.

Zomaar zoveel geld afhalen zonder in kosten te kunnen steken, het is zo dat het foutloopt als de rekening van de belastingen komt hé

Dat heb ik wel geleerd in mijn eerste jaren, het is niet omdat het geld er staat dat je het allemaal mag op doen :D

edit:
Normaalgezien als alles goed loopt ga ik rond begin Q3 evalueren voor een vennootschap, maarja veel zal van corona afhangen vrees ik.
Is het verstandiger om te wachten tot dan of is het verstandiger om dat nog te doen als eenmanszaak omdat het dan nog dezelfde entiteit is zogezegd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan