Freelancers & Ondernemers

DBI fondsen, wat ik begrepen heb.
Banken gaan het zeker aanraden maar daarom is het niet goed voor ons (wel voor hun).
De rendementen zijn vrij laag, grote beheerskosten en lopende kosten, geen kapitaalsgarantie, ... het enige voordeel is dat er geen belasting meer op komt.
Maar wat als je het vergelijkt met zelf beleggen in etf's via de vennootschap (niet evident om op te zetten, ben dit ook nog aan het bekijken).
Heb je waarschijnlijk beter rendement, lage beheerskosten, uiteraard ook geen kapitaalgarantie.
Wel de meerwaardebelasting maar nog steeds interessanter dan de hoge beheerskosten, zeker bij lage rendementen als je 1op1 vergelijkt.

Er zijn inderdaad verschillende manieren.
Maar je weet nooit helemaal zeker welke op lange termijn het meest voordelig is.
Is spreiden dan niet het beste alternatief?

Bulletkrediet om zo privé te investeren in vastgoed of privé te beleggen.
DBI-fonds om via de vennootschap maandelijkse inleg te beleggen.
Handelspand via de vennootschap aankopen en verhuren.

Hiermee zijn alle risico's overal wat gespreid?
Dat er andere vormen van beleggingen bestaan, daarmee ga ik akkoord.
Risicospreiding doe je niet door in een DBI-fonds te stappen.

DBI hoor je te vergelijken met een gelijkaardig product.
Kijk bijvoorbeeld naar: Candriam Business Equities - Global Income C
Ziet er een leuk fonds uit met focus op USA, dan kijk je eens naar de kosten: 1% instapkosten en 1,50% jaarlijkse beheerkosten.
Daarnaast ook een lager rendement dan een vergelijkbare ETF (omdat dit steeds actieve fondsen zijn).

@Moneytiger ETF kopen op vennootschap is zeker af te raden (dan die je beter via bullet aan jezelf).

- Meerwaardebelasting van 32%+ (vooral dit)
- Ieder jaar LEI code (kost niet zoveel maar toch)
- eventueel verlies van verlaagd tarief (tenzij je beperkt belegd)
Is het niet 20% meerwaardebelasting?

en zeer simpel voorgesteld:
Stel 5% rendement voor beide producten.
Beveks: 5% - 1.54% = 3.46%
ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 0.99% (=20% van de meerwaarde) = 3.94%

En bij 1.54% rendement
Beveks = 0%
ETF: 1.54% - 0.07% = 1.47% - 0.29% (=20% van de meerwaarde) = 1.18%

Voorwaarden verlaagd tarief weet ik niet direct in dit geval.

Is het niet 20% meerwaardebelasting?

en zeer simpel voorgesteld:
Stel 5% rendement voor beide producten.
Beveks: 5% - 1.54% = 3.46%
ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 0.99% (=20% van de meerwaarde) = 3.94%

En bij 1.54% rendement
Beveks = 0%
ETF: 1.54% - 0.07% = 1.47% - 0.29% (=20% van de meerwaarde) = 1.18%

Voorwaarden verlaagd tarief weet ik niet direct in dit geval.
Ja eerst 20% vennootschapsbelasting maar je moet het geld er even goed uit kunnen halen d.m.v. liquidatiereserve of vvpr-bis dus 15% roerende voorheffing.
Ik was een privé belegging aan het vergelijken met een vennootschap belegging.

Dat een DBI-belegging vaak nog minder rendeert dan een ETF-belegging via de vennootschap, daar kan ik je in volgen.

Je voorbeeld:
vennootschap: ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 1,58% (=32% van de meerwaarde) = 3,35%
prive: ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 0,83% (=netto kostprijs tussen vennootschap en privé voor een bulletkrediet) = 4,10%

Sorry indien ik even de draad kwijt ben…
Maar waar zit hem nog het verschil tussen een loon uitkeren via vennootschap en geld halen uit de vennootschap via een bulletkrediet?

Stel dat je sowieso opteert voor verhoogde vennootschapsbelasting en geen loon uitkeert maar geld privé haalt via bulletkrediet. Waar zit de adder?

Ja eerst 20% vennootschapsbelasting maar je moet het geld er even goed uit kunnen halen d.m.v. liquidatiereserve of vvpr-bis dus 15% roerende voorheffing.
Ik was een privé belegging aan het vergelijken met een vennootschap belegging.

Dat een DBI-belegging vaak nog minder rendeert dan een ETF-belegging via de vennootschap, daar kan ik je in volgen.

Je voorbeeld:
vennootschap: ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 1,58% (=32% van de meerwaarde) = 3,35%
prive: ETF: 5% - 0.07% = 4.93% - 0,83% (=netto kostprijs tussen vennootschap en privé voor een bulletkrediet) = 4,10%
Is die bulletkrediet zo laag voor gewoon cash? Ik weet dat het laag is als het doel een auto of hypotheek is.

Is die bulletkrediet zo laag voor gewoon cash? Ik weet dat het laag is als het doel een auto of hypotheek is.
Maandelijks voor een wagen = 0,04%
Andere (dus ook cash) = 0,11%
Omgerekend naar een jaar voor cash = +- 2,60%

Maar dit is bruto intrest, deze wordt betaald aan uw vennootschap dus uiteindelijk krijg je het terug via de winsten.

2,60% x 32% taxatie = 0,83% netto intrest

Sorry indien ik even de draad kwijt ben…
Maar waar zit hem nog het verschil tussen een loon uitkeren via vennootschap en geld halen uit de vennootschap via een bulletkrediet?

Stel dat je sowieso opteert voor verhoogde vennootschapsbelasting en geen loon uitkeert maar geld privé haalt via bulletkrediet. Waar zit de adder?
Goede vraag en ook benieuwd naar de reacties.
Ik keer mijzelf ook geen loon uit aangezien het bijberoep is (maar wel in verhouding meer opbrengt dan hoofdberoep).
Nu zit ik nog in de eerste 4 jaar verlaagde regeling maar daarna zal ik sowieso in de 25% zitten want loon uitkeren bovenop mijn vast loon gaat sowieso nadeliger zijn in de personenbelasting.
Dus ik betaal stevige vennootschapsbelastingen (nu al) maar keer dan alles daarna uit via liquidatie.
Nu is het enkel nog uitzoeken wat ik er best kan met doen tijdens die 5 jaar.

Logische stap is in vastgoed beleggen, maar langs de andere kant kom ik ruim toe met hoofdberoep inkomsten dus zou ik evengoed kunnen beleggen in vennootschap en alles laten staan tot ik liquideer en dan aan 0% alles uithalen.
Maar dat lijkt mij te long term gezien mijn 30 lentes.

Ik zit in dezelfde situatie.
Vennootschap is verderzetting zelfstandige activiteit sinds meer dan 4 jaar dus geen verlaagde vrijstelling.
Keer geen loon uit dus 25% belasting.
Moet nu nog 4 jaar wachten om er iets voordelig uit te halen.
Ik beleg maandelijks in DBI fonds.
Ik kijk uit om een handelspand te kopen en te verhuren via vennootschap.
Bulletkrediet naar prive zou ook kunnen om prive vastgoed aan te kopen…

Dat er andere vormen van beleggingen bestaan, daarmee ga ik akkoord.
Risicospreiding doe je niet door in een DBI-fonds te stappen.
Inderdaad, DBI-fonds is meestal vrij geconcentreerd.

Met risicospreiding doelde ik op het feit dat je op meerdere manieren jouw geld probeert te laten renderen.
Dus deels beleggen via vennootschap in DBI.
Deels privé beleggen in ETF
Aankoop vastgoed al dan niet privé of via vennootschap...

Ik heb van thuis uit altijd meegekregen om vastgoed zoveel mogelijk prive te houden.
Van boekhouder ook al veel slechte verhalen gehoord van patrimonium vennootschappen waarbij de kinderen het niet willen of moeilijk te verdelen is.
Ook bevriend koppel van ouders die hun zaak stopzetten, altijd boven de werkhal gewoond, dus hele gebouw zit in de zaak.
Pakweg ergens tussen 1a1.2mil => scheelt niet veel meer van over als je het naar de prive moet brengen.
Ideaal wel als je gewoon verkoop van aandelen kan doen maar niet altijd even evident.

Ik heb van thuis uit altijd meegekregen om vastgoed zoveel mogelijk prive te houden.
Van boekhouder ook al veel slechte verhalen gehoord van patrimonium vennootschappen waarbij de kinderen het niet willen of moeilijk te verdelen is.
Ook bevriend koppel van ouders die hun zaak stopzetten, altijd boven de werkhal gewoond, dus hele gebouw zit in de zaak.
Pakweg ergens tussen 1a1.2mil => scheelt niet veel meer van over als je het naar de prive moet brengen.
Ideaal wel als je gewoon verkoop van aandelen kan doen maar niet altijd even evident.
Tenzij pand aankopen, 20 jaar verhuren en dan weer verkopen en uiteraard meerwaardebelasting op betalen…

Even wat anders tussendoor.
Ik zit met een klant die zijn factuur maar niet betaald.
Opgemaakt en verstuurd in mei => mail ter herinnering in augustus => whatsapp september => whatsapp november
Tussendoor telkens proberen bellen, pakt nooit op. Begin december met andere telefoon gebeld en nam meteen op, uitleg gedaan ging het in orde brengen etc etc.
Ook al eens naar hem thuis gereden maar is zo goed als nooit thuis, ook nog aan het verbouwen op gekend adres. En gaf telefonisch aan voor een groot werk vaak in Wallonie te zitten.
Ik ga nu nog eens proberen bellen, maar wat kan ik best doen als volgende stap of al aanhalen in dat telefoongesprek als 'drukkingsmiddel'?
Moet ik nog andere stappen doen (officiële aanmaningen/aangetekend schrijven) alvorens naar een advocaat(of anderen) te gaan.
Gaat over een factuur van 700€.

Als ik dit allemaal zo lees, heb ik nog heel veel te leren.

Zit momenteel ook in een luxe-situatie, waarin ik na 8 maanden vennootschap (boekjaar tot december 2022) al 50k winst heb.
Ik maak amper kosten, ga al naar een duurdere wagen (omdat het kan) maar ik vraag me af wat ik ga doen eind 2022 als ik 100k (of vermoedelijk meer) winst heb in mijn eerste boekjaar.

Tips? VAPZ en IPT volpompen is alvast een optie.
Op termijn lijkt vastgoed mij ook een interessante piste, maar vind het gek om daar nu al over na te denken.

Gewoon genieten van de liquidatiereserve, dat is een mooi rendabel systeem en belastingen horen bij het leven. Met IPT bespaar je belastingen, maar die winst gaat vooral in de zakken van de banken ipv jouzelf.

- Meerwaardebelasting van 32%+ (vooral dit)
Het kan dat ik jouw redenering niet heb begrepen, maar dit is toch geen argument?
Privé beleggen: je betaalt 32% belastingen, het stijgt 10%
Zakelijk beleggen: het stijgt 10%, je betaalt 32% om het nadien privé te halen
0.68x1.10 = 1.10x0.68

Misschien wel een long shot: zijn er mensen hier die een deftig (zo up-to-date mogelijk) boek/bron hebben die vanuit een leekstandpunt een uitleg doet over welke vormen van vennootschappen er mogelijk zijn voor freelancers, wat de voordelen en nadelen zijn van die mogelijkheden.
Wat algemene boekhouduitleg over kosten, uitgaven, inkomsten, opbrengsten mag zeker ook om alles eens op te frissen. Zo kan het bijvoorbeeld ook gaan over enkele termen die hierboven veel genoemd worden: liquidatiereserve, VAPZ, IPT, ...
Het mag gerust gedetailleerd worden, alleen mag de basis niet ontbreken.

Er valt heel veel te vinden online (dat op veel verschillende plaatsen staat) maar ik wil het liefst iets in boekvorm. Wil graag iets meer gaan lezen en dit boeit me wel voor later.

Ik ben al wat gaan kijken in het genre van schoolboeken maar niet meteen gevonden wat ik zocht. Ik kan natuurlijk ook naar een boekhouder gaan en het hele verhaal beluisteren maar aangezien ik nog geen concrete plannen heb doe ik dit liever op mezelf (en ze hebben wel wat betere dingen te doen).

Als je iets zou weten wat me op weg helpt, let me know :)

Terug
Bovenaan